etupäässä kolinaa??

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: etupäässä kolinaa??

Viesti Kirjoittaja karg »

Nyt kuuluu vähän jyrkemmin vasemmalle kaartaessa jotain "naks-naks" tai "naks". Ei tarvii olla vetoa päällä, vapaasti rullatessa saa saman äänen esiin. Oikealle kääntyminen ei tuota sivuääniä. Etupyörän tuennat on täysin ok ja jousikin on ehjä ja se pyörii normaalisti. Pitkäänhän toi kolkki olikin hiljainen..

Mistäs tää nyt vois johtua?
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: etupäässä kolinaa??

Viesti Kirjoittaja PA3 »

karg kirjoitti:Näyttäis vaihtavan osanumeroa noi kyseiset osat myös manuaalien kohdalla jossain 2005 paikkeilla - alustanumerosta 51021078 lähtien. Vaihdon kuvittelis menevän jokseenkin samalla tavalla, mutta varmaks en mee väittämään.
Vaihto oli todella helppo manuaalin, akkukotelo pois, kannalleen alla olevat tuen pultit pitää irrottaa. (3 torx pulttia) tuki pois kannake irti korista ja uusi paikalleen, ei tarvinnut tukea konetta altapäin.
Meni pari tuntia.. Piti tehdä kierteet siihen kannakkeeseen kun siinä on maajohto kiinni keskellä.
Eikä mun tapauksessa ollut hyötyä eli puoltaa edelleen.
Alla kuva tuen alla olevasta palikasta

https://www.dropbox.com/s/6m1lwnualnigr ... 122701.jpg

Palikka on ton kannakkeen alla

https://www.dropbox.com/s/i3k30yic81o4s ... 124825.jpg
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: etupäässä kolinaa??

Viesti Kirjoittaja karg »

Naksunnan saa esiin kun ajaa esim. n. 60km/h rullaillen ja vispaa rattia sen verran ees-taas että auto kiemurtelee eteen päin. Joka kerta vasemmalle mentäessä kuuluu "naks-naks". Voiko olla vetarin aiheuttamaa ääntä? Ei tarvii olla vetoa päällä tässä kohtaa. Tosin jos ihan pienestä vauhdista kääntää vasemmalle ja vähän kaasuttaa, siinäkin voi tulla sama "naks-naks".
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: etupäässä kolinaa??

Viesti Kirjoittaja karg »

Nää olikin tähän mennessä parhaita sivuääniä. Viime viikolla katsastutin kolkin ja sen jälkeen nämä mystiset naks-naksit ja klonks-klonksit katosivat.
TeeS
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: etupäässä kolinaa??

Viesti Kirjoittaja TeeS »

Iskarit, kääntölaakerit, etujouset ja koiranluut vaihdettu, mutta vielä oikealla puolella edessä kolahtaa silloin tällöin kääntyessä oikealle. Saa toistumaan n. joka kolmas kerta kun ajelee pihassa kakkosnelosen yli oikealle kääntyessä. Vähä tota alatukivartta yritin kangella nostella, muttei siellä puslissa ainakaan mitään merkittäviä välyksiä ollu. Iskarit tuntus olevan yläpäästään kiinni ja syylärin ripustukset kunnossa myös. Alkaa olla ideat vähissä, vinkkejä kellään?
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: etupäässä kolinaa??

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Pari kertaa on käynyt niin, että vedätettäessä on tippunut vaihde pois päältä. Lisäksi ikkuna auki hiljaa ajaessa kuuluu vaihdettaessa tai kuormanvaihdoksissa pientä naksahtelua tai klonksahtelua konetilasta sekä vaihdekeppi väpättää ja tutisee. Epäilen näitä moottorin kannattamia. Niitä on ilmeisesti useampi. Mitä noista on uusittava, ainakin vaihdelaatikon tuki? Entä muita? Onnistuuko vaihto kotikonstein? Ja viimeinen kysymys, mistä näitä kannattimia saa, internetistä en ole löytänyt mistään. Ja nekin mitkä olen löytänyt ovat 2005 -> ja autoni on 2004 2,0t manuaali. Käykö tuo 2005 mallinen kannatin vanhempaan, onko niissä jotain eroa?
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: etupäässä kolinaa??

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Tilasin vaihdelaatikon tukikumin pro car serviceltä. Onko näistä mennyt muitakin tukikumeja vai onko se ongelma juuri tuo vaihdelaatikon tuki? Miten noiden kumien kuntoa voisi tarkastaa?
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: etupäässä kolinaa??

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Tukikumi tuli vaihdettua ja kyllä sillä jonkinlainen vaikutus taitaa olla. Kone ei nyökkäile niin paljoa, kolahtelua/klonksahtelua ei kuulu kun ykkösellä polkee kaasua on/off-tyyliin. Eikä vaihdekeppi enää tutise samalla laillla.

Korjauksesta:
-Ensin akku irti ja akkukotelo pois, tarvitaan torx-kärki ja ~12mm lenkkiavain
-tunkki moottorin alle, vaihdelaatikon kohdalle ja moottori pieneen kannatukseen
-tukikumin päältä 3 pulttia ~18mm + maadoituskaapelin pultti räikällä auki
-moottorin laskeminen tunkilla 3-4cm
-tukikumin sivulta 4 pulttia 13mm:n lenkillä auki, käännä tukikumia ~90 astetta jotta pääset alapuolella olevan alumiinisen korokepalikan pultteihin käsiksi
-alumiininen korokepalikka irti, 3kpl pultteja joihin yhteen tarvitsee räikän nivelvarren, on vähän hankalassa paikassa. (Huom, eivät ole torxeja)
-korokepalikka ja tukikumi pois
-kasaus suurin piirtein päinvastaisessa järjestyksessä. Itselleni tuotti hankaluuksia saada yksi tukikumin sivulla olevista pienemmistä pulteista pois ja varsinkin sen takaisin asennus oli vaikeaa, koska se pultti oli niin pitkä. Korvasinkin tämän lyhyemmällä, noin 25mm:n, M8-pultilla jonka sain paremmin pujoteltua paikalleen.
-Maadoituskaapelille uudet M10-kierteet (erikoista että niitä ei ole valmiina OEM-osassa?). Tosin se ne kierteet tulee alumiinipalikkaa, saattais tuo pultti mennä siihen ilman niitä kierteitäkin.

Tällaista tällä kertaa. Pari-kolme tuntia tuohon kannattaa varata, riippuu vähän paljonko pudottelee kasausvaiheessa niitä pultteja sinne moottoritilaan. Itse pudottelin paljon...
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
Tukkeuma
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 10:22

Re: etupäässä kolinaa??

Viesti Kirjoittaja Tukkeuma »

Täälläkin kuuluu pientä kolkatusta jostain mukulaisella alustalla ajaessa. Joku sanoi että kannattaa kokeilla kiristää iskarin yläpään mutterit, koska ne voi päästä löystymään. Tarkoitetaankohan tällä sitä muovisen läpän alla olevaa 20mm mutteria jonka keskellä kuusiokolo kierretappi? Koitin sitä tavallisella hylsyllä vähän kiristää niin tuntuu vaan narinan saattelemana pyörivän tyhjää.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4638
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: etupäässä kolinaa??

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Piditkö kuusiokoloavaimella siitä päästä vastaan, kun yritit kiristää mutteria :?: :!:
En ole kyllä kuullut, että näissä Saabeissa olisi tuo mutteri löystynyt. Olettaen, että on asennuksen yhteydessä kunnolla kiristetty.

Lähinnä tuo pieni kolkatus viittaa kokemuksen perusteella kallistuksen vakaajan "koiranluuhun" tai iskarin vikaan. Iskarin vika on vähän sitä sorttia, että voineeko sitä edes viaksi kutsua, vaan paremminkin ominaisuudeksi. Iskari sinällään toimii, mutta jokin sisäinen kuluma aiheuttaa lievää kolinaa pienessä ja nopeassa liikkeessä. Joissain tapauksissa tuo iskari voi paukkua ihan kunnolla esim. kuoppiin ajettaessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Tukkeuma
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 10:22

Re: etupäässä kolinaa??

Viesti Kirjoittaja Tukkeuma »

En pitänyt vastaan kun ei lenkkiavain näyttänyt mahtuvan sinne kuoppaan, että saisi kuusiokoloa pidettyä yhtäaikaa kiinni. Siksi vähän ihmettelinkin tuota konstruktiota että miten tuo on tarkoitus kiristää. Tuo vaan on helppo tsekata niin siksi ajattelin tarkistaa. Pitäisikö tuon koiranluun väljyyden tuntua ihan jos kädellä koittaa reuhtoa?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4638
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: etupäässä kolinaa??

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuohon iskarin yläpäähän tarvitsee "oman hylsyn". Se on muistaakseni kyllä 21mm se mutteri.
Itse olen sen tehnyt 21mm tulppahylsystä. Vähän piti keskireikää avartaa, jotta kuusiokoloavain menee läpi.

Sitä koiranluun väljyyttä on joskus vaikea käsin havaita. Ehkä paras tapa on nostaa rengas ilmaan ja kammeta putkella tai kangella rengasta nopeasti ylös-alas liikkeeseen ja samalla kädellä tunnustella koiranluusta.
Joskus tapaus on selvä, kun koiranluun nivelen suojakumi on rikki.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: etupäässä kolinaa??

Viesti Kirjoittaja Eski »

Koiranluun väljyys on helppo testata kun nostaa auton (etupään) ilmaan, menee auton alle ja ravistaa kallistuksen vakaajasta. Omasta kolkista loppui kolina kuskin puolen koiranluun vaihdolla. Orkkisluu maksoi noin 30e PCS:llä.

Eski
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: etupäässä kolinaa??

Viesti Kirjoittaja patu »

Pitkällä 21mm hylsyllä olen itse väännellyt. Koiranluissa ei tarvitse edes olla havaittavaa välystä niin kolisevat jo. Vaihdoin kesällä uusiin, vaikkei vanhoissa näkynyt ja tuntunut välystä.. Kolina loppui. Nyt on uudet kääntölaakerit ja koiranluut. Seuraavaksi menee ilmeisesti jouset ja iskarit. :D Tai edellisessä 93ssa ainakin oli tapana mennä.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Seppo-eno
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Loka 21, 2013 18:36

Re: etupäässä kolinaa??

Viesti Kirjoittaja Seppo-eno »

Täälläkin näillä kovilla pakkasilla alkoi tuo ärsyttävä kolahtelu etupäässä. Siihen päälle vielä mystinen "rutina/rohina" kuoppiin ajettaessa, niin oikein ilolla tuolla kurvailee kuoppaisilla teillä..

En löytänyt parempaakaan threadia varsinaiseen asiaani.

Konttorilla tuli käytetty vm. -03 9-3:nen ja katsuri oli sitä mieltä että takaylätukivarsien uloimmat "laakeroinnit" väljät. Tämä tarkoittanee noita "bumerangeja", joita motonetistäkin saa ja ovat kulutuskamaa näissä vekottimissa? Sieltä sais myös pelkät helatkin nykyään, ettei tartte koko vartta vaihtaa?

Saa laittaa viestiä, jos joku on noita ebay-varsia tilaillut ylimääräisiä.. Tarvetta olis molemmille puolille uudet.
Vastaa Viestiin