Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Moro, tulin vain kertomaan tämänkertaisesta rempasta.

Ongelmana ollut jo jonkin aikaa semmoinen että moottori pitää kauheaa ääntä käynnistyksen jälkeen. Ongelma on pahempi ja melkein olematon satunnaisesti. Ilmenee käynnistyksen jälkeen outona murina-kurina äänen sekoitukselta joka pahenee kierrosten noustessa yli 2000rpm (muovit sisällä pärisee kuskin kanssa). Jollain jenkkisaabfoorumilla ollut samaa keskustelua, ja heillä ratkennut tasapainoakselinketjunkiristäjän sekä ohjureiden vaihdolla.

Otimme kaverin kanssa tänään auki jakopäänkotelon ja sisältä paljastui myöskin hajonnut kiristin sekä ohjuri kiristimen vierestä. Puuttui niin iso pala ohjurista että otimme myös öljypohjan auki josta löytyi loput palaset ohjurista (onneksi ei ollut mennyt muualle). Huomenna toivon mukaan päästään vaihtamaan osat ja säätämään ajoitus kohdalleen josta moottorin "äänet" johtuvat. Ketju ja muut helyt näyttivät olevan ok joten en aio lähteä vaihtamaan muita osia (tasapainoketjun vaihto edellyttää jakoketjun irrotusta yms.).

Ilmoittelen miten käy, ihan vain tiedoksi muille jos vastaavaan ongelmaan törmäätte.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

ihan samalla laillla kävi itselle mutta moottori vain opelissa.

uusi kiristin olikohan 100€ ja uusi ohjuri mikä oli myös poikki 20€

muutama tonni ajeltu rempan jälkeen eikä ole mitään sen jälkeen kuulunut.

meinaatko että ketju hyppinyt yli vai mitä tarkoitat ajoituksen säädöllä.itellä ainakin ääni tuli siitä kun kiristin otti suoraan ketjuun koska ohjuri oli poikki ja loput öljypohjassa.ketju ei ollut päässyt hyppämään.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Kyllä siellä ajoituskin oli mennyt poskelleen kun tarkastettiin, mutta joo kyllä se ketjukin oli kiristimeen kiinni ottanut jäljistä päätellen.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Noniin eli osat vaihdettu ja homma pelittää.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
Thorhammer
"Hölösuu"
Viestit: 1406
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja Thorhammer »

Mistä kannattaa osat ostaa tähän projektiin.?
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja hasha »

Samaa ongelmaa pukkaa todennäköisesti täälläkin.

Oireet: Moottori tärisee kaikilla kierroksilla ja tärinän taajuus on hatusta arvattuna n. tuplat, eli ymmärtääkseni tasapainoakselit pyörii tuplasti nopeammin kuin esim. jakoketju. Mitään sivuääniä ei tosin kuulu missään vaiheessa ja moottori toimii muuten täysin normaalisti, vetää hyvin, eikä vikakoodeja ole. Ainoa ongelma on tärinä ja 2000rpm kohdalla se on mielestäni kaikkein voimakkain. Tyhjäkäynnillä esim. ratti tärisee kunnolla. Tärinä ei vaikuta olevan millään tavalla epätasaisesta käynnistä johtuvaa.

Moottori on 2.0T (B207R) vm. 2008 ja mittarissa 91tkm.

Täytyy irrottaa jakopään koppa ja katsoa mitä se on syönyt.

Tässä hyvä linkki aiheeseen liittyen:

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=205219

Viestistä nro. 11 alkaa hyvät ohjeet kuvineen.

Olishan ton koneen voinu rakentaa kokonaan muovista, miksi eivät sitä ajatelleet :evil:
Viimeksi muokannut hasha, Ti Heinä 02, 2013 11:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja hasha »

Noniin, löytyhän se syyllinen jakopään kopan takaa.

http://imageupload.co.uk/files/hg299r4t9ihtsprcbr9w.jpg

ja tältä pitäisi näyttää ehjänä:

http://imageupload.co.uk/files/id03sb534he3oxflbku2.jpg

Ajoitusmerkkien paikoista ei kannata tossa toisessa kuvassa välittää. Konetta on pyöritelty muutamia kierroksia ajoituksen asettamisen jälkeen ja merkkien kohtaaminen taas samaan paikkaan vaatii ilmeisesti melko monta kierrosta, mutta kaikkien kolmen tasapainorattaiden ajoitus kuitenkin samalla kohtaa, mikä tärkeintä. Ajoituksen asettaminen helpottuu kun irroittaa oikean puolen ohjainlaahaimen, niin ketju löystyy enemmän.

Autolla ehdin ajaa vain pari sataa kilometriä tärinän alettua, joten muuta ei tarvinnut vaihtaa kuin laahain, kiristäjä ja kopan tiiiviste.

Samalla meni vaihtoon kiristäjän rulla (PCS:llä SP:n rulla SKF-laakerilla, marmorilla myyvät koko paketin, eli kiristäjä rullineen), hihnapyörän stefa ja moniurahihna, kun kerran oli auki.

Vielä joutuu irrottamaan öljypohja ja noukkia katkennut laahain pois. Moottori toimii muuten nyt kuten pitää ja käy taas kuin ompelukone.

Toinen huomio oireeseen kun vika oli päällä oli se, että kone heilui oikein kunnolla ennen pysähtymistä. Nyt sitä ei kabiinissa juuri tunne kun koneen sammuttaa.

Tuolla ilmeisesti jenkkilässä oli joku ajellu muistaakseni 30tkm tms. vika päällä ja vaihtoon meni kaikki tasapainohilut kun ketju oli venynyt liikaa ja vika tuli takaisin jonkin aikaa vastaavan korjauksen jälkeen.

Onneksi ei koko jakopää hajoa samalla, mutta onhan tuon osan katkeaminen aivan käsittämätön moka suunnittelussa, vaikka ei se ilmeisesti kovin yleistä olekkaan...

Tärinä saattaa myös häipyä välillä ja palata, mikä johtuu siitä että tasapainohilujen ajoitus muuttuu kun laahain on poikki.

Summa summarum, tätä kai tämä ecoteceily on :wink:

Edit: Öljypohjasta löyty puuttuva palikka, oli löytänyt sopivan kolon :D tulipahan samalla öljypohja ja sihti puhdistettua, niin jotain hyötyä tästäkin.

http://imageupload.co.uk/files/xj9kjzar7zgdae2cd07g.jpg

http://imageupload.co.uk/files/rt0xy9xnj1tq5elt6w9e.jpg

Tuossa vielä kuva tyhjästä öljypohjasta jos joku ihmettelee miltä näyttää:

http://imageupload.co.uk/files/n9vsxivhdngebp3s9fjr.jpg
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja rocco »

Moro,
Samankaltaista ongelmaa pukkaa, tosin moottori värisee ja vapisee rytmikkäästi vain moottorin ollessa kylmä kun lämmöt nousee n. 60C niin vapina ja värinä lakkaa. Myös nostettaessa kierrokset kylmänä n.1800rpm:n käynti tasaantuu. Voisko olla samaa ropleemaa eli tasapainoakselin ketjun kiristäjä/laahain sökönä.
Potilas siis 9-3 SS 2009 1,8t 165tkm Biopoweroitu.

Tässä vähän listaa mistä vikaa jo aiemmin haettu.

-ei vikakoodeja
-testattu toisella puolasetillä
-tulppia vaiheltu
-lämpötila-anturi vaihdettu
-kokeiltu toisella kampuran asentoanturilla
-toista regua kokeiltu
-toisilla suuttimilla testattu
-toista Ecua kokeiltu
-läppäkotelo TECHin mukaan Ok, ei tosin kokeiltu toisella yksilöllä.
- Niin ja kytkinremppakin tehty joten ei tule värinät myöskään 2-massasta.

Jotenka onko isotöinen homma tarkastaa nuo tasapainoketjun osat?
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja hasha »

Kyllä pelkkä tarkastus on isotöinen kun joutuu purkaa tuon jakopään sivukopan irti, että näkee mitä on syönyt. Oikea etupyörä irti, kotelon muovi irti, ilmansuodatinpurkki irti ja sitä rataa...

Samalla kun on auki kannattaa vaihtaa tp-ketjun kiristäjä, laahain, öljypumpun stefa, sivukopan tiivisteen kun kerran auki on. Moniurahihna ja rullat menee samalla jos on jo aikaa edellisestä vaihdosta. Osat ei ole kovin kalliita. Kallein taisi olla tuo kiristäjä.

Moniurahihnan kiristäjän pelkän rullan saa hommattua Pro Car Servicelta (speedparts).

Ja lisää hommaa on tietty jos laahain on poikki eikä ole näkyvissä, silloin menee öljypohjan irrottushommaksi jos ei halua sen lilluvan siellä. Ei tosin pitäisi kylläkään mitään ongelmaa aiheuttaa kun ei se imusihdin läpi mahdu.

Tuli mieleen, että voisikohan olla mahdollista avata vesipumpun huoltokansi siitä jakopään kopasta ja jos löytyy esim. sellainen usb-endoskooppi (clas ohlson) niin yrittäisi sillä kurkkia sisälle? Siinä säästyisi paljon vaivaa.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja rocco »

Kiitos vastauksesta hasha, tänään tuli tuo homma tehtyä ja poikkihan se laahain oli. Vaihdoin siis laahaimen, kiristäjän ja jakokotelon tiivisteen. Tärinät ja vapinat ei kuitenkaan hävinneet ainakaan ensistartin perusteella, joten taitaa olla tasapainohilujen jako pielessä. Onko kellään vinkkejä tuohon ajoituksen säätämiseen?
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja hasha »

Tosiaan, tärkein unohtui mainita, eli ajoituksen säätö, pahoittelut siitä. Tosin siitä taisi olla puhe aikaisemmissa viestieissä...

Ajoituksen säätö on melko helppoa kun kiristin ja laahain sekä oikean puolen laahain on irti, ketjussa ja tp-akseleiden rattaissa ja kampakselin tp-rattaassa on merkit, nämä kun laittaa kohilleen ja osat nippuun niin on ajoitus kohillaan. Ei voi laittaa väärin kun merkit on kohillaan vaan tietyssä asennossa.

Kiristimen saat ajettua sisään muistaakseni niin, että sillä piikillä jolla alunperin on lukittu sisäasentoon, painoi jostain reiästä ja samalla painaa tapin sisään ja sitten lukitsee sillä piikillä paikalleen.

Oliko laahain jakopäässä vai oliko löytänyt tiensä öljypohjaan?

Jakopään kopan uusi tiiviste luulisi toimivan vielä yhden avauksen jälkeen kun siinä on sellanen kumireunus ja muuten metallia, eli ei pitäisi uutena olla ns. kertakäyttöinen.

Paljonko sulla meni aikaa operaatioon?
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja rocco »

Noin 3 - 3 1/2h hommaan kaikkineen meni.
Eilen tein purkuhommat uudestaan ja laitoin ajoituksen ohjeiden mukaan kohdalleen; kampiakselin rattaan täppä osoittamaan alas kirkas ketjulenkki, pakopuolen akselin merkki alas ja kirkas ketjulenkki, imupuolen merkki ylös ja kuparinen ketjulenkki. Palikat nippuun ja käyntiin, värinä ja vapina löytyy edelleen ehkä vaan hiukan vaimeampana. Nyt alkaa olla vitsit vähissä, oisko kellään ajatusta mikä tuossa on voinut mennä pieleen tai mitä olen voinut tehdä vikaan?
Ketju ei mielestäni ole pahasti venynyt koska kiristimen tappi ei tullut vapautettaessa ulos lähellekään koko pituuttaan.
j-ph
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2008 07:34

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja j-ph »

Vaihda öljyt.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja hasha »

Jos vanhassa kiristäjässä ei ollut ihan älyttömän paljon kulumaa (ketju osuu tähän kun laahain irtoaa) eikä jakokopassa ollut jälkiä, niin tuskin se ketju on pilalle mennyt.

Ajoitus pitäisi kyllä olla kohdallaan jos teit niin kuin kerroit.

Toimiiko muuten täysin normaalisti, vetää hyvin jne.?

Onko moottorintuet varmasti ehjät?
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin värinä ja murina ongelma - Tasapainoakseli

Viesti Kirjoittaja rocco »

Muuten toimii kuten pitää ja vetää hyvin, edelleen kylmänä kone värisee ja vapisee. Onko kampiakselin hihnapyörässä minkäänlaista ajoitusmerkintää? kun wisin mukaan mootorin 1-sylinterin tulisi olla ykk:ssa ajoitusta säädettäessä.
Vielä tarkennuksena, että kampiakselin tasapainorattaassahan on 2 täppää ja jakoketjun rattaassa keltainen täppä, mulla oli täppä siten että tasapainorattaan täppä alaspäin ja jakoketjun rattaan keltainen täppä n. Klo 16:sta, jos ajattellaan että tasapainorattaan täppä klo18. Olikohan tää nyt riittävän epäselvästi ilmaistu, no mutta kuitenkin samalla lailla kun noissa brittifoorumin kuvissakin. Ylihuomenna taas jakokotelo auki ja uusi yritys ja samalla öljypohja irti ja laahaimen loppu pois. Mitä tiivistettä tuossa öljypohjassa kannattaa käyttää?
Vastaa Viestiin