Ohjauslukon toimintahäiriö!
Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!
"steering lock malfunction, contact service"
Syttyi täälläkin eilen. Ei auttanut akun napojen irroitus eikä kikkailut. 2h sitten vedettiin hinausauton lavalle ja kyyditettiin huoltoon.
Oli sen verran ilkeä homma kun automaatti kyseessä ja pitäisi saada vaihde vapautettua. Hinausauton kuski näytti pikku napin vaihdekepin edestä josta saa vaihteen vapautettua vaikkei virtalukkoa saa käännettyä. En ole ollut tietoinen siitä mutta elämä opettaa..
Onneksi on perhepiirissä kolmas saabi on sentään pieni mahdollisuus päästä aamulla töihin
Tosin sekin hyytyi kaupungille kuukausi sitten DI kasetin hajottua. Tonnari sentään ei ole muutamaan vuoteen (2004 ja 2005 heti perään) hinausauton kyydissä ollutkaan.
Syttyi täälläkin eilen. Ei auttanut akun napojen irroitus eikä kikkailut. 2h sitten vedettiin hinausauton lavalle ja kyyditettiin huoltoon.
Oli sen verran ilkeä homma kun automaatti kyseessä ja pitäisi saada vaihde vapautettua. Hinausauton kuski näytti pikku napin vaihdekepin edestä josta saa vaihteen vapautettua vaikkei virtalukkoa saa käännettyä. En ole ollut tietoinen siitä mutta elämä opettaa..
Onneksi on perhepiirissä kolmas saabi on sentään pieni mahdollisuus päästä aamulla töihin
Tosin sekin hyytyi kaupungille kuukausi sitten DI kasetin hajottua. Tonnari sentään ei ole muutamaan vuoteen (2004 ja 2005 heti perään) hinausauton kyydissä ollutkaan.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!
Meikäl tuli kertaalleen toi vanhalla akulla. Rynkytin rattia ees taas vähän aikaa niin herja hävisi. Akun vaihdon jälkeen ei oo näkyny samaa.
Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!
Tuo automaatin vaihdekepin vapauttaminen "pakkokeinoin" on muuten kerrottu käyttöohjekirjassa . Eihän sitä kuitenkaan hätätilanteessa osaa sieltä etsiä varta vasten. Pisteet tästä hinausauton kuskille, joka oli selvästi ammattilainen ja perehtynyt asioihin.
Aina aluksi kuulostaa pahalta ja kalliilta, kun sähköinen rattilukko temppuilee. Voi hyvinkin lähteä pelittämään vain vikatila testerillä poistamalla.
Aina aluksi kuulostaa pahalta ja kalliilta, kun sähköinen rattilukko temppuilee. Voi hyvinkin lähteä pelittämään vain vikatila testerillä poistamalla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!
Sitä itsekseni mietinkin, kun hinuri nappia esitteli.. (Tuon on pakko lukea ohjekirjassa).
Asiallinen oli kuski juu.. Joutui toki lunttaamaan kikan heidän omasta tee se itse kirjastaan heh
Eivät saaneet toimimaan ilman osien vaihtoa, torstaina selviää pärjääkö reilulla satasella vai nouseeko kustannukset 900euroon
Asiallinen oli kuski juu.. Joutui toki lunttaamaan kikan heidän omasta tee se itse kirjastaan heh
Eivät saaneet toimimaan ilman osien vaihtoa, torstaina selviää pärjääkö reilulla satasella vai nouseeko kustannukset 900euroon
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!
B100 36 antoi vikahälyksi. Vaihtoivat rattilukon, jonka jälkeen homma lähti pelittämään. Oli luisti mennyt vain jumiin.
Seuraavaksi on sitten ohjausyksikön vuoro antautua
Seuraavaksi on sitten ohjausyksikön vuoro antautua
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!
Eli siis vaihtoivat tuommosen? http://shop.speedparts.se/en/prod/9-3-0 ... 82933.html
Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!
Ei tainnut ihan kuitenkaan reilu satanen riittää kaikkinensa.
Eiköhän tuo ohjausyksikkö eli CIM kuitenkin kestä. Yleisemmin tuo SCL hajoaa.
Eiköhän tuo ohjausyksikkö eli CIM kuitenkin kestä. Yleisemmin tuo SCL hajoaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!
Kun SCL (=steering column lock) eli rattilukko vikaantuu, niin vaihdetaanko silloin vain se mötikkä eli itse lukko-osa, vai koko ohjauspylväs/-akseli minkä kyljessä tuo SCL on?
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että vika yleensä on siinä lukossa ei ohjauspylväässä...
Ja vaatiiko SCL:n vaihto TECHiä?
Mulla meni ratti totaalisen jumiin jokin aika sitten. Se oli todellakin lukossa, eikä ratti kääntynyt milliä enempää kumpaankaan suuntaan. Kun laitoin avaimen virtalukkoon, kuului vain hentoinen naksahdus jostain ratin takaa, eikä avain kääntynyt lainkaan. Pienen naksauksen jälkeen kuului noin sekunnin päästä toinen samanlainen naksahdus, aivan kuin järjestelmä olisi yrittänyt avata rattilukkoa.
Vasta noin kymmenes avaimen uudelleen työntäminen virtalukkoon avasi rattilukon mahtavan rämäyksen saattelemana. Tästä epäilisin että rattilukko kettuilee, mutta että voiko vika olla virtalukossa tai CIM:ssä, kuka tietää...?! Vikailmoitusta tms ei tullut, mutta oiskohan voinu jättää vikakoodia muistiin?
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että vika yleensä on siinä lukossa ei ohjauspylväässä...
Ja vaatiiko SCL:n vaihto TECHiä?
Mulla meni ratti totaalisen jumiin jokin aika sitten. Se oli todellakin lukossa, eikä ratti kääntynyt milliä enempää kumpaankaan suuntaan. Kun laitoin avaimen virtalukkoon, kuului vain hentoinen naksahdus jostain ratin takaa, eikä avain kääntynyt lainkaan. Pienen naksauksen jälkeen kuului noin sekunnin päästä toinen samanlainen naksahdus, aivan kuin järjestelmä olisi yrittänyt avata rattilukkoa.
Vasta noin kymmenes avaimen uudelleen työntäminen virtalukkoon avasi rattilukon mahtavan rämäyksen saattelemana. Tästä epäilisin että rattilukko kettuilee, mutta että voiko vika olla virtalukossa tai CIM:ssä, kuka tietää...?! Vikailmoitusta tms ei tullut, mutta oiskohan voinu jättää vikakoodia muistiin?
Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!
Se mötikkä vaihdetaan.
En ole varma jääkö toimintahäiriöstä vikakoodi muistiin, kun ongelma ei ole enää aktiivisena päällä. Joskus vikaa voi olla myös CIM:ssä ja/tai virtalukossa.
Nämä kaikki kolme ovat niin olennaisia tuossa toiminnossa, joten summittainen veikkaus ongelmiin ei välttämättä onnistu.
En ole varma jääkö toimintahäiriöstä vikakoodi muistiin, kun ongelma ei ole enää aktiivisena päällä. Joskus vikaa voi olla myös CIM:ssä ja/tai virtalukossa.
Nämä kaikki kolme ovat niin olennaisia tuossa toiminnossa, joten summittainen veikkaus ongelmiin ei välttämättä onnistu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!
Ei.. 360e töineenpetrisa kirjoitti:Ei tainnut ihan kuitenkaan reilu satanen riittää kaikkinensa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!
Nyt oli hilkulla että meikäläisen rakkineelle olisi käynyt katsastuksessa huonosti... läpi meni suullisella huomautuksella mutta pitänee hakeutua jossakin vaiheessa marmorille ellei kukaan ole keksinyt kotilääkettä tähän vaivaan.petrisa kirjoitti:Aika erikoinen juttu, että lukitustappi ei mennyt perille asti ja lukinnut rattiakselia, ja siitä huolimatta ei tullut vikakoodia/ilmoitusta. Ilmeisesti sitten ollut aivan "viittä vaille" perillä, mutta ei tarpeeksi lukitakseen rattia.
Ei mahda katsastussetä hyväksyä, ellei rattilukko toimi. Vaikka mitään vikailmoitusta ei tule ja mekaaninen ääni lukosta kuuluu, pitäisi se käsittääkseni vuosikatsastuksessa todeta kokeilemalla. En nyt muista kokeiltiinko omastani viime kerralla, luultavasti kyllä.
Taannoinen ongelma josta höpisin tässä ketjussa korjaantui akun vaihdolla ja minkä muistan on lukko sittemmin aina kilahtanut "lukkoon" kun avaimen nyppäisee virtalukosta. Nyt kuitenkin katsastussetä hämmästeli kun rattilukko toimii kuin räikkä; vasemmalle käänettäessä on ratti täsmällisesti lukossa mutta oikealle käännettäessä lukko napsahtaa säännöllisin välein eikä enää salli ratin kääntämistä takaisin vasemmalle. Eli lukitun ratin saa käännettyä napsutuksen säestämänä ääriasentoonsa oikealle mutta ääriasennosta sitä ei saa palautettua ilman avainta. SID ei herjaa mitään, Techissä en ole käyttänyt mutta Maptuner ei löydä vikakoodeja. Haiskahtaa rasvauksen puutteelta mutta onko kukaan tutkinut tuota rakkinetta sillä silmällä, onkohan tuossa kaksi lukitustappia (yksi kumpaankin suuntaan)? Onko kukaan hiljattain joutunut tuota lukkoa marmorilta hakemaan, eli saakohan sitä nykyään mistään hinnasta?
Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!
Eilen vaihdettu rattilukko satunnaisen oireilun vuoksi. Osan tilasin Pro Car Serviceltä, osa toimituksineen jotain 80 € kantturoissa ja toimitusaika nopea, oikeasti. Varaosanumero lienee uusin, ja korvasi pari mallia vanhemman. Yksi vielä vanhempi taisi olla. Tarvittaessa voin kaivella numerot, jos ketään kiinnostaa.
Vaihtoon ei pitäisi millään mennä tuntia kauempaa, nyt jos tekisin, niin max 15 minuuttia. WIS neuvoo irroittamaan ohjauakselin jonkin nivelen kohdalta, mutta jälkeen totesin, että aivan turha toimenpide.
Työkaluja tarvitsee vain Torx avaimen 4-5 verhoiluruuvin irroittamiseen, sen jälkeen lukkomoduuli kuusiokoloavaimella auki. Kasatessa kierrelukitetta! Eniten meni aikaa Tech-ohjelmointiin, kun ei ensin meinannut huolia uutta lukkomoduulia. Edes kunnon vikakoodia ei antanut. Käytettiin vanha kiinni sähköjohdon päässä, se toimi edelleen ja sitten taas uusi ja sekin rupes toimimaan. WIS:n neuvomaa lyhyttä koeajopätkää ei tarvinnut. Ohjelmointi vaatinee turvapääsyn.
Lopputuloksena, uusi virtalukko naksahtaa viiveettömämmin ja täsmällisesti. Oikein kilahtaa nätisti kiinni ja auki. Tämänkin työn näinkin edullisesti ja vaivattomasti mahdollisti Saab-harrastaja, jolta Tech löytyy.
Vaihtoon ei pitäisi millään mennä tuntia kauempaa, nyt jos tekisin, niin max 15 minuuttia. WIS neuvoo irroittamaan ohjauakselin jonkin nivelen kohdalta, mutta jälkeen totesin, että aivan turha toimenpide.
Työkaluja tarvitsee vain Torx avaimen 4-5 verhoiluruuvin irroittamiseen, sen jälkeen lukkomoduuli kuusiokoloavaimella auki. Kasatessa kierrelukitetta! Eniten meni aikaa Tech-ohjelmointiin, kun ei ensin meinannut huolia uutta lukkomoduulia. Edes kunnon vikakoodia ei antanut. Käytettiin vanha kiinni sähköjohdon päässä, se toimi edelleen ja sitten taas uusi ja sekin rupes toimimaan. WIS:n neuvomaa lyhyttä koeajopätkää ei tarvinnut. Ohjelmointi vaatinee turvapääsyn.
Lopputuloksena, uusi virtalukko naksahtaa viiveettömämmin ja täsmällisesti. Oikein kilahtaa nätisti kiinni ja auki. Tämänkin työn näinkin edullisesti ja vaivattomasti mahdollisti Saab-harrastaja, jolta Tech löytyy.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!
Pakko muuten kysästä, olen kiinnittänyt viimeaikoina huomiota tuohon kun rattilukko ei aina napsahda päälle kun avaimen ottaa (ajonesto vilkuttaa kuitenkin punaista, eli ilmeisesti tunnistaa avaimen poiston) ja ovet menee normaalisti lukkoon.. tossa eilen kun hetken renastin avainta pois ja takas tuli joku virhekoodi ajotietokoneeseen, eikä avain liikkunut mihinkään.. hetken odottelin niin alkoi taas pelittää.. voikohan tossa vaan olla se että jotenkin takertelee se lukko vai voiko se "pahin" olla edessä...
Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!
Onko tapana ottaa avain (liian) nopeasti pois virtalukosta auton sammuttamisen jälkeen?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!
no en tiedä on liian nopeasti.. omasta mielestä normaalisti kun sammutan auton niin nyppäsen avaimen perään pois.. en oo tohon kiinnittänt huomiota, et pitäskö sammuttamisen jälkeen oottaa hetki ennen ku ottaa avaimen pois?petrisa kirjoitti:Onko tapana ottaa avain (liian) nopeasti pois virtalukosta auton sammuttamisen jälkeen?