![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Itse olin tuohon alfaan myös oikein tyytyväinen, ainakin ajettavuudeltaan ja yllätys, yllätys, laadun tunnultaan. Korihan tuossa on luokkansa kirkkaasti jäykin, eikä nitise ja natise missään tilanteessa. Muutenkin ajettavuudeltaan todella makea peli, kuin hansikas. Nopeassa ajossa kirkkaasti tunnokkain auto luokassaan, 9-3, varsinkaan farkun sporttialustalla ei ole mitään sanomista alfan vakiolle. Mikä tärkeintä, itselle tuo oli pitkästä aikaa saabien lisäksi auto, joka herättää oikeasti ajaessa tunteita ja mukavia kylmiä väreitäJanne T kirjoitti:
Kävimpä muuten tänään kaverin kanssa kokeileen AlfaRomeo 159 2.4JTDm Q-Troniccia. Ei pöllömpi kiesi sekään. Itselle (170cm) löytyi todella helposti makoisa ajoasento, ja ratti istui käteen kuin hansikas. Ohjaus todella nopea, ja muutenkin auto mahtuu meikäläisen kategorioissa osastoon "Ajajan auto".
Saabiin en ala tuota vertaamaan sen enempää kuin että eipä ole saabissa koskaan ollut -5 ilmalla ikkunat huurussa etusivuikkunoita myöten, eikä johtunut siitä että oltaisiin mitenkään isommin hikoiltu. Ilmastointilaite vain ilmeisesti tehty enemmän Sisilian kuin Oulun ilmastoa ajatellen.
Happy happy !! Tänne pitäisi saada sellainen "Hello Kitty" -hymiö. Odottelu on aika tuskaa - itse olin keväällä työmatkalla ja rouva lähetteli kuvia Åströmin pihalta.Janne T kirjoitti:Jaahas, siellä näkyi eilen polar white TTiD nököttävän Åströmin takapihalla. On se vain maasturin näköinen, kun on kuljetustuet paikoillaan.
Ens viikon keskiviikkoon asti pitää vielä odotella luovutusta, sitten pääsee taas tagas autonrattiin.
Onnittelut autosta!Janne T kirjoitti:Dodiin! Tulihan se auto sieltä.
http://lh5.ggpht.com/_xCMp88Ic6uc/SZPMC ... 2/TTiD.JPG
Aika lailla samoja havaintoja kuin meikäläisellä. Yritin nollatakin automaattilaatikon asetuksia pitämällä akunkenkää jonkun aikaa irti mutta silti tuntuu käyttävän sen verran kierroksia, että kone aavistuksen huutaa sisään. Toisaalta taitaa olla ihan nelipyttyisen dieselin ominaisuus, että pientä moottorinääntä kuuluu sisälle.Janne T kirjoitti: Lisäksi pitkästä aikaa automaatilla ajo vaatii hieman totuttelua. Nyt tulee helposti survastua aika ronskisti lätkää lattiaan, ja tulee pikkuisen turhan säpäköitä lähtöjä. Tuossa tuntuu tuota vääntöä olevan sen verran rutkasti tarjolla, että kohtuu kevyellä pintakaasullakin saa melko ripeästi kelattua vauhtia.
Tuolla 50km matkalla kerkesin vielä sellaisen havainnon tehdä, että verrattuna V70:seen saabissa on tehostetumpi ohjaus. Toisinaan tuo ohjaus on ehkä hieman liiankin kevyt, aiheuttaa helposti vetelyä sekä uraisella tiellä ohjaustuntuma ikäänkuin "elää" koko ajan.
Ainiin, se vielä että moottorimelua tuntuu tuossa TTiD:ssä olevan enemmän kuin V70:sessä.
Mutta nyt pitää taas ajella muutama sata kilometriä ja makustella hieman lisää että mikä tuo TTiD nyt on autojaan.
Käypä istumassa Saabin jälkeen Outbackissä..Janne T kirjoitti:V70:sessä ikkunalinja tulee selvästi korkeammalle, alkuun tuntui saabin ratissa siltä kuin istuisi akvaariossa, valoisuus ja näkyvyys ulospäin kertaheitolla parempi, johtuen pienemmästä koosta sekä matalammasta ikkunalinjasta.
Näinhän se on. Korva tottuu..Mutta uskoisin, että tuo renkaiden volina hiljenee kunhan niille saa vähän kilometrejä alle
Se muuttuu huomattavasti jouhevammaksi, kun kilsoja kertyy hieman enemmän.Nyt tulee helposti survastua aika ronskisti lätkää lattiaan, ja tulee pikkuisen turhan säpäköitä lähtöjä.
Toisinaan tuo ohjaus on ehkä hieman liiankin kevyt, aiheuttaa helposti vetelyä sekä uraisella tiellä ohjaustuntuma ikäänkuin "elää" koko ajan.
Jep. Kovasti meluaa. Ja automaatti tuo oman lisänsä, kun kierrokset käy kiihdyttäessä aina melko korkealla. Varsinkin keskusta-pyörittelyssä meinas joskus jopa ärsyttää. Onneksi sieltä ei kuulu kabiiniin mitään narinari-kolikoli, vaan semmonen vaimea murina.Ainiin, se vielä että moottorimelua tuntuu tuossa TTiD:ssä olevan enemmän kuin V70:sessä.
Joo. Ja muista aluksi pakitella varoen. Varsinkin, jos joudut loivaan ylämäkeen pakittaan. Se (automaatti) kun ei ensin meinaa lähteä...ja sitten lähteekin kuin hauki!Mutta nyt pitää taas ajella muutama sata kilometriä ja makustella hieman lisää että mikä tuo TTiD nyt on autojaan.
Tuo on laatikon ominaisuus, loota keventää automaattisesti hydraulipainetta, jotta jarrua ei tarvitse puskea kiukulla ja myös kitkapinnat säästyvät. Laatikko on ikäänkuin "vapaalla" jarrua painettaessa.Marko A kirjoitti: Joo. Ja muista aluksi pakitella varoen. Varsinkin, jos joudut loivaan ylämäkeen pakittaan. Se (automaatti) kun ei ensin meinaa lähteä...ja sitten lähteekin kuin hauki!
2.3i16 - olet kyllä saanut aika huimia kulutuslukemia aikaiseksi. Kaasupedaalissa vain kaksi asentoa? Kymppi meni mulla rikki "huonoimassa" tankkauksessa. Talvipakkasella ja maksimissaan tais olla 15km pätkiä sillä tankilla.
On koeajettukin, 3.0 bensa automaatti, ei vaan enää muista, että millanen se oli valaisuudeltaan.Marko A kirjoitti: Käypä istumassa Saabin jälkeen Outbackissä..
Entisessä Tidssissä en huomannut ohjauksen olevan mitenkään erityisen kevyt/levoton, ja ihmettelinkin kun kaveri moitti Saappaan ohjausta tuossa mielessä. Mutta nyt TTiD:n kohdalla huomasin heti ensimetreillä, että mistä siinä urputuksessa oli kyse, eipä sillä, tänään ei enää tuntunu missään tuo ohjausMarko A kirjoitti:Janne T kirjoitti:Toisinaan tuo ohjaus on ehkä hieman liiankin kevyt, aiheuttaa helposti vetelyä sekä uraisella tiellä ohjaustuntuma ikäänkuin "elää" koko ajan.
Täsmälleen. Saman huomasin kun siirryin 1.8t:stä TTiD:n puikkoihin. Ohjauksessa on eroa. Siihenkin tottuu. Parin viikon kuluttua et huomaa asiaa.
Mulla kuuluu hieman omituinen säksätys myös matalilla kierroksilla, pitää nyt kattoa, että porsiiko tuo vai onko se vaan ominaisuus. Niin tai näin, toivon mukaan katoaa kilometrien karttuessa, taikka sitten aika hoitaa sen, eli korva tottuu siihenkin.Marko A kirjoitti:Jep. Kovasti meluaa. Ja automaatti tuo oman lisänsä, kun kierrokset käy kiihdyttäessä aina melko korkealla. Varsinkin keskusta-pyörittelyssä meinas joskus jopa ärsyttää. Onneksi sieltä ei kuulu kabiiniin mitään narinari-kolikoli, vaan semmonen vaimea murina.
Tjaaa, mulla toimi tuokin, mutta muutin sen erilaiseksi, toimisko nyt?Pekko_Å kirjoitti:Onnittelut autosta!Janne T kirjoitti:Dodiin! Tulihan se auto sieltä.
http://lh5.ggpht.com/_xCMp88Ic6uc/SZPMC ... 2/TTiD.JPG
Linkki ei toimi!
Not Found
The requested URL /_xCMp88Ic6uc/SZPMCNutA4I/AAAAAAAAAFI/eoJGGNyMn-8/s912/TTiD.JPG was not found on this server.
Meillä on manuaali TTiD joten ei ihan suoraan voi verrata mutta eberin vaikutus on karkeasti puoli litraa satasella kun sitä käytetään puoli tuntia aamuin ja iltapäivin. Meillä on nyt 31 tkm mittarissa ja keskikulutus 6,04 tankkaus.com:in mukaan. Heinäkuussa oli 5,2 ja nyt talvella vähän kuuden päällä.2.3i-16 kirjoitti:Tuo on laatikon ominaisuus, loota keventää automaattisesti hydraulipainetta, jotta jarrua ei tarvitse puskea kiukulla ja myös kitkapinnat säästyvät. Laatikko on ikäänkuin "vapaalla" jarrua painettaessa.Marko A kirjoitti: Joo. Ja muista aluksi pakitella varoen. Varsinkin, jos joudut loivaan ylämäkeen pakittaan. Se (automaatti) kun ei ensin meinaa lähteä...ja sitten lähteekin kuin hauki!
2.3i16 - olet kyllä saanut aika huimia kulutuslukemia aikaiseksi. Kaasupedaalissa vain kaksi asentoa? Kymppi meni mulla rikki "huonoimassa" tankkauksessa. Talvipakkasella ja maksimissaan tais olla 15km pätkiä sillä tankilla.
Itseäkin tämä kulutus kyllä ihmetyttää, tuli mieleen, mahtaako rengaspaineissa olla sanomista ja siitä suuri vaikutus kulutukseen? Paljonko eberi vie löpöä, kun se on käynyt aika lailla paljon, 5-6 kertaa päivässä niin kauan, että auto on lämmin. Itselle ensimmäinen polttoainelämmitin ja onhan sillä nyt pitänyt fiilistelläKulutusmittari on näyttänyt 10 litraa ja rapiat kulutukseksi.
EDIT: Kävin alakerrassa katsomassa rengaspaineet ja olihan niissä sanomista - joka kulmassa oli 1.7bar. Ajossa ei kyllä tuntunut.