Op-Com Saabille

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Noin aina itse testaan interfacen ennen käyttöä. Mulla oli koneelle asennuksessa myös vähän ongelmia ajureiden kanssa, mutta sain sen jotenkin keploteltua koneelle toimivaksi. Käytössä win7, toisessa koneessa 32bit ja toisessa 64bit, ja toimii molemmissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Kiitos selvityksestä! :)
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
ric_91
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 15:42
Paikkakunta: Tampere

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Tuli uusi "ongelma" eteen, kun vian määrittämiseksi pitäisi saada "long term fuel trim" näkyviim mutta sitä en hoksannut mistään op-comin valikosta... short termi kyllä löytyi.

Osaako kukaan sanoa, näkeekö tuota mistään? Autona siis sport sedani vm. 05 (MY07 ECUlla)
#6311
9-3SS 1.8t Stage 6 E85 -05 344hv/499Nm
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

Tais tulla itelle tommonen kiinalainen paska, toimi kerran kun tuli kiinasta se.. tänään pari koodia sain poistetua ja sit communication erroria..

mistähän sais vähän laadukkaamman härvelin?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ainakin itselläni on ollut sellaista ongelmaa, että jos yhteys katkeaa, ei sitä ole saanut uusiksi muuten kuin käynnistämällä läppärin uusiksi ja aloittamalla uudelleen nollasta. Lisäksi on hyvä katsoa että USB-piuha tulee kytkettyä aina samaan porttiin. Kotiläppärillä on lisäksi aika tarkkaa se, ettei piuhaa heiluttele liikaa, eli ilmeisesti OP-Com tai softa on aika tarkkoja kontaktihäiriöiden kanssa. On ehkä kotiläppärissä sen verran löystyneet USB-portit; duunikoneella toimii paremmin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Änkee
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Heinä 07, 2006 15:46
Paikkakunta: Helsinki-Vilna

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja Änkee »

oliko se nyt näin että femmassa ei voi muutakun nollailla vikakoodeja op-comilla, ei siis livedataa ym.?
9-5 SC Vector Tid MY06, 9-3 Aero MY01
exät:kolkkeja joka lähtöön sekä jokunen hassu muu saab.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ehkä se OP-com sittenkin toimii. Olen nyt muutaman kerran kokeillut eikä vikakoodit ole menneet päälle. Heitin sen mukana tulleen USB-kaapeli roskikseen ja otin tilalle laadukkaan kaapelin. Siinä se vika taisi olla.

Vaihdoin ykköslambdan, sillä se tuntui "jämähtäneen" ja moottoriohjaus seilasi kokoajan open/closed-loopin välillä. Nyt se pysyy vähän paremmin CLOSED-tilassa, mutta välillä menee tasakaasulla ja joutokäynnillä silti OPEN-tilaan.
Nyt toimii ykköslambda hyvin, arvot seilaa nätisti. Myös kakkoslambda tuntuu hieman seilaavan, arvo on aika lähellä 600 mV. (Ennen ykkösen vaihtoa oli luokkaa 200 mV)

Mutta, osaako joku selittää miksi molempien lambdojen lämmitys on kokoajan "active"? Siis vaikka moottori on täysin lämmin ja käytetty ainakin puoli tuntia.
Muita arvoja:
B1S2 exhaust gas temperature: -6,141 C (pysyy kokoajan samana)
B1 short term fuel trim, vaihtelee 0 ja -2 välillä.
Onko nuo ylläolevat OK?
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Zuunah
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Heinä 29, 2017 07:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja Zuunah »

Tilasin alkuvuodesta OP-COM vikakoodinlukijan ja en saa sitä millään yhdistettyä omaan 2003 Saab 9-3ss bensamalliin.

Tietokone löytää OP-COM -mokkulan, vaikkakin nimi on aina USB serial converter eikä mikään OP-COM V2 interface. OP-COM -ohjelmistojen interfacetesti menee kuitenkin läpi. Autoon yhdistettäessä tulee pari erilaista vikailmoitusta aivan käytetystä ohjelmaversiosta riippuen. VAUX-COM 12309a valittaa: interface communication error or interface not powered from car. OP-COM 201008 -versiota käytettäessä mokkulasta kuuluu, kun jokin rele vetää ja ohjelma menee seuraavaan ruutuun hakematta kuitenkaan auton tietoja. Lisäksi vikakoodeja luettaessa OP-COM sanoo: Timeout occured for Read Fault Codes infromations! Kummallakaan ohjelmistoversiolla autosta ei saa siis mitään tietoa ulos.

OP-COM mokkula on firmwareltaan V1.45. Mokkulalla on aikaisemmin tällä viikolla luettu onnistuneesti B Vectrasta vikakoodit käyttäen VAUX-COM ohjelmistoa, jonka version epäilen olleen 120309a.

Ohjelmistona on kokeiltu sekä VAUX-COM 120309a että OP-COM 201008, 2012 ja 2014 versioita. Käyttöjärjestelminä on kokeiltu win 10 64-bit, win 7 64-bit ja win XP 32-bit. Myös erilaisia ajureita ja näiden pakotusta on kokeiltu.

Saabin OBD-2 pistoke on testattu ELM327 ja torquen avulla ja se toimii. OP-COM mokkulassa TX-valo vilkkuu usein, mutta RX-valo ei ikinä .

Oskilloskoopilla maata vasten mitattuna OP-COM -mokkulan OBD2 liittimen CAN-BUS nasta 6 menee hetkeksi 0 voltiin ja CAN-BUS nasta 14 menee 2,5 voltiin, kun releet vetävät ja mokkula yrittää yhdistää autoon. Tämä on kai jollain tavalla väärin, kun eikös CAN-BUS väylän jännite pitäisi olla ei lähetettäessä signaalilinjojen välillä 0 V ja maata vasten 2,5 V? Toki en ole paljoa tuota oskilloskooppia käyttänyt, joten voi mennä myös siinä pieleen.

Hyviä ideoita?
#7525
Aero 9-3 2003
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Valitsetko valikosta varmasti oikean ajoneuvon?

Moottoriin yhdistettäessä pitää valita Opel -> Vectra C/Signum -> konetyyppi Z20NET.
Muihin yksiköihin sitten Saab CAN -> haluttu ohjainlaite.

Luultavasti olet näin tehnytkin, mutta varmistukseksi nyt vain kyselen.

Kyllä softa, ajurit ja OpCom-palikka pitäisi silloin toimia, jos testi menee läpi. Eikä autossakaan pitäisi ongelmaa olla, kun kerran jokin muu palikka+softa (ELM+Torque) toimii.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Zuunah
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Heinä 29, 2017 07:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja Zuunah »

petrisa kirjoitti:^ Valitsetko valikosta varmasti oikean ajoneuvon?

Moottoriin yhdistettäessä pitää valita Opel -> Vectra C/Signum -> konetyyppi Z20NET.
Muihin yksiköihin sitten Saab CAN -> haluttu ohjainlaite.

Luultavasti olet näin tehnytkin, mutta varmistukseksi nyt vain kyselen.

Kyllä softa, ajurit ja OpCom-palikka pitäisi silloin toimia, jos testi menee läpi. Eikä autossakaan pitäisi ongelmaa olla, kun kerran jokin muu palikka+softa (ELM+Torque) toimii.
Joo, Opelin Z20NET koneena aina. Tästä uudemmasta VAUX-COM 12309a -versiosta löytyy myös listasta Opelin mallien alta Saab 9-3, josta voi valita ainakin B207 bensakoneet. Lisäksi on tietenkin se GM based Saab -valikko dieseleille. Vanhemmista versioista ei tätä bensa 9-3:a löydy.

Nettiä tutkiessani löysin, että joihinkin tämän tyyppisiin vikoihin on auttanut, kun flashaa OP-COM mokkulaan firmwaren uudestaan. Firmwaretiedostoja ei ole kuitenkaan missään tullut vastaan.

Lisäksi tietenkin eräs mahdollisuus on, että OP-COM mokkula onkin laadultaan ihan susi. Tuo B Vectra, jonka kanssa OP-COM toimi, ei varmaan käytä samaa high speed CAN-BUS väylää kuin Saab 9-3. Esimerkiksi huonolaatuisessa piraatissa komponenttien speksit voivat olla niin pielessä, että tuo mokkula ei yksinkertaisesti vain pysy perässä.

Jälkiviisaana oskilloskooppimittauksista uupui CAN-väylästä päätevastus ja saattavat myös siksi olla pielessä.
#7525
Aero 9-3 2003
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja SS »

Mulla on yksi palikka, joka ei aina toimi nopeamman CAN-väylän kanssa, mutta hitaampi toimii aina. Tuo nopea ei just silloin toimi kun sitä tarvitsisi, mutta muuten testaillessa toimii kyllä :D

Palikassa on selvästi jotain vikaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Swataia
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja Swataia »

cawener kirjoitti:No Bonus 9-5 osalta, op-com tosiaan näyttää koneen ihan oikein Z19DTH mutta revisio on 0x07B2 jos nyt muistan oikein, näistä astra c/ signum vaihtoehtojen alta ei tämmöistä löydy, lähin oli 0x72B mutta samaa herjaa tuli kaikilla Moottorin tarkennuksilla, ei onnistunut live data eikä regenerointi. Herja oli joku "ecu didnt respond to query" tai tuon tyyppistä. Kävin myös läpi Zafiran kone vaihtoehdot.
GM based saab valinnalla kyllä pystyi lukemaan vikakoodit sekä erinäisten ohjainten tietoja.
Ulkomaisilla foorumeilla on kyllä saman tyyppistä ongelmaa valiteltu että 9-5 dieselin kanssa ei aina op-com taivu
Hommasin kans OP-Comin ja ihan sama ongelma. Potilas 9-5 -09 Z19DTH. KWP2000 käyttäen voi lukea ja nollata vikakoodit. Mutta sitten kun ottaa CAN-modella yhteyttä ECU:n tai mihin tahansa muuhun moduliin niin ei toimi. Anturimittaukset ei toimi. ECU kyllä luettelee auton tiedot siihen alkuun, mutta herjaa muuten tuota samaa ettei vastaa pyyntöön. 0x07B2 tulee mullakin ECU:n identifieriksi. OP-Com on mallia 1.70 ja softa koneella 120309a.

Onko kukaan keksinyt vielä ratkaisua tähän? :)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En nyt muista (enkä jaksa tarkistaa) mikä versio minulla on OpCommista. Palikka on ainakin melko vanha. Ostettu joskus 2010-luvun taitteessa tai jopa hiukan sitä ennen. Softaa on käytössä uudempaa.

Samanlaiseen olen minäkin törmännyt joskus joidenkin toisten 9-5 tutkiessa, että hyvin epävarmasti tuo niissä toimii vuosimallista riippumatta. Sen sijaan NG9-3:ssa se toimii hyvin, mutta sehän onkin "Vectra C". Pakko oli se taas todeta @Pakarin riemuksi :lol:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Zuunah
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Heinä 29, 2017 07:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja Zuunah »

Zuunah kirjoitti:
petrisa kirjoitti:^ Valitsetko valikosta varmasti oikean ajoneuvon?

Moottoriin yhdistettäessä pitää valita Opel -> Vectra C/Signum -> konetyyppi Z20NET.
Muihin yksiköihin sitten Saab CAN -> haluttu ohjainlaite.

Luultavasti olet näin tehnytkin, mutta varmistukseksi nyt vain kyselen.

Kyllä softa, ajurit ja OpCom-palikka pitäisi silloin toimia, jos testi menee läpi. Eikä autossakaan pitäisi ongelmaa olla, kun kerran jokin muu palikka+softa (ELM+Torque) toimii.
Joo, Opelin Z20NET koneena aina. Tästä uudemmasta VAUX-COM 12309a -versiosta löytyy myös listasta Opelin mallien alta Saab 9-3, josta voi valita ainakin B207 bensakoneet. Lisäksi on tietenkin se GM based Saab -valikko dieseleille. Vanhemmista versioista ei tätä bensa 9-3:a löydy.

Nettiä tutkiessani löysin, että joihinkin tämän tyyppisiin vikoihin on auttanut, kun flashaa OP-COM mokkulaan firmwaren uudestaan. Firmwaretiedostoja ei ole kuitenkaan missään tullut vastaan.

Lisäksi tietenkin eräs mahdollisuus on, että OP-COM mokkula onkin laadultaan ihan susi. Tuo B Vectra, jonka kanssa OP-COM toimi, ei varmaan käytä samaa high speed CAN-BUS väylää kuin Saab 9-3. Esimerkiksi huonolaatuisessa piraatissa komponenttien speksit voivat olla niin pielessä, että tuo mokkula ei yksinkertaisesti vain pysy perässä.

Jälkiviisaana oskilloskooppimittauksista uupui CAN-väylästä päätevastus ja saattavat myös siksi olla pielessä.
Sain muuten tuon OP-COMin toimimaan yksinkertaisesti tilaamalla uuden mokkulan ebaystä. Uusi taitaa firmwareltaan olla versio 1.70. Toki välttämättä tuo firmware ei yksinään kerro mitään toimivuudesta, kun Kiinassa valmistettuja laatutuotteita nämä ovat. Toiminut jo ainakin OG ja NG9-3:n kanssa.
#7525
Aero 9-3 2003
APS
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja APS »

Itsekin olisin tilaamassa. Ooppelifoorumilta bongasin tällaisen. Versio on tosin 1.99.
https://www.ebay.com/itm/OPCOM-V1-99-Di ... 2728268714
Toimiiko tämä ngkolkin kanssa vai otanko suosiolla 1.70-versioisen?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Vastaa Viestiin