EGR:n tulppaaminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt meidänkin TTID:stä halkesi ahtoputki läppäkotelon päästä. Korjasin sen nyt ensihätään samana tapaan kuin hdjanne oli tehnyt, eli motonjetistä 2" silikoonikulma, pätkä suoraa alumiiniputkea väliin ja alkuperäisestä kumiputkesta alkuosa. Jossain vaiheessa tuo alkuperäinen kumiputki tietysti halkeaa myös tuosta toisesta päästä...

Myös meillä on jcarlsonin softaama EGR:n eliminointi aiheuttanut vikakoodin, mutta en nyt muista mikä se koodi tarkalleen oli. Kävin äskettäin eberin pätkimisen takia parikin kertaa lukemassa vikakoodeja ja molemmilla kerroilla vikamuistista löytyi jotain EGR:n liittyvää. Täytynee käydä taas lukemassa koodit techillä jossain vaiheessa.

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vikakoodi on 99,9% varmuudella "EGR asento ei vastaa pyydettyä". Eli venttiili on tällöin sähköisesti/mekaanisesti viallinen. EGR virtauskoodit on softasta poistettu joten vain riittävän rikkinäisellä venalla näkee tuon koodin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enpä tosiaan muista koodia, mutta ennen softausta ei vikakoodeja esiintynyt. Muistelen että mitään ei näkynyt softattunakaan ennen EGR:n mekaanista tulppausta. Eipähän tuolla vikakoodilla sinänsä mitään väliä ole, kun auto toimii muuten normaalisti, eikä CE-valokaan ole syttynyt...

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eipä se silloin ole EGR virtauskoodi, ne sytyttää aina CE:n. Asentokoodia esiintyy näissä sen venttiilin paskuuden takia silloin tällöin, ei ole softauksen tai tulppauksen vika.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Numba
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Numba »

Sen verran tarkennusta tähän viimeisimpään keskusteluun kysyisin. Jos EGR tulpataan samaan aikaa mekaanisesti ja softalla, niin ei kai se sitä EGR asentoa enään muuttele? Eli voiko tälläinen asentovika ilmoitus vielä ilmentyä myöhemminkin, ja onko sillä mitään merkitystä millekkään?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se asento vähän muuttuilee, softassa on "EGR cleaning" funktio joka sahaa venttiiliä sammutuksen jälkeen hieman edestakaisin jotta ei jumiutuisi. Ajon aikana venttiili on jatkuvasti suljettuna kun on softattu. EGR asentovika voi tulla milloin vain, oli EGR virtaus softassa suljettu tai ei. Tulppaus suositeltu juuri sen takia koska venttiili on surkea ja usein jääkin vuotamaan, asentovikakoodikin tulee vasta kun asento on jo enemmän pielessä kuin mitä vaaditaan siihen että aiheuttaa käyntihäiriöitä. Pelkästä vikakoodista muistissa ei ole mitään merkitystä mihinkään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Soloing »

jcarlson kirjoitti:Valmiita tulppalevyjä löytyy myös Ebaysta, esim: http://www.ebay.co.uk/itm/171121938445.
Sama levy siis sopii kuin Alfa 1.6 JTDM moottoriin.
Tarviikos TiD 150Hv koneeseen erilaisen tulppalevyn kuin TTiD koneeseen?

Itsekin ottaisin mielelläni jcarlsonin "EGR pois + tehojen nosto" -paketin. Ilmoittele jos olet tulossa jossain kohtaa tänne etelä suomeen päin (Tampereella asustelen).

Edit: muokattu hieman kysymystä.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo eri tulppalevy yksiturboiseen 16v 150hv moottoriin kuin TTiD:hen. Näitäkin löytyy kun haeskelee EGR block off tai blanking plate ja Z19DTH moottorikoodilla.

Mulla noita on myös hyllyssä ja saa kaupan päälle softauksen yhteydessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jzto
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Jzto »

Hieman OT, mutta itseäni hieman ihmetyttää tuo ainainen jcarlsonilta kysely, että koska olet tulossa sinne tai koska on ajoa tuonne.. Tuo muutama kymppi mitä joutuu extraa maksaan että itse ajelee tuonne vaasaan on vaivan väärti varsinkin näin keväällä. Ainakin treelta on lepposa ajella tuonne ja vielä mukavampi takaisin :wink:
ps. kaksi kertaa viimeisen vuoden aikana tehnyt tuon reissun..
Saab 9-3 Aero '02 2.3 Biopower
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jzto kirjoitti:tulossa sinne tai koska on ajoa tuonne.
Tuo tullessas, vie mennessäs ja tee siellä ollessas - vanha suomalainen sananlasku :D
Sininen Saab 9-3, '99
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Jzto kirjoitti:Hieman OT, mutta itseäni hieman ihmetyttää tuo ainainen jcarlsonilta kysely, että koska olet tulossa sinne tai koska on ajoa tuonne.. Tuo muutama kymppi mitä joutuu extraa maksaan että itse ajelee tuonne vaasaan on vaivan väärti varsinkin näin keväällä. Ainakin treelta on lepposa ajella tuonne ja vielä mukavampi takaisin :wink:
ps. kaksi kertaa viimeisen vuoden aikana tehnyt tuon reissun..
Tokihan tuonne Vaasaankin ajelee mutta ainahan kannattaa kysyä jos kaveri sattuisi olemaan itse liikkeellä. :D

Mahtaako niitä lisätehoja pystyä juurikaan hyödyntämään tuolla reissulla...eikös koko matka ole 80km/h rajotusta? :roll:
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Numba
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Numba »

Soloing kirjoitti: Mahtaako niitä lisätehoja pystyä juurikaan hyödyntämään tuolla reissulla...eikös koko matka ole 80km/h rajotusta? :roll:
Ääh, provosoiduin vastaamaan. Ei se ole nopeusrajoituksesta kiinni, se rakkine vaan tuntuu varpaassa niin erilaiselta.

Viimeksi Tampereella käydessäni (hieman eri suunnasta) sain morkkiksen, kun niitä tehoja piti olla mittaamassa joka kumpareen välissä. Lisä vääntö ruokkii pikkupiruja.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Kyllä sen eron huomaa juurikin siinä tuntumassa "varpaan alla". Ei se rajotinta vasten huudattaminen tai edes maksimihepoille vedätys ole se niinkään se juttu, vaan se herkkyys ja pontevuus miten moottorireagoi polkimen liikkeeseen. On se vaan nannaa :)
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja Soloing »

No niin nyt käyty Vaasassa kääntymässä. Kivasti nuo lisätehot piristää auton kulkua. :D

Keskikulutuksen kehityskin näytti SIDin mukaan varsin positiiviselta.
Tre - Vaasa: 5,1l
Vaasa - Tre: 4,6l
Paluumatkalla piti ohitellakin hieman enemmän. 8)

Tulppalevynkin sain laitettua tänä aamuna paikalleen. Tunnin verran tuli tuossakin sitten räpellettyä kun ei millään meinannut saada pultteja osumaan vastakappaleen kierteisiin kokoamisvaiheessa.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
josé
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 13:20

Re: EGR:n tulppaaminen

Viesti Kirjoittaja josé »

Bisnes is bisnes J, mutta halpa konsti tuon egr:n tulppaamiseen on levy jossa on kolme 6mm reikää. Päästää juuri sen verran höyryjä läpi että laitteet sen hyväksyy. Toki myös paikkojen sotkeentuminen hieman jatkuu, mutta mittakaava on täysin eri tulppaamattomaan. Tietenkään tehoja tuo "lastu" ei taio mistään lisää, mutta egr-oireet loppuu.
Tähän perään lisään että kiitos ja näkemiin, Saabi on myyty. Orio pilasi hyvän auton surkealla "alkuperäis"-varaosalla. Siitä lisää tuolla yleisessä Saabin kevät- vai oliko se kesäkampanja ketjussa.
Vastaa Viestiin