100 kyssäriä virisatsista (Hirsch)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Huomasitko muuten, että tuo helmasarja on muutoin vakio, mutta etuspoileri (siis se alaosa) on Aeron-sarjaa?

Joo, niinhän siinä näkyy olevan vakiojarrut - Aeron jarruissahan onkin aivan erilainen jarrusatula.

On se kummallinen juttu, että autonvalmistajan sanaan ei luoteta, jos he sanovat, että jarruja ei tarvitse muutella - siis Suomessa. Luulisi kuitenkin autonvalmistajalla olevan hieman enemmän tietoa tekemänsä auton rakenteesta/ominaisuuksista kuin - kenties hieman vähemmän autosuunnittelua tuntevalla näitä suomalaisia määräyksiä sorvaavalla taholla.

Tuo esite olisi hauska saada.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Joo, laitoin merkille tuon etuspoilerin. UK:ssa on jotkut hemmot harrastaneet samanlaista tunignia, eikä tuo minusta kovin pahalta näytä. Ainoastaan tosi saabisti huomaa, että sivuhelmat ei matsaa. PCS:llä tais olla yksi fiksattu etuspoikka kaupan... :wink:

Turhauttaa, kun ajattelee tuota Hirsch juttua. Ei ole ketään kelle purnata aiheesta. Jälleenmyyjät eivät ole tarpeeksi asiassa mukana, että siihen sais mitään muutoksia.

Kumma kun ei suomessa vaadita Saabilta asentamaan 2.0t malleihin Aeron jarruja, sehän on pelkkä softaviritetty 1.8t joten vertailuautonahan voitanee käyttää 2.0TS mallia. Valmistajan omilla vakuutteluilla kun ei täälläpäin ole mitään merkitystä :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tämmöstä jäin tässä vielä pohtimaan, että mitäs ajattelisitte jos esim Hirsch suostuisi tekemään erityisen "suomi-softan" jossa nostetaan max tehot vain 150hp -> 175hp. Joo, tässä nyt ei vielä ole juuri järkeä, mutta jos tehdään käyttäen tuota 195hp:n softaa pohjana. Eli vääntöä vain rajoitetaan tietyn kierrosluvun (4200rpm) jälkeen siten ettei teho 175hp ylity. Tämähän riittäisi Suomen AKE:n säännökset täyttämään. Vain tehot huomioidaan (vrt. Dieseleiden tapaus). Kuitenkin auton suorituskyky paranisi huomattavasti, käytännössä juuri ei eroa tuohon 195hp/310Nm softaan olisi.

Leikin ajatuksella sen verran että piirsin jopa demonstraation aiheesta tuohon Hirschin tehokäyrästöön. Kuva
Eli sinisellä uusi vääntörkäyrä ja punaisella tehot. Ja suorituskyky esim
60-100km/h tai 80-120km/h vastaisi täysin tuota 195hp softan ominaisuuksia. Ainoastaan esim 0-100km/h kiihdytys arvossa jäisi hieman jälkeen. Tämmösen softanhan periaatteessa saisi muutoskatsastettua ilman ongelmia. Toki, eihän se kuulosta niin hienolta jos ei oli "kuin" 175hp...

Mutta tosiaan, kuinka usein normaalisti käytännössä tarvii ylittää 4500rpm?

..No joo, esim tuolla meidän iivarilla (128hp) joka päivä :oops: mutta puhuttaessa hyvin vääntävästä turbosta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Joo, Suomen viranomaiset näyttävät lähtevän tuosta huippunopeudesta määrittäessään muutoskatsastuksessa tarvittavia muutoksia. Jarrutusmatkahan kasvaa nopeuden neliössä (samoilla jarruilla), joten siksi jos huippunopeus kasvaa yli sen mitä ko. konfiguraatiolla oleva nopein auto --> tarvitaan paremman jarrut. Tämä on Suomen viranomaisten kanta, eikä siihen Saabin oma kanta paljoa vaikuta. On se sitten järkevää tai ei. Eihän valmistajat edellytä autojen katsastustakaan ja silti se Suomessa pitää tehdä vanhemmilla autoilla vuosittain. Ranskassahan ei ainakaan joitakin vuosia sitten tarvinnut katsastaa autoja ollenkaan.

Ja tähän nopeusjuttuun perustuu myös juuri tuo seikka, ettei tiisseliä tarvitse muuttaa, kun siihen laittaa tuon hirssin paketin. Mulle riittää max. nopeus 200+, en ole koskaan sitä nopeutta ajanut, enkä todennäköisesti tule ajamaankaan. Sen sijaan kiihtyvyyttä (0-80; 60 - 100+ ja 80-140) tulee käytettyä harva se päivä. Suomessa nuo max. nopeudet voisi huoletta rajoittaa vaikka kaikilla autoilla 220 km/h. Siis mun mielestä.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

MRe kirjoitti:Ja tähän nopeusjuttuun perustuu myös juuri tuo seikka, ettei tiisseliä tarvitse muuttaa, kun siihen laittaa tuon hirssin paketin. Mulle riittää max. nopeus 200+, en ole koskaan sitä nopeutta ajanut, enkä todennäköisesti tule ajamaankaan. Sen sijaan kiihtyvyyttä (0-80; 60 - 100+ ja 80-140) tulee käytettyä harva se päivä. Suomessa nuo max. nopeudet voisi huoletta rajoittaa vaikka kaikilla autoilla 220 km/h. Siis mun mielestä.
Juuri tuosta mainitsemastasi syystä esittämäni "suomiviritys" ois ihan käytännöllinen. Ei mitenkään hämmästyttävä numeroiden valossa, mutta käytännön suorituskyvyssä vastaisi aikalailla 2.0T koneen ominaisuuksia. Pienemmällä kulutuksella vain...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

MRe kirjoitti:Joo, Suomen viranomaiset näyttävät lähtevän tuosta huippunopeudesta määrittäessään muutoskatsastuksessa tarvittavia muutoksia.
En kyllä näe nopeuden vaikuttavan suomi päätökseen mitenkään. Rajakin on kerrottu selvästi ja se on vain tehoraja ei huippunopeus. Suomen viranomaiset eivät määritä muutoksia vaan auto on muutettava saman mallisarjan vastaavan tehoisen mukaiseksi.
9-5 Hirsch A 2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Saab-lady kirjoitti: Suomen viranomaiset eivät määritä muutoksia vaan auto on muutettava saman mallisarjan vastaavan tehoisen mukaiseksi.
:?: :?:
Luulisin, että Suomen viranomaiset ovat kuitenkin määrittäneet nuo muutokset. Vai mistä on tullut vaatimus: "auto on muutettava saman mallisarjan vastaavan tehoisen mukaiseksi".

Auton valmistaja kun ei ole tuota tarvetta/määritystä keksinyt - mm. vai onko jossakin vielä kolmas osapuoli?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kun tiedustelin asiasta Hirschiltä, ja esitin toivomuksen ns. "Suomi" virityksestä joka räätälöitäisiin nimenomaan meidän pykäliin sopivaksi sain vastauksen:
Your ideas are not that far away from ours. We are in discussion with Saab Nordic and they requested help from us to create a Finland specific line up.

One of the ideas is to have the 195hp upgrade going together with the required brake upgrade -> 16". (still affordable)

Can you tell me where I find valid legal background information on that topic?
Esitin siis oman ajatukseni esimerkiksi hieman rajoitetusta softasta juuri esim 1.8t koneelle sopivaksi viritykseksi. Asiasta on ollut siis ainakin Nordicin ja Hirschin puolella jo puhetta.
Mikähän se sitten olisi oikea taho josta voisivat tiedustella faktatietoa Suomen pykäläviidakosta? Ei taida AKE:n sivuiltakaan löytyä kuin suomeksi?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Marko A kirjoitti:Mikähän se sitten olisi oikea taho josta voisivat tiedustella faktatietoa Suomen pykäläviidakosta? Ei taida AKE:n sivuiltakaan löytyä kuin suomeksi?
Finlexin tietokannathan on myös englanniksi. Sieltä vaan ajoneuvolainsäädäntöä Hirssin-pojaat selailemaan:

http://www.finlex.fi/en/
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

Bob kirjoitti:
Saab-lady kirjoitti: Suomen viranomaiset eivät määritä muutoksia vaan auto on muutettava saman mallisarjan vastaavan tehoisen mukaiseksi.
:?: :?:
Luulisin, että Suomen viranomaiset ovat kuitenkin määrittäneet nuo muutokset. Vai mistä on tullut vaatimus: "auto on muutettava saman mallisarjan vastaavan tehoisen mukaiseksi".

Auton valmistaja kun ei ole tuota tarvetta/määritystä keksinyt - mm. vai onko jossakin vielä kolmas osapuoli?
:?: :?:
Viranomaiset haluaa vain todistuksen jossa kerrotaan että auto on muutettu saman mallisarjan samantehoista vastaavaksi lähinnä jarrujen ja alustan osalta(esimerkiksi 2005 9-5 ei kelpaa 2006 9-5 vertailuautoksi, en tiedä muuttuiko 9-3SS:n tyyppi faceliftin myötä)
Oletetaan että virityksellä on Tüv tai vastaava hyväksyntä jonka puolesta muutos onnistuu. Lisäksi suomessa on vaikkapa auto X 150hv ja 175hv 15" jarruilla sekä 200hv ja 290hv 16" jarruilla jolloin 175hv on maksimi teho jonka viranomaiset hyväksyy suomessa 15" jarruille ja 290hv 16" jarruille, huippunopeus ei vaikuta mitenkään eikä tehtaan/maahantuojan suositus.
9-5 Hirsch A 2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Vielä pienenä näsäviisaana kommenttina, eli korkein valmistajan teho saadaan ylittää 20%. Edellisessä esimerkissä siis 290+20% edellyttäen että alusta ja jarrut vastaa tuota 290 mallia.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Saab-lady kirjoitti:
Bob kirjoitti:
Saab-lady kirjoitti: Suomen viranomaiset eivät määritä muutoksia vaan auto on muutettava saman mallisarjan vastaavan tehoisen mukaiseksi.
:?: :?:
Luulisin, että Suomen viranomaiset ovat kuitenkin määrittäneet nuo muutokset. Vai mistä on tullut vaatimus: "auto on muutettava saman mallisarjan vastaavan tehoisen mukaiseksi".

Auton valmistaja kun ei ole tuota tarvetta/määritystä keksinyt - mm. vai onko jossakin vielä kolmas osapuoli?
:?: :?:
Viranomaiset haluaa vain todistuksen jossa kerrotaan että auto on muutettu saman mallisarjan samantehoista vastaavaksi lähinnä jarrujen ja alustan osalta(esimerkiksi 2005 9-5 ei kelpaa 2006 9-5 vertailuautoksi, en tiedä muuttuiko 9-3SS:n tyyppi faceliftin myötä)
Oletetaan että virityksellä on Tüv tai vastaava hyväksyntä jonka puolesta muutos onnistuu. Lisäksi suomessa on vaikkapa auto X 150hv ja 175hv 15" jarruilla sekä 200hv ja 290hv 16" jarruilla jolloin 175hv on maksimi teho jonka viranomaiset hyväksyy suomessa 15" jarruille ja 290hv 16" jarruille, huippunopeus ei vaikuta mitenkään eikä tehtaan/maahantuojan suositus.
:idea: :idea:
Nyt taitaa meistä toinen puhua aidasta ja toinen aidanseipäistä, jos tällainen argikulttuurinen ilmaus sallitaan.

Lainasin tuossa tekstiäsi, jossa sanoit:

"Suomen viranomaiset eivät määritä muutoksia vaan auto on muutettava saman mallisarjan vastaavan tehoisen mukaiseksi"

Minä yritin kommentoida vain sitä (ilmeisen epäselvästi), että kai se joku taho on ne määritykset (mm. tehorajat) tehnyt, joita pitää noudattaa. Ja todennäköisesti viranomaistaho, koska autonvalmistaja ei niitä ole vaatimassa.

No, sinähän vastasitkin jo tuossa viimeisessä viestissäsi (ohessa pari irrallista lainausta): "Viranomaiset haluaa... todistuksen" , "jonka viranomaiset hyväksyy suomessa"

Kiitos vastauksestasi.
Bugracer
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 13:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Bugracer »

ÄLKÄÄ NYT HYVÄT IHMISET MENKÖ VAATIMAAN HIRSCHILTA MATALAMPAA TEHOLUOKKAA !!! :evil:

Olen juuri hankkimassa Saab 9-3'sta, ja se kiinnostaa juuri tuon Hirsch sarjan takia. Vantaan Metrolta kerrottiin että "he eivät halua myydä" 1.8t virityssarjaa, koska "kuka 2.0T'tä silloin ostaisi". Saab Nordicin tarkoitus on vain ja ainoastaan tarkoitus pönkittää automyyntiään rajoitamalla Hirsch sarjojen tehoja.

Kertoisiko joku mitä hyötyä on Hirsch sarjasta, jos siitä ei saa taloudellista etua? Saab 1.8t on todella houkutteleva vaihtoehto juuri tuon päivityksen takia. Ainakin minulta jää Saab hankkimatta jos virsari jää pois.
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07

** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

Bob kirjoitti:
Minä yritin kommentoida vain sitä (ilmeisen epäselvästi), että kai se joku taho on ne määritykset (mm. tehorajat) tehnyt, joita pitää noudattaa. Ja todennäköisesti viranomaistaho, koska autonvalmistaja ei niitä ole vaatimassa.
Suomessa rajoiksi muodostuu tehtaan tekemät päätökset millä jarruilla/tehoilla auto on tänne tuotu mutta en sanoisi että tehdas on ne päättänyt koska Hirsch virityksiin ei tehdas vaadi isompia jarruja vain viranomainen katsoo.
Oikeasti asiassa ei liene epäselvää ja huippunopeudella ei ole merkitystä.
9-5 Hirsch A 2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Bugracer kirjoitti:ÄLKÄÄ NYT HYVÄT IHMISET MENKÖ VAATIMAAN HIRSCHILTA MATALAMPAA TEHOLUOKKAA !!! :evil:

Kertoisiko joku mitä hyötyä on Hirsch sarjasta, jos siitä ei saa taloudellista etua? Saab 1.8t on todella houkutteleva vaihtoehto juuri tuon päivityksen takia. Ainakin minulta jää Saab hankkimatta jos virsari jää pois.
Tämähän ei poista 195hp virityksen saatavuutta. Ainoastaan sallisi halukkaille laillisen tavan virittää autoansa. Hys-hys juttuna säilyy kyllä edelleen mahdollisuus siihen 195hp:n tai vaikkapa 205hp:n (BSR,Maptun,Nordic jne) saamiseen. Tuo 175hp/310Nm tosiaan ainakin laskennallisesti antaa lähes identtisen suorituskyvyn kuin tuo 195hp, mutta onhan se ikävä kun ei ole kuin 175 hevosvoimaa. Kaveritkin nauraa..
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin