Op-Com Saabille

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja SS »

En ole varma asiasta, mutta jollain testerillä (OP-COM tai TECH2) olen nähnyt vastaavat viat omassa autossa vaikka kaikki oli kunnossa. En muista kuittaantuiko noi, tarvinnee jossain välissä testata molemmilla uudestaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Edellisen v1.45 jälkeen tullut v1.95 ei muuttanut asiaa, eli ainakaan P0420 koodia Op-Com ei tuntemattomasta syystä onnistu poistamaan, vaikka vika ei edes ole päällä. Tämä tiedoksi heille jotka Op-Comia käyttävät ja samaiseen koodiin joskus törmäävät.
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Jos jollakin on käytössä, tai tulevaisuudessa tilaa Op-Com 1.95 version jonka mukana tulee Vaux-Com (120309a) jossa vuosimallit 2014 asti.

Tästä versiosta saa valittua suoraan ainakin kaikki 9-3 mallit suoraan listalta koneita myöten, eli esim B207L. Ainoa ongelma on että nämä ei anna lukea ECUsta livedataa Saabin omien konevalikoiden alta, vikakoodit näyttää kyllä. Vauxcomin edellä mainitussa sekä vuosimallit 2012 asti -versiossa ei saa myöskään vuoden 2009 lähtien valittua Vectra C / Signun eikä Z20NET konetta. On siis valittava esim. 2008 ja Vectra C -> Z20NET jos haluaa lukea livedataa ym. koneeseen liittyvää, vaikka olisi uudempi auto kyseessä.

Tämä sekä myös 2012 versio herjaa myös parkkivalovirheitä facelift 9-3:n etuparkeista, eli ledeistä, riippumatta valitusta vuosimallista, eikä anna poistaa vikakoodeja. Muilla testereillä ei ole tullut tätä vastaan.

Tuntuisi nyt vähän muutaman kuukauden testailujen jälkeen siltä että vanhemmat Op-Comit olisi parempia kuin nykyiset, ainakin mitä foorumilta on lukenut.
Edelleen ainakaan uudempi Op-Com tai Vauxcom ei suostu edes poistamaan kaikkia not present tilassa olevia vikakoodeja. Muilla testereillä tai akunkengän irroituksella onnistuu ongelmitta. Testattu kahdella eri Op-Comilla samoin lopputuloksin.

EDIT: Tarkennuksia ohjelmistoversioista.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kokeilin OpComIa miten TTiD:n vm -08 DPF:n regenerointi onnistuisi, mutta..... :(

Eipä minun kahdesta eri OpCom versiosta kummastakaan löydy mistään koko DPF regenerointi valikkoa.
Minulla on ohjelmasta versiot 090820d (tuli aikanaan palikan mukana) ja myöhemmin ladattu China Clone 08/2010.
Palikka on versio V1.39

Muuten tuo palikka ja ohjelmat toimivat tässä TTiD:ssä ihan hyvin. Tämä regenerointi vain näyttää puuttuvan :roll:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Juu! Sama vika meikäläisellä. Mikä softa pitää olla että näkee sen genroinin yms
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja AZP »

Minkä auton ja koneversion valitsette kun otatte ecuun yhteyden? Voisko johtua siitä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Kokeilin opelin ja saabin kautta, enkä löytänyt kummastakaan
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mutta minkä Opelin mallin, vuosimallin ja konetyypin valitsit? Jostain muistan lukeneeni ettei Saabin valitsemalla homma oikein toimikaan, vaan kannattaa valita Opel. Itse aina valirsin 2008 Vectran ja sieltä 1.9 dieselien joukosta dpf-version.

Toki eroa voi olla kai siinäkin onko auto, johon Op-com on kytketty TiD vai TTiD.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En ole löytänyt minäkään tuota samaa vaikka kaikki Opel Vectran mahdolliset vaihtoehdot käyty läpi :o
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kun on ottanut ecuun yhteyden ja klikkaa ”programming”, niin mitä nappuloita ilmestyy näkyviin?

Tulee nyt vähän ulkomuistista, kun ei autoa enää ole pihassa, niin ei pysty itse katsomaan mistä mitäkin löytyi. Muistelisin kuitenkin että yksiturboisen kanssa valitsin aina 2008 vectra/signumin z19dth-moottorin ja kun opcom otti yhteyden ecuun, tuli esille vielä lista eri variantteja, ja niistä valitsin 3. tai 4. ylhäältä, variantin jossa muistaaakseni luki perässä DPF ja PF (tjsp...)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Juuri tuon valitsin myös, mutta en sitten älynnyt valita siitä lisävalikosta oikeaa vaihtoehtoa :)
Pitääpä joku päivä testata.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuli kertailtua tämän ketjun alkusivuja kun muistelin tästä ketjusta löytäneeni sen tiedon, mikä moottorivariantti pitää valita. Sieltä se löytyi sivulta kolme:
jmaatta kirjoitti:
Su Helmi 06, 2011 20:21
Niin ne, vm 2007 alta Vectra-C/Signum ja Z19DTH koneeksi. Ei tunnista suoriltaan joten softan tarjoamista vaihtoehdoista neljänneksi ylin, eka missä on DPF+FP.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

No niin! Sieltähän ne löytyi. Kiitos vinkistä!
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvä että löytyi. Mites petrisa, löytyikö siellä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Op-Com Saabille

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:
Ti Joulu 03, 2019 20:51
Hyvä että löytyi. Mites petrisa, löytyikö siellä?
No löytyihän se :D .

Tuo valinta tuossa vaiheessa, kun ottaa koneeseen yhteyttä, on mennyt minulta "kuittaamalla" vain ohi. Silloin valitsee ylimmän vaihtoehdon ja eihän siinä ole DPF mukana ollenkaan.
Kiitos tästä vinkistä.

Nyt löytyy kivasti kaikki DPF:ään liittyvät tiedot. Esimerkiksi, olisikohan ollut joku saturation- arvo 30 % luokkaa ja etäisyys ilmeisesti viimeisimpään polttoon 330 km.
Ja tietenkin se pakkopolttokin löytyi programming valikosta.

Sitten yksi juttu tuli samalla tarkistettua, jota olen ihmetellyt viime aikoina.
Nyt kun on ollut lunta ja farkun takaluukku menee lumeen, niin jarrutettaessa luukun yläosan jarruvalon punainen valo kajastaa lumeen niin, että sen näkee sisälle taustapeilistä. Tästä olen nähnyt, kun ajan vakkari päällä ja kevyellä jarrupolkimen painalluksella vapautan vakkarin, että jarruvalo välähtää :o .
Ei ex NG9-3:ssa kyllä vielä tuossa vaiheessa jarruvalot palaneet. Vasta kun jarrupoljinta painoi vähän syvempään.

Nyt tarkistin OpCommilla jarrupolkimen kytkimien toiminnan ja samalla autotallissa näin myös jarruvalon toiminnan. OpCom näyttää että jarrupolkimien kytkimet; Brake Switch 1 ja Brake Switch 2, toimivat ihan oikein. Kevyesti painamalla ihan pinnan tuntumasta ottaa 1 ensin ja sitten vähän syvemmällä 2. Silti jo tuossa kytkimen 1 kohdalla jarruvalot syttyvät sekä myös nyt huomasin samalla, että automaatin vaihdekepin lukko vapautuu. Kytkimen 2 kohdalla ei tietenkään nyt sitten tapahdu kai periaatteessa mitään.
Onkohan tuossa jarrupolkimen kytkimen johdotukset väärinpäin :?:
En ole tutkinut asiaa enkä edes tiedä voiko niitä kytkeä väärin. Toisaalta OpCom näytti kytkimien toiminnan ihan oikein: kytkin 1 ensin ja sitten kytkin 2. Ihmeellistä.... :roll:
Onko softavika Saabissa :idea:
Voisiko joku jolla automaatti ja facelift testata asiaa. Liekö koneen tyypillä väliä...

Ei tuo nyt sinällään mitään haittaa, mutta onhan se ikävää (takanatulojoille), kun vakkarin päältä tiputtaminen väläyttelee jarruvaloja :lol:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin