9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja karg » Ti Loka 02, 2012 20:28

petrisa kirjoitti:Tyypillistä selittelyä.............ei niitä siellä bsr:llä oikeasti kiinnosta "pienen ihmisen" yksittäiset murheet.
Mitään vikakoodeja ei ollut, joten tuskinpa sytytyskatkoksia tai puolavikaa on.
Ja sitäpaitsi kummallinen puola, jos alkaa temppuilemaan vain virityssoftalla.
Näköjään myös T8-koneen puola voi alkaa temppuilemaan virisoftalla ahtojen noustessa tarpeeksi. Siitä kyllä jää selkeä vikakoodi ja tuntuu myös takalistossa kun kesken vedon alkaa käymään ajoittain kolmella. Tässä oli äsken säädettävänä eräs T8-koneinen Opel, mistä löydettiin tuollainen vika. Vaihtamalla vikakoodin heittäneen 3. pytyn puola 4. pyttyyn vikakoodikin siirtyi 3. -> 4. pytyn sytytyskatkokseksi. Vaikea on kyllä kuvitella, että viallinen puola nostaisi ahdot tappiin... BSR voi tietty väittää moista halutessaan.

glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja glyzer » To Loka 04, 2012 09:06

Laitoinpa BSR:llekin vielä viestiä asiasta, vastaus:

"Hello xxx xxx,

Sorry to hear that you think our software is bad.

Thing is that we do not override the cars original safety functions etc, we develop the software stage 1 & 2 to comply 100% with the cars original hardware setup, with stage 3-5 we use another mapping and specific exchanged hardware.

I can not answer for how any other tuner work.

We have tuned this car model in thousands since it came out on the market in 2003, we know that the software is not the problem here.

Best regards /BSR"

Vetäkööt tästä kukin sitten sellaiset johtopäätökset kuin haluaa. BSR:n toiminnassa hyvää oli se, että yrittivät oikeasti auttaa mua tuon Support-toimintonsa kautta (viesteihin vastailtiin kiitettävän nopeasti ja kyselivät ihan järkeviä asioita). Muuten softa vaikuttaisikin sitten täysin sudelta.
9³ SC 1.8t

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9105
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja jcarlson » To Loka 04, 2012 09:51

Katsoin kyseisen piikkailevan softan läpi, ja 8O :lol:
Yleisesti ottaen en kauhesti muiden softatuotoksia julkisesti kommentoi, mutta tässä nyt tästä kyseisestä tapauksesta vähän.

Piikkauksen syy oli ilmiselvä, hukkaportin PID-säätimen parametreja oli roplattu aggressiivisempaan suuntaan, mutta pahin oli ko. säätimen feed forward taulu, eli ns. hukkaportin magneettiventtiilin peruskäyttöaste (base dc) kierrosluvun ja pyydetyn ilmamassan funktiona. Täältä löytyi 95% jo 900mg/C alkaen, joka on varma resepti saada kyllä säätö pieleen. Tavoitteenahan on saada ko. tauluun mahdollisimman lähelle se arvo joka toteuttaa ko. ilmamassan normaalisti. Tässä tapauksessa nyt PID on kokoajan tullut perässä ja yrittänyt laskea ilmamassaa, kun feed forward-osuus on työntänyt luokkaa 20% liikaa käyttöastetta venttiilille. Ei ole tässä tapauksessa ehtinyt, ja piikkaus sitten syynä.

Ilmamassaakin pyydetään turhan paljon vakiosuuttimilla yläkierroksilla, eihän se tietysti vakioturbolla toteudu, mutta jos toteutuisi jostain syystä niin seokset menisi 15 AFR tuntumaan yläkierroksilla. Tavoitteena on kai ollut yrittää epätoivoisesti saada ahdin antamaan kaikkensa ylhäällä, siihenkin vaan on paremmat keinot olemassa.

No, eipä tuo yllättänyt. Ko. firman tuotteista on paljon kokemusta eikä vielä tähän mennessä yhtään hyvää sanottavaa. Keväällä ostin ruotsista A4 1.8T Audin joka sattui valitettavasti tulemaan kyseisen puljun softalla. Korvasin omalla päivä oston jälkeen ja käytös muuttui totaalisesti, jokainen saa arvata mihin suuntaan.
Mitä tuohon turvaominaisuuksien säilyttämiseen tulee, niin onneksi näissä uudemmissa tuotoksissa ovat sentään sen itsestäänselvyyden oppineet, nimittäin vanhemmissa T7 softissa on ollut tapauksia missä ko. firma on poistanut nakutustunnistuksen pelistä kokonaan, arvattavin seurauksin. Ilmeisesti omatunto kolkuttaa kun pitää nykyään korostaa asiaa. :lol:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 2833
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja petrisa » To Loka 04, 2012 10:26

Tosi hyvä, että auto nyt toimii :D .
Ikävää on se, että rahaa tuhlautunut tuohon bsr:n softaan ja eri osiin niitä vaihdellessa. Aikaakin kaikkeen on mennyt jonkin verran vikaa etsiessä.

Olisi kiva tietää, että mikä tekijä siellä softassa ei toiminut, kun ahdot vain nousivat äärirajoille. Ahdin oikein ujelsi kunnolla. Ohjelma toimi jotenkin omituisesti, kun se ei täyskiihdytyksessä yrittänyt rajoittaa ahtoja hukkaportin kautta vaan epätoivoisesti kaasuläppää säätämällä kiinni.

Hukkaportin tanko vain vähän nytkähti ja sitten vetäytyi takaisin. Samoin käyttäytyi ko. magneettiventtiilin ohjausjännite. Tästä seurasi ahtimen raju ujellus ja ahtojen nousu muistaakseni n. 1,4 baariin. Usein vielä kaikki päättyi lopulta fuelcuttiin, mikä oli tietenkin ohjelmalta ainoa oikea teko.

Minäkin tähän tapaukseen "sotkeutuneena" olen ihmetellyt, että mikä saa ohjelman noin sekaisin :roll: .
Pyydetty ilmamassa oli ihan ok, muistaakseni jotain n. 1050 mg/c. Toteutuneet ilmamassat nousivat kuitenkin reilusti yli pyydetyn, koska ahtopaineet olivat tapissa ja siitä huolimatta vaikka ohjelma yritti pienentää kaasuläppää.
Täytyy kai siellä bsr:n ohjelmassa olla jotain vikaa eikä autossa, jos toinen softa toimii kuin nakutettu. Vai mikä lie 8O .

Olisi kiva tietää erot noiden kahden softan välillä ja löytyykö niistä syy ja seuraus vaivanneeseen ongelmaan. Toivottavasti tämä selvinnee.
Se ei ehkä enää tietenkään kovasti lämmittä eikä poista kiukkua, mutta kuitenkin.
Pääasia on, että nyt auto toimii myös virisoftalla ja voi nauttia siitä :D .

ps. Sieltähän se jcarlson jo ehti asiaa kommentoimaan.
Otan kyllä glyzer osaa siihen, että olet jo kauan aikaa kärsinyt tästä ongelmasta ja vielä maksanut siitä ko. firmalle :twisted: . Lisäksi uhrasit rahaa osien vaihteluun, ihan turhaan :twisted: . Aikaahan meillä on näitä Saabeja raplata ja siinähän tavallaan oppii aina jotain uutta, joten se lievittää vähän sitä tuskaa :lol: .
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 SC 1.8t BSR -06, ahdot taivaissa!

Viesti Kirjoittaja karg » Ti Loka 23, 2012 19:00

Tulipa nähtyä "hieno" BSR-softa tuossa tuttavan 1.8t:ssä. Nakutti aika kovaa tahtia samalla kuin ahtoi ihan täysiä. Ei ollu varmaankaan minkäänlaista nakutuksen perusteella ahtopaineen säätöä käytössä siinä softassa.. Luultavasti pistetään tuohon myöhemmin vähän enemmän konetta suojaava virisofta.

Vastaa Viestiin