Tärinä ja misfiret

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Onko sytkä alkuperäinen, vaikka siinä lukeekin Mitsubishi ?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5872
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

ok,
kuulin ammattikorjaajalta tänään tarjouksen vikakoodien luvusta, sanoin ettei katsastuksessa tullut mitään vikakoodeja.
No, sitten ei niitä kannata korjaamollakaan lukea, kun testerit on samat.
Eli Saab nykii, mutta ei vikakoodeja tai mitään varoitusvaloja. Onko vikakoodisoftakin pukeja täynnä ja käyttökelvotonta ?
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja shamrock »

petrosaab kirjoitti:
Ti Elo 05, 2025 15:53
ok,
kuulin ammattikorjaajalta tänään tarjouksen vikakoodien luvusta, sanoin ettei katsastuksessa tullut mitään vikakoodeja.
No, sitten ei niitä kannata korjaamollakaan lukea, kun testerit on samat.
Eli Saab nykii, mutta ei vikakoodeja tai mitään varoitusvaloja. Onko vikakoodisoftakin pukeja täynnä ja käyttökelvotonta ?
Ei, se toimii vikakoodien lukuun varsin hyvin. Mutta osa vikakoodeista on sellaisia, että sen ilmaantuminen, ja vikavalon syttyminen edellyttää vian esiintyvän riittävän monta kertaa tietyn ajan sisällä. Ettei jokaisesta pikku häiriöstä olla samantien sytyttämässä vikavaloa. Samaten esim pieni ilmavuoto, väärä polttoainepaine tms voi sotkea käyntiä, mutta arvot menee vielä määriteltyihin rajoihin. Jolloin vikakoodia ei tule. Nämä ongelmat ratkotaan lukijalla, joka loggaa livedataa. Sitten ajellaan kunnes vika tulee esiin, ja sitten katsotaan mitä näkyi sillä hetkellä. Peruslukijallakin livedataa näkee, mutta kun kaikki ei mahdu samaan näyttöön, ja lukemat päivittyy hitaanlaisesti niin sillä kiinni pääseminen satunnaiseen ongelmaan on tuuripeliä. Toki kaikki anturiarvot sellaisellakin voi helposti tarkistaa.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Haen vikaa,
Irroitin ilmamassa anturin johdon ja ajoin kierroksen, ei mitään muutosta ajossa, ei varoitusvaloja.
Olisko ehdotusta , mitä kokeilisin seuraavaksi ?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4843
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrisa »

petrosaab kirjoitti:
Ma Elo 04, 2025 12:51
Saabin alkueräiset sytytyspuolat on sekunda kamaa, Muilla automerkeillä en ole kuullut moisesta ikuis ongelmaläjästä.
petrosaab kirjoitti:
Ti Elo 05, 2025 15:53
Onko vikakoodisoftakin pukeja täynnä ja käyttökelvotonta ?
petrosaab kirjoitti:
Ti Elo 05, 2025 16:52
Olisko ehdotusta , mitä kokeilisin seuraavaksi ?
Seuraavaksi voisi kokeilla vaihtaa merkkiä, niin ehkä pääset eroon sekundasta ja ongelmaläjästä :!: :wink:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja shamrock »

petrosaab kirjoitti:
Ti Elo 05, 2025 16:52
Haen vikaa,
Irroitin ilmamassa anturin johdon ja ajoin kierroksen, ei mitään muutosta ajossa, ei varoitusvaloja.
Olisko ehdotusta , mitä kokeilisin seuraavaksi ?
Kokeile tehdä noita asioita joita sinulle on koitettu neuvoa. Miksi edes kysyt, kun vaikka saisit miten tarkat ohjeet vastauksena, niin sen sijaan nypit randomilla johtoja irti? Mitä enemmän toki ajelet noin, enemmän tai vähemmän limp modessa niin saat varmasti auton käymään vielä huonommin ja alkaa sitä vikaakin löytyä.

Vielä kerran - autossasi on tietokone. Ja siihen voidaan liittää se tietokone, joka loggaa kaiken datan. Apua ja laitteita löytyy tältä foorumilta, jos sitä on asiallisesti valmis vastaanottamaan. Loggaavalla testerillä nähdään, mitä tapahtuu kun se auto nykii. Niin yksinkertaista. Tai, ihan yleismallin lukijallakin tosiaan saattaa onnistua päättelemään livedatasta paljon. Arvot voi olla vielä "järkeviä", mutta sen näkee kyllä heti kun joku on "hiukan" pielessä, sen verran että vikakoodia ei tule mutta voi jo arvata että tulee aiheuttamaan käyntiongelmia.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Kyse ei ole mistään silloin tällöin harvoin sattumoisin viasta ,vaan jatkuvasti päällä olevasta nykimisestä. Vuosia on ollut vika päällä ja nyt tuomitaan kun yritän hakea vikaa jollain konstilla, ekana yritin katsoa mitä vaikuttaa ilmamassa anturin irroitus, ei vaikuta mitään mihinkään.

Paras saamani neuvo on tietysti merkin vaihto, niinkuin moni on tehnyt, eikä enää saabia hanki. Saab on konkkansa ansainnut.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5872
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kerro toki ihmeessä, että mitä tavoittelit ilmamassamittarin johdon irroituksella? Mikä vika sillä selviää?

Entäs jos nyt vaan veisit auton osaavalle Saab korjaamolle? Etänä netin yli vianhaku ja korjaus on erittäin hankalaa. Automerkkiä on turha syyttää jos ei osaa sitä korjata. Näiden kanssa on nyt vaan niin, että peruskorjaamot eivät Saabin sielunelämästä juuri ymmärrä..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Ilmamassa on täällä foorumissa monta kertaa todettu vian aiheuttajaksi nykimiseen. Vähintään olisi vikavalo pitänyt syttyä.
Kävin asiantuntevassa korjaamossa, sanoivat ,että kun katsastuksessa ei tullut vikakoodeja ,niin ei tule heidänkään analysaattorilla.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5872
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Katsastuksessa katsotaan ainoastaan päästöihin vaikuttavat koodit... Eli "asiantunteva" korjaamo ei vaan halunnut ottaa työtä vastaan tai tehtäväksi.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Näin voi tietysti olla, vikakoodit olis maksanu 30 €.
Onko kellään tiedossa osaavaa Saab korjaamoa Vantaalla ?

Saab 9-3
Saab 900
Volvo V40
Volvo V40
Volvo 340
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5882
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja tturku »

Vantaa
Asennus ja Huolto Ari Ahonen ., Vartiotie 6 C 9, 01280-Vantaa, Telefon 00358/ 400695494
saab@welho.com

Ei ole korjaamo mutta tältä kaverilta onnistunee vian luku ja diagnosointi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
petrosaab
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Marras 18, 2015 15:08

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrosaab »

Vikakoodiluku onnistuu keneltä hyvänsä, jopa ilman analysaattoria.
Analyysi, missä vika oikeesti on, vaatii jo osaamista.
Ilmeisesti saapin osaajat on älynny ajoissa lopettaa.
Monikossa
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: sytytyspuolat on sekundaa

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

petrosaab kirjoitti:
Ma Elo 04, 2025 12:51
Summa summarum; Saabin alkueräiset sytytyspuolat on sekunda kamaa, kun tulevat tiensä päähän tosta vaan. Onko niille annettu missään joku km määrä vai hajoilevatko muuten vaan sillon tällön. Muilla automerkeillä en ole kuullut moisesta ikuis ongelmaläjästä.
Onko sytkä alkuperäinen, vaikka siinä lukeekin Mitsubishi ?
Ebayssä on alkuperäisiä kiinankopioita ja vähänkään arvokasta osaa kopioidaan oli automerkki tai osabrandi mikä tahansa.
Jompikumpi mitsun merkki on oem joko stanssattu tai kohokirjaimin ei ole nenän edessä puolaa en ole varma, tästä on aiemmin täälläkin mainintaa ja naapurimaan foorumeilla.
Oem puolissa on ainakin mulla nelinumeroinen sarjanumero joka on samassa sarjassa peräjälkeinen esim.9879, 9880, 9881, 9882
Uusi oem puola kestää ~150tkm->, kopio tai tarvike hyvällä tuurilla pitkään huonolla ei ollenkaan ja asiasta välittämätöntä ei pätkiminen haittaa.
Vaaleahattuiset oem puolat ovat vanhoja ja ikänsä puolesta tiensä päässä.
Anturit ja sähköosat vain oem osana tai tunnetun brändin esim.bosch saappiin ellei halua välttämättä olla etsimässä mystillisiin oireisiin vikaa.
Puhista kaasuläppäkotelo, tulpat NGK BKR7ESC-11 ja oem puolat noilla varmistat perusongelman poiston, nypyttämisen.

Nypytys nykiminen tai millä kukakin kutsuu on niin kuskin selityksen varassa.
Yksi asiakkaan mukaan saappi nyki kun vika oli vaan väljissä osissa, vakkari päällä otti löysät pois ja toisin päin.
Vastaa Viestiin