hiukkassuodatin tukossa
Re: hiukkassuodatin tukossa
"-hei, millä se tekee sen partikkelien polton jos sinne ei mene polttoainetta? sieltähän löytyy myös hehkutulppa joka "tuikkaa" polttoaineen tuleen, jolloin tapahtuu "regenointia" (putsaus)... vai onko noi mainitsemasi putket ja lämpötila tunnistin ko. laitteet joita luulen esittämikseni hehkuksi ja p-a letkuksi?"
Jälkiruiskutuksella, moottorinohjainlaite hoitaa sen puolen. Palotilassa höyrystynyt polttoaine palaa pakosarjassa ja hapetuskatalysaattorissa--> Lämpöä.
Ei siellä hehkua ole, vaan em. kaks letkua / putkea, jotka menevät paine-eroanturille ja sitten on vielä lämpötunnistin.
Jälkiruiskutuksella, moottorinohjainlaite hoitaa sen puolen. Palotilassa höyrystynyt polttoaine palaa pakosarjassa ja hapetuskatalysaattorissa--> Lämpöä.
Ei siellä hehkua ole, vaan em. kaks letkua / putkea, jotka menevät paine-eroanturille ja sitten on vielä lämpötunnistin.
SAAB 99 -83 GL
Re: hiukkassuodatin tukossa
Vaikuttaa hyvältä amisviritykseltä.alustar kirjoitti:..välillä tekee regenerointia eli "puhdistaa" pönttöä, sen huomaa kun kulutus hetkellisesti 3x:tuu, ja kierrokset jää 1100rpm:n ja pöläyttää siniset pahat savut... vikakoodeja ei tullut, mutta siitä sen huomaa että auto on herkempi ajettava.
Re: hiukkassuodatin tukossa
Hiukkassuodattimen poltto-ohjelma päivitetty. Ennen päivitystä suodatin tukkoon, auto vikatilaan ja turbon alipaineventtiili hajosi, joka myös vaihdettiin.
Tietääkö kukaan millä mekanismilla nuo kaksi asiaa toisiinsa liittyy?
Laittakaas infoa aikanaan miten menee katsastuksen päästötestistä läpi ilman ilman hiukkassuodatinta..
Tietääkö kukaan millä mekanismilla nuo kaksi asiaa toisiinsa liittyy?
Laittakaas infoa aikanaan miten menee katsastuksen päästötestistä läpi ilman ilman hiukkassuodatinta..
BMW f11 535xd -13
Re: hiukkassuodatin tukossa
Hiukkassuodattimesta sisuskalut pois sekä moottoriecun ohjelmasta myös.
Pömpeli paikallaan, joten katsastuksessa ei havaita päällisin puolin muutosta. Eikä pitäisi olla pakokaasu(savutus)testissäkään, vaikka suodatinta ei käytännösä ole. Sen verran vähän ja pieniä partikkeleita sieltä tulee.
Näin ainakin tehdään ihan yleisesti (yleisimpiin merkkeihin) ko. suodattimella varustettuihin dieseleihin.
Pömpeli paikallaan, joten katsastuksessa ei havaita päällisin puolin muutosta. Eikä pitäisi olla pakokaasu(savutus)testissäkään, vaikka suodatinta ei käytännösä ole. Sen verran vähän ja pieniä partikkeleita sieltä tulee.
Näin ainakin tehdään ihan yleisesti (yleisimpiin merkkeihin) ko. suodattimella varustettuihin dieseleihin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: hiukkassuodatin tukossa
Sen hiukkaspöntön voi myös pestä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: hiukkassuodatin tukossa
Vähän vanha viestiketju, mutta nostellaan nyt tämä ylös.
Olen upouusi Saab-omistaja, Saab taas ei ole upouusi. Saab on vuoden 2008 9-3 sedanmallia ja 1,9 TiD 110 Kw -moottorilla, ja ongelmana on tuo samainen hiukkassuodatin. Surkuhupaisaa on se, että autolla on ajettu vasta 100 000km.
Näytössä siis lukee "Begränsad prestanda" eli rajoitettu suorituskyky ja ei-merkkikorjaamolla kun kävin luetuttamassa vikakooodit, niin hiukkassuodattimesta varoitteli jotain.
EGR-venttiili on kerran aikaisemmin sytyttänyt vikavalon. Tällä nettijuttujen mukaan ilmeisesti voi olla merkitystä asiaan.
Tuo poltto-ohjelman ajo tuntuu ruotsalaisia ja norjalaisia foorumeita selattuani toimivan vain joissain tapauksissa, ei siis aina. Olen siis miettynyt, että mitä tuolle nyt pitäisi tehdä.
Onko jollain kokemusta tuosta suodatinpöntön pesusta, joka tässäkin mainitaan? Toimiiko käytännössä? Pitääkö vettä päästää pakokaasun virtaussuuntaan vai vastasuuntaan, vai onko minkään valtakunnan merkitystä?
Missä tuo pönttö/hiukkassuodatin varsinaisesti sijaitsee? Auton alla vai konetilassa tuhannen muun kamppeen ja kannen alla? Tarkoitan, että onko suuri työ päästä käsiksi siihen?
EGR-venttiileitä ei saa Metro-Autolta, ei varaosaliikkeistä eikä Suomalaisista varaosaverkkokaupoista. Korjaamon mukaan EGR-venttiiliä ei myöskään voi puhdistaa, luonnollisestikkaan ei. Brittien Ebay:stä löytyisi edullisesti uusia Bosch-merkkisiä EGR-venttiilejä Vauxhall-autoihin, joissa siis on ihan sama kikkare kiinni. Ne eivät vaan suostu Suomeen lähettämään jostain syystä. Mistäs Saabistit nykyään varaosansa hankkivat? Alfa-Romeo -varaosatiskiltä en ole vielä kysynyt, myös niissä on samaa venttiiliä käytetty.
Olen upouusi Saab-omistaja, Saab taas ei ole upouusi. Saab on vuoden 2008 9-3 sedanmallia ja 1,9 TiD 110 Kw -moottorilla, ja ongelmana on tuo samainen hiukkassuodatin. Surkuhupaisaa on se, että autolla on ajettu vasta 100 000km.
Näytössä siis lukee "Begränsad prestanda" eli rajoitettu suorituskyky ja ei-merkkikorjaamolla kun kävin luetuttamassa vikakooodit, niin hiukkassuodattimesta varoitteli jotain.
EGR-venttiili on kerran aikaisemmin sytyttänyt vikavalon. Tällä nettijuttujen mukaan ilmeisesti voi olla merkitystä asiaan.
Tuo poltto-ohjelman ajo tuntuu ruotsalaisia ja norjalaisia foorumeita selattuani toimivan vain joissain tapauksissa, ei siis aina. Olen siis miettynyt, että mitä tuolle nyt pitäisi tehdä.
Onko jollain kokemusta tuosta suodatinpöntön pesusta, joka tässäkin mainitaan? Toimiiko käytännössä? Pitääkö vettä päästää pakokaasun virtaussuuntaan vai vastasuuntaan, vai onko minkään valtakunnan merkitystä?
Missä tuo pönttö/hiukkassuodatin varsinaisesti sijaitsee? Auton alla vai konetilassa tuhannen muun kamppeen ja kannen alla? Tarkoitan, että onko suuri työ päästä käsiksi siihen?
EGR-venttiileitä ei saa Metro-Autolta, ei varaosaliikkeistä eikä Suomalaisista varaosaverkkokaupoista. Korjaamon mukaan EGR-venttiiliä ei myöskään voi puhdistaa, luonnollisestikkaan ei. Brittien Ebay:stä löytyisi edullisesti uusia Bosch-merkkisiä EGR-venttiilejä Vauxhall-autoihin, joissa siis on ihan sama kikkare kiinni. Ne eivät vaan suostu Suomeen lähettämään jostain syystä. Mistäs Saabistit nykyään varaosansa hankkivat? Alfa-Romeo -varaosatiskiltä en ole vielä kysynyt, myös niissä on samaa venttiiliä käytetty.
Re: hiukkassuodatin tukossa
Multa saattais löytyä edukkaasti alle 30 tkm ajettu egr Ruuvit ja tiivisteet vaan puuttuu, mutta eipä niitä siinä ollu silloinkaan ku se purettiin.J.Kanerva kirjoitti:Vähän vanha viestiketju, mutta nostellaan nyt tämä ylös.
Olen upouusi Saab-omistaja, Saab taas ei ole upouusi. Saab on vuoden 2008 9-3 sedanmallia ja 1,9 TiD 110 Kw -moottorilla, ja ongelmana on tuo samainen hiukkassuodatin. Surkuhupaisaa on se, että autolla on ajettu vasta 100 000km.
Näytössä siis lukee "Begränsad prestanda" eli rajoitettu suorituskyky ja ei-merkkikorjaamolla kun kävin luetuttamassa vikakooodit, niin hiukkassuodattimesta varoitteli jotain.
EGR-venttiili on kerran aikaisemmin sytyttänyt vikavalon. Tällä nettijuttujen mukaan ilmeisesti voi olla merkitystä asiaan.
Tuo poltto-ohjelman ajo tuntuu ruotsalaisia ja norjalaisia foorumeita selattuani toimivan vain joissain tapauksissa, ei siis aina. Olen siis miettynyt, että mitä tuolle nyt pitäisi tehdä.
Onko jollain kokemusta tuosta suodatinpöntön pesusta, joka tässäkin mainitaan? Toimiiko käytännössä? Pitääkö vettä päästää pakokaasun virtaussuuntaan vai vastasuuntaan, vai onko minkään valtakunnan merkitystä?
Missä tuo pönttö/hiukkassuodatin varsinaisesti sijaitsee? Auton alla vai konetilassa tuhannen muun kamppeen ja kannen alla? Tarkoitan, että onko suuri työ päästä käsiksi siihen?
EGR-venttiileitä ei saa Metro-Autolta, ei varaosaliikkeistä eikä Suomalaisista varaosaverkkokaupoista. Korjaamon mukaan EGR-venttiiliä ei myöskään voi puhdistaa, luonnollisestikkaan ei. Brittien Ebay:stä löytyisi edullisesti uusia Bosch-merkkisiä EGR-venttiilejä Vauxhall-autoihin, joissa siis on ihan sama kikkare kiinni. Ne eivät vaan suostu Suomeen lähettämään jostain syystä. Mistäs Saabistit nykyään varaosansa hankkivat? Alfa-Romeo -varaosatiskiltä en ole vielä kysynyt, myös niissä on samaa venttiiliä käytetty.
EDIT: siis ruuvit oli, muttei tiivisteitä
Re: hiukkassuodatin tukossa
Hiukkassuodattimen manuaalinen regenerointi on mahdollista, sen voi tehdä OP-Comilla (löytyy usealta Saab harrastajalta) tai Tech2:lla. Hiukkassuodatinongelmat on pääasiassa viallisen EGR:n ja/tai imusarjan syytä. Imusarjassa vaivaa siis nuo pyörreläpät joiden viat taas ainakin osittain juontuu tuosta EGR:stä. Itse hiukkassuodatin sijaitsee auton alla pakoputkessa.J.Kanerva kirjoitti:Vähän vanha viestiketju, mutta nostellaan nyt tämä ylös.
Olen upouusi Saab-omistaja, Saab taas ei ole upouusi. Saab on vuoden 2008 9-3 sedanmallia ja 1,9 TiD 110 Kw -moottorilla, ja ongelmana on tuo samainen hiukkassuodatin. Surkuhupaisaa on se, että autolla on ajettu vasta 100 000km.
Näytössä siis lukee "Begränsad prestanda" eli rajoitettu suorituskyky ja ei-merkkikorjaamolla kun kävin luetuttamassa vikakooodit, niin hiukkassuodattimesta varoitteli jotain.
EGR-venttiili on kerran aikaisemmin sytyttänyt vikavalon. Tällä nettijuttujen mukaan ilmeisesti voi olla merkitystä asiaan.
Tuo poltto-ohjelman ajo tuntuu ruotsalaisia ja norjalaisia foorumeita selattuani toimivan vain joissain tapauksissa, ei siis aina. Olen siis miettynyt, että mitä tuolle nyt pitäisi tehdä.
Onko jollain kokemusta tuosta suodatinpöntön pesusta, joka tässäkin mainitaan? Toimiiko käytännössä? Pitääkö vettä päästää pakokaasun virtaussuuntaan vai vastasuuntaan, vai onko minkään valtakunnan merkitystä?
Missä tuo pönttö/hiukkassuodatin varsinaisesti sijaitsee? Auton alla vai konetilassa tuhannen muun kamppeen ja kannen alla? Tarkoitan, että onko suuri työ päästä käsiksi siihen?
EGR-venttiileitä ei saa Metro-Autolta, ei varaosaliikkeistä eikä Suomalaisista varaosaverkkokaupoista. Korjaamon mukaan EGR-venttiiliä ei myöskään voi puhdistaa, luonnollisestikkaan ei. Brittien Ebay:stä löytyisi edullisesti uusia Bosch-merkkisiä EGR-venttiilejä Vauxhall-autoihin, joissa siis on ihan sama kikkare kiinni. Ne eivät vaan suostu Suomeen lähettämään jostain syystä. Mistäs Saabistit nykyään varaosansa hankkivat? Alfa-Romeo -varaosatiskiltä en ole vielä kysynyt, myös niissä on samaa venttiiliä käytetty.
Jos olisi oma auto niin tekisin ehken näin:
1. Imusarjan pesu Forte Diesel Intake Cleaner nimisellä aineella (ks. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=119038)
2. Hiukkassuodattimen manuaalinen regenerointi, moottoritieajoa perään jotta tekee vielä automaattisen regeneroinnin perään (regeneroinnin huomaa SID:istä DTE lukemasta joka lähtee rankasti tippumaan kun regenerointi alkaa). Automaattinen regenerointi pitäisi tulla aika pian manuaalisen perään koska manuaalinen jättää moottoriohjaimelle tiedon että suodatin olisi 70% tukossa.
3. Yhteys jcarlsoniin ja uusi softa sisään jolla tuosta EGR murheenkryynistä pääsee eroon. Kaupan päälle saa vielä lisätehoa ja vääntöä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: hiukkassuodatin tukossa
Hä? Voimaa TTiD:hin? Onnistuuko?jmaatta kirjoitti:3. Yhteys jcarlsoniin ja uusi softa sisään jolla tuosta EGR murheenkryynistä pääsee eroon. Kaupan päälle saa vielä lisätehoa ja vääntöä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: hiukkassuodatin tukossa
Luepa alkuperäinen uudestaan, kyseessä 1.9 TiD 110kW kone.A.L. kirjoitti:Hä? Voimaa TTiD:hin? Onnistuuko?jmaatta kirjoitti:3. Yhteys jcarlsoniin ja uusi softa sisään jolla tuosta EGR murheenkryynistä pääsee eroon. Kaupan päälle saa vielä lisätehoa ja vääntöä.
edit: ...vaikkakaan enpä epäile eikö TTiD koneeseenkin lisäpuhtia ehken vielä saisi.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: hiukkassuodatin tukossa
Joo tiedostin kyllä keskustelun TiD myllyyn, mutta ainahan sitä pitää kysellä jos sama olisi mhdollista tuplapuhaltajaan.jmaatta kirjoitti:Luepa alkuperäinen uudestaan, kyseessä 1.9 TiD 110kW kone.A.L. kirjoitti:Hä? Voimaa TTiD:hin? Onnistuuko?jmaatta kirjoitti:3. Yhteys jcarlsoniin ja uusi softa sisään jolla tuosta EGR murheenkryynistä pääsee eroon. Kaupan päälle saa vielä lisätehoa ja vääntöä.
edit: ...vaikkakaan enpä epäile eikö TTiD koneeseenkin lisäpuhtia ehken vielä saisi.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: hiukkassuodatin tukossa
Ja sitten kysyjälle myös tiedoksi, että viallinen DPF:n painanturi voi myös oireilla niin, että vikakoodi viittaa tukossa olevaan DPF:ään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: hiukkassuodatin tukossa
http://www.partsforsaabs.com postittanee suomeen. Vanha EGR on helppo putsata ja kunnostaa itsekin mutta sotkuista hommaa. Tuohon oli jopa jokin pdf missä homma neuvottiin. Jos solenoidi tappi on jumissa niin pohjaan porataan reikä mitä kautta solenoidin saa ulos putsattavaksi.J.Kanerva kirjoitti:
EGR-venttiileitä ei saa Metro-Autolta, ei varaosaliikkeistä eikä Suomalaisista varaosaverkkokaupoista. Korjaamon mukaan EGR-venttiiliä ei myöskään voi puhdistaa, luonnollisestikkaan ei. Brittien Ebay:stä löytyisi edullisesti uusia Bosch-merkkisiä EGR-venttiilejä Vauxhall-autoihin, joissa siis on ihan sama kikkare kiinni. Ne eivät vaan suostu Suomeen lähettämään jostain syystä. Mistäs Saabistit nykyään varaosansa hankkivat? Alfa-Romeo -varaosatiskiltä en ole vielä kysynyt, myös niissä on samaa venttiiliä käytetty.
Re: hiukkassuodatin tukossa
Oho, tämä onkin aktiivinen foorumi. En odottanut vastauksia ihan näin nopeasti. Hyvä hyvä.
Kuulostaa hyvältä. Kuka on jcarlson, miten saa yhteyden ja missäpäin Suomea tämä mainittu uusi ohjelma asennetaan?jmaatta kirjoitti: 3. Yhteys jcarlsoniin ja uusi softa sisään jolla tuosta EGR murheenkryynistä pääsee eroon. Kaupan päälle saa vielä lisätehoa ja vääntöä.
Re: hiukkassuodatin tukossa
jcarlson on tällä foorumilla vaikuttava softanvääntäjä, laitat yv:tä hänelle. Vaikuttaa Vaasanseudulla, mutta tarvittaessahan posti tai matkahuolto kuljettaa tavaraa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki