juu Tärkeä on öljyn laatu, mutta kysykääpä esim Laakkoselta miksi käyttävät Shell öljyä, mikä ei (mielestäni) täytä Saab:in luokitusta.
Tosin mielestäni tärkeää on myös huomata se, mikä on sen pikkaraisen öljysuotimen kestoikä. En ole koskaan nähnyt yhtään 30 tkm:a ajettua, mutta jo 15 tkm ajettu on kiertynyt = tukossa.
Tästä syystä vaihdan öljyt kerran vuodessa ja käytän öljyä jota tuoteselosteen mukaan käytetään tehtaalla, eli Mobil.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Minuteman kirjoitti:Suomi 24:stä nariseminen, ja samassa kirjoituksessa kysyjän tyhmäksi leimaaminen onkin käsittämätöntä sellaiselta kirjoittajalta joka on muka olevinaan huolissaan foorumin tasosta.
Pahoitteluni, ei ollut tarkoitus leimata kysyjää tyhmäksi. Kysyjällähän sitäpaitsi on tiedossa mitä autoonsa täytyy laittaa.
Öljyistä vielä:
Castrolilla on mm. Castrol Edge öljy, jolla on GM-luokitus. Tämä tosin Castrolin Edge 0W-30 öljyllä eikä Edge Sportilla 0W-40. Tuolla Edge Sportilla ei kyseistä luokitusta ole, koska se ei ole ns. LongLife öljy. Ennen mallivuotta MY03 suositeltiin Edge Sport 0W-40 öljyä.
Öljyistä vielä:
Castrolilla on mm. Castrol Edge öljy, jolla on GM-luokitus. Tämä tosin Castrolin Edge 0W-30 öljyllä eikä Edge Sportilla 0W-40. Tuolla Edge Sportilla ei kyseistä luokitusta ole, koska se ei ole ns. LongLife öljy. Ennen mallivuotta MY03 suositeltiin Edge Sport 0W-40 öljyä.
Juu se edge 0w-30 on uusi tuote, sen tuoteselostekkin on salasanasuojattu
0W-40 öljyä voi aivan hyvin käyttää lyhennetyillä öljynvaihtoväleillä. Tietty jos hinta on kohdillaan niin voisi tuota 0w-30 öljyä harkita seuraavaan öljynvaihtoon.
Juu.
Sitten tuosta "paremmuudesta" voisi todeta vielä semmoista, että se Edge Sport "on parempaa" kuin se GM luokitettu 5W-30 Edge.
Tuo tavallinen Edge kun ei ole läpäissyt sitä Porsche testiä, jossa 203 tunnin aikana simuloidaan käytännössä moottorille vähän sitä sun tätä.
Testissä tutkiskellaan öljyn aiheuttamaa sisäistä kitkaa moottorille ja sitten lopuksi mitataan moottorin kuluminen ja puhtaus.
Epäilemättä kitka on tuolla 5W-30:lla pienempi, mutta kulumista tai likaantumista on sitten esiintynyt.
Lyhennetyllä vaihtovälillä varmasti kelpo öljy moottoriin tuo Edge Sport.
En tiedä millä kriteerillä öljy saa GM-luokituksen. Toivottavasti joku osaa valaista asiaa.
Nico kirjoitti:
En tiedä millä kriteerillä öljy saa GM-luokituksen. Toivottavasti joku osaa valaista asiaa.
Ajetaan Saturnilla ja Opelilla ympyrää niin kauan että toinen laukeaa..häviävän merkin valmistus lopetetaan ja voittaja saa jatkaa, lisäksi se saa kunniamaininnan " GM ,GreatMazine ".
Pakari kirjoitti:Tietty jos hinta on kohdillaan niin voisi tuota 0w-30 öljyä harkita seuraavaan öljynvaihtoon.
Tarkoittaako tämä yhtäkuin tarpeeksi kallis?
Liian halpaa öljyähän SINÄ et voi laittaa autoosi.
No, en kyllä mitään kovin halpaa suostu käyttämään(Eikä hinnan korotus muuta samaa tavaraa paremmaksi, joten on turha selittää että osta marmoritiskiltä). Onhan se yleisesti monessa yhteydessä todettu että halpa ja hyvä on kovin vaikea yhtälö toteuttaa. Mielipide asia, ei sen suurempi peruste.
Epäilen kuitenkin 0W-30 öljyn asettuvan kohtuu arvokkaaksi tavaraksi, koska 5w-30 edge maksaa jo 60e/4litraa. Joten en usko sen olevan kilpailukykyinen verrattuna 0W-40edgeen.
Nico kirjoitti:
En tiedä millä kriteerillä öljy saa GM-luokituksen. Toivottavasti joku osaa valaista asiaa.
Ajetaan Saturnilla ja Opelilla ympyrää niin kauan että toinen laukeaa..häviävän merkin valmistus lopetetaan ja voittaja saa jatkaa, lisäksi se saa kunniamaininnan " GM ,GreatMazine ".
Juuri näin,eiku castrollin ölbä edustaja sano tuon gm LL luokituksen olevan vaativa vain lietteen muodostumisen osalta.Jos ny propaganda puheisiin voi yhtään luottaa mut tämäkin gentlemannni taasen diisseliin suositteli 0w-30 bmwLL04 c3 öljyä,kun se pitäs sietää naftaa(mitä hiukkasten poltos sinne öljyyn tulee)ja olla ns tuhkaantumaton ettei tukkis sitä kiihdytintä.
Tutkiskelin itsekin vähän...
Niiden nykyisten GM luokituksien saavuttamiseksi ei vaatimukset ole ilmeisesti kovinkaan korkeat olleet. Kriteerit on vissiin olleet niinkin huimat, että long lifeä pitää olla ja viskositeetti 5W-30. Eipä juuri muuta.
Ensi vuonna asia on toisin.
GM ottaa käyttöön uuden luokituksen, jonka vaatimukset on huomattavasti edellistä korkeammat.
Odotettavissa on GM purkin kylkeen sitten myös huomattavan paljon korkeampi hintalappu. http://www.sandyblogs.com/techlink/2010 ... ation.html
Juu niin täyttää, jos siinä purkin kyljessä lukee niissä laatuluokituksissa että dexos1 tai dexos2.
Tuo laatuluokituksen parantaminenhan on tullut GM:lle vähän muiden Eurooppalaisten tehtaiden painostamana.
Esim. BMW:llä VW:lla kun on paljon tiukemmat kriteerit.
Ameriikassa iso öljyjätti Valvoline on ilmoittanut, että heidän öljyjään ei dexos merkinnällä tulla näkemään. Ei siksi että laatuluokitus olisi jotenkin vaikeasti saavutettavissa, vaan siksi että GM haluaa tuosta lisenssimaksuja.
Ei liikuta meitä niinkään täällä, mutta jenkeissä luulisi olevan iso juttu.
GM:n nykyinen öljytoimittaja Mobil toimittanee GM öljyt jatkossakin...
Tulipa muuten ihan piruuttaan kysyttyä maptunilta öljysuositusta samalla kun softapäivitystä kyselin. Kovasti suosittelivat 0W-40 öljyä, ja sanoivat esimerkiksi castrol edge sport 0W-40 olevan erittäin hyvä valinta lyhennetyille öljynvaihtoväleille. Muitakin vaihtoehtoja oli, mutta GM longlifeä eikä 5w-30 viskoa mainittu ollenkaan.
Minä puolestani pitäisin melko luonnollisena asiana semmoista että viritettyyn autoon suositellaan parempaa öljyä.
On siinä nyt kuitenkin kovemmat rasitukset laakereilla ja kovemmat lämpötilat turbossa.
Nico kirjoitti:Minä puolestani pitäisin melko luonnollisena asiana semmoista että viritettyyn autoon suositellaan parempaa öljyä.
On siinä nyt kuitenkin kovemmat rasitukset laakereilla ja kovemmat lämpötilat turbossa.
Niin en minä nyt sen viriputkan perään niin olekaan.
Väitän kyllä ihan oma-aloitteisesti ihan ITSE että korkeampiviritteiseen moottoriin ei vaan pistetä tuommoista öljyä.
Sille asialle että joku viriputka nyt vaan sattuu olemaan asiasta kanssani yhtä mieltä, en voi mitään.
Mitä kuumenpana käy pannu, sen korkeampi kuumaviskositeetti tarvitaan.
Se nyt vaan katsos on niin. Ja on aina ollut niin. Ja tulee aina olemaan niin.
Tuo Castrol Edge Sport, kuten moni muukin 0W-40 öljy täyttää GM:n laatuvaatimuksia paljon tiukemmat kriteerit ja normit.
LL-öljy se ei ole, että öljyn vaihdoissa se pitää muistaa.
Vaikea on uskoa että ne GM:n tiivisteet siellä moottorissa olisi sen huonommat kuin muillakaan moottorin valmistajilla, että sekään nyt olisi joku ehdoton peruste käyttää sitä GM:n öljyä, joka huollossa vaihdettuna maksaa sen 160€/6L.
GM:n laatuluokituksen pääkriteerit ovat öljyn säästö ja pieni kitka.
Kaikella tällä GM pyrkii maailman öljyvarojen säästämiseen, mikä on tietysti erittäin perusteltu pointti ja äärimmäisen hyväksyttävää.
Mutta jos nyt joku haluaa moottoriltaan pidempää kestoikää ja haluaa jättää vähän suuremman ekologisen jalanjäljen, eikä koe siitä huonoa omaatuntoa, niin tehköös sitten niin.
Ketju on menossa kohti asiattomuuksia, mutta noin niin kuin yleis-sivistävässä mielessä taas:
Ne käyttöohjeen vaatimukset luokituksen suhteen ovat minimi vaatimuksia.
Se lienee kaikilla tiedossa.
Kukin voi itse katsoa käyttöohjeesta ne minimivaatimukset ja sitten oman harkinnan mukaan valita autoonsa joko minimivaatimukset täyttävää, tai sitten laadukkaampaa öljyä.
Se miten noista luokituksista voi lukea sen laadun, voi itse kukin ihan itse lukea vaikka täältä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy