Olet väärässä.julle05 kirjoitti:on, on... ainakin uudemmissa... tarkista vaikkatami kirjoitti:Tätä pikkuisen epäilen tuon konepellin osalta.julle05 kirjoitti:95sessa on sinkitty kori ja konepelti alumiinia.voi tietty olla että konepeltiä ei ole sinkitty juuri sen alumiinin vuoksi...
9-3 Käyttökokemukset
9-5 Hirsch A 2007
no minkähän ihmeen takia ne laakkosella väittää niinSaab-lady kirjoitti:Olet väärässä.julle05 kirjoitti:on, on... ainakin uudemmissa... tarkista vaikkatami kirjoitti: Tätä pikkuisen epäilen tuon konepellin osalta.voi tietty olla että konepeltiä ei ole sinkitty juuri sen alumiinin vuoksi...
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
Haksu kirjoitti:Itse itseäni lainaten.......Haksu kirjoitti:Tänä aamuna Saabia käynnistäessä ohjaamo oli kuin köyhän joulukuusi, valot välkkyivät miten sattuu ja mittaristo teki jotain omia juttujaan.Lopuksi ylin näyttö, jossa kello ja muut tiedot näkyvät pimeni täysin.Matkalla Jynkkä-Keskusta kello sentään syttyi tulille.
Huolto varattu ensi viikolle, saas nähdä mitä mennyt.
Haksu![]()
Eilen sitten tarkistettiin Techillä vikakoodit, ainoa koodi joka löytyi "tietokannasta" oli toimimattomat ratin napit ????
No lupasivat soitella saksaan ja ilmoitella noista vioista, saahan nähdä mitä tuleman pitää.Minua vaan ihmetyttää tämänkin hintaluokan ajokissa se ettei näytöt kestä pakkasta vai mikä lie aiheuttaa vian.
Yhteenvetona eilisestä käynnistä:Vikakoodin puolesta Sc:hen ei tehty mitään, kirjattiin vain sanomani viat ylös ja sanottiin että jatka ajamista jospa se vika tulee päälle.
Sapettaa, mutta ei kai sitä voi kun odotella mitä saksan päässä päätetään.
Ps. Jo ensimmäisellä kerralla sanoin ettei radion säädöt pysy muistissa ja sekin vaan todettiin ja kirjattiin ylös ???
Kun ei kuulunut mitään huollosta soittelinpas sitten sinne, no päätöksenä oli ettei mitään vaihdeta niin kauan kun toimii(tarkoitti kojelaudan päällä olevaa näyttöä), sanoin myös että mitä teemme radion kanssa kun ei pidä asetuksia, ei tehdä mitään. Katsovat samanlaisista uusista autoista josko toimii niissä tuo tallennus.(Vikana ettei säädöt pysy muistissa), kun käynnistän auton radio on niin hiljaisella että tuskin kuulee mitä sieltä tulee.Nämä saattavat tuntua tyhjänpäiväiseltä nikottelulta huollosta , mutta minusta näille asioille pitäisi tehdä jotain.Lopuksi huollosta sanottiin että tuo auto muutamaksi päiväksi seisomaan heidän pihaansa, katsotaan tuleeko vika päälle ???
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Olisiko radioon tuleva johtoliitin viallinen tai sitten ovat vain unohtaneet tehtaalla kytkeä radioon herätevirtapiuhan, eli nyt radio ei sitten pidä asemia muistissa ja automaattinen äänenvoimakkuuden säätö autoa käynnistäessä on todella hiljaisella, kun radio palautuu default -asetuksiin virran katkaisun jälkeen?Haksu kirjoitti:Kun ei kuulunut mitään huollosta soittelinpas sitten sinne, no päätöksenä oli ettei mitään vaihdeta niin kauan kun toimii(tarkoitti kojelaudan päällä olevaa näyttöä), sanoin myös että mitä teemme radion kanssa kun ei pidä asetuksia, ei tehdä mitään. Katsovat samanlaisista uusista autoista josko toimii niissä tuo tallennus.(Vikana ettei säädöt pysy muistissa), kun käynnistän auton radio on niin hiljaisella että tuskin kuulee mitä sieltä tulee.Nämä saattavat tuntua tyhjänpäiväiseltä nikottelulta huollosta , mutta minusta näille asioille pitäisi tehdä jotain.Lopuksi huollosta sanottiin että tuo auto muutamaksi päiväksi seisomaan heidän pihaansa, katsotaan tuleeko vika päälle ???![]()
![]()
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Asemat on ja pysyy muistissa, tosin ekana viikkona nekin hävisivät.Nyt on pelkästään kyse asetetusta voimakkuudesta joka ei pysy 1min - 2 min kauempaa, siis jos asetan voimakkuuden vaikka 20 eli maksimiin niin yön seistuaan auton käynnistyessä voimakkuus on about 1-2.Bob kirjoitti:Sulla on varmaankin ICM2 eli se vihreänäytöllinen systeemi.
Esiintyykö ongelma kaikilla asemien muistipaikoilla, vai pelkästään osalla?
Eli jos ongelmat ovat loppupään paikoilla eli yli 6:n, niin silloin voi olla kysymys, että on valittu väärä ICM-koodi.
Omassani piti vaatimalla vaatia, että vaihtakaa se koodi oikeaksi, jotta asemat pysyvät muistissa ylemmillä tallennuspaikoilla vielä virrankatkaisun jälkeenkin. ICM1-koodaus aiheuttaisi em. ongelman.
Erillistä perinteistä "pitovirtapiuhaa" ei EHU:lle tule.
Jos autossa muuten riittää virta ja softaasetukset ovat kohdillaan, niin eiköhän ne nuo asemamuistit nollaudu sitten laitteen sisäisesti (vuotovirta/huono komponentti).
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Kyllä on huomioitu, aloitus taso on 20 eli max ja volumit on minimissä käynnistäessä.Bob kirjoitti:Nämä systeemithän aloittavat aina sammutuksen jälkeen sillä äänenvoimakkuustasolla, mikä siihen on asetettu aloitustasoksi, eikä suinkaan sillä mikä on äänenvoimakkuussäätimestä ollut säädettynä, kun laite sammutetaan. Jos aloitustaso on liki minimissä, niin sinnehän se aina palaa kun laite käynnistetään.Haksu kirjoitti:Asemat on ja pysyy muistissa, tosin ekana viikkona nekin hävisivät.Nyt on pelkästään kyse asetetusta voimakkuudesta joka ei pysy 1min - 2 min kauempaa, siis jos asetan voimakkuuden vaikka 20 eli maksimiin niin yön seistuaan auton käynnistyessä voimakkuus on about 1-2.
Olitte varmaan tämän jo huomioineet - mutta kirjoitinpahan kuitenkin.
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Ensimmäinen ei-suunniteltu korjaamokäynti takuukorjausten lisäksi tuli nyt eteen:
Jarru- ja bensaputkien pidike oli toisesta päästään auennut keskellä auton pohjaa. Kiinnitys ja renkaanpaineiden tarkastus samalla kertaa = 5 EUR Evacarissa. Pitänee nyt vaihtaa merkkiä kun toi alkaa tolleen hajoilemaan.
Jarru- ja bensaputkien pidike oli toisesta päästään auennut keskellä auton pohjaa. Kiinnitys ja renkaanpaineiden tarkastus samalla kertaa = 5 EUR Evacarissa. Pitänee nyt vaihtaa merkkiä kun toi alkaa tolleen hajoilemaan.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Natinaa... etupään kolinat?
40 tkm alkaa olla mittarissa tammikuussa hankitulla SS:llä. Edelliseen Audi A4:een verrattuna ei tässä ole ollut vielä mitään varsinaista vikaa, Audissa niitä sähkövikoja riitti eikä saatu kuntoonkaan. Melutaso on muuten sama, mutta SS kyllä kitisee ja natisee vähän sieltä täältä. Eniten ääntä kuuluu kojelaudasta jostakin radion takaa. Nyt ilmojen jäähdyttyä myös molemmat etuovet, varsinkin vänkärin ovi, ovat alkaneet natista. Audissa ei 130 tkm ajettuna kuulunut mistään minkäänlaista kitinää tai helinää.
Saako takuuhuolto näitä natinoita kuriin, kannattaako niistä edes valittaa vai onko asia vain hyväksyttävä autoon kuuluvana ominaisuutena?
Nyt ilmojen jäähdyttyä huomaa myös etujousituksen äänekkyyden. Varsinaista kolinaa sieltä nyt ei vielä mielestäni kuulu, lähinnä samanlaista "lotinaa" kuin siskonmiehen -04 Mondeossa, jossa siinäkin on kuulunut kylmillä keleillä uudesta asti.
Jaa, hyviä puolia? Ajettavuus, kulutus, suorituskyky, lämpenee nopeasti ja tarkenee hyvin (Eberi), turvallisuus, onhan noita.
Saako takuuhuolto näitä natinoita kuriin, kannattaako niistä edes valittaa vai onko asia vain hyväksyttävä autoon kuuluvana ominaisuutena?
Nyt ilmojen jäähdyttyä huomaa myös etujousituksen äänekkyyden. Varsinaista kolinaa sieltä nyt ei vielä mielestäni kuulu, lähinnä samanlaista "lotinaa" kuin siskonmiehen -04 Mondeossa, jossa siinäkin on kuulunut kylmillä keleillä uudesta asti.
Jaa, hyviä puolia? Ajettavuus, kulutus, suorituskyky, lämpenee nopeasti ja tarkenee hyvin (Eberi), turvallisuus, onhan noita.
Ostohetkellä (20.6.2006) SS:lläni oli ajettu 49600km ja seuraavat viat vaatisin korjaamaan takuun piikkiin (20.8.2006).
- Iskunvaimentajat edestä ja takaa. Eivät pitäneet lotinaa, kolinaa, yms mutta, koska oli kesäkelit ja päätin pelata varman päälle, niin pyysin tutkimaan/vaihtamaan. Vaihtoon meni. Uudet ovat toimineet hienosti ainakin tähän asti.
- Oikealta puolelta kattolista joka oli "kutistunut" niin, että seuraavan listaan jäi rako.
- Ilmastoinnin ohjauspaneeli. Kumipinta oli kahdesta painikkeesta hilseillyt irti.
- Molempien sivupeilien runko. Pientä kuplisen alkua kun tarkkaan katsoi
- Takaluukun korjausmaalaus. Takaluukun avauskahva oli hangannut maalia pienen elämisen johdosta. Paikkamaalattiin ja laitettiin kivesiskukalvo estämään uudelleen hankautuminen.
- Kuskin oven resonoiminen basson tahtiin. Tietynlainen basso aiheutti hermoja raastavaa natinaa. Korjattiin eristämällä ovipahvi rungosta.
Nyt autolla ajettu 60000km ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Ei natise mistään ja nautittavaa ohitella muita pahoissakin keleissä hyvän talviajettavuuden johdosta. Audio puoltakin kun on itse parantanut niin ei siinäkään valittamista. Tavallinen perus radion kuuntelija olisi varmaan pärjännyt vakiollakin.
- Iskunvaimentajat edestä ja takaa. Eivät pitäneet lotinaa, kolinaa, yms mutta, koska oli kesäkelit ja päätin pelata varman päälle, niin pyysin tutkimaan/vaihtamaan. Vaihtoon meni. Uudet ovat toimineet hienosti ainakin tähän asti.
- Oikealta puolelta kattolista joka oli "kutistunut" niin, että seuraavan listaan jäi rako.
- Ilmastoinnin ohjauspaneeli. Kumipinta oli kahdesta painikkeesta hilseillyt irti.
- Molempien sivupeilien runko. Pientä kuplisen alkua kun tarkkaan katsoi
- Takaluukun korjausmaalaus. Takaluukun avauskahva oli hangannut maalia pienen elämisen johdosta. Paikkamaalattiin ja laitettiin kivesiskukalvo estämään uudelleen hankautuminen.
- Kuskin oven resonoiminen basson tahtiin. Tietynlainen basso aiheutti hermoja raastavaa natinaa. Korjattiin eristämällä ovipahvi rungosta.
Nyt autolla ajettu 60000km ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Ei natise mistään ja nautittavaa ohitella muita pahoissakin keleissä hyvän talviajettavuuden johdosta. Audio puoltakin kun on itse parantanut niin ei siinäkään valittamista. Tavallinen perus radion kuuntelija olisi varmaan pärjännyt vakiollakin.
Re: Natinaa... etupään kolinat?
Ainakin mun autoista on saatu kaikki natinat kuntoon. Tai siis -03 SS:stä saatiin, kun ei -06 SC mistään mun aikana ehtinyt natista. Nopeuttaa huomattavasti korjaamokäyntiä, jos osaa sanoa tarkemmin mistä natinat kuuluu. Toki on korjaamon homma löytää viat jne. mutta joskus vain jäänyt natinat korjaamatta, kun eivät ole saaneet ääniä esiin pajalla jne. Aika yleisiä natinan aiheuttajia SS:n ohjaamossa on keskimmäinen ilmastointikanava ja etumainen kattovalo (yleensä painamalla ko kohdista poistaa äänen hetkellisesti). Ainakin näihin ääniin auttaa huopateippi (onkohan oikea termi).mek kirjoitti: Saako takuuhuolto näitä natinoita kuriin, kannattaako niistä edes valittaa vai onko asia vain hyväksyttävä autoon kuuluvana ominaisuutena?
No niin, nyt ilmaantunut kuplintaa kummankin peilin kantaosan alareunaan. Huomasin kun pesin autoa. vieressä seistäessä asiaa ei erota, mutta kun osaa tarkastelee alapuolelta niin ihan selkeesti lähtee hilseilemään. Olen kuullut, että maahantuoja saattaa maksaa osat, mutta työn joutuu maksamaan itse? Auton ostosta ei tosin vielä ole 6kk, kannattaako valittaa heti vai odottaa seuraavaan huoltoon? Kyseessä selkeä tyyppivika.
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
Myyjäliikkeen piikkiin. Ehdota suoraan että maahantuoja maksaa osat ja myyjäliike asennuksen niin pääset luultavimmin nopeimpaan ratkaisuun.JK_9-3 kirjoitti:Olen kuullut, että maahantuoja saattaa maksaa osat, mutta työn joutuu maksamaan itse? Auton ostosta ei tosin vielä ole 6kk, kannattaako valittaa heti vai odottaa seuraavaan huoltoon? Kyseessä selkeä tyyppivika.
Jos kiukkuavat vastaan niin sano että menee 6 kk:n virhevastuun mukaan kokonaan myyjän piikkiin, jos aletaan pykäliä viilaamaan.
EDIT: ja kannattaa tosiaan valittaa heti, pykälien mukaan 6 kk:n aikana ilmenneet viat menee virhevastuuseen ja kuluttajalla aikaa valittaa 2 kk:tta asian ilmenemisestä.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Mielenkiintoinen viestiketju vanhalle Saabistille, mutta uudelle foorumin jäsenelle (900 -87, 900S -94, 9-3 2,0t -01, 9-3 SS 1,8i -05). Olen pysynyt merkille uskollisena lukuunottamatta neljän vuoden harharetkeä BMW:llä ja Fordilla, mutta kun lukee ns. laatuauton lukemattomista ongelmista ja peilaa niitä omiin kokemuksiin, alkaa ihmeesti miettimään muita vaihtoehtoja.
Kaikki Saabini on ostettu käytettynä lukuunottamatta tätä viimeistä (ajettu vuoden aikana 24,000 km).
Kokemuksia: pyörän pultit ovat ruosteessa. Pikku juttu, mutta kurjan näköinen yksityiskohta muuten nätissä autossa.
Heinäkuun alussa (ajettu silloin noin 14,000 km) syttyi "Airbag mallfunction"-varoitus. Metro-Auton pikahuolto Turussa totesi tilanteen, testerin mukaan sivupalkeissa olevissa turvatyynyissä on vikaa. Autolla voi ajaa, mutta kaikki turvatyynyt ovat poissa käytöstä. Olimme lähdössä Lappiin ja huolto tilattiin 10 päivää myöhäisemmäksi, matkan jälkeen tehtäväksi.
Matka meni muuten hyvin, mutta Info-järjestelmä soitteli merkkiäänet ja näytti "Airbag mallfunction"-ilmoituksen 15-30 km välein. Koska matkaa kertyi 2,300 km, oli välillä hermoissa pitelemistä. Saako nuo varoitusäänet jotenkin kytkettyä pois?
Sitten uudelleen huoltoon. Kesäapulainen (?) kiinnitti testerin kiinni ja sanoi, että sivupalkkien turvatyynyissä on vikaa, autolle pitää tilata huolto. Sanoin, että "niin, tämä on juuri sellainen tilattu huolto." Siinä vaiheessa meni pojan ilme vakavaksi ja hän alkoi purkaa autoa lisää. Kahden tunnin äheltämisen jälkeen kaveri totesi, että autoon pitää vaihtaa keskuyksikkö ja sitä heillä ei nyt ole. Auto kasaan. Metro-Autosta luvattiin soittaa kun keskusyksikkö on tullut. Koko tämän ajan viereisellä paikalla kaksi työharjoittelijaa(?) yritti irrottaa Cadillacin laturia. Toivottavasti auto oli liikkeen oma, olisi kurja maksaa asiakkaana tuollaisesta työstä 2 x 70€/tunti...
Onko kokemuksia Turun autohallin Saab-huollosta? Ainakin eräs iso autovuokraamo ketju on pitkään huollattanut Saabinsa siellä...
Toinen kesälomareissu (1,500 km) Infon pimpelipompelia kuunnellen ja Metro-Auton soittoa odotellen. Kun mitään ei kuulunut soitin itse. Osa oli tullut jo muutamaa päivää aikaisemmin, mutta eivät olleet soittaneet kun loman takia asentajista oli pulaa, . Itsellä loma oli loppumassa ja kovalla kielenkäytöllä sain sovittua seuraavaksi viikoksi huoltoajan. Tuokaan käynti ei mennyt putkeen luvatusti kello 12 mennessä (keskusyksikkö ei suostunutkaan ohjelmoitumaan), mutta valmistui sentään juuri ennen kuin putiikki meni kiinni. Kiukkua lisäsi se, että en saanut sijaisautoa, koska oma auto oli "ajokunnossa" ja siis Saabin takuuehtojen mukaan pitää itse maksaa korvaava kulkupeli.
Sitten asiaan:
31.10 vaihdoimme vaimon kanssa talvirenkaat autoon. Tämä oli ensimmäinen kerta kun käytin auton omaa tunkkia. Aikaisemmat renkaan vaihdot oli tehty rengasliikkeessä.
Ensimmäiset kolme rengasta menivät ok, mutta kun viimeinen oli ylhäällä ja olin pyörittämässä pultteja sormin auki, kuului terävä räksähdys ja tuntui kuin auto olisi tullut sentin tai pari alaspäin. Tunkki oli tasaisella asvaltilla, ohjekirjan varoituksia ja ohjeita oli noudatettu. Lisäksi yksi kesärengas auton alla varmistamassa, että vahingon sattuessa ei putoa auto alas asti, mutta kyllä silti pelästytti.
Tunkki näytti olevan kuitenkin paikoillaan ja sain talvirenkaan vaihdettua. Kun laskin auton alas, tunkin mukana irtosi muovinen pala, johon tunkki laitetaan autoa nostettaessa!
Mielestäni tällaisen osan irtoaminen kesken noston voi olla todellisen henkilöriskin paikka ja siksi lähetin samana iltana info@fi.saab.com osoitteeseen sähköpostia.
Minulla oli kolme kysymystä:
1) Onko ongelma (palan irtoaminen) tuttu?
2) Onko Saab tiedottanut tai aikooko tiedottaa asiakkaita vaarasta?
3) Miten tuon palan saa takaisin?
Seuraavana päivänä sain vastauksen:
Hei,
kiitos viestistänne koskien Saab 9-3 henkilöautoanne. Pahoittelemme teille aiheutunutta vaivaa.
Pyöränvaihdossa tulee luonnollisesti noudattaa varovaisuutta ja noudattaa tarkoin käyttöohjekirjan ohjeita. Suosittelemme ottamaan yhteyttä valtuutettuun Saab-huoltokorjaamoon, jossa sekä tunkki että kiinnike voidaan huolella tutkia. Liikkeen on mahdollista olla yhteydessä tekniseen osastoomme, mikäli lisäselvitystä tarvitaan.
Ystävällisin terveisin,
GM Finland Oy
Saab Asiakaspalvelu
En ollut ihan tyytyväinen ja jatkoin viestiä:
Käyttöohjekirjan ohjeita on noudatettu.
Onko tällainen tunkin kiinnityskohdan irtoaminen tuttu/yleinen ongelma? Ainakin Saab-Klubin keskustelufoorumista löytyi nopealla haulla viestiketju, jossa oli samanlaisia kokemuksia. Eikö tällaisista asioista pitäisi tiedottaa asiakkaille ja tarpeen mukaan kutsua autot tarkistukseen?
Vastaus tuli jälleen seuraavana päivänä:
Hei,
kiitos viestistänne.
Tiedossamme ei ole ongelman esiintyvän siinä määrin, että asian suhteen ryhdyttäisiin erityistoimenpiteisiin. Tehdas voi seurata asiaa ja toimenpiteisiin ryhdytään tarvittaessa. Pahoittelemme tapahtunutta ja suosittelemme ottamaan yhteyttä valtuutettuun Saab-liikkeeseen, jossa ongelma voidaan tutkia.
Ystävällisin terveisin,
GM Finland Oy
Saab Asiakaspalvelu
Mielestäni mielenkiintoinen on tuo "Tiedossamme ei ole ongelman esiintyvän siinä määrin". Vika on siis Saabin tiedossa, mutta toimenpiteisiin ei haluta ryhtyä. Olisi mukava nähdä amerikkalaisten lakimiesten tappelevan siitä kuka saa hoitaa vahingonkorvausjuttua, kun joku on jääny auton alle tunkin kiinnityskohdan petettyä. "Tehdas oli tietoinen vaarasta, mutta ei tehnyt mitään..."
Mainittakoon, että seuraavana yönä toinen "palikka" oli pudonnut itsestään autokatoksen lattialle! Nyt en ole tarkistanut ovatko jäljellä olevat vielä pohjassa kiinni.
Ajattelin jatkaa tunkki-aiheesta vielä Lontoon murteella, olisiko kenelläkään ehdottaa hyvää englanninkielistä Saab-keskusteluryhmää?
Kaikki Saabini on ostettu käytettynä lukuunottamatta tätä viimeistä (ajettu vuoden aikana 24,000 km).
Kokemuksia: pyörän pultit ovat ruosteessa. Pikku juttu, mutta kurjan näköinen yksityiskohta muuten nätissä autossa.
Heinäkuun alussa (ajettu silloin noin 14,000 km) syttyi "Airbag mallfunction"-varoitus. Metro-Auton pikahuolto Turussa totesi tilanteen, testerin mukaan sivupalkeissa olevissa turvatyynyissä on vikaa. Autolla voi ajaa, mutta kaikki turvatyynyt ovat poissa käytöstä. Olimme lähdössä Lappiin ja huolto tilattiin 10 päivää myöhäisemmäksi, matkan jälkeen tehtäväksi.
Matka meni muuten hyvin, mutta Info-järjestelmä soitteli merkkiäänet ja näytti "Airbag mallfunction"-ilmoituksen 15-30 km välein. Koska matkaa kertyi 2,300 km, oli välillä hermoissa pitelemistä. Saako nuo varoitusäänet jotenkin kytkettyä pois?
Sitten uudelleen huoltoon. Kesäapulainen (?) kiinnitti testerin kiinni ja sanoi, että sivupalkkien turvatyynyissä on vikaa, autolle pitää tilata huolto. Sanoin, että "niin, tämä on juuri sellainen tilattu huolto." Siinä vaiheessa meni pojan ilme vakavaksi ja hän alkoi purkaa autoa lisää. Kahden tunnin äheltämisen jälkeen kaveri totesi, että autoon pitää vaihtaa keskuyksikkö ja sitä heillä ei nyt ole. Auto kasaan. Metro-Autosta luvattiin soittaa kun keskusyksikkö on tullut. Koko tämän ajan viereisellä paikalla kaksi työharjoittelijaa(?) yritti irrottaa Cadillacin laturia. Toivottavasti auto oli liikkeen oma, olisi kurja maksaa asiakkaana tuollaisesta työstä 2 x 70€/tunti...
Onko kokemuksia Turun autohallin Saab-huollosta? Ainakin eräs iso autovuokraamo ketju on pitkään huollattanut Saabinsa siellä...
Toinen kesälomareissu (1,500 km) Infon pimpelipompelia kuunnellen ja Metro-Auton soittoa odotellen. Kun mitään ei kuulunut soitin itse. Osa oli tullut jo muutamaa päivää aikaisemmin, mutta eivät olleet soittaneet kun loman takia asentajista oli pulaa, . Itsellä loma oli loppumassa ja kovalla kielenkäytöllä sain sovittua seuraavaksi viikoksi huoltoajan. Tuokaan käynti ei mennyt putkeen luvatusti kello 12 mennessä (keskusyksikkö ei suostunutkaan ohjelmoitumaan), mutta valmistui sentään juuri ennen kuin putiikki meni kiinni. Kiukkua lisäsi se, että en saanut sijaisautoa, koska oma auto oli "ajokunnossa" ja siis Saabin takuuehtojen mukaan pitää itse maksaa korvaava kulkupeli.
Sitten asiaan:
31.10 vaihdoimme vaimon kanssa talvirenkaat autoon. Tämä oli ensimmäinen kerta kun käytin auton omaa tunkkia. Aikaisemmat renkaan vaihdot oli tehty rengasliikkeessä.
Ensimmäiset kolme rengasta menivät ok, mutta kun viimeinen oli ylhäällä ja olin pyörittämässä pultteja sormin auki, kuului terävä räksähdys ja tuntui kuin auto olisi tullut sentin tai pari alaspäin. Tunkki oli tasaisella asvaltilla, ohjekirjan varoituksia ja ohjeita oli noudatettu. Lisäksi yksi kesärengas auton alla varmistamassa, että vahingon sattuessa ei putoa auto alas asti, mutta kyllä silti pelästytti.
Tunkki näytti olevan kuitenkin paikoillaan ja sain talvirenkaan vaihdettua. Kun laskin auton alas, tunkin mukana irtosi muovinen pala, johon tunkki laitetaan autoa nostettaessa!
Mielestäni tällaisen osan irtoaminen kesken noston voi olla todellisen henkilöriskin paikka ja siksi lähetin samana iltana info@fi.saab.com osoitteeseen sähköpostia.
Minulla oli kolme kysymystä:
1) Onko ongelma (palan irtoaminen) tuttu?
2) Onko Saab tiedottanut tai aikooko tiedottaa asiakkaita vaarasta?
3) Miten tuon palan saa takaisin?
Seuraavana päivänä sain vastauksen:
Hei,
kiitos viestistänne koskien Saab 9-3 henkilöautoanne. Pahoittelemme teille aiheutunutta vaivaa.
Pyöränvaihdossa tulee luonnollisesti noudattaa varovaisuutta ja noudattaa tarkoin käyttöohjekirjan ohjeita. Suosittelemme ottamaan yhteyttä valtuutettuun Saab-huoltokorjaamoon, jossa sekä tunkki että kiinnike voidaan huolella tutkia. Liikkeen on mahdollista olla yhteydessä tekniseen osastoomme, mikäli lisäselvitystä tarvitaan.
Ystävällisin terveisin,
GM Finland Oy
Saab Asiakaspalvelu
En ollut ihan tyytyväinen ja jatkoin viestiä:
Käyttöohjekirjan ohjeita on noudatettu.
Onko tällainen tunkin kiinnityskohdan irtoaminen tuttu/yleinen ongelma? Ainakin Saab-Klubin keskustelufoorumista löytyi nopealla haulla viestiketju, jossa oli samanlaisia kokemuksia. Eikö tällaisista asioista pitäisi tiedottaa asiakkaille ja tarpeen mukaan kutsua autot tarkistukseen?
Vastaus tuli jälleen seuraavana päivänä:
Hei,
kiitos viestistänne.
Tiedossamme ei ole ongelman esiintyvän siinä määrin, että asian suhteen ryhdyttäisiin erityistoimenpiteisiin. Tehdas voi seurata asiaa ja toimenpiteisiin ryhdytään tarvittaessa. Pahoittelemme tapahtunutta ja suosittelemme ottamaan yhteyttä valtuutettuun Saab-liikkeeseen, jossa ongelma voidaan tutkia.
Ystävällisin terveisin,
GM Finland Oy
Saab Asiakaspalvelu
Mielestäni mielenkiintoinen on tuo "Tiedossamme ei ole ongelman esiintyvän siinä määrin". Vika on siis Saabin tiedossa, mutta toimenpiteisiin ei haluta ryhtyä. Olisi mukava nähdä amerikkalaisten lakimiesten tappelevan siitä kuka saa hoitaa vahingonkorvausjuttua, kun joku on jääny auton alle tunkin kiinnityskohdan petettyä. "Tehdas oli tietoinen vaarasta, mutta ei tehnyt mitään..."
Mainittakoon, että seuraavana yönä toinen "palikka" oli pudonnut itsestään autokatoksen lattialle! Nyt en ole tarkistanut ovatko jäljellä olevat vielä pohjassa kiinni.
Ajattelin jatkaa tunkki-aiheesta vielä Lontoon murteella, olisiko kenelläkään ehdottaa hyvää englanninkielistä Saab-keskusteluryhmää?