Ohjauslukon toimintahäiriö!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
K_2
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Elo 06, 2018 21:45

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja K_2 »

Apuva !!

2004 9-3 NG 1.8t herjaa steering lock malfunction viestiä ja kokeeksi vaihdoin virtalukon kun sellainen sattui hyllyssä olemaan, ei apuja.
Auto tuli minulle kaverilta ja oli tuohon tilaan päätynyt ilmeisesti akun hyytymisen kautta, nyt tosin ei avaa rattilukkoa eikä anna kääntää avainta kun tuoreemman akun kanssa testailee. Sen verran sain aikaan että auto ei huoli toista avainta enää eli kiinnostaisi saada vikakoodit ulos niin näkisi mikä siellä tekee kiusaa.

Olisiko Salon seudulla Tech 2 laitteen omaavaa saabistia joka haluaisi tulla tutkimaan auton sielunelämää ?

Olen toki jo kaivanut TEch 2 käyttäjät listalta mutta kun näin tuoreena foorumin jäsenenä ei saa yksityisviestejä läheteltyä :(
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja jus »

Tällä foorumilla yksityisviestit poistuvat lähtevät-kansiosta vasta, kun vastaanottaja avaa viestin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja SS »

Mulla vastaavassa tilanteessa meni CIM moduuli (500e) vaihtoon, akkukaapelin irrotuksen jälkeen. Oireet oli samat, Steering Lock Malfunction, ratti, avain ja vaihdekeppi (automaatti) lukossa. Virtalukko ainoastaan lähettää avainkoodin CIMmille joka sitten joko hyväksyy tai hylkää avaimen.

Moduulin vaihtaja kertoi että hän oli useammasta autosta saanut testerillä kuittailtua ihan vastaavan vikatilan pois, mutta mulla tuokaan ei auttanut. Joku bitti menee vinoon, hyvällä tuurilla tuon siis saa TECH2:lla osaava kaveri henkiin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja anv »

Ja joo, huono akku saa tuon aikaan. Harmi juttu kun näyttää olevan peruuttamaton probleema, eli vaatii noiden komponenttien vaihdon. Tuohon kun joku keksisi kuinka CIM saadaan uudelleen keskustelemaan virtalukon yms. kanssa akun alijännitteen jälkeen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Meneekö kunnossa oleva cim vaihtoon akkuvian vuoksi? Uskaltaako tuohon edes vaihtaa akkua ilman pelkoa cim jumista? Aina tuo ei tapahtune. Minulla oli edellisessä usein akku ryytynyt eberinvuoksi ja cim tai virrtalukko vikoja ei ilmennyt.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei CIMin pitäisi mennä vaihtoon huonon akun takia, mutta sellainen vikakoodi sinne saattaa tulla rattilukosta, ettei se tokene kuin merkkitesterillä nollaamalla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
K_2
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Elo 06, 2018 21:45

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja K_2 »

Dieselmies kävi vikakoodeja lukemassa ja seuraava sieltä löytyi ja palasi uudelleen nollauksenkin jälkeen: U2155 04 0-väylä katkos piirissä, lisäksi P1609 CIM tai I-väylä, P1616 CIM tai I-väylä. Pitänee ladata tuo WIS jostain, sieltä ilmeisesti löytyisi kytkentäkaaviot.

Saako tuon ohjauslukon kohtuullisella vaivalla irti kun ei tietenkään saa CIM:iä irti kun ratti lukossa ja suorassa, pääsisi käpistelemään liitoksia, ei selkä sen vertaa taipunut että näkisin onko ne torx ruuveja vai mitä.

Akku siis tuli myös vaihdettua eli se ei enää vaivaa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minulla meni aikoinaan tyhjän akun vuoksi rattilukko vikatilaan. Lähti toimintaan vikakoodin poistolla. Myöhemmin sitten vaihdoin myös uuden akun.
Sen jälkeen toimi suhteellisen pitkään kunnes eräänä päivänä rattilukko sanoi itsensä irti kesken asiointireissun. Enää ei auttanut muu kuin rattilukon vaihto. Vikakoodeja en muista tarkkaan enää mitä ne oli.

Se vain täytyy todeta, kuten tehnyt aiemminkin, että tämä Saabin sähköinen rattilukko-virtalukko-CIM yhdistelmä on kyllä p**seestä :twisted: .
Sukulaisautossa on myös CIM, mutta "perinteinen" virta- ja rattilukko ja on huomattavasti vähemmän herkkä tämän tyyppisille ratti- tai virtalukkovioille. CIM vikoja on kyllä niissäkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja SS »

K_2 kirjoitti:Dieselmies kävi vikakoodeja lukemassa ja seuraava sieltä löytyi ja palasi uudelleen nollauksenkin jälkeen: U2155 04 0-väylä katkos piirissä, lisäksi P1609 CIM tai I-väylä, P1616 CIM tai I-väylä. Pitänee ladata tuo WIS jostain, sieltä ilmeisesti löytyisi kytkentäkaaviot.

Saako tuon ohjauslukon kohtuullisella vaivalla irti kun ei tietenkään saa CIM:iä irti kun ratti lukossa ja suorassa, pääsisi käpistelemään liitoksia, ei selkä sen vertaa taipunut että näkisin onko ne torx ruuveja vai mitä.

Akku siis tuli myös vaihdettua eli se ei enää vaivaa.
Kyllä tuo pahasti CIM vialta haiskahtaa... tuskin sieltä mikään liitos on itsekseen auennut.

CIM:n saa irti ratti suorassakin, vaikkapa kuusiokoloavaimen mutkapäällä vapauttaa airbagin salvat. Youtubesta löytyy Saab CIM removal -haulla hyviä ohjeita. Sitä en muista saiko rattilukkoa vapautettua TECH2 avulla, virta-avaimen ainakin saa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Ikävä kyllä joudun liittymään tähän ketjuun :( TTiD -09 on nyt heittänyt kahdesti "Steering lock malfunction" herjan:

1. kerran ajossa 100 vauhdissa
2. kerran startatessa lämpimällä koneella. Tällöin avain kääntyi lukossa muttei startannut. Korjaantui 2. yrittämällä.

Vikakoodit jälkimmäisestä B1368-0F ja U2139-72.

Voiko kyseesä olla akku, kun esiintynyt toistaiseksi lämpimällä autolla? Akun jännite aamulla vain 12,1 mutta ajon jälkeisen parin tunnin seisonnan jälkeen 12,4. Voiko olla virtalukko, kun tuli kerran ajon aikana? Vai viittaako pahimpaan eli CIM:iin? Vinkeistä olisin kiitollinen.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Trooper_75 kirjoitti: Akun jännite aamulla vain 12,1 mutta ajon jälkeisen parin tunnin seisonnan jälkeen 12,4.
Akku lopussa :!:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Joo, jännite aamulla 12,2. Pitänee lähteä liikkeelle akusta.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Eipä auttanut uusi Exide Premium, vauhdista tuli uusi ilmoitus. Häipyy saman tien. CIM vikaa?
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Vain niin siinä kävi.

Akku oli kyllä kuitenkin lopussa, sillä ei noin alhaisia lepojännitteitä saa olla. Pitää olla täyteen ladatulla vielä normaalin seisonta-ajan jälkeen 12,5 V luokkaa.

Vikakoodit, mitä aiemmin tuolla mainittu, viittaavat ohjauslukko- ja CIM ongelmaan. Tuskin molemmissa vikaa. Ota siitä sitten selvää kumpi. CIM voi tuota tehdä, mutta niin myös rattilukkokin. Aika paljonhan näitä vikoja on noissa ollut. Se on osittain arvailua kumpi on vialla. Toki tietenkin tämä kesken ajon tuleva ilmoitus voisi auttaa, jos juuri samanlaista vikaa on jollakulla muullakin ollut ja vika sitten selvisi vain toinen vaihtamalla.

Jonkin verran kai näissä dieseleissä on ollut myös akkukaapeli ja laturiongelmia, mitkä voi sitten häiritä sähköjärjestelmiä ja tämä CIM on yksi niistä herkimmistä reagoimaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Joo toki akun vaihto ei haitaksi ollut, starttaa terhakammin nyt. Latausjännite akulta näyttäisi olevan 13,7-13,8V ja laturilla 14,4V eli matkalle hukkuu voltin osasia, ei varmaankaan selitä kuitenkaan tuota ongelmaa, joka tuntuu ilmenevän nyt taajaan.

Pitää viedä merkkiliikkeeseen tsekattavaksi, ennen kuin jättää pysyvästi ruutuun.
Vastaa Viestiin