miksi ihmeessä ottaa letkut irti,ne kolme pulttia riittää.nousee helposti sen verran että saa vaihdettua termostaatin.15min homma vaihtaa tuo termostaatti.A.L. kirjoitti:Säteilylämmitin tuntuu lähes huonolle vitsille. Itse olenkin ajatellut jos tuo nykyinen on vielä ensi talvena niin hommaan jonkun lämmittimen öljylle.Viggenisti kirjoitti:Oon muutaman päivän ajellut kaverin SC -06 1.8t:llä.
Muutamia havaintoja:
-MIkälie säteilylämmitin ei kyllä kovin tehokas ole.
-Tyhjäkäynnillä vaikka kävis vartin niin lämpömittari juuri ja juuri värähtää
-Kyläajossa ei mitenkään saa lämpöjä normaaliin.
-Kestää tolkuttoman kauan, että kabiini lämpeää
-Maantieajoa vaatii varmaan lähemmäs 10 km, että lopulta on mittari vaakatasossa.
En tiä, mutta tuntus kyl että termostaatti valskaa läpi, tai sitten oon vaan tottunut omassa OG 9-3:ssa lämpimämpään.
Missä tuossa kipossa on termostaatti btw ?
Kabiini taas lämpeää mielestäni yllättävän hyvin. Mutta moottorinlämpö pysyy klo 8 niin kauan kuin matkustamon lämmittämiseen mene aikaa. Sisäkierto tuntuu auttavan pikkaisen, mutta silloin huurtuu lasit.
Oma tarvitsi pahimmillaan maantieajoa 24km että oli mittari vaaterissa. Aamulla 3h lämmitystä sisälle ja koneeseen, sitten työmatkalle jolla pakkanen vaihteli -30 molemmin puolin.
Termostaatin vaihdoin omaan ja eipä sillä juurikaan vaikutusta tainnut olla. Tokikin se oli saattanut falskata tiivisteen ohi sillä se oli turvonnut muodottomaksi.
Termostaatti oli paisuntasäiliön alla, löytää kun seurailee isoa vesiletkua.
Melkeinpä vielä suosittelen ajattelemaan toisen kerran vaihtoa jos itse meinaat vaihtaa. Kunnolliset klemmarien puristuspihdit ainakin pitää olla. Itse nuljasin v..upihdeillä ja laitoin kasattaessa tavalliset klemmarit. Ja sitä tilaa ei todellakaan ole liikaa.
Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
-
- "Ruisku"
- Viestit: 134
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Ex Vectra GTS Biopower
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Aina näköjään oppii uutta. Tuntui vain siinä räpeltäessä että irti ne pitää ottaa.Signum 2.0T kirjoitti:miksi ihmeessä ottaa letkut irti,ne kolme pulttia riittää.nousee helposti sen verran että saa vaihdettua termostaatin.15min homma vaihtaa tuo termostaatti.A.L. kirjoitti:Säteilylämmitin tuntuu lähes huonolle vitsille. Itse olenkin ajatellut jos tuo nykyinen on vielä ensi talvena niin hommaan jonkun lämmittimen öljylle.Viggenisti kirjoitti:Oon muutaman päivän ajellut kaverin SC -06 1.8t:llä.
Muutamia havaintoja:
-MIkälie säteilylämmitin ei kyllä kovin tehokas ole.
-Tyhjäkäynnillä vaikka kävis vartin niin lämpömittari juuri ja juuri värähtää
-Kyläajossa ei mitenkään saa lämpöjä normaaliin.
-Kestää tolkuttoman kauan, että kabiini lämpeää
-Maantieajoa vaatii varmaan lähemmäs 10 km, että lopulta on mittari vaakatasossa.
En tiä, mutta tuntus kyl että termostaatti valskaa läpi, tai sitten oon vaan tottunut omassa OG 9-3:ssa lämpimämpään.
Missä tuossa kipossa on termostaatti btw ?
Kabiini taas lämpeää mielestäni yllättävän hyvin. Mutta moottorinlämpö pysyy klo 8 niin kauan kuin matkustamon lämmittämiseen mene aikaa. Sisäkierto tuntuu auttavan pikkaisen, mutta silloin huurtuu lasit.
Oma tarvitsi pahimmillaan maantieajoa 24km että oli mittari vaaterissa. Aamulla 3h lämmitystä sisälle ja koneeseen, sitten työmatkalle jolla pakkanen vaihteli -30 molemmin puolin.
Termostaatin vaihdoin omaan ja eipä sillä juurikaan vaikutusta tainnut olla. Tokikin se oli saattanut falskata tiivisteen ohi sillä se oli turvonnut muodottomaksi.
Termostaatti oli paisuntasäiliön alla, löytää kun seurailee isoa vesiletkua.
Melkeinpä vielä suosittelen ajattelemaan toisen kerran vaihtoa jos itse meinaat vaihtaa. Kunnolliset klemmarien puristuspihdit ainakin pitää olla. Itse nuljasin v..upihdeillä ja laitoin kasattaessa tavalliset klemmarit. Ja sitä tilaa ei todellakaan ole liikaa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Ulkona -15, Auto kylmässä tallissa johon ei tuule ja yön yli johdossa. Kone lämpenee n.7km päästä, jos pitää ilmastoinnin manuaali asennossa 21astetta ja puhallus 2 kovuudella. Jos taas pitää 21 astetta automaatti asennossa, ni koneella menee tuplat eli noi 14-15km ennen kuin on lämmöt ok, huhu . Pitää kokeilla vielä OFF asentoa .
Lämpöä sisälle alkaa tulemaan jo hyvissä ajoin molemmilla säädöillä.
Taitaa itellä olla toi mitään sanomaton säteilylämmitin, ei siellä konehuoneen puolella tunnu mikään kohta lämpimältä, mut ei se jäässäkään ole. Tuntuuko muilla kellä on tuo säteilylämmitin, niin lämpöä konehuoneesta esim moottorin päältä? Ens talvena kyl menee vaihtoon ja tilalle kunnon lohkis, Ukkon 07 Astrakin on ku sauna tähän verrattuna.
Lämpöä sisälle alkaa tulemaan jo hyvissä ajoin molemmilla säädöillä.
Taitaa itellä olla toi mitään sanomaton säteilylämmitin, ei siellä konehuoneen puolella tunnu mikään kohta lämpimältä, mut ei se jäässäkään ole. Tuntuuko muilla kellä on tuo säteilylämmitin, niin lämpöä konehuoneesta esim moottorin päältä? Ens talvena kyl menee vaihtoon ja tilalle kunnon lohkis, Ukkon 07 Astrakin on ku sauna tähän verrattuna.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
oma 9-3 SS 1.8t -03 palelee yöt ulkona ja ~5 km riittää nostamaan lämpömittarin vaakatasoon jos ei oo yli 20 asteen pakkasia. Sisälle alkaa tulemaan haaleaa/lämpöistä ilmaa jo parin kilometrin jälkeen, ei ole tullut kokeiltua onko eroa pitääkö ilmastoinnin automaatilla vai OFFilla. Puhallus on 2 tai 3 kovuudella tuulilasia päin. Onko muuten SS:ssä mahdollisuutta pitää puhallusta sekä esim jaloille että tuulilasille yhtä aikaa? Jos vaikka ensin pitää puhallusta jaloille ja sitten laittaa puhallusta myös lasille niin se pudottaa puhalluksen pois kintuilta
Säteilyturhake on ja sitä oon pitänyt tolpan sallimat 2 tuntia päällä ennen lähtöä, mutta mututuntumalla ei siitä taida hyötyä juurikaan olla. Mikä sen teho muuten on? Vastusmittarilla mittailin ja laskeskelin tulokseksi jtn 200 watin suuntaista muistaakseni. Laskinkohan väärin kun kovin pieneltä tuntuu tuo lukema
Säteilijään kyllästyneenä ajattelin laittaa kunnon lohkolämmittimen. Defan sivuilta katselin ja jos oikein ymmärsin niin siihen saisi 550 wattisen elementin jolle on valmiiksi nerokas insinööri suunnitellut paikan termostaattikotelon lähelle. Ei näyttänyt kovin hankalalta asennettavalta. Hintaa taisi olla joku 50€ paikkeilla, siis pelkälle elementille. Johdothan siihen saa nyysittyä työttömäksi jäävältä säteilijältä.
Säteilyturhake on ja sitä oon pitänyt tolpan sallimat 2 tuntia päällä ennen lähtöä, mutta mututuntumalla ei siitä taida hyötyä juurikaan olla. Mikä sen teho muuten on? Vastusmittarilla mittailin ja laskeskelin tulokseksi jtn 200 watin suuntaista muistaakseni. Laskinkohan väärin kun kovin pieneltä tuntuu tuo lukema
Säteilijään kyllästyneenä ajattelin laittaa kunnon lohkolämmittimen. Defan sivuilta katselin ja jos oikein ymmärsin niin siihen saisi 550 wattisen elementin jolle on valmiiksi nerokas insinööri suunnitellut paikan termostaattikotelon lähelle. Ei näyttänyt kovin hankalalta asennettavalta. Hintaa taisi olla joku 50€ paikkeilla, siis pelkälle elementille. Johdothan siihen saa nyysittyä työttömäksi jäävältä säteilijältä.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
säteilylämmittimessä on todella huono teho.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Kokeiles painaa nappeja yhtäaikaa.Timon kirjoitti: Onko muuten SS:ssä mahdollisuutta pitää puhallusta sekä esim jaloille että tuulilasille yhtä aikaa? Jos vaikka ensin pitää puhallusta jaloille ja sitten laittaa puhallusta myös lasille niin se pudottaa puhalluksen pois kintuilta?
Joku kipotin.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Nyt oon saanut tuntumaa maskinsuojan vaikutukseen -15 asteen pakkasissa, kun toi Eberikin otti ja kuoli (ei syty edes valo). TTiD lämpiää vartissa, ajosta riippuen, melkein täysiin lämpöihin ilman Eberiä. Maskinsuoja kun peittää minulla ulkolämpötilan anturin, niin se näyttelee jotain +5 todelliseen ulkolämpötilaan verrattuna. Nollakelillä, jos lähtee lämpimästä tallista, voi ajaa n. 4 km, ennen kuin lämpötilan näyttö laskee +8 tienoille, jossa Eberin pitäisi herätä.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Jos/kun luetat vikakoodit että mikä eberiä nyt vaivaa niin laitahan tieto jakoon.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Olen tuonne diesel-osiolle postannut tästä, vikakoodi B0484 00 Käynnistysaika ylitetty.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=254
Vikakoodi oli viime viikon satoa. Valmiustilan valokaan ei enää syty, satunnaisesti vilahtaa auton käynnistyksen jälkeen n. puolen sekunnin ajan.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=254
Vikakoodi oli viime viikon satoa. Valmiustilan valokaan ei enää syty, satunnaisesti vilahtaa auton käynnistyksen jälkeen n. puolen sekunnin ajan.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
No, tuohon verrattuna meikäläisen kuuppa lämpenee kyllä aika saamarin hitaasti. Just tänään oikein tarkoituksella testasin. Pakkasta oli aamulla tasan -20C, auto oli tolpan nokassa tasan kaksi tuntia (säteilylämmitin). OBD2-portista luin "Coolant temperature" -arvoksi hyvin pian käynnistämisen jälkeen -16C. Työpaikan pihalla (6,1 km, ~10 minuuttia, keskinopeus kenties 40 km/h kieppeillä, maksimi 70 km/h) "Coolant temperature" näytti arvoa +52C ja lämpömittari oli juuri ja juuri alkanut nousemaan. Kabiinissa lämpö ei ollut matkan aikana juuri muuttunut, ACC oli päällä, +21C säädöillä. Ensinnäkin tuntuu että jos tuo säteilylämmitin edes toimii, niin se on lähestulkoon hyödytön kapistus. Toisekseen, ihmetyttää kyllä että kone lämpenee noinkin vähän kuuden kilometrin ajolla.Timon kirjoitti:oma 9-3 SS 1.8t -03 palelee yöt ulkona ja ~5 km riittää nostamaan lämpömittarin vaakatasoon jos ei oo yli 20 asteen pakkasia. Sisälle alkaa tulemaan haaleaa/lämpöistä ilmaa jo parin kilometrin jälkeen, ei ole tullut kokeiltua onko eroa pitääkö ilmastoinnin automaatilla vai OFFilla. Puhallus on 2 tai 3 kovuudella tuulilasia päin. Onko muuten SS:ssä mahdollisuutta pitää puhallusta sekä esim jaloille että tuulilasille yhtä aikaa? Jos vaikka ensin pitää puhallusta jaloille ja sitten laittaa puhallusta myös lasille niin se pudottaa puhalluksen pois kintuilta
9³ SC 1.8t
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Minäkin seurasin tänään lämpenemistä. Ulkolämpötila oli -21c ja auto EI ollut lämmityksessä. 6km maantieajon jälkeen alkoi lämpömittari nousemaan ja 16km jälkeen oli vaakatasossa. Lämmityksen olin säätänyt 22c:hen ja puhallus oli ensimmäisessä pykälässä.
Vertailun vuoksi vw polo 1.4l moottorilla lämpeni samalla kokeilulla 5km matkalla normaalilämpöihin.
Vertailun vuoksi vw polo 1.4l moottorilla lämpeni samalla kokeilulla 5km matkalla normaalilämpöihin.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Hiukkasen noissa vertailuissa voi vaikuttaa käytetty reitti. Oman auton lämpeneminen on aika linjassa kerrotun kanssa, jos ajelee 60 km/h alle. Lämpeneminen vaikuttaisi nopeammalta, jos välissä on 100 km/h nopeutta. Testit eivät ole kovin tieteellisiä.vitikka kirjoitti:Minäkin seurasin tänään lämpenemistä. Ulkolämpötila oli -21c ja auto EI ollut lämmityksessä. 6km maantieajon jälkeen alkoi lämpömittari nousemaan ja 16km jälkeen oli vaakatasossa. Lämmityksen olin säätänyt 22c:hen ja puhallus oli ensimmäisessä pykälässä.
Vertailun vuoksi vw polo 1.4l moottorilla lämpeni samalla kokeilulla 5km matkalla normaalilämpöihin.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Tänään -2 C ja 1.8t sportsedani -03 vaati 5,4 kilometriä taajama-ajoa (laitakaupungilta keskustaan) että viisari nousi vaakatasoon. Matkalla 5 liikennevalot (=rivakoita kiihdytyksiä) ja rajoitus 50/60. Ja sitä kirottua keksintöä (säteilylämmitintä mallia defa no power) ei tullut käytettyä. Lämpenee siis jotakuinkin normaalisti(?) ja lämmöt pysyy koneessa vaikka kaupungissa madellessa.
Sen sijaan ihmetyttää tuulettimen pitämä sivuääni: noin sekunti auton käynnistämisen jälkeen kuuluu sellanen räpätys (kuulostaa samalta kuin jos pöytätuulettimeen tunkee lyijykynää). Räpättää pari sekuntia ja loppuu sitten kokonaan Ääntä ei tule puhaltimen nopeutta muuttaessa, ainoastaan käynnistämisen jälkeen. Ensimmäisenä tuli mieleen että puhaltimen laakerit vetelevät viimeisiään, mutta eikös silloin pitäisi ääntä kuulua koko ajan kun puhallin pyörii? Jännä tämä Onko muilla tullut vastaan samanlaista ongelmaa ja mitähän sille osaisi tehdä?
Sen sijaan ihmetyttää tuulettimen pitämä sivuääni: noin sekunti auton käynnistämisen jälkeen kuuluu sellanen räpätys (kuulostaa samalta kuin jos pöytätuulettimeen tunkee lyijykynää). Räpättää pari sekuntia ja loppuu sitten kokonaan Ääntä ei tule puhaltimen nopeutta muuttaessa, ainoastaan käynnistämisen jälkeen. Ensimmäisenä tuli mieleen että puhaltimen laakerit vetelevät viimeisiään, mutta eikös silloin pitäisi ääntä kuulua koko ajan kun puhallin pyörii? Jännä tämä Onko muilla tullut vastaan samanlaista ongelmaa ja mitähän sille osaisi tehdä?
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Tulihan ny sit kokeiltua tuo säteilylämmitin lämpöisyys tuolta koneen alaosasta kädellä, ja kyllä se siellä lämmin oli ainakin, joten taitaa toimia ihan hyvin. Sit kokeilin tänään aamulla ajella ilmastointi OFF-asennolla, niin moottorin lämpötila oli normissa n.4 km jälkeen.Smyygi kirjoitti:Ulkona -15, Auto kylmässä tallissa johon ei tuule ja yön yli johdossa. Kone lämpenee n.7km päästä, jos pitää ilmastoinnin manuaali asennossa 21astetta ja puhallus 2 kovuudella. Jos taas pitää 21 astetta automaatti asennossa, ni koneella menee tuplat eli noi 14-15km ennen kuin on lämmöt ok, huhu . Pitää kokeilla vielä OFF asentoa .
Lämpöä sisälle alkaa tulemaan jo hyvissä ajoin molemmilla säädöillä.
Taitaa itellä olla toi mitään sanomaton säteilylämmitin, ei siellä konehuoneen puolella tunnu mikään kohta lämpimältä, mut ei se jäässäkään ole. Tuntuuko muilla kellä on tuo säteilylämmitin, niin lämpöä konehuoneesta esim moottorin päältä? Ens talvena kyl menee vaihtoon ja tilalle kunnon lohkis, Ukkon 07 Astrakin on ku sauna tähän verrattuna.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Huomasithan tuon sanan samalla ?
karitammi kirjoitti:Hiukkasen noissa vertailuissa voi vaikuttaa käytetty reitti.vitikka kirjoitti:vw polo 1.4l moottorilla lämpeni samalla kokeilulla 5km matkalla normaalilämpöihin.
Sininen Saab 9-3, '99