TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

2.3i-16 kirjoitti:Hurjan näköinen tuo Tech-poltto :lol:
On se kohtuu käry mitä tosta lähtee.. Huollon PRO-sähkäri Pekka (taitaa lukea palstaa..?) tuumas vaan, että ajan liian nätisti ja pienillä kierroksilla, siitä johtuu suodattimen tukkeutuminen. Voi olla perää, mutta kun tykkään ajaa nätisti ja kun kerran voimaa on alhaalla niin mukavasti, niin miksi käyttää yli 2000-2500 kierroksia.. Eihän tolla voi taajamaliikenteessä edes kiihdytellä kunnolla, kun tulee rajoitukset ja edelläajava heti vastaan.

Asia hoitui Lielahden Metrossa kyllä jälleen mainiosti, se täytyy todeta.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Tuosta valuteltiin nyt nuo ölpät ulos tuolta, kaiken kaikkiaan mukavan oloinen auto tehdä perushuoltoa joka näkökulmasta, isompi turboistakin oli alapuolelta kivasti käsillä. Olin tietty koko ajan norkolla :wink:

Aika litkua oli ja öljyä tosiaan melkein 2 litraa liikaa, todella vetelää oli. Uusilla öljyillä (Mobil 1 New Life 0W-40, joka täyttää standardin TTiD:lle) käykin paljon nätimmin, ihme ja kumma. Ihme homma, että öljy oli tosiaan kerännyt niin paljon dieseliä joukkoonsa.

BTW, fiksu öljyproppu, nimittäin banjopultti, josta valutetaan öljyt pihalle avaamalla vain ~2 kierrosta, eipä tarvitse hakea proppua valuma-astiasta :lol: Tuo toki tarvitsee USIT-tiivisteen tiivistyäkseen kunnolla.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
JKHO
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 15:12

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja JKHO »

Terve,
Minun TTID:n hiukkassuodatin on myös mennyt tukkoon kahdesti vaikka moottoritietä päästelen joka päivä. Auto limp-modeen ja hinaus korjaamolle. Kun suodatin meni toistamiseen tukkoon niin huollossa päivittivät ohjelman uudempaan versioon ja nyt vaikuttaa toimivan normaalisti. Olisivatko säätäneet sen vähän herkemmäksi? Ihmeellisiä nuo "hiukkaskiihdyttimet"
9-3 SC TTID Man. Vector Active BSR Steg 1 -08
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ei sieltä nyt löytynytkään ylimääräistä öljyä, en tosin vahtinut toimitusta kuten uhkasin. Öljytikku Fiiatissa on vaan niiiiiiiin lapsellinen...
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

No, tuo öljytikku on kieltämättä erikoinen mutta kikkailemalla siihenkin saa kyllä ihan oikean rajan aikaiseksi, jopa selvästi luettavaksi. Toisaalta en ole ollenkaan varma oliko 9-5:n musta muovimokkula tuon parempi, positiivista oli jäykkä rakenne eli tikun ei tarvinnut kaartaa matkalla kuten näissä.

Autoa pysäyttäessä ennen öljyn tarkastusta kannattaa ottaa öljytikku myös ulos sen noin 5min seisottamisen ajaksi, jotta täyttöputken roiskeet valuvat öljypohjaan paremmin. Näin saa aikaan selvästi selkeämmän rajan tikkuun.

Itsellä tosiaan tavaraa oli noin 2 litraa liikaa max-rajasta ylöspäin mitattuna.

Kun takuu loppuu tulevana huhtikuuna, tulee TTiD saamaan öljynvaihdot 10tkm välein, joten ei liene tuolla asialla merkitystä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jaahas, kattelin öljyt minäkin.

8 tkm ajettu ja Reilusti yli rajan. Pitää käydä huomenna näyttämässä kautta kysymässä merkkikorjaamolla että haluaako he jotain sen eteen tehdä vai ajanko vaan...
Sininen Saab 9-3, '99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja VKe »

Jep, öljyasiaa selvitetty.

Auto seisoi Magneetin pihassa yön yli. Aamulla todettiin että 1 cm yli ylärajan oli öljyä. Tehostajan nestepinta kuulemma alarajalla, en ollu huomannu itte kytätä :oops: .

Auto jäi sinne. Myöhemmin soitettiin että öljymäärä ok ja kehoitettiin lukemaan manuaali sivulta 219. Joopa, koskaan en oo aikaisemmin tsekkaillu mistään autosta että onko tehostajan litkua tarpeeksi.

Mutta olenkin huono automies :( .

E: niin ja kävin muuten koeajamassa farkku-320d:n automaatilla, nam.
Sininen Saab 9-3, '99
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja saab93f »

VKe kirjoitti:Jep, öljyasiaa selvitetty.

Auto seisoi Magneetin pihassa yön yli. Aamulla todettiin että 1 cm yli ylärajan oli öljyä. Tehostajan nestepinta kuulemma alarajalla, en ollu huomannu itte kytätä :oops: .

Auto jäi sinne. Myöhemmin soitettiin että öljymäärä ok ja kehoitettiin lukemaan manuaali sivulta 219. Joopa, koskaan en oo aikaisemmin tsekkaillu mistään autosta että onko tehostajan litkua tarpeeksi.

Mutta olenkin huono automies :( .

E: niin ja kävin muuten koeajamassa farkku-320d:n automaatilla, nam.
Meillä kävi :saab: keväällä huollossa ja siihen laitettiin 5W öljyt. Kun reklamoin niin sitten vaihdettiin "oikeanlaiset" vähän sen jälkeen auto alkoi ilmoittelemaan huollon tarpeesta ja kun katsoin niin öljyä oli raikkaasti liikaa. Taas pajalle - tarkistivat öljyn määrän ja kuittasivat huoltoilmaisimen. Nyt näyttäisi kaikki olevan sitten OK.

Meillä oli ennenkuin tätä tuoreinta saappia tilattiin vaihtoehtoina Freelander2, A4 ja 320D. Freekku tippui pois kun myjä ilmoitti ettei "kellowebastoa" saa tehtaan määräysten mukaan asentaa, Audi ei tuntunut oikein millekään ja bemari kaatui siihen kun rouva tympiintyi ESP:n toimintaan talviliukkailla. Kun saabin vastaava sallii hivenen luistoa ja sitten hillitsee hillitysti, bemari pudottaa tehot päältä silmänrapäyksessä - risteyksissä kiusallinen, ohitustilanteissa vielä vähän enemmän. Muuten 320D olisi ollut ihan kelpo kulkine - yllätyin itse kuinka helposti olisin voinut tuollaisen valita.

Onneksi on huoltokorjaamon töppäyksiä lukuunottamatta ollut 46 tkm ilman pienintäkään moitetta - ei ole tarvinnut rouvalle selitellä valintaa :) Mitä huonompi keli sitä parempi on, että itsellä on :saab:
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mahtaako olla termarissa vikaa, kun lämmöt laskee käynnistyksen jälkeen?
Aamulla Eberöin täyden ajan, lämmöt startatessa oli neljäsosassa (normilämpö on täysi puolessa) ja laski kahdeksasosaan heti startin jälkeen.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Kyllä tuo meikäläisellä hiukan lämpimämmäksi myllyn lämmittää täydellä 30 minuutilla kuin neljäsosaan, sanoisin, että hyvin lähellä käyntilämpöjä ollaan. Siitä sitten laskevat sinne 1/4 tienoille kun lähdetään liikkeelle ja jäähtyminen alkaa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Voi olla, että kerkes 10 minuuttia jäähtyä ennen starttia. Jokatapauksessa ihmettelin lämpöjen laskua.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Jouduin eilen lyömään TTiD:n käymään ilman hetkenkään eber-lämmitystä ja käyntiinlähtö oli sellaisessa (vain) noin 11 asteen pakkasessa erittäin vaivalloista. Ja kyllä, hehkutin ihan niinkuin pitääkin.

Ensimmäisen 10 sekunnin aikana kierrokset heittelivät välillä 500-1600 ja rouskutus oli sanoinkuvaamatonta :lol:

Ihmeen nihkeältä tuntui muuten noinkin pienessä pakkasessa. Dieselille pienehköjen 16.5 puristusten kanssa jotain tekemistä tämän kanssa?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Minulla oli myös tänä aamuna outoja ääniä käynnistäessä 1.8T bensakonetta. Kierrokset hyppivät samoin väliä n. 600-1200, kunnes painoin hiukan kaasua, jolloin hyppiminen lakkasi ja moottori kävi normaalisti. Kuulosti kieltämättä hieman pahalta tuo ääni, aivan kuin moottori ei olisi käynyt ihan kaikilla pytyillä. Pakkasta oli -7 ja ilma melko kosteaa. Voi tietysti olla oma vaikutuksensa tuollakin. Niin ja auto oli ollut tolpassa sen kaksi tuntia ennen käynnistystä.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

vili1 kirjoitti:Minulla oli myös tänä aamuna outoja ääniä käynnistäessä 1.8T bensakonetta. Kierrokset hyppivät samoin väliä n. 600-1200, kunnes painoin hiukan kaasua, jolloin hyppiminen lakkasi ja moottori kävi normaalisti. Kuulosti kieltämättä hieman pahalta tuo ääni, aivan kuin moottori ei olisi käynyt ihan kaikilla pytyillä. Pakkasta oli -7 ja ilma melko kosteaa. Voi tietysti olla oma vaikutuksensa tuollakin. Niin ja auto oli ollut tolpassa sen kaksi tuntia ennen käynnistystä.
Liittyisikö tämä paremmin sinun menopeliisi?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=32342
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Pitää taas kirjoittaa, kun TTiD:sta on kysymys ja tänä talvena on koettu uudenlainen ahaa-elämys auton suhteen. Ajo-ominaisuudet liukkaalla ovat etuvetoiseksi mielenkiintoiset, tämä vehje on perstuntumalta todella etupainoinen. Ohjautuvuus on hyvä, ja edes pieni kaasunkäyttö ei saa autoa puskemaan, perä kylläkin irtoaa melko herkästi jo ratinliikkeellä saaden ESP:n töihin. Autoa ei käytännössä saa puskemaan pelkällä ratinliikkeellä, nelipyöräluisu kylläkin onnistuu.

Tässä suhteessa "epä-saabmainen" peli on kyseessä. 9-5 ja 9000 olivat ainakin bensamyllyin hanakkoja puskemaan ilman kaasua. Ominaisuus on kärjistynyt uusilla renkailla, mielestäni positiivisella tavalla.

Mielestäni auto oli aivan erilainen 205/55R16 nappirenkailla kuin näillä 225/45/R17 kitkoilla, matalampiprofiilinen rengas sopii huomattavasti korkeampaa paremmin yhteen alustan kanssa, selkeimmin huomaa edellisten ominaisuuksien lisäksi esim. hidastetöyssyissä ja ohjauksen vasteessa.


Ja miksi tajusin nämä kunnolla vasta nyt: Turussa ei ollut kunnon lumipäivää viime talvena, nyt on takana jo kuukausi kunnollisia talvikelejä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin