9-3 SS TTid -08 Linear kysymyksiä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: 9-3 SS TTid -08 Linear kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

Osaisko joku neuvoa jotain parempaa alustaa tohon?
Saatika paikkaa mistä se kannattaisi hankkia..
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 SS TTid -08 Linear kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Marko A »

No meillä on ollut TTiD vakio ja sport alustalla. Saabin oma alusta on hyvä ajaa eikä liian tiukka. Sitä voin suositella. Hieman jäykempi ja tarkempi ajettava kuin vakio eikä laske kuin 10mm. Tämä tosin voi olla jollekin negatiivinen seikka.. Erityisesti kallistelu vähenee huomattavasti. Ja mulla on siis ollut automaatti versioita molemmat. Paras alusta ajaa on ollut sport alusta + 1.8t man BSR joka meillä oli ekassa SC:ssä. Eli itse auto (kone & vaihteet) vaikuttaa myös aikalailla ja suoraan ei voi verrata kuin samoja yhdistelmiä. Nyt on tämä xwd vakio alustalla tuntuu aika erilaiselta verrattuna aiempiin SC:in mitä meillä on ollut. Mutta siis saabin omia paketteja voi aina suositella. Toisaalta ois hienoa kokeilla Hirsch alustaa..
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: 9-3 SS TTid -08 Linear kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

Kiitos vastauksesta. Mistä sport alustaa kannattaa lähteä kyselemään ja missä hinnoissa pyörii? Entä, myydäänkö tuollaisia käytettynä. Hiukan huonosti googlella löytyi tietoa.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 SS TTid -08 Linear kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Marko A »

sisor123 kirjoitti:Kiitos vastauksesta. Mistä sport alustaa kannattaa lähteä kyselemään ja missä hinnoissa pyörii? Entä, myydäänkö tuollaisia käytettynä. Hiukan huonosti googlella löytyi tietoa.
Otappa puhelukierros lähimpiin Saab merkkiliikkeisiin. Jos asennus hinnat on turhan suolaiset, niin ostaa hilut marmoritiskiltä ja asennuttaa jossain esim. AD autokorjaamolla yms.

Ainakin voi varmasti luvata, että alusta on toimiva eikä menetä liikaa mukavuutta. Toisille tuo ei toki riitä, mutta itse olen tykännyt Saabin sport alustoista.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: 9-3 SS TTid -08 Linear kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

Itsellä edellinen auto oli OG 9-3 aero ja tässä oli itselleni riittävä alusta. Onko tuo sport alusta sama ? Tarviikin soitella liikkeisiin ja kysellä.
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: 9-3 SS TTid -08 Linear kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Minulla käytössä nyt Markon entinen TTiD. Tykkään kyllä kovasti auton Sport-alustasta. Riittävän jäykkä, mutta kuitenkin sopivan mukavuuspainotteinen. Talvella voi olla kyllä vähän matala. Vaikka hyvässä kunnossa keula näyttää olevan, ei varmaan ole montaa kertaa raapinu?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 SS TTid -08 Linear kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Marko A »

samhiort kirjoitti:Riittävän jäykkä, mutta kuitenkin sopivan mukavuuspainotteinen.
Tuo on mun nähdäkseni Saabin Sporttialustojen perusajatus. Eli mukavuudesta ei tarvi tinkiä. Tuossa vanhassa Aero satkussa on tosin ehkä hieman turhan kivireki alusta (Saab Sport) mutta muita mitä on ollut mm. 9000 Aero, niin kyllä niissä kaikissa alusta on hienosti toiminut ja ei silti turhan jäykkä. Uusissa 9-3:ssa sitten se kallistelemattomuus ja ohjautuvuus on vielä astetta paremmalla tolalla kuin vanhemmissa malleissa.
samhiort kirjoitti:Talvella voi olla kyllä vähän matala. Vaikka hyvässä kunnossa keula näyttää olevan, ei varmaan ole montaa kertaa raapinu?
Ei pitäis olla raavittu. Spoileri on alkuperäinen ja siitähän sen näkee jos on saanut iskua. Kerran se kävi hangessa syvemmällä, mutta tosiaan alla oli pelkkää pehmeää pakkaslunta eikä siinä sen kummempaa.
Mutta kyllä sen kanssa tosiaan saa varoa. Kaikki parkkien reunuksetkin on yleensä juuri pahimmoilleen, eli siihen jää spoikka jos varomattomasti ajaa turhan liki.

On muuten tässä nykyisessa XWD:ssä suunnilleen ~30mm korkeampi alusta kuin Aerossa :o Maavaraa ei tosin ihan niin paljoa ole enempää, johtuen alustan rakenteesta. Mutta silminnähden korkeampi tämä on.
Itsellä edellinen auto oli OG 9-3 aero ja tässä oli itselleni riittävä alusta. Onko tuo sport alusta sama ?
No joo. Ei millään pahalla OG 9-3 omistajia kohtaan, mutta SS / SC malleissa jo vakio alusta mun mielestä toimii paremmin. Sporttialusta sitten on vielä astetta parempi. Erityisesti tuo kovaa vääntävä ja ilmeisen keulapainoinen TTiD tarvii napakan alustan.
Ja sitä se kyllä Aerossa on.

Pro-Carservice Oy

Tuolta kannattaa kysäistä alustasarjaa. Ja jos on klubilainen niin lähtee muutama pinna pois.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 SS TTid -08 Linear kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Sport-alusta on pitkälti toista tonnia -07 alkaen. Kattele Saabin hinnastoja.
-03-06 malleissa saa koko hoidon asennuksineen ja suuntauksineen helposti alle tonnilla.
Ne paketissa tulevat jäykemmät kallistuksen vakaajat vaikuttaa kyllä esim. motarillakin yllättävän paljon yleiseen vakauden tuntuun, toispuoleiset heitot tottakai heiluttaa vastaavasti enemmän koria.
Ja samallahan tietysti tulis kaikki vakaajien puslat uusiksi.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: 9-3 SS TTid -08 Linear kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

apu,apupoika kirjoitti:Sport-alusta on pitkälti toista tonnia -07 alkaen. Kattele Saabin hinnastoja.
-03-06 malleissa saa koko hoidon asennuksineen ja suuntauksineen helposti alle tonnilla.
Ne paketissa tulevat jäykemmät kallistuksen vakaajat vaikuttaa kyllä esim. motarillakin yllättävän paljon yleiseen vakauden tuntuun, toispuoleiset heitot tottakai heiluttaa vastaavasti enemmän koria.
Ja samallahan tietysti tulis kaikki vakaajien puslat uusiksi.
Itse aikoinaan iskarien antautuessa (n.60tkm :O) vaihdoin autoon Saabin oman alustan. Kait se oli sama kuin Aerossa vakiona. Olin erittäin tyytynäinen, varsinkin kun hinta osille, johon kuului kallistuksen vakaajista lähtien kaikki, kulmien säädöt ja työt, oli 900€

Melkein väittäisin että tuota halvemmalla ei miltään merkiltä saa vastaavaa päivitystä yhtä edullisesti. toki auto oli MY05, joten uudempien tekniikasta ei vielä ole tietoa. Eli tää oli melkein OT ;)
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Vastaa Viestiin