9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Morjens,

tästä on ollut parissakin ketjussa mainintaa, mutta ajattelin selvyyden vuoksi vielä eritellä tämän nimenomaisen tapauksen ihan omaan viestiketjuunsa.

Eli, kuten tässä on parilla muullakin foorumin lukijalla käynyt viime päivinä, turbo on alkanut ahtamaan aivan liikaa. Autossa on kiinni BSR:n stage 1. Olen tähän mennessä vaihtanut hukkaportin kellon magneettiventtiilin uuteen, vaihtanut samalla magneettiventtiilin letkut (3 kpl), ja vaihtanut tuliterät tulpat. Hukkaportin tanko ei ole ainakaan jumissa, sillä tanko kyllä liikkuu kun sille annetaan painetta letkun kautta. Hukkista en tosin ole sen tarkemmin tutkinut. Bypassin magneettiventtiiliä en myöskään ole ronannut, enkä sen letkuja. Magneettiventtiilin virtaliittimeen tulee jännite, ja magneettiventtiilin resistanssi on 23 Ohmia eli normaali. Autoa on käytetty testerissä, ja vikakoodeja ei näy. Lisäksi testerin ilmoittama ahtopaine vastaa erillisen ahtopainemittarin lukemia, eli ahtopaineanturissa tuskin on vikaa. Kun koneeseen laittaa vakiosoftan, ongelma häviää. Ahtopainemittari ilmoittaa tällöin normaalia 0.4 barin lukemaa ja turbo ahtaa tasaisesti. Kun taas koneessa on BSR:n softa ja pedaali lattiassa, ahdot suorastaan kirmaavat 1.4-1.5 bariin ja sen jälkeen alkaa mun käsittääkseni ohjelmistopohjainen fuel cut joka ilmenee röpeltämisenä ja nykimisenä. Kun kiihdytyksen tekee siten, että ei päästä ahtoja nousemaan yli 1 barin, fuel cutia tai muitakaan ongelmia ei ilmene. Tuntuu kuin hukkaportti ei rajottaisi ahtamista virisoftan kanssa ollenkaan, sillä viisari hujahtaa samantien yliahtamisen puolelle...

Mulla alkaa tulla tästä kohta harmaita hiuksia. Ei oikein keksi mistä vikaa voisi seuraavaksi alkaa etsimään. Voisiko kyseessä olla softabugi? Softa on pelannut loistavasti viimeisen vuoden, ja sitä ei ole sinä aikana kertaakaan päivitetty. Nyt kaivattaisiin apuja...

EDIT: unohtui mainita se, että myös BSR:n softa toimii _aluksi_ hyvin, eli kun koneen antaa ensin lämmetä normilämpöihin (viisari osoittaa länteen), kestää tykittää hetken aikaa ongelmitta, kunnes pian alkaa rynkytys. Tuossa tilassa en ole päässyt katsomaan minkälaisia paineita on näkyvillä...
Viimeksi muokannut glyzer, Ke Syys 01, 2010 07:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9³ SC 1.8t
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Perusahtopaine pielessä?
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja glyzer »

HorGrath kirjoitti:Perusahtopaine pielessä?
Mut mut... eikö tästä pitäisi olla sitten jotain osviittaa jo vakiosoftallakin...? :?
9³ SC 1.8t
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo WIS:sä ohjeistettu "perusahtopaineen tarkistus ja säätö" kannattaa tehdä.
Tätä hommaa eilen tarkoitin, kun lähetin viestiä.

Tuo työntötangon etäisyys on voinut muuttua, jos kierretangon lukitus on päässyt löystymään. Ohjeen mukaan tekemällä tulee samalla tarkistettua kalvorasian toiminta, että se on speksien mukainen. Samalla näkee, ettei kalvorasia vuoda painetta "harakoille".
Homma vaatii painemittarin ja painelaitteen. Mittari taisi jo ollakin ja painetta "spede" tuottaa sopivalla pumpulla tai mäntäruiskulla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja glyzer »

petrisa kirjoitti:Tuo WIS:sä ohjeistettu "perusahtopaineen tarkistus ja säätö" kannattaa tehdä.
Tätä hommaa eilen tarkoitin, kun lähetin viestiä.

Tuo työntötangon etäisyys on voinut muuttua, jos kierretangon lukitus on päässyt löystymään. Ohjeen mukaan tekemällä tulee samalla tarkistettua kalvorasian toiminta, että se on speksien mukainen. Samalla näkee, ettei kalvorasia vuoda painetta "harakoille".
Homma vaatii painemittarin ja painelaitteen. Mittari taisi jo ollakin ja painetta "spede" tuottaa sopivalla pumpulla tai mäntäruiskulla.
Juu, tämä on ensi viikon hommia kun nyt on niin paljon muuta tekemistä taasen. Vakiona kaikki pelittää joten ei tarvitse pelätä että jotain olisi heti hajoamassa. Pumpun pitäisi olla sellainen että se ei päästä aikaansaatua painetta takaisin, polkupyöränpumppu esim. ei taida olla tarpeeksi tiivis.

Lähetin huvikseni BSR:lle postia myöskin, sieltä tuli kommenttia että softa mikä mulla on käytössä on uusin, ja meinasivat että kantsii testerillä katsoa onko sytytyshäiriöitä (ehdottivat että puolassa olisi vikaa...).
9³ SC 1.8t
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4627
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tyypillistä selittelyä.............ei niitä siellä bsr:llä oikeasti kiinnosta "pienen ihmisen" yksittäiset murheet.
Mitään vikakoodeja ei ollut, joten tuskinpa sytytyskatkoksia tai puolavikaa on.
Ja sitäpaitsi kummallinen puola, jos alkaa temppuilemaan vain virityssoftalla.


Ainakin Motonet myy paine-alipaine pumppua testauskäyttötarkoituksiin.
Laite sisältää paine-alipainemittarin sekä tukun letkuja ja adaptereita.
Hintaa on jonkin verran, etenkin, jos tarvitsee vain kerran.

Yksi asia tuli mieleen :idea:
T8 softa toimii muistaakseni siten, että ilmamassa on ratkaisevampi kuin ahtopaine.
Olen itse kokeillutkin huijata ahtopaineanturin signaalia alhaisemmaksi siinä toivossa, että "potkua" tulisi lisää. Ei toimi, mittariston turbo-mittari (ilmamassamittari) ei noussut yhtään sen korkeammalle. Eli T8 rajoitti tehon ilmamassamittarin mittaaman signaalin mukaan siitä huolimatta vaikka näennäisesti ahtopaineet eivät ollet vielä nousseet tappiin (huijauksesta johtuen). Jossain vaiheessa ahtopaineanturin signaali sitten puutuu peliin.
Ajatukseni oli se, että olisiko ilmamassamittari "hyytynyt yläpäästään". Toisin sanoen sen signaali leikkautuu suurilla ilmanvirtausmäärillä. Ja näin kävisi vain virisoftan kanssa. Ahtopaineet pääsee nousemaan liian ylös, seokset menee laihalle ja lopulta ahtopaineen anturin signaali (=1,4bar) on ratkaiseva tekijä ja polttoaineen syöttö katkaistaan.
Tämmöinen tuli mieleen. :?: :?:

ps. olen törmännyt ainakin tuolla dieselpuolella (turbodieseleissä) useasti ilmamassamittareihin, jotka ovat leikanneet signaalin suurilla ilmavirtauksilla. Dieselissä tuo tuntuu vain tehonpuutteena. Dieseleissä on yleisesti suuremmat ahtopaineet. Nyt tässä ko. bensaturbossa on virisoftalla ajeltu ja suuremmat ilmavirtaukset ovat "pyyhkineet" maf:n vaihtokuntoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja glyzer »

petrisa kirjoitti:Tyypillistä selittelyä.............ei niitä siellä bsr:llä oikeasti kiinnosta "pienen ihmisen" yksittäiset murheet.
Mitään vikakoodeja ei ollut, joten tuskinpa sytytyskatkoksia tai puolavikaa on.
Ja sitäpaitsi kummallinen puola, jos alkaa temppuilemaan vain virityssoftalla.


Ainakin Motonet myy paine-alipaine pumppua testauskäyttötarkoituksiin.
Laite sisältää paine-alipainemittarin sekä tukun letkuja ja adaptereita.
Hintaa on jonkin verran, etenkin, jos tarvitsee vain kerran.

Yksi asia tuli mieleen :idea:
T8 softa toimii muistaakseni siten, että ilmamassa on ratkaisevampi kuin ahtopaine.
Olen itse kokeillutkin huijata ahtopaineanturin signaalia alhaisemmaksi siinä toivossa, että "potkua" tulisi lisää. Ei toimi, mittariston turbo-mittari (ilmamassamittari) ei noussut yhtään sen korkeammalle. Eli T8 rajoitti tehon ilmamassamittarin mittaaman signaalin mukaan siitä huolimatta vaikka näennäisesti ahtopaineet eivät ollet vielä nousseet tappiin (huijauksesta johtuen). Jossain vaiheessa ahtopaineanturin signaali sitten puutuu peliin.
Ajatukseni oli se, että olisiko ilmamassamittari "hyytynyt yläpäästään". Toisin sanoen sen signaali leikkautuu suurilla ilmanvirtausmäärillä. Ja näin kävisi vain virisoftan kanssa. Ahtopaineet pääsee nousemaan liian ylös, seokset menee laihalle ja lopulta ahtopaineen anturin signaali (=1,4bar) on ratkaiseva tekijä ja polttoaineen syöttö katkaistaan.
Tämmöinen tuli mieleen. :?: :?:

ps. olen törmännyt ainakin tuolla dieselpuolella (turbodieseleissä) useasti ilmamassamittareihin, jotka ovat leikanneet signaalin suurilla ilmavirtauksilla. Dieselissä tuo tuntuu vain tehonpuutteena. Dieseleissä on yleisesti suuremmat ahtopaineet. Nyt tässä ko. bensaturbossa on virisoftalla ajeltu ja suuremmat ilmavirtaukset ovat "pyyhkineet" maf:n vaihtokuntoon.
No niin. Eli peruspainetta en ole vielä päässyt testaamaan, painepumppu + mittarit on kuitenkin sitä varten nyt saatu lainaan ja lähipäivinä paineistan tuon kellon. Sen verran oon kokeillut että itse kalvo ei ainakaan vuoda, eli kun sinne puskee paineet tiiviillä systeemillä niin siellä myös pysyvät. Tuo ilmamassamittari on hyvä ehdotus kans... ostin huvikseni sellaista CRC Air Sensor Clean -suihketta. Irroittelin IMM:n (näytti todella siistiltä) ja suihkuttelin läpikotaisin. Vaihdoin samalla ilmansuodattimenkin. Ensin näytti että röpellys loppui, mutta yhä jatkuu.

Nyt kun testailin, niin tuntui siltä, että välillä tulee fuelcutia ja välillä ei, kuumallakin koneella siis. Moottoritietä ei kärsinyt pudotella Oulusta Kemin suuntaan, mutta Ouluun päin käännyttyä jätti nykimiset sikseen :D. Pitää katsoa ahtopainemittarin kanssa tarkemmin että miten paineet käyttäytyy, eli onnistuuko välillä pitämään tarkasti raja-arvossa vai heitteleekö paineet miten sattuu kun ahtaa täysillä.

Onkohan kellään uuden ilmamassamittarin hintaa tiedossa?
9³ SC 1.8t
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja glyzer »

glyzer kirjoitti:No niin. Eli peruspainetta en ole vielä päässyt testaamaan, painepumppu + mittarit on kuitenkin sitä varten nyt saatu lainaan ja lähipäivinä paineistan tuon kellon. Sen verran oon kokeillut että itse kalvo ei ainakaan vuoda, eli kun sinne puskee paineet tiiviillä systeemillä niin siellä myös pysyvät. Tuo ilmamassamittari on hyvä ehdotus kans... ostin huvikseni sellaista CRC Air Sensor Clean -suihketta. Irroittelin IMM:n (näytti todella siistiltä) ja suihkuttelin läpikotaisin. Vaihdoin samalla ilmansuodattimenkin. Ensin näytti että röpellys loppui, mutta yhä jatkuu.

Nyt kun testailin, niin tuntui siltä, että välillä tulee fuelcutia ja välillä ei, kuumallakin koneella siis. Moottoritietä ei kärsinyt pudotella Oulusta Kemin suuntaan, mutta Ouluun päin käännyttyä jätti nykimiset sikseen :D. Pitää katsoa ahtopainemittarin kanssa tarkemmin että miten paineet käyttäytyy, eli onnistuuko välillä pitämään tarkasti raja-arvossa vai heitteleekö paineet miten sattuu kun ahtaa täysillä.

Onkohan kellään uuden ilmamassamittarin hintaa tiedossa?
Dodi. Nyt on taas räplätty vähän lisää. Eli painepumppu oli hetken aikaa käytössä ja hukkaportin kello on nyt paineistettu. Kellon kalvo ei ensinnäkään vuoda, eli vaikka sinne pumppaisi 1 barin paineen niin siellä se myös pysyy. Peruspaine on testattu nyt sillä tavalla, että lähdettiin pumppaamaan hitaasti painetta kellolle, ja siinä vaiheessa kun tanko oli liikkunut noin 1 mm niin luettiin mittarista painelukema. WIS ilmoittaa että tangon pitäisi liikahtaa noin 0.25-0.27 barin paineella, ja niin se myös tekee. Eli minun käsittääkseni peruspaine on siis kunnossa. Sellainen havainto tuli samalla tehtyä, että hukkaportti ei aukene enää enempää (tai tanko ei ainakaan liiku pitemmälle) n. 0.4-0.5 barista eteenpäin. Onkohan tämä normaalia?

Testailin ahtopainemittarin kanssa moottoritiellä kiihdytyksiä. Välillä paineet karkaa ja fuelcutia iskee, välillä taas kiihdytykset onnistuvat. Ahtopainemittarin ilmoittama lukema onnistuneissa kiihdytyksissä pysyy kiihdytyksen ajan suunnilleen vakiona, mutta onnistuneiden kiihdytysten välillä on eroja. Eli pienimmillään nelosen täyskaasukiihdytyksessä ahtopainemittarin lukema asettui 1.1 barin kohdalle, parhaimmillaan antoi ahtaa 1.4 barilla ilman fuelcutia. Välillä fuelcut taas tuli 1.3-1.4 barin kieppeillä. Fuelcut saadaan aikaan 2-5 vaihteilla, ja välillä myös pienilläkin vaihteilla onnistuu kiihdytykset ilman pätkimistä. Mystistä jälleen...

Seuraavaksi katseet kääntyvät kenties vielä ilmamassamittariin...
9³ SC 1.8t
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

glyzer kirjoitti:
Onkohan kellään uuden ilmamassamittarin hintaa tiedossa?

Tuskin yli 50€ vielä kustantaa.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

joku vielä selventää mutta procarserviceltä tilasin yhden ja taisi olla 38€.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

apu,apupoika kirjoitti:
glyzer kirjoitti:
Onkohan kellään uuden ilmamassamittarin hintaa tiedossa?
Tuskin yli 50€ vielä kustantaa.
scorpio_88 kirjoitti:joku vielä selventää mutta procarserviceltä tilasin yhden ja taisi olla 38€.
Piti tonkia vanhoja laskukansioita ja 39€ näkyi olleen PCS:llä pari vuotta sitten.
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Onko tähän vielä löytynyt selitystä ?
XC70 D5 -11
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Heh, eipä ole ei. Tänään pitäisi tulla pari paineanturia testattavaksi, mutta saa nähdä ehtiikö niitä pultata paikoilleen...

Mutta testerillä on autoa katseltu ajossa, ilmamassapyynnöt ja toteutuneet arvot täsmäävät toisiinsa hyvin. Tuloilman lämpötila näyttää oikealta. Kun homma toimii, systeemi rajoittaa paineet jonnekin 1.1-1.2 barin luokkaan. Olisi jännä tietää mitä muilla virisoftan käyttäjillä tässä kyseisessä koneessa ahdot parhaimmillaan näyttävät, ja rajoittuvatko ne aina samaan arvoon?
9³ SC 1.8t
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Mulla nousee miltei aina 0.9 tarkalleen, sillointällöin piikkaa 1.0 baariin mutta ei enempää. Ennen magneettiventtiilin vaihtoa mulla ahtoi liikaa ja meni jonkinnäköiseen limphome-modeen mikä korjaantui aina auton "buuttauksella".

Toisaalta sulla kun on -06 nii pitäis olla mitsun ahdin, en tiedä onko ahdoissa eroa garrettiin verrattuna.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja glyzer »

:evil:

Vaihdoinpa ne kaksi paineanturiakin, ei sitten mitään vaikutusta.

HorGrath: onko sulla manuaali vai automaatti (ja onko noiden välillä ees mitään ahtopaine-eroja...)? Ja mulla on jostain syystä käsitys että -06:ssakin olisi vielä Garrettin ahdin, voin olla aivan väärässäkin tosin. WIS on toisella koneella, se kai osaisi kertoa mikä on lopullinen vastaus. Tuo minun välillä onnistuva 1.1-1.2 bariakin tosiaan kuulostaa aavistuksen liian paljolta, esim. -03 automaatissa Maptunin softalla ahdot asettunevat myöskin tuonne 0.9-1.0 barin tietämille.

Nyt on tehty:
* magneettiventtiilin vaihto
* magneettiventtiilin letkujen vaihto
* tulppien vaihto
* ilmansuodattimen vaihto
* hukkaportin kellon toiminnan tarkastus ja peruspaineen tarkastus (ilman että otin tankoa irti hukkaportin "vivusta", aikaisemmassa postauksessa tämän toimenpiteen tuloksia)
* ilmamassamittarin putsaus (en ole testannut toista IMM:ää, mutta ainakin testerin mukaan ilmamassapyyntö toteutuu...)
* ahtoilman paineanturin ja imusarjan paineanturin vaihto

Vielä tekemättä:
* auton työntäminen soramontun reunalta alas...

No, leikki sikseen... vieläkö jollain on oikeasti jotain ideaa että mitä tämän kanssa tekisi? Voisiko kyseessä silti olla esim. turbon (miksi ahtaisi liikaa?!) tai itse hukkaportin mekaaninen vika (miksi toimii vakiosoftalla sekä virisoftalla kun moottori ei ole vielä aivan täysissä lämmöissä ja täysin lämmenneelläkin moottorilla silloin tällöin)? Kyseessä on joka tapauksessa fuel cut, sillä testeri näin ilmoittaa.
9³ SC 1.8t
Vastaa Viestiin