Etupään iskarin tukilaakerin parantelu

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3352
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se on jännä juttu miten toisilla kestää iskarin yläpää ihan normaalisti. Toisilla taas ei.

En tietenkään voi tietää onko näin, mutta mikäli jousen alapää ei ole kunnolla kolossa iskarin lautasessa, aihettanee se ainakin satunnaisia paukahduksia.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

patu
"Hölösuu"
Viestit: 1286
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu

Viesti Kirjoittaja patu »

Saako sitä väärin, jos vielä käyttää jousen ympärillä muovia ja laittaa jousen iskarissa olevaan koloon. Voiko jousien välillä olla eroa?
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1285
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu

Viesti Kirjoittaja anv »

petrisa kirjoitti:
Pe Tammi 24, 2020 10:48
Se on jännä juttu miten toisilla kestää iskarin yläpää ihan normaalisti. Toisilla taas ei.

En tietenkään voi tietää onko näin, mutta mikäli jousen alapää ei ole kunnolla kolossa iskarin lautasessa, aihettanee se ainakin satunnaisia paukahduksia.
Jep. Oma auto käyttöönotettu maaliskuussa 2007. Vaihdoin alle paremmat iskarit, uudet jouset ja samassa yhteydessä vaihdettiin nuo laakeritkin, varmuuden vuoksi, huhtikuussa 2014 kilometreillä 178tkm. Nyt ajettu 296tkm eikä vaihtotarpeesta ole merkkejä.
Antti
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

karitammi
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu

Viesti Kirjoittaja karitammi »

manuLe kirjoitti:
To Tammi 23, 2020 23:48
Mahtuiskohan tuonne / olisko mitään hyötyä laittaa laakerin ylä- ja alapuolelle esim. joku 3-4 mm paksu kumimaton pala? En oo ite vielä purkanut tuota systeemiä niin ei oo täysin käsitystä siitä, millainen on, olisko mahdollista edes teoreettisesti... Selkeä suunnitteluvirhehän tuollainen on jos ei kestä mennä ku muutaman kympin...
Tämän minä teen, jos/kun menee toisen kerran. Mahtuu melko varmasti. Ekan kerran laakeri meni aika aikaisin (alle 100 tkm), luulen että toinen laakeri on kestänyt pidempää (nyt 180 tkm). Iskarit tietysti kanssa löystyy eivätkä tuota enää niin suuria voimia laakerille.

manuLe
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Eilen kävin vaihtamassa nuo tukilaakerit. Vanhat oli melkoisen valmiit...

Leikkasin ohuesta kumista (traktorin sisärenkaasta) sekä laakerin ylä- että alapuolelle jousilautasen kokoiset lätkät joihin vain tarvittavat reiät. Pitäis ainakin jonkin verran blokata kurapaskan kertymistä laakeriin. Uudet laakerit käytin auki ja totesin että melko niukasti on vaseliinia niihin laitettu. Ruuttasin reilun annoksen RVS Yleisöljyä sinne, alkoivat pyörimään hetken pyörittelyn jälkeen todella paljon herkemmin. Jospa noilla lääkkeillä sais niille vähän pidemmän käyttöiän. Jos joku haluaa kuvia toteutuksesta niin voin lähettää, tähän ei taida saada kuvia liitettyä.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu, egr off

patu
"Hölösuu"
Viestit: 1286
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu

Viesti Kirjoittaja patu »

Se laakeri on todella surkea kapistus. Parempi versio laakerista on se missä se pikkuinen lippa. Ja todella paljon muljuu jo uutena horisontaalisesti. Ja olen aina lisävoidellut mitä näitä NG versioita pihassa ollut.. OG93 laakeri paljon tukevamman oloinen kuin tämä. Välillä huomaa jo paukahduksen n.20tkm laakereiden vaihdon jälkeen, kun renkaat linkussa ja hiukan kaartaen mäessä, niin kruts. (Eli meidän pihalla) Ja ennenkuin joku väittää muissa osissa olevan vikaa niin ei ole. :D Kaikki vihani kohdistuu nyt kääntölaakeriin.. Molemmat autoni kolahtelevat silloin tällöin :twisted:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)

Bapsu
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Osallistutaanpa tänne kun 9-5 kanssa täysin samaa ongelmaa.

Meillä kaksi femmaa, molempiin vaihdettiin nuo yläpään laakerit ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä. Ei olisi vissiin kannattanut, molempien autojen yläpäät ovat alkaneet paukkumaan ja ratisemaan rempan jälkeen. SKF laakerit käytössä.

Molemmat tolpat tuosta mun femmasta käyneet auki ainakin pari kertaa, ja toisesta ainakin toisen avasin kerran. Mikä helvetti tuota ääntä tekee? Onko uudet laakerit vaan paskalaatua vai enkö osaa kasata? Paikat putsattu, jousi vasten alalautasen stopperia, ja päätypulttia on koitettu molemmin keinoin, ampumalla pyssyllä, mutta myös vääntämällä käsin kiinni. Tuntuu että jättämällä yläpultin löysemmälle (~50nm), on pauke vähempää.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470

patu
"Hölösuu"
Viestit: 1286
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu

Viesti Kirjoittaja patu »

Tuo on kyllä sellainen paketti tuo iskaritolpan kasaus, ettei siinä voi oikein mokailla. Yleensä teen niin iskarin muttereiden kiristyksen kanssa, että lopullisen kiristyksen teen auton ollessa omalla painollaan. Eli en kiristä paketti täyteen kiristykseen ennenkuin auto seisoo pyörillään. Ei paukkunut og 900, ei paukkunut 9000 vaikka jäykkä madallussarja, ei paukkunut og93 (paitsi kerran paukahti kun tolppa ruostui alta pois, siinä taas oli se oma ongelmansa). Kyllä paukkui NG93 -05, niin paukkuu NG93 -08 ja niin paukkuu NG93 -10. Eli kakka mikä kakka. :lol:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)

Bapsu
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

patu kirjoitti:
Ma Helmi 17, 2020 21:58
Tuo on kyllä sellainen paketti tuo iskaritolpan kasaus, ettei siinä voi oikein mokailla. Yleensä teen niin iskarin muttereiden kiristyksen kanssa, että lopullisen kiristyksen teen auton ollessa omalla painollaan. Eli en kiristä paketti täyteen kiristykseen ennenkuin auto seisoo pyörillään. Ei paukkunut og 900, ei paukkunut 9000 vaikka jäykkä madallussarja, ei paukkunut og93 (paitsi kerran paukahti kun tolppa ruostui alta pois, siinä taas oli se oma ongelmansa). Kyllä paukkui NG93 -05, niin paukkuu NG93 -08 ja niin paukkuu NG93 -10. Eli kakka mikä kakka. :lol:
Femmassapa et voi edes kiristää sitä pakettia kun auto omalla painollaan kun sen yläpään päälle tulee se peltilätyskä. :?

Näin alan kanssa ymmärtämään, tämän vian kanssa pitäisi vissiin oppia elämään. Paska mikä paska. Kyllä se ooppelius vaan näissä näkyy.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470

patu
"Hölösuu"
Viestit: 1286
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu

Viesti Kirjoittaja patu »

Mutta jarrut toimii... :mrgreen:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Olin jo miettinyt alkaa vaihtaa koiranluita, ja jousilautasen laakereita, kun auto paukahtelee kerran pari kuukaudessa, mutta ilmeisesti ei aina vaihtamalla parane. H Astrassa taisi olla lähes vastaava rakenne, mutta keula niin paljon kevyempi, että ongelmat oli lähinnä satunnaisia. Pitää katsoa tulisko kesällä vaihdeltua noi laakerit. :roll:
Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Tämmöinen
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Keskinen84 (a) gmail.com

patu
"Hölösuu"
Viestit: 1286
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu

Viesti Kirjoittaja patu »

Täällä odotellaan jo "hame hampaissa" koko etujousitusta Autodocin suunnilta. Vähän yli 300e koko satsi. Monroe Reflex, SKF jousilautanen/kääntölaakerit ja Monroen jouset. Koiranluut löytyy jo varastosta. Ajattelin laittaa kerralla kaikki uusiksi, vaikka autolla nyt mittarissa 105tkm ja kerran olen jouset, koiranluut ja kääntölaakerit vaihtanut.. Loppuupahan taas hetkeksi pikku pauke joka on nyt vuoden verran napsahdellut silloin tällöin. Vuosi sitten vaihdoin jouset, jonka jälkeen alkoi sitten pauke. Jos nyt pari vuotta olisi hiljaisempaa. :D
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3020
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu

Viesti Kirjoittaja SS »

Mulla alkoi heti jousien vaihdon jälkeen satunnainen paukahtelu :evil:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

patu
"Hölösuu"
Viestit: 1286
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu

Viesti Kirjoittaja patu »

Itse epäilen täällä jousia. Ne vaihdettiin farkkuun myyjäliikkeen toimesta ja paukkuivat aikanaan 4vuotta sitten yhden talven, jolloin kyllästyin ja ostin koko etupään uusiksi. Nyt vuosi sitten tuossa sedanissa oli jousi poikki katsastuksessa ja asensin ne sitten varastosta alle ja heti alkoi paukahtelu joka kuulostaa nyt jousimaiselta kolahdukselta näin kesärenkailla linkkuun kääntäessä.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3352
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Su Huhti 19, 2020 09:33
Olin jo miettinyt alkaa vaihtaa koiranluita, ja jousilautasen laakereita, kun auto paukahtelee kerran pari kuukaudessa, mutta ilmeisesti ei aina vaihtamalla parane. H Astrassa taisi olla lähes vastaava rakenne, mutta keula niin paljon kevyempi, että ongelmat oli lähinnä satunnaisia. Pitää katsoa tulisko kesällä vaihdeltua noi laakerit. :roll:
H-Astrasta en tiedä, mutta C Vectrassa sama rakenne.
Periaatteessa aivan samanlainen. Tukilaakeri, kääntölaakeri, vakaajan tanko; täysin samat osat. Iskareissa ja jousissa Vectran kanssa jotain eroja, vaikka fyysisesti näyttävät täysin samanlaisilta.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Vastaa Viestiin