9-3 Käyttökokemukset

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

pasma kirjoitti:Ajattelin jatkaa tunkki-aiheesta vielä Lontoon murteella, olisiko kenelläkään ehdottaa hyvää englanninkielistä Saab-keskusteluryhmää?
http://www.saabcentral.com

Bob varmaan muistaa suoraan onko tuolla keskusteltu asiasta, itse en jaksa seurata enää tuota kuin hyvin satunnaisesti.

Tälleen köyhien maassa missä renkaat vaihdetaan monesti itse tuo tunkin nostokohtien heikkous on kyllä ollut jo tiedossa ennenkin, voi olla että Jenkeissä kukaan ei ole vielä jäänyt auton alle tämän takia.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
pasma
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 17:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pasma »

Kiitti,

SaabCentralissa löytyi useampikin ketju, jossa haukuttiin 2003-tunkkia ja joku oli loukannutkin itsensä. Ihme juttu, että GM uskaltaa pelleillä tällaisilla turvallisuusosilla. Olen itse kuluttajatuotteita valmistavassa firmassa töissä ja kaikkein suurin pelko on joutua tekemään recall USA:ssa henkilövahinkoriskin takia. Meillä on 1990-luvun lopulta yksi tapaus ja siitä kärsitään vieläkin :cry:

No, tuo surkea tunkki ehkä selittää miksi vararengas on jätetty pois :idea:
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

-
Viimeksi muokannut Bob, Ti Maalis 15, 2011 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

pasma kirjoitti: No, tuo surkea tunkki ehkä selittää miksi vararengas on jätetty pois :idea:
Ai tässäkin on säästetty. Mulla (vm. -03) on vielä ihan täyskokoinen vararengas, vieläpä samaa tuumakokoa kuin tehdastilauksena olleet alkuperäiset renkaat.

Jossain aiemmassa säikeessä oli kai täälläkin foorumilla tästä tunkkiasiasta puhetta ja suositus kai oli "jackpad":in hankkiminen Motonetista/Biltemasta jos käyttää muita kuin normitunkkia ja senkin kanssa ilmeisesti hyvä idea.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

Onko kokemuksia Turun autohallin Saab-huollosta? Ainakin eräs iso autovuokraamo ketju on pitkään huollattanut Saabinsa siellä...
Muutama viikko sitten SS:ni oli kyseisellä pajalla 60000km huollossa. Mukavaa asiakaspalvelua ja myönsivät jopa itse että on heillä vielä hieman opettelemista Saabien operoimisesta. Lasku oli pienempi mitä puhelimessa aikaa varatessani kerrottiin joten siitä plussaa.
JK_9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 18:06
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JK_9-3 »

kimmop kirjoitti:
JK_9-3 kirjoitti:Olen kuullut, että maahantuoja saattaa maksaa osat, mutta työn joutuu maksamaan itse? Auton ostosta ei tosin vielä ole 6kk, kannattaako valittaa heti vai odottaa seuraavaan huoltoon? Kyseessä selkeä tyyppivika.
Myyjäliikkeen piikkiin. Ehdota suoraan että maahantuoja maksaa osat ja myyjäliike asennuksen niin pääset luultavimmin nopeimpaan ratkaisuun.

Jos kiukkuavat vastaan niin sano että menee 6 kk:n virhevastuun mukaan kokonaan myyjän piikkiin, jos aletaan pykäliä viilaamaan.

EDIT: ja kannattaa tosiaan valittaa heti, pykälien mukaan 6 kk:n aikana ilmenneet viat menee virhevastuuseen ja kuluttajalla aikaa valittaa 2 kk:tta asian ilmenemisestä.
joo, paras vaihtaa heti kun on vielä virhevastuu voimassa. katotaan tuleeko valitusta.
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

pasma kirjoitti: Ensimmäiset kolme rengasta menivät ok, mutta kun viimeinen oli ylhäällä ja olin pyörittämässä pultteja sormin auki, kuului terävä räksähdys ja tuntui kuin auto olisi tullut sentin tai pari alaspäin. Tunkki oli tasaisella asvaltilla, ohjekirjan varoituksia ja ohjeita oli noudatettu. Lisäksi yksi kesärengas auton alla varmistamassa, että vahingon sattuessa ei putoa auto alas asti, mutta kyllä silti pelästytti.

Tunkki näytti olevan kuitenkin paikoillaan ja sain talvirenkaan vaihdettua. Kun laskin auton alas, tunkin mukana irtosi muovinen pala, johon tunkki laitetaan autoa nostettaessa!

Mielestäni tällaisen osan irtoaminen kesken noston voi olla todellisen henkilöriskin paikka ja siksi lähetin samana iltana info@fi.saab.com osoitteeseen sähköpostia.

Mainittakoon, että seuraavana yönä toinen "palikka" oli pudonnut itsestään autokatoksen lattialle! Nyt en ole tarkistanut ovatko jäljellä olevat vielä pohjassa kiinni.
Mulla on joku muistikuva, että on ollut aiemmin puhetta noiden palojen irtoamisesta ja kuten Bob:kin totesi nimenomaan käytettäessä muuta kuin alkuperäistä tunkkia. Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko tunkki ollut oikein siinä palassa kiinni (en tiedä saako "väärin" edes laitettua, mutta kuitenkin)? Tuo pala on mielestäni autossa siten kiinni, että kun tunkki painaa sitä alhaaltapäin se ei pysty mitenkään siitä irtoamaan siten että auto tippuisi tunkin päältä. Muistelisin että tuo pala on sellaisessa kolossa. Jos muistikuvat on täysin väärät niin korjatkaa joku toki.

Mielestäni yksi mielenkiintoinen kommentti, jota olen eräältä nimeltämainitsemattomalta automaahantuojalta kuullut on että auton mukana toimitettava tunkki ei ole tarkoitettu renkaiden kausivaihtoihin vaan ainoastaan hätätilanteita varten, kun vararengas vaihdetaan autoon. Tästä huolimatta olen useita kertoja käyttänyt auton omaa tunkkia onnistuneesti, kun ei ole ollut hallitunkkia käsillä. Toisaalta täysin toimivan hallitunkin saa 20€:llä ja sillä onnistuu talvirenkaiden vaihto 100 kertaa helpommin/nopeammin kuin tuolla alkuperäisellä tunkilla.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

pasma kirjoitti: No, tuo surkea tunkki ehkä selittää miksi vararengas on jätetty pois :idea:
Vararenkaanhan pystyy valitsemaan auton tilatessa ilman lisähintaa. Normaalisti tulee paikkasarjalla, mutta sen tilalle saa vararenkaan, kunhan automyyjä vain sen ruksittaa tilauskaavakkeesta autoa tilatessa.
pasma
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 17:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pasma »

Automme oli uusi, mutta jo Metro-Auton rekisteröimä, ei siis mikään tehdastilaus. Kova tappelu oli, että suostuivat edes CD:n siihen asentamaan. Ei taida tehdas/maahantuoja jättää paljon katetta jälleenmyyjile lisävarusteisiin?

Kohta kaksikymmentä vuotta olen renkaita itse vaihtanut, joten kuvittelisin osaavani tunkin laittaa oikein. Kaiken lisäksi luin kuitenkin ohjekirjankin ennen töiden aloittamista... eli jos noilla lähtötiedoilla auton saa rikki niin on se ehkä vähän turhan heppoiseksi suunniteltu. No, ehkä ne sitten huollossa kertovat missä meni vikaan???

Kurjinta tässä on että samalla herää epäilys Saabin turvallisuusväittämien paikkansapitävyydestä. Meillä ainakin on turvallisuutta pidetty yhtenä autonvalintakriteerinä. Vuoden 1987 900sta kävi japanilaiset testaamassa edestä ja takaa, molemmat jäivät silloin selkeästi toiseksi. Mitenkähän nyt kävisi Toyotan tai Mitsubishin kanssa :twisted:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

pasma kirjoitti: Mitenkähän nyt kävisi Toyotan tai Mitsubishin kanssa :twisted:
Vakuutusyhtiöiden kolaritilastot kertoo, Saabissa selviää parhaiten. 9-3SS turvallisin auto jenkkilässä todellisissa onnettumuuksissa, joista ei tähtiä jaeta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

pasma kirjoitti:Kurjinta tässä on että samalla herää epäilys Saabin turvallisuusväittämien paikkansapitävyydestä. Meillä ainakin on turvallisuutta pidetty yhtenä autonvalintakriteerinä. Vuoden 1987 900sta kävi japanilaiset testaamassa edestä ja takaa, molemmat jäivät silloin selkeästi toiseksi. Mitenkähän nyt kävisi Toyotan tai Mitsubishin kanssa :twisted:
Eivät taida olla kyllä pelkästään Saabin "turvallisuusväittämiä", vaan eri tahojen puolueettomia testituloksia.

Lähes kaikki autothan saavat nykyään maksimi tähdet Euro NCAP:n testeistä, mutta mitkä muut merkit saavat SS:n lisäksi parhaat tulokset myös amerikkalaisista törmäystesteistä, puhumattakaan mm. piiskaheilahdussuojien kehittelystä, joihin vain ruotsalaismerkit ovat panostaneet?

En lähtisi arvostelmaan auton turvallisuutta pelkästään siltä pohjalta, että sattuu pudottamaan auton tunkilta.

Turvallista matkaa.
JK_9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 18:06
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JK_9-3 »

JK_9-3 kirjoitti:
kimmop kirjoitti:
JK_9-3 kirjoitti:Olen kuullut, että maahantuoja saattaa maksaa osat, mutta työn joutuu maksamaan itse? Auton ostosta ei tosin vielä ole 6kk, kannattaako valittaa heti vai odottaa seuraavaan huoltoon? Kyseessä selkeä tyyppivika.
Myyjäliikkeen piikkiin. Ehdota suoraan että maahantuoja maksaa osat ja myyjäliike asennuksen niin pääset luultavimmin nopeimpaan ratkaisuun.

Jos kiukkuavat vastaan niin sano että menee 6 kk:n virhevastuun mukaan kokonaan myyjän piikkiin, jos aletaan pykäliä viilaamaan.

EDIT: ja kannattaa tosiaan valittaa heti, pykälien mukaan 6 kk:n aikana ilmenneet viat menee virhevastuuseen ja kuluttajalla aikaa valittaa 2 kk:tta asian ilmenemisestä.
joo, paras vaihtaa heti kun on vielä virhevastuu voimassa. katotaan tuleeko valitusta.
No tuota, asia meni kuten vähän uumoilinkin, eli maahantuoja maksaa osat. Tuota työn osuutta taas myyjäliike ei suostu maksamaan, vaan vetoaa että maahantuojan kuuluu maksaa myös työn osuus kun kyseessä on maalivika. Vaihtoa ei tehdä myyjäliikkeessä vaan naapurissa länsiautossa. Virhevastuulla ei siis tuntunut olevan merkitystä, pitää vielä jatkaa vääntöä maksaako maahantuoja vai myyjäliike. Itse ei kyllä kiinnostaisi maksaa, mutta en kyllä aio noita peilejä tollasiksikaan jättää.
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Printtaat kuluttaja-asiamiehen sivuilta tämän

http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loa ... sp?id=3780

ja kävelet sen kanssa liikkeeseen ja kerrot että tämän siitä saa kun äänestää demareita eduskuntaan mutta laki on nyt tämmöinen.

Ei normaalin kokoinen autoliike ala tappelemaan tuommoisen takia, joku myyjä sen sijaan voi olla väärininformoitu eikä tiedä miten asia kuuluu hoitaa.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
JK_9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 18:06
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JK_9-3 »

kimmop kirjoitti:Printtaat kuluttaja-asiamiehen sivuilta tämän

http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loa ... sp?id=3780

ja kävelet sen kanssa liikkeeseen ja kerrot että tämän siitä saa kun äänestää demareita eduskuntaan mutta laki on nyt tämmöinen.

Ei normaalin kokoinen autoliike ala tappelemaan tuommoisen takia, joku myyjä sen sijaan voi olla väärininformoitu eikä tiedä miten asia kuuluu hoitaa.
Niinpä. Veemäistä pallotella asiaa edestakaisin maahantuojan, myyjäliikkeen ja asennusliikkeen välillä. Tähän on jo nyt tuhrautunut liikaa aikaa ja käyrä nousee. Ainoa joka kustannuksiin osallistuu maksamalla osat on maahantuoja. Tiedustelin huollosta joka asennuksen tekee, että eikö maahantuoja voisi maksaa myös asennusta vedoten virheelliseen osaan, jonka kuuluisi kestää kauemmin kuin kolme vuotta. Seuraavanlainen vastaus:

Moi taas.

"Maalitakuuta" ei Saabin takuuehtoluettelo tunne. Koritakuuta kylläkin ja se on sinun autollesi 10 vuotta ja koskee korin osien läpiruostumista tietyin ehdoin. Peilit eivät ruostuneet läpi, vaan niiden maalipinnassa on vaurioita joten koritakuuseen ko. korjaus ei kuulu.
Maahantuoja on päätöksensä tehnyt, eikä se enää tule muuttumaan. Autosi tehdastakuu on 2 vuotta ilman km rajaa ja tämä takuu oli autosi kohdalla loppunut jo yli vuosi sitten. Johonkin raja vedettävä ja mielestäni on hyvä asia, että Saabin maahantuoja ottaa osaa kustannuksiin vieläkin. Peilit maksavat 368,29 euroa / kpl, joten mielestäni aika merkittävä vastaantulo on kyseessä.

Työn osuuden joutuu maksamaan työn tilaaja. Laitan peilien jalat tilaukseen huomenna (tämän päivän tilaus on ehtinyt mennä jo). Toimitusaika noin 3-4 työpäivää, eli ensi viikon alussa peilit pitäisivät olla jo täällä. Ilmoitan sinulle heti kun osat ovat tulleet ja katsotaan sitten korjausaika.

Jos muutat mieltäsi, etkä halua vielä tehdä työtilaus, niin ole ystävällinen ja ilmoita pikaisesti.

>>>
Tuntuu muuten myyjäliikkeellä olevan oma käsitys virhevastuusta kuin mitä tuo kimmop:n lähettämä linkitetty ohjeistus antaa. Hjyva tietää jatkoa ajatellen. No osat tilataan joka tapauksessa, hintaa asennukselle n.180€. Tietty pieni osa kokonaiskustannuksesta, minkä tosin olisi ihan hyvin voinut myyjäliike maksaa. Periaateessakin. Maahantuojalla toimii virhevastuu ihan ok osien suhteen. Mikä on ainoa hyvä asia tässä operaatiossa.
Saab 9³ 2.0t -04 -> Volvo S60 2.4i -06 -> Volvo S60 2.4i Classic -09
Vastaa Viestiin