Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Juuri näin eli kyseessä oli sama kuljettaja ja sama reitti/ajonopeus. 1,5km pikkutietä ja tämän jälkeen valtaietä reilua kahdeksaakymppiä. Volkkari lämpeää huomattavasti nopeammin. Tänään Saab oli johdon päässä 1,5 tuntia ja lämpöjen nousu vei samalla reitillä -4 asteen pakkasessa 10 km. Vertailun vuoksi siis volkkari ilman esilämmitystä -20 asteen pakkasessa 5km ja lämmöt vaakatasossa. Vieläpä tuuletus reilusti päällä, kun taas Saabilla tuuletus minimillä.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Volkkarista täytyy muistaa, että mittari näyttää 90, kun koneen lämmöt ovat 73-90 .vitikka kirjoitti:Juuri näin eli kyseessä oli sama kuljettaja ja sama reitti/ajonopeus. 1,5km pikkutietä ja tämän jälkeen valtaietä reilua kahdeksaakymppiä. Volkkari lämpeää huomattavasti nopeammin. Tänään Saab oli johdon päässä 1,5 tuntia ja lämpöjen nousu vei samalla reitillä -4 asteen pakkasessa 10 km. Vertailun vuoksi siis volkkari ilman esilämmitystä -20 asteen pakkasessa 5km ja lämmöt vaakatasossa. Vieläpä tuuletus reilusti päällä, kun taas Saabilla tuuletus minimillä.
SAAB 99 -83 GL
Re:
Itse asensin eberspächerin kaukosäädin sarjalla. Lämpenee nopeaa eikä tarvitse ajaa metriäkään .pasijalmari kirjoitti:Aika hitaasti tuntuu lämpenevän, webasto on kyllä vahvasti harkinnassa. Lienee tuo iso öljymäärä yksi merkittävä tekijä tuossa lämpenemisen hitaudessa....Ja on "koteloon" sijoitettu lohkolämmitinkin aika heikko, suksenvoiteluraudasta puhumattakaan. Onkos kuka asentanut itse webastoa?
vw passat 1.9 tdi -07
saab 99 gl 2.0 -84
saab 96 v4 super -79
saab 99 gl 2.0 -84
saab 96 v4 super -79
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
jmaatta kirjoitti:Tein itse ja säästin...
Versio 2 istuu alkuperäisväritykseen hieman paremmin...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Tulli tuossa testailtua / vertailtua Scangaugen ja auton oman moottorinlämpömittarin lukemia. Lähtiessä Scangauge näytti clntemp 7 astetta ja 50 kohdalla alkoi auton oma mittari vasta nousemaan alamerkistä. Eka neljännesmerkki ja noin 60 astetta.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Samaa oon itse tarkkaillut, mittari värähtää 50 asteessa ja tasan 80 asteessa se osoittaa vasemmalle. Ja 80-90 asteen välillä mittari ei taas liikahda mihinkään.
9³ SC 1.8t
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Eli jos neula roikkuu on lämpö alle 80..
Suurinpiireitein 5 astetta se asteikon väli?
Suurinpiireitein 5 astetta se asteikon väli?
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Eli, kun viisari osoittaa täysin vasemmalle, niin lämpötila on jotain välillä 80-90c ? Aika erikoista.. Paljonko on flektin käynnistymislämpötila? Koska itsellä ei ainakaan viisari värähdä vaikka flekti pyörii.. ts. osoittaa edelleen suoraan vasemmalle 90asteen kulmassa...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Jeah, näin oon havainnut, eli ScanGaugen CWT-arvoa (water temperature, celcius) ja Saabin mittarin neulaa oon katsellut. CWT 79 astetta -> mittari on karvan verran alle 90 asteen kulmassa, mutta heti kun napsahtaa CWT 80 astetta, mittari alkaa sojottaa suoraan vasemmalle. Ja 91 astetta oon parhaimmillaan jäähdytysnesteiden lämpötilana nähnyt ja silloinkin neula sojotti vielä suoraan vasemmalle. <---- katsokaapa muuten jotka pystytte, nouseeko teillä moottorilämmöt tuosta korkeammaksi? Talvella nimittäin auto lämpeni vähän heikosti, voisiko indikoida että termari aukeaa liian aikaisin?Pakari kirjoitti:Eli, kun viisari osoittaa täysin vasemmalle, niin lämpötila on jotain välillä 80-90c ? Aika erikoista.. Paljonko on flektin käynnistymislämpötila? Koska itsellä ei ainakaan viisari värähdä vaikka flekti pyörii.. ts. osoittaa edelleen suoraan vasemmalle 90asteen kulmassa...
Taitaa se asteikon väli muuten riippua vähän auton vuosimallista? Mulla ei ainakaan ole normilämpöjen ja ala-asennon välissä kuin yksi väliviiva, joten voisi ajatella että puolivälissä normilämpöjä ollaan n. 65 asteessa menossa...
WIS:stä: "Termostaatti alkaa avautua lämpötilassa 80'C ja on täysin auki lämpötilassa 95'C". Jäähdytyspuhaltimet näyttävät toimivan neljässä eri moodissa (kaksi puhallinta, hitaasta nopeaan käymiseen). Hitain moodi aktivoituu kun jäähdytysnesteen lämpötila on 100 astetta ja sulkeutuu kun lämpötila on tippunut 96 asteeseen. Ja nopein moodi 120'C -> 116'C.
Heh, ja nyt kun katselin WISiä tarkemmin, niin sieltä löytyy myös lämpömittarin suunnasta tietoa:
* liikkeen alku: 50'C
* vaakasuora asento: 80'C
* vaakasuorasta asennosta: 115'C
* punaisen alueen alku: 129'C
* punaiselta alueelta: 133'C
9³ SC 1.8t
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Tulkiten tuota WIS:in ilmoittamaa lukemia, siis mittarin neula näyttää suoraan vasemmalle lämpötilavälillä 80-115c. Aika iso alue on skaalattu tuohon. Tosin tuskimpa käyttäjä tarvitsee sen kummallisempaa tietoa lämpötiloista. Kiitoksia tiedoista, harmittaa vieläkin kun en ole saanut WIS & EPC:tä toimimaan kun on tämä pirun 64bit järjestelmä.. Joku ehdottikin jotakin sovellusta minkä kautta pystyy käyttämään mutta ei ole vielä ollut aikaa perehtyä moiseen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Ei mahda edelleenkään olla, mutta Tammersuoja noita valmistaa. (Kotisivut vanhentuneet)jmaatta kirjoitti:Onkohan Saabbiin olemassa tuollaista "OEM maskisuojaa"?
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24841
http://www.tammer-suoja.fi/
Jälleenmyynti: Kaha
http://www.kaha.fi/category.php?cid=594
Noistahan vois jotain kimppakyselyä viritellä?
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Älkää sitten tilatko suoraan kahalta, mä voin toimia välikätenä, ottamatta firmalle yhtään välistä. Saan varmasti halvemmalla.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Niin, lähinnä jos Tammer-Suojaa sattuisi kiinnostamaan uusien mallien tekeminen, niin tällainen foorumi olisi varmaan kätevä paikka kysynnän punnitsemiseen..
SS malliinkin pitäisi tehdä ainakin kahta, 2003-2007 ja 2008 - malleja.
Ja se kysyntä varmaan riippuisi hinnasta. Säähän voit JaniV ottaa tästä projektin.
SS malliinkin pitäisi tehdä ainakin kahta, 2003-2007 ja 2008 - malleja.
Ja se kysyntä varmaan riippuisi hinnasta. Säähän voit JaniV ottaa tästä projektin.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Kyllä se mulle käy! Eli laittakaapa tähän ihmiset nuo halukkaiden määrä, niin otan asian tiedusteluun.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Minua kiinnostaa keulasuoja 2006:een. Mielellään sais olla maskiin (2 pientä ja yksi iso aukko) sekä rekisterikilven alapuolelle, niin että lämpötila-anturi jää näkyville. Hinta kiinnostaa, koska edullisesti näprään itsekin siihen suojat, toki hieman huonommalla työn jäljellä