Meillä on vajaan kahdeksankymppiä kokemusta kiisselistä. 5,9 taitanee olla luvattu yhdistetty ja alla sen ollaan selvästi. Kesällä 5,5 ja talvella vähän vähemmän (talvirajoitukset).Marko A kirjoitti:Tuota, ei silti toisaalta voi syyttää BMW:tä tuloksista. Vaan mittaustapaa. Kyseessähän ei ole valmistajan ilmoittama kulutus, vaan tietyllä tarkalla mittasyklillä testattu kulutus. Kulutus mitataan rullilla ilman AC:tä, ei ilmanvastusta, ihanne lämpötila jne. Ja sykli on tosiaan aina sama. Googlella löytää lisää. BMW lienee tähdännyt siihen, että kyseisellä mittatavalla saadaan mahdollisimman hyvä tulos. Rukattu moottorin säätöjä, että mittausta suoritettaessa polttoainetta kuluu minimaalisen vähän. Todellisuus on sitten toinen juttu.
Vika siis mittaustavassa, ei BMW:n ilmoituksissa jne. Sais joku instanssi kehittää paremmin todellisuutta vastaavan mittauksen johon sisällytetään jotain random toimintoja ja lopputulos on keskiarvo. Ainakin luulisi kikkailun vaikeutuvan.
Nykyisessa SC:ssäni EU yhdistetty on 7.9l/100km. Mun ajot kokonaisuutena (30tkm) tankkauksista laskettuna antaa karvan alle 8.2l/100km. Eli kyseisessä autossa vastaa hyvin lähelle todellisuutta.
Mitenkähän lienee dieseleissä?
TTiD
Re: TTiD
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: TTiD
Tuo on erittäin hyvä lukema. Miten jakautuu maantie/kaupunkiajon suhteen? Meillä taitaa mennä toistaiseksi aikalailla puoliksi.saab93f kirjoitti:Meillä on vajaan kahdeksankymppiä kokemusta kiisselistä. 5,9 taitanee olla luvattu yhdistetty ja alla sen ollaan selvästi. Kesällä 5,5 ja talvella vähän vähemmän (talvirajoitukset).Marko A kirjoitti: Nykyisessa SC:ssäni EU yhdistetty on 7.9l/100km. Mun ajot kokonaisuutena (30tkm) tankkauksista laskettuna antaa karvan alle 8.2l/100km.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Saabi nähdä miten uutta TTiD:tä mainostetaan "suurelle yleisölle"? Jatketaanko nykyisellä linjalla, että laitetaan joku pikku kirje kaikille Saabin omistajille jossa TTiD mainitaan mallina muiden seassa. Ja hesariin 1/4 sivun mainos "Uusi Saab 9-3 mallisto nyt myynnissä. Koeaja uusi TTiD diesel."
Nyt viimeistään saisivat ottaa hieman radikaalimman linjan ja antaa hieman henkseleiden paukahdella. Laittaa speksit pöytään ja suora vertaus kilpailijoiden tarjoamiin vastaavantehoisiin dieseleihin. Ottaa kilpailijoiden konstit käyttöön ja kertoa, että teknistä etumatkaa löytyy sekä, että turvallisuus on tilastojen mukaan paras mahdollinen luokassaan. Pistää kuva jossa etuviistosta esim A4, BMW 3srj, Merc-C jne. niin saa muotoilukin hieman sijaa.
Vertailun vuoksi kilpailijoiden samaan teholuokkaan asettuvaa diesel tarjontaa:
Audi A4 2.7 TDI 132kW/380Nm
Volvo V70 D5 136kW/400Nm
BMW 325d 145kW/400Nm
Mercedes-Benz C 220 CDI 125kW/400Nm
Toyota Avensis 130kW/400Nm
Peugeot 407 2.2 HDi 170 Sport Biturbo 125kW/370Nm
Volkswagen Passat 2.0 TDI 125kW/350Nm
Tähän seuraan sopii esitellä 9-3 SS 1.9TTiD 132kW/400Nm - EU yhdistetty 5.6l/100km. Vakiona hiukkas-suodattimet sun muut heebelit. Kilpailijoita huomattavasti pienemmällä litrakoolla saavutetaan todella vaikuttavat arvot joista eniten lienee kertoo 300Nm @ 1250rpm. Esim. Audissa vastaavia lukemia saadaan liki litraa suuremmasta koneesta.
Ei muuta kuin henkselit paukkumaan vain Saabin mainonnassa!
Nyt viimeistään saisivat ottaa hieman radikaalimman linjan ja antaa hieman henkseleiden paukahdella. Laittaa speksit pöytään ja suora vertaus kilpailijoiden tarjoamiin vastaavantehoisiin dieseleihin. Ottaa kilpailijoiden konstit käyttöön ja kertoa, että teknistä etumatkaa löytyy sekä, että turvallisuus on tilastojen mukaan paras mahdollinen luokassaan. Pistää kuva jossa etuviistosta esim A4, BMW 3srj, Merc-C jne. niin saa muotoilukin hieman sijaa.
Vertailun vuoksi kilpailijoiden samaan teholuokkaan asettuvaa diesel tarjontaa:
Audi A4 2.7 TDI 132kW/380Nm
Volvo V70 D5 136kW/400Nm
BMW 325d 145kW/400Nm
Mercedes-Benz C 220 CDI 125kW/400Nm
Toyota Avensis 130kW/400Nm
Peugeot 407 2.2 HDi 170 Sport Biturbo 125kW/370Nm
Volkswagen Passat 2.0 TDI 125kW/350Nm
Tähän seuraan sopii esitellä 9-3 SS 1.9TTiD 132kW/400Nm - EU yhdistetty 5.6l/100km. Vakiona hiukkas-suodattimet sun muut heebelit. Kilpailijoita huomattavasti pienemmällä litrakoolla saavutetaan todella vaikuttavat arvot joista eniten lienee kertoo 300Nm @ 1250rpm. Esim. Audissa vastaavia lukemia saadaan liki litraa suuremmasta koneesta.
Ei muuta kuin henkselit paukkumaan vain Saabin mainonnassa!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Meillä on suhde varmaan 80/20 maantieajon hyväksi. Autohan on siis TidS SC.Marko A kirjoitti:Tuo on erittäin hyvä lukema. Miten jakautuu maantie/kaupunkiajon suhteen? Meillä taitaa mennä toistaiseksi aikalailla puoliksi.saab93f kirjoitti:Meillä on vajaan kahdeksankymppiä kokemusta kiisselistä. 5,9 taitanee olla luvattu yhdistetty ja alla sen ollaan selvästi. Kesällä 5,5 ja talvella vähän vähemmän (talvirajoitukset).Marko A kirjoitti: Nykyisessa SC:ssäni EU yhdistetty on 7.9l/100km. Mun ajot kokonaisuutena (30tkm) tankkauksista laskettuna antaa karvan alle 8.2l/100km.
Aivan oikeasti jos haluaa ajaa taloudellisesti niin se on ällistyttävän helppoa. Talvinopeuksilla maantiellä (noin 95 mittarissa) ei tarvitse olla ihme fakiiri päästäkseen selvästi alle viiden ilman että olisi tientukkona.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: TTiD
MarkoA on oikeassa, että kulutustulos on testaustavasta kiinni, eikä yksin valmistajan vika. Minusta kuitenkin kuluttajia ja viranomaisia kustaan silmään aika rankasti, jos auto on tehty testipenkkiin ei maantielle.
Nythän se sitten onkin pääuutisissa: http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/U ... 5231475711
Minunkin kannattaa vaihtaa SC 2.0T esim. 530i Touring:iin, koska se on ympristöystävällisempi .
Nythän se sitten onkin pääuutisissa: http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/U ... 5231475711
Minunkin kannattaa vaihtaa SC 2.0T esim. 530i Touring:iin, koska se on ympristöystävällisempi .
Re: TTiD
Jos liikkeeseen meni vaihdokki, niin silloinhan ajankohdalla ei ole liiemmin väliä. Jos taas suoralla ostolla, niin sullehan tulee siitä etu jos auton käyttöönotto ajoittuu ensivuoden puolelle.
En usko, että välirahat uusiin vaihtamisessa mihinkään muuttuu. Ainakaan asiakkaan eduksi. Suoralla ostolla uudet halpenee -> käytettyjen hinnoissa kauhea pudotuspaine -> liikkeet ei hyvitä kunnolla -> käytetyt ei käy kaupaksi -> palaa kohtaan A
Mutta jos ihan käteisostolla on liikkeellä, niin bensa-aero pitäis ostaa nyt heti. Tai TTiD Aero ensivuonna muutaman tonnin alennuksella. Sitähän ei vielä tiedä kukaan miten maahantuoja hinnoittelee autot veronmuutoksen jälkeen. Huhutaan Suomen saavan halvemmalla tehdashinnalla?
Ja vielä lopuksi, jos jokin tuossa tilauksessa menee oikein vaikeaksi niin aina on kuluttajansuoja jonne voi ääritapauksessa valittaa jos kokee kärsineensä kohtuutonta vääryyttä.
Loppujen lopuksi tuo uudistus on todella hyvä asia. Hieman turhan "kesy", eli se 220/km raja on liian korkea, josta voidaan suoraan päätellä että nyt pari vuotta ostetaan edullisempia, vähäpäästöisiä autoja ja sitten nostetaan Dieselveroa, sekä päästöverotasoa roimasti kun ei verotuloja enää kerry...
En usko, että välirahat uusiin vaihtamisessa mihinkään muuttuu. Ainakaan asiakkaan eduksi. Suoralla ostolla uudet halpenee -> käytettyjen hinnoissa kauhea pudotuspaine -> liikkeet ei hyvitä kunnolla -> käytetyt ei käy kaupaksi -> palaa kohtaan A
Mutta jos ihan käteisostolla on liikkeellä, niin bensa-aero pitäis ostaa nyt heti. Tai TTiD Aero ensivuonna muutaman tonnin alennuksella. Sitähän ei vielä tiedä kukaan miten maahantuoja hinnoittelee autot veronmuutoksen jälkeen. Huhutaan Suomen saavan halvemmalla tehdashinnalla?
Ja vielä lopuksi, jos jokin tuossa tilauksessa menee oikein vaikeaksi niin aina on kuluttajansuoja jonne voi ääritapauksessa valittaa jos kokee kärsineensä kohtuutonta vääryyttä.
Loppujen lopuksi tuo uudistus on todella hyvä asia. Hieman turhan "kesy", eli se 220/km raja on liian korkea, josta voidaan suoraan päätellä että nyt pari vuotta ostetaan edullisempia, vähäpäästöisiä autoja ja sitten nostetaan Dieselveroa, sekä päästöverotasoa roimasti kun ei verotuloja enää kerry...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Mitä tuo nyt sitten kertoo? Sen että autolla voi vedättää liian isolla vaihteella vauhtipyörä jyristen niin että amalgaamitkin irtoavat hampaista? Eikö olisi vielä vaikuttavampaa rakentaa 600Nm@625rpm tuottava moottori - siinähän olisi vielä u-s-k-o-m-a-t-t-o-m-a-m-p-i alavääntö!Marko A kirjoitti:"todella vaikuttavat arvot joista eniten lienee kertoo 300Nm @ 1250rpm"
Lämmin kiitos autolehdille ja -ohjelmille valistustyöstä, nykyään puhutaan turbodieselien mahtavista väännöistä suu vaahdossa kahvipöydässä, vaikka allaolevan vääntökäyrän omaava perhesedan taitaa vielä niukalti viedä jokaista perhedieseliä tänäkin päivänä - laajan kierrosalueen ansiosta kun saadaan ihan oikeaa voimaakin ulos:
"Ennen oli nostalgiakin parempaa..."
Re: TTiD
Se kertoo juuri sitä, että tämmönen keskiverto-marko kun ajelee pitkin poikin maakuntia niin perstuntemuksilla luulee ajavansa voimakkaalla autolla. Toki olisi huomattavasti vaikuttavampi tuo 600Nm@625rpm vääntö.Garching kirjoitti:Mitä tuo nyt sitten kertoo? Sen että autolla voi vedättää liian isolla vaihteella vauhtipyörä jyristen niin että amalgaamitkin irtoavat hampaista? Eikö olisi vielä vaikuttavampaa rakentaa 600Nm@625rpm tuottava moottori?Marko A kirjoitti:"todella vaikuttavat arvot joista eniten lienee kertoo 300Nm @ 1250rpm"
Ei silti tehdä tästä bensa-diesel väittelyä. Kukin tykkää mistä haluaa ja pitäköön mielipiteensä. Edelleen pitää melko hyvin kutinsa siinä "mikä vie mitäkin" se, kuinka paljon autosta löytyy maksimitehoja - tehokkaampi vie ja toinen vikisee (tai narisee). Toista pitää kierrättää ja toista taas ei voi kierrättää. Simppeliä
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Otetaan silti vielä Saabimainen esimerkki mukaan hienosta koneesta. 9000 Aero jo vuonna 1993 tarjosi vääntöä 350Nm@1950rpm ja vääntö jatkui lähes tasaisena 5000rpm saakka - 2.3 litraisesta neloskoneesta. Tähän pystyy tänäpäivänä kohta moni muukin valmistaja
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Väänkäyrä voi olla tasainen, mutta myös laskeva sillä 350Nm 5000rpm vastaisi 183kW moottoritehoa ja eikös Saab pitänyt tuohon aikaan vielä kiinni "ei yli 200hp etuvetoiseen"-designperiaatteestaan? [edit] eiku silloinhan siitä luovuttiin , 165kW@5500rpm on samalla hehtaarilla - tuon jälkeenhän kehitys on polkenut paikallaan [/edit]Marko A kirjoitti:Otetaan silti vielä Saabimainen esimerkki mukaan hienosta koneesta. 9000 Aero jo vuonna 1993 tarjosi vääntöä 350Nm@1950rpm ja vääntö jatkui lähes tasaisena 5000rpm saakka - 2.3 litraisesta neloskoneesta. Tähän pystyy tänäpäivänä kohta moni muukin valmistaja
Anyway, TTiD:n kone näyttää paperilla hienolta, mutta niin tekee myös Toyotan 2.2D "clean power", josta en ole muutoin paljoakaan positiivista kuullut. Löytyykös p-pohjanmaalta vielä 132kW motillista koeajoautoa manuaaliaskilla?
"Ennen oli nostalgiakin parempaa..."
Re: TTiD
- TTiD:n Suomen ensiesittely tapahtuu Helsinki Motor show:ssa 30.11´07. Tämä tieto lukee tuolla Motorshow:n näytteilleaseittajain luettelossa Saabin tiedoissa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Myyjä kertoili juuri tuossa vastikään, että Aerossa TTiD on hieman "pirteämmäksi" viritetty verrattuna Linear/Vector versioon! Ilmeisesti kaasuunvastaavuus/automaatin toiminta ja ohjaustehostimen toiminta, koska teholukemat on identtiset. Näin siis kertoi Saab myyjä Oulussa Åströmillä. Ja huomautti, että myöskin tehonlisäys syistä Aerosta on jätetty hiukkas-suodatin pois!! Aika yllättävää tietoa. Hinnasto kyllä vahvistaa tuon PF-suodatin jutun - Aerossa sitä ei ole.
TTiD mallien saatavuus on yksi iso koneiden toimituksessa on jotain probleemaa ja esimerkiksi heinäkuussa tilattua autoa on turha tämän vuoden puolella odotella
Samassa yhteydessä mainitsi, että Ouluun tulee yksi kappale Turbo-X mallia. Ei ole kukaan tilannut, vaan tulee "hyllystä" ostettavaksi. Jees. Toivottavasti pääsee näkemään moisen.
TTiD mallien saatavuus on yksi iso koneiden toimituksessa on jotain probleemaa ja esimerkiksi heinäkuussa tilattua autoa on turha tämän vuoden puolella odotella
Samassa yhteydessä mainitsi, että Ouluun tulee yksi kappale Turbo-X mallia. Ei ole kukaan tilannut, vaan tulee "hyllystä" ostettavaksi. Jees. Toivottavasti pääsee näkemään moisen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red