Op-Com Saabille
Re: Op-Com Saabille
En ole varma asiasta, mutta jollain testerillä (OP-COM tai TECH2) olen nähnyt vastaavat viat omassa autossa vaikka kaikki oli kunnossa. En muista kuittaantuiko noi, tarvinnee jossain välissä testata molemmilla uudestaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Op-Com Saabille
Edellisen v1.45 jälkeen tullut v1.95 ei muuttanut asiaa, eli ainakaan P0420 koodia Op-Com ei tuntemattomasta syystä onnistu poistamaan, vaikka vika ei edes ole päällä. Tämä tiedoksi heille jotka Op-Comia käyttävät ja samaiseen koodiin joskus törmäävät.
Re: Op-Com Saabille
Jos jollakin on käytössä, tai tulevaisuudessa tilaa Op-Com 1.95 version jonka mukana tulee Vaux-Com (120309a) jossa vuosimallit 2014 asti.
Tästä versiosta saa valittua suoraan ainakin kaikki 9-3 mallit suoraan listalta koneita myöten, eli esim B207L. Ainoa ongelma on että nämä ei anna lukea ECUsta livedataa Saabin omien konevalikoiden alta, vikakoodit näyttää kyllä. Vauxcomin edellä mainitussa sekä vuosimallit 2012 asti -versiossa ei saa myöskään vuoden 2009 lähtien valittua Vectra C / Signun eikä Z20NET konetta. On siis valittava esim. 2008 ja Vectra C -> Z20NET jos haluaa lukea livedataa ym. koneeseen liittyvää, vaikka olisi uudempi auto kyseessä.
Tämä sekä myös 2012 versio herjaa myös parkkivalovirheitä facelift 9-3:n etuparkeista, eli ledeistä, riippumatta valitusta vuosimallista, eikä anna poistaa vikakoodeja. Muilla testereillä ei ole tullut tätä vastaan.
Tuntuisi nyt vähän muutaman kuukauden testailujen jälkeen siltä että vanhemmat Op-Comit olisi parempia kuin nykyiset, ainakin mitä foorumilta on lukenut.
Edelleen ainakaan uudempi Op-Com tai Vauxcom ei suostu edes poistamaan kaikkia not present tilassa olevia vikakoodeja. Muilla testereillä tai akunkengän irroituksella onnistuu ongelmitta. Testattu kahdella eri Op-Comilla samoin lopputuloksin.
EDIT: Tarkennuksia ohjelmistoversioista.
Tästä versiosta saa valittua suoraan ainakin kaikki 9-3 mallit suoraan listalta koneita myöten, eli esim B207L. Ainoa ongelma on että nämä ei anna lukea ECUsta livedataa Saabin omien konevalikoiden alta, vikakoodit näyttää kyllä. Vauxcomin edellä mainitussa sekä vuosimallit 2012 asti -versiossa ei saa myöskään vuoden 2009 lähtien valittua Vectra C / Signun eikä Z20NET konetta. On siis valittava esim. 2008 ja Vectra C -> Z20NET jos haluaa lukea livedataa ym. koneeseen liittyvää, vaikka olisi uudempi auto kyseessä.
Tämä sekä myös 2012 versio herjaa myös parkkivalovirheitä facelift 9-3:n etuparkeista, eli ledeistä, riippumatta valitusta vuosimallista, eikä anna poistaa vikakoodeja. Muilla testereillä ei ole tullut tätä vastaan.
Tuntuisi nyt vähän muutaman kuukauden testailujen jälkeen siltä että vanhemmat Op-Comit olisi parempia kuin nykyiset, ainakin mitä foorumilta on lukenut.
Edelleen ainakaan uudempi Op-Com tai Vauxcom ei suostu edes poistamaan kaikkia not present tilassa olevia vikakoodeja. Muilla testereillä tai akunkengän irroituksella onnistuu ongelmitta. Testattu kahdella eri Op-Comilla samoin lopputuloksin.
EDIT: Tarkennuksia ohjelmistoversioista.
Re: Op-Com Saabille
Kokeilin OpComIa miten TTiD:n vm -08 DPF:n regenerointi onnistuisi, mutta.....
Eipä minun kahdesta eri OpCom versiosta kummastakaan löydy mistään koko DPF regenerointi valikkoa.
Minulla on ohjelmasta versiot 090820d (tuli aikanaan palikan mukana) ja myöhemmin ladattu China Clone 08/2010.
Palikka on versio V1.39
Muuten tuo palikka ja ohjelmat toimivat tässä TTiD:ssä ihan hyvin. Tämä regenerointi vain näyttää puuttuvan
Eipä minun kahdesta eri OpCom versiosta kummastakaan löydy mistään koko DPF regenerointi valikkoa.
Minulla on ohjelmasta versiot 090820d (tuli aikanaan palikan mukana) ja myöhemmin ladattu China Clone 08/2010.
Palikka on versio V1.39
Muuten tuo palikka ja ohjelmat toimivat tässä TTiD:ssä ihan hyvin. Tämä regenerointi vain näyttää puuttuvan
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Op-Com Saabille
Juu! Sama vika meikäläisellä. Mikä softa pitää olla että näkee sen genroinin yms
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Op-Com Saabille
Minkä auton ja koneversion valitsette kun otatte ecuun yhteyden? Voisko johtua siitä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Op-Com Saabille
Kokeilin opelin ja saabin kautta, enkä löytänyt kummastakaan
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Op-Com Saabille
Mutta minkä Opelin mallin, vuosimallin ja konetyypin valitsit? Jostain muistan lukeneeni ettei Saabin valitsemalla homma oikein toimikaan, vaan kannattaa valita Opel. Itse aina valirsin 2008 Vectran ja sieltä 1.9 dieselien joukosta dpf-version.
Toki eroa voi olla kai siinäkin onko auto, johon Op-com on kytketty TiD vai TTiD.
Toki eroa voi olla kai siinäkin onko auto, johon Op-com on kytketty TiD vai TTiD.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Op-Com Saabille
En ole löytänyt minäkään tuota samaa vaikka kaikki Opel Vectran mahdolliset vaihtoehdot käyty läpi
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Op-Com Saabille
Kun on ottanut ecuun yhteyden ja klikkaa ”programming”, niin mitä nappuloita ilmestyy näkyviin?
Tulee nyt vähän ulkomuistista, kun ei autoa enää ole pihassa, niin ei pysty itse katsomaan mistä mitäkin löytyi. Muistelisin kuitenkin että yksiturboisen kanssa valitsin aina 2008 vectra/signumin z19dth-moottorin ja kun opcom otti yhteyden ecuun, tuli esille vielä lista eri variantteja, ja niistä valitsin 3. tai 4. ylhäältä, variantin jossa muistaaakseni luki perässä DPF ja PF (tjsp...)
Tulee nyt vähän ulkomuistista, kun ei autoa enää ole pihassa, niin ei pysty itse katsomaan mistä mitäkin löytyi. Muistelisin kuitenkin että yksiturboisen kanssa valitsin aina 2008 vectra/signumin z19dth-moottorin ja kun opcom otti yhteyden ecuun, tuli esille vielä lista eri variantteja, ja niistä valitsin 3. tai 4. ylhäältä, variantin jossa muistaaakseni luki perässä DPF ja PF (tjsp...)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Op-Com Saabille
Juuri tuon valitsin myös, mutta en sitten älynnyt valita siitä lisävalikosta oikeaa vaihtoehtoa
Pitääpä joku päivä testata.
Pitääpä joku päivä testata.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Op-Com Saabille
Tuli kertailtua tämän ketjun alkusivuja kun muistelin tästä ketjusta löytäneeni sen tiedon, mikä moottorivariantti pitää valita. Sieltä se löytyi sivulta kolme:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Op-Com Saabille
No niin! Sieltähän ne löytyi. Kiitos vinkistä!
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Op-Com Saabille
Hyvä että löytyi. Mites petrisa, löytyikö siellä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Op-Com Saabille
No löytyihän se .
Tuo valinta tuossa vaiheessa, kun ottaa koneeseen yhteyttä, on mennyt minulta "kuittaamalla" vain ohi. Silloin valitsee ylimmän vaihtoehdon ja eihän siinä ole DPF mukana ollenkaan.
Kiitos tästä vinkistä.
Nyt löytyy kivasti kaikki DPF:ään liittyvät tiedot. Esimerkiksi, olisikohan ollut joku saturation- arvo 30 % luokkaa ja etäisyys ilmeisesti viimeisimpään polttoon 330 km.
Ja tietenkin se pakkopolttokin löytyi programming valikosta.
Sitten yksi juttu tuli samalla tarkistettua, jota olen ihmetellyt viime aikoina.
Nyt kun on ollut lunta ja farkun takaluukku menee lumeen, niin jarrutettaessa luukun yläosan jarruvalon punainen valo kajastaa lumeen niin, että sen näkee sisälle taustapeilistä. Tästä olen nähnyt, kun ajan vakkari päällä ja kevyellä jarrupolkimen painalluksella vapautan vakkarin, että jarruvalo välähtää .
Ei ex NG9-3:ssa kyllä vielä tuossa vaiheessa jarruvalot palaneet. Vasta kun jarrupoljinta painoi vähän syvempään.
Nyt tarkistin OpCommilla jarrupolkimen kytkimien toiminnan ja samalla autotallissa näin myös jarruvalon toiminnan. OpCom näyttää että jarrupolkimien kytkimet; Brake Switch 1 ja Brake Switch 2, toimivat ihan oikein. Kevyesti painamalla ihan pinnan tuntumasta ottaa 1 ensin ja sitten vähän syvemmällä 2. Silti jo tuossa kytkimen 1 kohdalla jarruvalot syttyvät sekä myös nyt huomasin samalla, että automaatin vaihdekepin lukko vapautuu. Kytkimen 2 kohdalla ei tietenkään nyt sitten tapahdu kai periaatteessa mitään.
Onkohan tuossa jarrupolkimen kytkimen johdotukset väärinpäin
En ole tutkinut asiaa enkä edes tiedä voiko niitä kytkeä väärin. Toisaalta OpCom näytti kytkimien toiminnan ihan oikein: kytkin 1 ensin ja sitten kytkin 2. Ihmeellistä....
Onko softavika Saabissa
Voisiko joku jolla automaatti ja facelift testata asiaa. Liekö koneen tyypillä väliä...
Ei tuo nyt sinällään mitään haittaa, mutta onhan se ikävää (takanatulojoille), kun vakkarin päältä tiputtaminen väläyttelee jarruvaloja
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)