Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
simizek
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2014 15:16

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja simizek »

supersaab kirjoitti:Yksinpuhelua taitaa olla, mutta tuossa videota kiristimen toiminnasta: https://youtu.be/3b7mQlm4rdA
Jonkin matkaa antaa periksi, eli kiristimessä on ns. räikkä joka lukittuu tietyin pykäkin. Loppuosa sit mennään öljyn paineella.

Onneksi on tuo räikkä näissä, muute sais pelätä joka käynnistyksessä totaali tuhoa.
Saab foorumilla seikkaileva opel kuski. Vectra C GTS 2.0T Stage 1 (kohta 3)
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Taisi tämäkin selvitä!
Eli otin kiristimen irti ja sieltähän tipahti kaikki osat pois, joten tämä lukitusrengas joka pitää paketin kasassa oli kadonnut. Uudella renkaalla kasaan ja auto käy nätisti, ei tärinää missään :D Onneksi kerkesin tilata jakopään ajoitustyökalut :oops:
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Onko löystyneellä jakopäällä ollut yhteyttä kohonneeseen kulutukseen? Onko tehot/kulutus parantunut rempan jälkeen?

Täällä ajeltu kesälomilla pitkää reissua 100-120kmh ja tuntuu että n. 1L veisi tavallista enemmän. Jakopää korahtelee pahasti.
EX: 9³SS BioPower
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja timpetti »

jusahh kirjoitti:Onko löystyneellä jakopäällä ollut yhteyttä kohonneeseen kulutukseen? Onko tehot/kulutus parantunut rempan jälkeen?

Täällä ajeltu kesälomilla pitkää reissua 100-120kmh ja tuntuu että n. 1L veisi tavallista enemmän. Jakopää korahtelee pahasti.
Mitä luokkaa kulutus siis kokonaisuudessaan on nyt? Itsellä tuntuu vavahtelua tyhjäkäynnillä, auto vie noin 7,2l/100 km matkassa rajoitukset +10km/h ja ohitellen sillointällöin. Kaupungissa siellä 9 litran kieppeillä keskimäärin. Auto on laiskantuntuinen, mutta toki tuolla 150 hv vakio-ohjelmalla vielä.
supersaab kirjoitti:Taisi tämäkin selvitä!
Eli otin kiristimen irti ja sieltähän tipahti kaikki osat pois, joten tämä lukitusrengas joka pitää paketin kasassa oli kadonnut. Uudella renkaalla kasaan ja auto käy nätisti, ei tärinää missään :D Onneksi kerkesin tilata jakopään ajoitustyökalut :oops:
Kuinka iso remontti oli? Itsellä mietteissä ottaa jakopää auki ja tarkastaa tuo kiristin.. Yllämainitun vavahtelun vuoksi. Vikakoodeja ei muistissa ole koskaan.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Noin puolitoista tuntia meni alusta loppuun, kun oli osat valmiina. Venttiilikopan tiiviste kannattaa uusia jos on jo kovettunut. Johtohässäkät irti edestä, venttiilikoppa irti, kiristimen irroitus/purku ja kasaamaan vaan. Tietenkin tuo vavahtelu voi johtua myös tp-ketjusta mikä onkin sitten jo isotöisempi.

Sent from my H60-L04 using Tapatalk 4
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja timpetti »

supersaab kirjoitti:Noin puolitoista tuntia meni alusta loppuun, kun oli osat valmiina. Venttiilikopan tiiviste kannattaa uusia jos on jo kovettunut. Johtohässäkät irti edestä, venttiilikoppa irti, kiristimen irroitus/purku ja kasaamaan vaan. Tietenkin tuo vavahtelu voi johtua myös tp-ketjusta mikä onkin sitten jo isotöisempi.

Sent from my H60-L04 using Tapatalk 4
Okei, josko sitä sunnuntaina repäsis. TP-akselia mäki mietin, siinä onki sit hommaa..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Joo TP + jakopää taisi olla 8h josta 4h mietittiin miksi imu ja pakopuolen nokkapyörien rattaissa ei ole minkäänlaista lukitsevaa hahloa. Nyt on sitten ne uudemman malliset 1.8t/2.0t nokkien ajoitustyökalutkin..

Sent from my H60-L04 using Tapatalk 4
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja Baabel »

Miltäs kuullostaa kone josse on kunnossa?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Baabel kirjoitti:Miltäs kuullostaa kone josse on kunnossa?
Sammutettuna se on hiljaa ja virrat päällä bensapumppu surisee hetken (ei suoraan moottoriääni, mutta liittyy siihen), käynnistettynä riippuen sylinterimäärästä ja käytettävästä polttoaineesta käyntiääntä voi luonnehtia kaikeksi vanhan pulsaattorin ja maansiirtokoneen väliltä.

->Eli mitä haettiin tällä kysymyksellä?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja jusahh »

295tkm ajettu B207 ilman jakopääremppaa: Korahtaa käynnistäessä, kuin pyöräyttäisi monivaihteisella polkupyörällä kunnolla ketjuja taakse päin. Lämmetessään koneesta kuuluu raksutusta, juuri tuommosta työkonemaista ääntä.

Tuo Saabi vie 215/50R17 renkailla n. 11,5L/100km E85:ttä tasaisessa ajossa. Sukkasillaan pääsee 10,5L pintaan.
EX: 9³SS BioPower
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kuluneelta jakopäältä kuulostaa.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja Baabel »

jusahh kirjoitti:295tkm ajettu B207 ilman jakopääremppaa: Korahtaa käynnistäessä, kuin pyöräyttäisi monivaihteisella polkupyörällä kunnolla ketjuja taakse päin. Lämmetessään koneesta kuuluu raksutusta, juuri tuommosta työkonemaista ääntä.

Tuo Saabi vie 215/50R17 renkailla n. 11,5L/100km E85:ttä tasaisessa ajossa. Sukkasillaan pääsee 10,5L pintaan.
oho kyl mun 2.0t stage 1:llä menee 9litran pintaa kylillä jos rauhakseen ajelee.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Joo semmonen fiilis on ollut että haukkaa. Noi oli siis motarilla 100-130kmh ajoa.

Katotaan kun saa jakopään tehtyä. Onhan 300tkm jo syönyt venttiilien seetit yms kulumaa, mikä lisää kulutusta. Aikanaan Focuksen kulutus tippuu 0,5L kun tein konerempan.
EX: 9³SS BioPower
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja jjasco »

No johan nyt, ilmeisesti tyyppivika tämä kun muillakin vastaavaa murinaa käynnistäessä ja muutenkin raksuttaa dieselmäisesti toisinaan. Ei ala saabismi ruusuisesti. :? B207R-moottorilla ajettu 173tkm ja ilmeisesti tuo jakopää olis vaihdettu 120tkm huollossa. En tosin tiedä mikä on vaihtoväli, mutta käsittääkseni tuo jurina nyt liittyis tarkistamatta johonkin katkenneeseen osaan?

Tuon remppaaminen varmaankin onnistuis itseltä, mutta se taas vaatis osien haalimisen sieltä täältä ja jotain työkalujakin.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1774
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja timpetti »

jjasco kirjoitti:No johan nyt, ilmeisesti tyyppivika tämä kun muillakin vastaavaa murinaa käynnistäessä ja muutenkin raksuttaa dieselmäisesti toisinaan. Ei ala saabismi ruusuisesti. :? B207R-moottorilla ajettu 173tkm ja ilmeisesti tuo jakopää olis vaihdettu 120tkm huollossa. En tosin tiedä mikä on vaihtoväli, mutta käsittääkseni tuo jurina nyt liittyis tarkistamatta johonkin katkenneeseen osaan?

Tuon remppaaminen varmaankin onnistuis itseltä, mutta se taas vaatis osien haalimisen sieltä täältä ja jotain työkalujakin.
Jakopään osilla ketjuratkaisussa ei ole ennalta määritettyä vaihto-/huoltoväliä.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Vastaa Viestiin