Ohjauslukon toimintahäiriö!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Päivityksenä kiinnostuneille. Virtalukon vaihdolla vaiva on toistaiseksi pysynyt poissa (kopkop).
Aero05
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Loka 21, 2020 19:28

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja Aero05 »

Saab 9-3 2005 Aero

Rattilukko ei suostu vapautumaan, avain kääntyy ja starttaa mutta ei käynnisty.

Voiko vaikuttaa käynnistymiseen jos rattilukko on jumissa? Startti pyörii hyvin mutta ei käynnisty. Auto ei myöskään anna mitään vikakoodeja. Kaikki sulakkeet myös ok, akunkengät myös otettu irti ja laitettu takaisin.

Pitäisi saada auto hinattua ahtaasta ruudusta joka on todella haastavaa jos ratti ei käänny.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3212
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja SS »

Millä vikakoodit on luettu?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3693
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Aero05 kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 19:38
Saab 9-3 2005 Aero

Rattilukko ei suostu vapautumaan, avain kääntyy ja starttaa mutta ei käynnisty.

Voiko vaikuttaa käynnistymiseen jos rattilukko on jumissa? Startti pyörii hyvin mutta ei käynnisty. Auto ei myöskään anna mitään vikakoodeja. Kaikki sulakkeet myös ok, akunkengät myös otettu irti ja laitettu takaisin.

Pitäisi saada auto hinattua ahtaasta ruudusta joka on todella haastavaa jos ratti ei käänny.
Onko aivan varma, että rattilukko on päällä ja miten se on todettu?
Siksi kysyn, kun rattilukon vika aiheuttaa vikakoodin ja myös ilmoituksen ajotietokoneeseen rattilukko kuvan kera :roll:
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com
Aero05
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Loka 21, 2020 19:28

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja Aero05 »

petrisa kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 22:56


Onko aivan varma, että rattilukko on päällä ja miten se on todettu?
Siksi kysyn, kun rattilukon vika aiheuttaa vikakoodin ja myös ilmoituksen ajotietokoneeseen rattilukko kuvan kera :roll:
Renkaat ei käänny kun koittaa voimalla repiä rattia kumpaakin suuntaan. Ei myöskään kuulu sitä "kliks" vapautus-ääntä kun avaimen asettaa virtalukkoon, antaa kyllä kääntää startille ja startti pyörii muttei käynnisty. Ei anna edes "Steering lock malfunction" herjaa ajotietokoneeseen.

Jotkut ovat sanoneet, että akunkenkien irroittamisen/takaisinlaiton jälkeen rattilukko voi jäädä päälle ja aukeaa kun kone starttaa tai autolla ajaa hetken. Auto ei kuitenkaan starttaa niin pitäisi saada rattilukko vapautettua että saa hinattua ahtaasta ruudusta korjaamolle.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6530
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Aero05 kirjoitti:
To Loka 22, 2020 08:01
petrisa kirjoitti:
Ke Loka 21, 2020 22:56


Onko aivan varma, että rattilukko on päällä ja miten se on todettu?
Siksi kysyn, kun rattilukon vika aiheuttaa vikakoodin ja myös ilmoituksen ajotietokoneeseen rattilukko kuvan kera :roll:
Renkaat ei käänny kun koittaa voimalla repiä rattia kumpaakin suuntaan. Ei myöskään kuulu sitä "kliks" vapautus-ääntä kun avaimen asettaa virtalukkoon, antaa kyllä kääntää startille ja startti pyörii muttei käynnisty. Ei anna edes "Steering lock malfunction" herjaa ajotietokoneeseen.

Jotkut ovat sanoneet, että akunkenkien irroittamisen/takaisinlaiton jälkeen rattilukko voi jäädä päälle ja aukeaa kun kone starttaa tai autolla ajaa hetken. Auto ei kuitenkaan starttaa niin pitäisi saada rattilukko vapautettua että saa hinattua ahtaasta ruudusta korjaamolle.
Jos CIM-moduuli ei ole sökönä, kokeile seuraavat asiat:
1) ota ratista tiukka ote, väännä sitä jompaan kumpaan suuntaan ja aseta "avain" virtalukkoon. Tällä keinoin rattilukko saattaa aueta,
2) jos kohta 1) ei toimi, poistu autosta, laita kaukosäätimestä ovet kiinni ja avaa uudestaan. Kokeile toimisiko sen jälkeen (tämä on tepsinyt kerran meidän cabbeen),
3) jos kohta 2) ei toimi, irroita akun miinuskenkä joksikin aikaa, laita takaisin ja yritä uudestaan.

Jos ei noilla konsteilla lähde, niin sitten on kutsuttava hinuri paikalle.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
anv
"Hölösuu"
Viestit: 1485
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja anv »

Varmista nyt vielä uudemman kerran että tuo rattilukko tosiaan on lukossa. Nimittäin jos auto ei käy, tuota rattia on liki mahdotonta pyörittää paikoillaan. Jos autoa saa vaikka työnnettyä samalla, pitäisi pystyä rattia liikuttamaan. Omassa kun kilahti pensapumppu, oli melkoinen työ saada ohjattua auto hinurin lavalle. Jos akkua on käytetty irti, ohjauslukko ei mene päälle ennenkuin autolla on ajettu eikä siis myöskään kilahtele. Ja jos rattilukko ei ole vapaana, ei myöskään virtalukko käänny mihinkään.
Antti
#8459
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Todella, jos rattilukko ei aukea, niin ei myöskään avain käänny. Jos rattilukko on lukossa ja virtalukko pyörii, niin pitäisin selvänä asiana, että virtalukko on kokonaan rikki, jos kerta pääsee liikkumaan. Ja itseasiassa kun akku irrotetaan, niin rattilukko tulisi jäädä auki kunnes nopeus ekan kerran ylittää nopeuden x jota en nyt ulkoa muista. Tämän jälkeen ratti vasta lukittuu avaimet irroittaessa.
Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Tämmöinen
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Keskinen84 (a) gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3693
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

anv kirjoitti:
To Loka 22, 2020 13:12
Varmista nyt vielä uudemman kerran että tuo rattilukko tosiaan on lukossa. Nimittäin jos auto ei käy, tuota rattia on liki mahdotonta pyörittää paikoillaan. Jos autoa saa vaikka työnnettyä samalla, pitäisi pystyä rattia liikuttamaan. Omassa kun kilahti pensapumppu, oli melkoinen työ saada ohjattua auto hinurin lavalle. Jos akkua on käytetty irti, ohjauslukko ei mene päälle ennenkuin autolla on ajettu eikä siis myöskään kilahtele. Ja jos rattilukko ei ole vapaana, ei myöskään virtalukko käänny mihinkään.
keskinen84@gmail.com kirjoitti:
To Loka 22, 2020 13:20
Todella, jos rattilukko ei aukea, niin ei myöskään avain käänny. Jos rattilukko on lukossa ja virtalukko pyörii, niin pitäisin selvänä asiana, että virtalukko on kokonaan rikki, jos kerta pääsee liikkumaan. Ja itseasiassa kun akku irrotetaan, niin rattilukko tulisi jäädä auki kunnes nopeus ekan kerran ylittää nopeuden x jota en nyt ulkoa muista. Tämän jälkeen ratti vasta lukittuu avaimet irroittaessa.
Sen vuoksi kysyinkin varmistusta, kun asia on juuri noin kuin edellä kerrottiin.

Joten epäilen, että joko bensapumppu ei toimi tai kampiaksielin tunnistin sökö.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3212
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja SS »

Nouseeko kierroslukumittari startatessa?

Lisäksi edelleen kysyn millä koodit on luettu, onko käytössä ollut TECH2 tai vastaava?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 816
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Hip hei! Aamulla pärähti SIDiin steering lock malfunction, contact service. Joskus aikaisemmin on jotain herjaa väläyttänyt näytöllä startin jälkeen, mutta se on poistunut nopeammin kuin olen ehtinyt katsetta sinne kohdistaa. Tälläkin kertaa vikailmoitus tuli startin jälkeen. Auto siis lähti käyntiin, rattilukko ei mielestäni ollut päällä, mutta vaihdetta ei saanut pois P:ltä. Virrat pois ja uusintastartilla lähdettiin liikkeelle ilman hälytyksiä.

Bosch esitronicilla luettuna löytyy B1440, virtalukko, sisäinen vika.
Akku on varuilta laturissa, kun näytti olevan heikolla varauksella. Kannattaakohan jo valmiiksi tilata uutta virtalukkoa?
~120tkm ajettu 2005 2.0 Aero
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
APS
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja APS »

Itse odottelisin rauhassa, että miten täysi akku vaikuttaa.
9-3 SS MY04
anv
"Hölösuu"
Viestit: 1485
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Minä vaihtaisin tuon akun lataamisen sijaan. Sen verran halpa on akku verrattuna muiden komponenttien hajoamiseen.
Antti
#8459
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin