Mukavuusvilkku

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
AST
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Heinä 27, 2010 15:22

Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja AST »

Rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta saako Techilla koodattua mukavuusvilkun toimimaan vuosimallia -07 saabeissa?

Mukavuusvilkku = räpäyttää vilkkua niin se kilkuttaa sen 3 kertaa.
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja aero »

Toivottavasti ei. Jos vaikka edes saabistit onnistuisivat vilkuttamaan ihan oikeasti kaistaa vaihtaessaan muodikkaan kaistanvaihtovilkku-keskellä-siirtymää -tyylin sijasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5358
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja VKe »

Minä taas toivon että Saabiinkin saisi tollaisen mukavuusvilkun joka on ihan järkevä vekotin/ominaisuus.

Kaipaan sitä.
Sininen Saab 9-3, '99
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja eljass »

Ainakaan '03 SS:ään ei löydetty erään foorumilaisen kanssa TECHillä tuota ohjelmointimahdollisuutta.
AST
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Heinä 27, 2010 15:22

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja AST »

Harmi homma. Ikävää että sitä ei ole mahdollisesti optiona joten ei voi käyttäjä itse vaikuttaa siihen. Sitä kun kerran on kerran siihen oppinut niin tietysti sitä kaipailee. Vaikka eipä tuo autolla ajonautinto siihen kaadu :)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kyllä sitä vilkkua viitsii sen verta pitää rajoittimella, että se sen kolme tai halutun määrän vilkuttaa. :wink:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja AC »

Nyt kun tuohon toimintoon on tottunut, niin ilman sitä varustetulla Saabilla ei oikeen muista vilkutella.
Kolme vilkautusta kyllä mielestäni riittää kertomaan kanssa-autoilijoille ryhmittymisaikeesta.

Tuota ei voi varmaan edes rakentaa kolmoseen, varmaan väylä antaa vikaa jos releyttää vai onko tuossa edes perinteistä vilkkurelettä?
BMW 320dA Coupe LCI
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Minä ainakin katsoisin mielummin kolmen vilkutuksen sarjan, kuin monien käyttämän yhden vilkautuksen.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja Ristom »

No on se kolme vikkua parempi kuin yleinen puolikas himmeä välähdys..
Silti en missään nimessä kaipaa ääliö-holhousta vilkkuun, kehtaan kyllä vilkuttaa koko kaistanvaihdon ajan - se ei kestä kauheen kauaa..
Takuulla välkkyy myös pitkät, jos joku vaihtelee kaistaa eteen ilman vilkkua. Yleensä nämä vilkuttomat tulevat myös eteen aivan liian lähelle, kyllä 3-4 sekunnin ero pitäisi eteen jättää, matkahan riippuu nopeudesta.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tiedättekö mistä ja miksi tämä kaitanvaihtovillku on tullut?

Se on tullut Saksasta ja saksalaisiin autoihin, olisiko ollut MB ehkä ennen VAG:a.
Syy on nopea moottorietieliikenne.
Kovassa nopeudessa ei tarvitse kuin kerran hipaista vilkkukatkaisinta ja automaattisesti tulee kolme vilautusta. Ei tarvitse siinä ohjatessa pitää vilkkua alaspainettuna koko ajan, jotta saa 3+ välähdytä, tai kytkeä se perille asti päälle niin, että vilkku lukkiutuu. Ohjausliikkeet ratilla ovat niin pieniä, että vilkku ei palaudu automaattisesti sen lukkiutuessa, vaan sen joutuu palauttamaan käsin.

Uskokaa tai älkää, kyllä saksalainen insinööri tietää. He ovat tutkineet asian ja ajaneet myös käytännössä moottoritiellä. Lujaa.
Lisää merkittävästi turvallisuutta, niin kaistaa vaihtavalle kuljettajalle kuin muillekin moottoritiellä liikkujille. Kuskin ei tarvitse kuin hipaista vilkkukytkintä ja aina tulee ne kolme (riittävää???) vilautusta.

Kyllä tämä ennemmin tai myöhemmin tulee muunkin maalaisiin autoihin vakiovarusteiksi. Uusissa bemareissa kuski voi auton valikosta valita, onko kaistanvaihtovilkkuautomaatti käytössä vai ei. Että ne osaa!!!!!

ps. Volvossa tämä toiminto on myös.
Ja tiedoksi. Pystyy rakentamaan toiminnon itsekin tosi elektroniikkamies.
Ei tarvita kuin pari relettä, 4 kpl ajastinpiiri 555:a ja muutama oheiskomponentti.
Tietenkin läjä elektroniikkaosaamista ja juotostaitoja. Rakentelun järkevyys onkin jo toinen juttu. Itse en ryhtyisi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo S
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 19:12

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja Turbo S »

Vilkku voi toimia saksassa.Mutta ei suomessa.Missä meinaat suomessa kovaa ajaa kun moottoriteillä vasen kaista aina tukossa.Mitä noihin germanni insenööreihin tulee niin väitän vastaa.Suomalaisista autoista minun mielestä voisi poistaa vilkut kokonaan,niin vähän niitä käytetään. :wink:
Turbo S
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 19:12

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja Turbo S »

No eipä vakuuttanut ,kun viimmeksi siellä ajelin.Vilkuttomia autoja oli sielläkin.Tai sitten minulla on asiaa silmälääkäriin. :DTai sitten me maalaiset ajeltiin peräkäin kohti hesaa. : :wink:
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mimmi:
Kyllä se vähän niin on, unohtamatta sivuvilkkuja etulokasuojassa.
Releiksi tarvitaan useampikoskettimisia malleja esim. 3 x on/on.
Tai ei mikään estä useamman 1 x on/on releenkään käyttöä jokaiselle polttimolle erikseen.
Polttimoiden virtapiirit pidetään erillään ja itsenäisinä.
Mahdollisesti tarvitaan vielä keinokuormat, jotta vikailmoituksia ei vaan tule (nämä lisää vielä ohjausreleiden määrää/koskettimien määrää)

Perustoiminto on yksinkertainen: ensimmäisen vilkun välähdyksen tunnistus, toisen välähdyksen odotus ja tarvittaessa lisäväläytyksien ohjaaminen. Lisäksi ajastinpiirien aikavakio pitää saada samaksi kuin auton oman vilkun taajuus. Kuitenkin aika työläs homma se on käytännössä toteuttaa, muttei mahdoton.

Yksi puute tässä on, mittariston merkkivalon ja äänen (tikitys) puuttuminen, kun lisäväläytykset ovat toiminnassa.
Viimeksi muokannut petrisa, Pe Elo 06, 2010 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja AC »

Mimmi kirjoitti: Missä kohdassa meinasit vilkuttaa "kolmesti", aloittaessasi ryhmittymisen, kesken ryhmittymisen vai lopettaessasi ryhmittymisen? Koko ryhmitymiseen tuo kolme vilkutusta kun ei riitä.

Onneksi ei pysty, eikä vilkkurelettä edes ole.
Juurihan tuohon kirjoitin että ryhmittymisaikeesta ajattelin ilmoittaa ko. toiminnolla.

petrisa: vaatii käsittääkseni bemarissa navin jotta voi ottaa tai poistaa käytöstä tämän, eli ns. Suomiautoissa ei juuri missään.
BMW 320dA Coupe LCI
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mukavuusvilkku

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AC: saattaa hyvinkin pitää paikkaansa tuo Navi-vaatimus.

Lisätäkseni vielä tuohon aikaisempaan viestiini, niin....
Tosi, tosi-elektroniikkamies ja spede pääsee "vähemmällä", kun purkaa ohjausakselin kannatinyksikön ja ottaa omalle viive-ajastinkytkennälleen
ohjauksen suoraan yksikön sisällä olevasta kytkimestä, jota viiksi ohjaa.
Lisäkytkennän releen koskettimella, joka on ko. kytkimen rinnalla pidetään kiinni riittävän kauan, jotta 2-3 lisävilkautusta ehtii tulla.
Kyseinen spede ei pelkää purkaa kannatinyksikköä ja hän tietää mitä tekee.
Ihmisten tekemiä vehkeitähän nämä. Ei ne siitä rikki mene, vaikka vähän "modaa".
Säästyy valtavasti kytkentä- ja johdotustyötä sekä komponentteja, releitä ym.
Ja nyt ei jää sitten merkkivalot tai tikityksetkään pois. Tosi hienoa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin