Oli minulla kesärenkailla välillä "muutaman pykälän" tiukemmalla - eivät mene varsinaisesti pintakoviksi, mutta vaste alkaa olla aikas "tömäkkä" eli tehoa vaimennukseen kyllä riittää tuolloin rajumpaankin menoon. Nyt talvirenkailla ovat takaisin pehmeimmässä asennossa - huomenissa oli tarkoitus etupäätä säätää hieman tiukemmalle (kun pitää muutenkin tuota etujousitusta ihmetellä).Poikarukka kirjoitti:Onko konien omistajat säädelleet iskareita myöhemmin? itse saattaisin jopa tykätä hiukan tiukemmastakin.
Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu
Re: (PFS) iskareiden tilaaminen / Koni Sportit
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu
En tutkinut sen kummemmin ennen vaihto-operaatiota kun päätin jo aiemmin, että vaihtoon menee joka tapauksessa koko hoito. Ja kun tähän tuli osat ja työt asennuksineen ja suuntauksineen sen verran sopivasti, niin ajattelin antaa homman hoitua kokonaan liikkeellä. Sen suuntaushomman olis kuitenkin joutunut teettämään.Poikarukka kirjoitti:Ainiin.. se oli se homma.. ei muista enää mitä kukakin autoonsa laittoi. Mutta mistä tiesit takapuslan olevan rikki?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu
Vanhassa autossani (ei saab, mutta GM sisarmalli, josta laadukas alusta on otettu tähänkin autoonä. tai noh sitä edeltävä mallisto, mutta laadun aisti siitäkin) koiranluun väljäksi meneminen aiheutti juuri samanlaisen äänen. Mietinkin miten tuo kuulosti niin tutulta ääneltä. Kyllä sitä etsittiin siloinkin. Katsastuksessa ei löytynyt mitään vikaa, mutta koeajolla inssikin huomasin oudon kalinan. Takaisin halliin ja nykimään paikkoja. Lopulta käsi osui koiranluuhun (kallistuksenvakaajanpystytanko). Siinä kyllä välyksen tunsikin. oli meinaan millejä löysää. Vaihdon jälkeen auto hiljeni. Jos huomenna ei sada sammakoita, niin taidan ottaa renkaan irti ja kokeilla sitä ensimmäiseksi. Onko muilla kokemuksia saab:in vakaaja tangoista. onko tässä helposti väljäksi menevät. Edessä ainakin oli tangon sisuskalut muovia.
On muuten selkeä tuo ääni. Mukula kivellä aika karun kuuloista.
Kun taas järjellä miettii, ei oikein tukivarsi tai iskari tuollaista ääntä voi saada aikaa, kun painoa niillä kuitenkin kokoajan on (ei voi iskut kolisuttaa, kun auton paino on ottanut jo löysät pois). Jokin on irti tai jotain kallistuksen vakaajaan liittyen.
On muuten selkeä tuo ääni. Mukula kivellä aika karun kuuloista.
Kun taas järjellä miettii, ei oikein tukivarsi tai iskari tuollaista ääntä voi saada aikaa, kun painoa niillä kuitenkin kokoajan on (ei voi iskut kolisuttaa, kun auton paino on ottanut jo löysät pois). Jokin on irti tai jotain kallistuksen vakaajaan liittyen.
Re: Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu
Omaani vaihtoivat myös nuo vakaajan tangot (koiranluut) takuuaikana n. 50000km:n kohdalla kun etsivät kolinaa edestä - samassa yhteydessä vaihtoivat paljon muitakin osia - loppujen lopuksi kolina tuli viallisesta jäähdyttimen kiinnikkeestä, joka ei tosin selvinnyt huollossa, vaan saabcentralin vinkistä. Noissa vakaajan tangoissa ei ollut siis vikaa - eikä niitä kaiketi näihin Saabbeihin ole kovin paljon vaihdettukaan - monessa autossa nimenomaan ne kolisevat ja sitten ne vaihdetaan varmuuden vuoksi (ekana) näihinkin - osin turhaan.Poikarukka kirjoitti:Vanhassa autossani (ei saab, mutta GM sisarmalli, josta laadukas alusta on otettu tähänkin autoonä. tai noh sitä edeltävä mallisto, mutta laadun aisti siitäkin) koiranluun väljäksi meneminen aiheutti juuri samanlaisen äänen. Mietinkin miten tuo kuulosti niin tutulta ääneltä. Kyllä sitä etsittiin siloinkin. Katsastuksessa ei löytynyt mitään vikaa, mutta koeajolla inssikin huomasin oudon kalinan. Takaisin halliin ja nykimään paikkoja. Lopulta käsi osui koiranluuhun (kallistuksenvakaajanpystytanko). Siinä kyllä välyksen tunsikin. oli meinaan millejä löysää. Vaihdon jälkeen auto hiljeni. Jos huomenna ei sada sammakoita, niin taidan ottaa renkaan irti ja kokeilla sitä ensimmäiseksi. Onko muilla kokemuksia saab:in vakaaja tangoista. onko tässä helposti väljäksi menevät. Edessä ainakin oli tangon sisuskalut muovia.
On muuten selkeä tuo ääni. Mukula kivellä aika karun kuuloista.
Kun taas järjellä miettii, ei oikein tukivarsi tai iskari tuollaista ääntä voi saada aikaa, kun painoa niillä kuitenkin kokoajan on (ei voi iskut kolisuttaa, kun auton paino on ottanut jo löysät pois). Jokin on irti tai jotain kallistuksen vakaajaan liittyen.
Laittoivatko joustintuen torx-pultit ja keskimutterin kunnolla kiinni (kannattaa tarkistaa, kun kormitus on päällä)? Saattaa klopattaa muuten.
BtW: Omassa B-Vectrassani ei vaihdettu alustaan vajaan 200000 km:n matkalla yhtään osaa rikkoutumisen vuoksi. Ei edes takapääntuentaan, jota ihmetteli merkkiliikekin, mutta välyksiä ei vaan ollut. Itse kyllä vaihdoin jossakin vaiheessa Bilsteinin alustan, mutta en siksi, että alkuperäiset iskarit olisivat olleet sököt. Ajettavuus tuolla Bilstein-alustalla oli vähintäin yhtä hyvä(=parempi) kuin vakioiskarein SS:llä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu
Eihän näistä ikinä tiedä mikä siellä lopulta kolisee. Tällä hetkellä koiranluu paras ehdokas, toinen tietysti asennuksessa irralliseksi jääneet osat. Oma vectra taas oli tyyppi esimerkki vioista. Se auto ei ollut kuin tilapäinen ratkaisu ja myytiinkin nopeasti pois. Ei tarvinut koiranluuta enempää siihen osia ostella. Yllättävän hyvä se silti oli ajaa, mutta katsoin parhaaksi siirtyä uudempaan autoon ja enemmän omanlaiseeni.
Re: Iskareiden tilaaminen / Koni Sportit / alusta keskustelu
Voisiko tuo viallinen jäähdyttimen kiinnike oirehtia myös seuraavanlaisesta? Konttorilla omassani huomattiin "ylhäältä", eli ei siis ripustuksista, kolahtelua, kun tehtiin ns. sivuttaisheijaria sillä koneella.Bob kirjoitti: loppujen lopuksi kolina tuli viallisesta jäähdyttimen kiinnikkeestä, joka ei tosin selvinnyt huollossa, vaan saabcentralin vinkistä.
Pitäisi varmaan kohtapuoleen ruveta paneen tilausta PFS:lle. Oulun talvisilla mukulakivikadulla arvostaisi kyllä kovasti, jos iskunvaimennus ei olisi pintakova. Tuntuu, että laatuvaikutelma on kaukana, kun kaikki irtotavara kolisee ja rämisee.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621