Ohjauslukon toimintahäiriö!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sitten se ei ole jäänyt pelkäksi yritykseksi, vaan vikakoodeja ei todellakaan ole.

Aika hankala sanoa missä vika todellisuudessa on, mutta melko varmasti se löytyy seuraavista: rattiakselin yksikkö, rattilukko tai virtalukko.

Ehkä tarkempi tutkimus testerin kanssa mainittuihin yksiköihin reaaliaikaisia tietoja seuraten olisi paikallaan samalla, kun virta-avaimen kanssa operoi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja m&m »

petrisa kirjoitti:Ehkä tarkempi tutkimus testerin kanssa mainittuihin yksiköihin reaaliaikaisia tietoja seuraten olisi paikallaan samalla, kun virta-avaimen kanssa operoi.
Joo, mutta oireilu kun on toistaiseksi satunnaista eikä taida huolto antaa testeriä lainaksi... pitänee antaa asian olla kunnes totaalisesti kilahtaa, tai tottua ominaisuuteen. Ei viitsisi lavetillekaan nostaa kun on "tilanne päällä" koska work-around on niin yksinkertainen.
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja TKL »

m&m kirjoitti:
petrisa kirjoitti:Ehkä tarkempi tutkimus testerin kanssa mainittuihin yksiköihin reaaliaikaisia tietoja seuraten olisi paikallaan samalla, kun virta-avaimen kanssa operoi.
Joo, mutta oireilu kun on toistaiseksi satunnaista eikä taida huolto antaa testeriä lainaksi... pitänee antaa asian olla kunnes totaalisesti kilahtaa, tai tottua ominaisuuteen. Ei viitsisi lavetillekaan nostaa kun on "tilanne päällä" koska work-around on niin yksinkertainen.
Onko akku missä kunnossa ? Muistaakseni tuo oli alkava oire akunvaihto -tarpeesta itsellä kunnes simahti hyvinkin nopeasti täysin.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja m&m »

TKL kirjoitti:Onko akku missä kunnossa ? Muistaakseni tuo oli alkava oire akunvaihto -tarpeesta itsellä kunnes simahti hyvinkin nopeasti täysin.
Jos tuo oire siihen viittaa niin lienee aika todennäköistäkin että siitä on kyse. Joitain viikkoja sitten oli 120tkm huolto eikä siinä asiasta mitään huomautettu, mutta akku on n. 7 vuotta vanha ja jätti se kerran kevään pakkasaamuna auton parkkiin seisomaan.
Smyygi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 01:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja Smyygi »

Jaahas ja tässä sitä taas tullaan ihmettelemään rattilukko ongelmaa :twisted: .
Jatketaan sitten tätä mun aloittamaa ketjua uudella ongelmalla, kun tuo edellinen vika saatiin kuntoon.

Mutta nyt on ongelma se, että avaimen kun ottaa pois lukosta, niin rattilukko napsahtaa ihan normaalisti ulos/sisään tms., mutta sitten kun yritän saada rattilukon päälle rattia kääntämällä niin eihän se tahdo aina napsahtaa kiinni vaan lyö tyhjää tai sitten se menee hetken runkkaamisen jälkeen. Oireet on ollu nyt pari kuukautta, ja tietokone ei ole missään vaiheessa näyttänyt mitään herjoja ja vikakooditkin luettiin yhden toisen huollon yhteydessä ja silloinhan tää lukko tietenkin toimis ku unelma.

Tuolla boxilla mikä syksyllä vaihdettiin on 2vuoden takuu, joten jos vika on siinä niin se ei maksa mulle, mut jotenkin tuntuu ettei vika ole siinä vaan jossain vasta kappaleessa tms. mitä siellä syövvereissä onkaan. Voiko siellä olla joku säätö pielessä ettei se ohjauslukontappi jää kiinni sen vasta kappaleeseen?

Kertokaas kokemuksia tästä viasta, jos löytyy ja pääsekö tuonne ohjauslukkoon helposti käsiksi jotta näkis et mättääkö siellä jokin (liitin huonosti tms).?

Toimishan tää sentää noin 5000 kilsaa ilman ongelmia :twisted: :twisted:.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vika ei enää periaatteessa ole rattilukkoyksikössä mekaanisesti eikä sähköisesti, koska vikakoodeja ei ole. SCL:ssä on tunnistin (anturit) mekaaniselle liikeradalle. Ongelma on ilmeisesti rattiakselissa, joka ei vastaa kunnolla SCL:n lukitustappiin.

Toisaalta, ei kai tuo haittaa mitään. En itse edes koskaan "testaa" toimintaa mekaanisesti rattia kääntelemällä, että lukittuuko. Kun lukkomodulin loksahdukset kuuluvat, niin se riittää. Minusta ratti kääntyy melko paljon lukitusasennossakin, ei tosin niin paljoa, että ajamaan pystyisi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Smyygi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 01:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja Smyygi »

petrisa kirjoitti:Vika ei enää periaatteessa ole rattilukkoyksikössä mekaanisesti eikä sähköisesti, koska vikakoodeja ei ole. SCL:ssä on tunnistin (anturit) mekaaniselle liikeradalle. Ongelma on ilmeisesti rattiakselissa, joka ei vastaa kunnolla SCL:n lukitustappiin.

Toisaalta, ei kai tuo haittaa mitään. En itse edes koskaan "testaa" toimintaa mekaanisesti rattia kääntelemällä, että lukittuuko. Kun lukkomodulin loksahdukset kuuluvat, niin se riittää. Minusta ratti kääntyy melko paljon lukitusasennossakin, ei tosin niin paljoa, että ajamaan pystyisi.
Ny toi ratti ei enää näytä ollenkaan nakshtavan lukkoon vaikka rattia kääntelis puolikin kierosta, tosin aika raskasta sitä on kyl kääntää, mut luulis et se jäis siihen lukitukseen ku noin paljo kääntää, mut ei ni ei.

Petrisa: Kääntyykö sullakin ratti puoli- tai varttitunnin verran jos sul on avain pois lukosta, eli sullakaan ei menis ratti kunnolla lukitukseen?

Juu eihän tost haittaa toisaalta ole, mut kylhän tota nyt varkaatkin voi vekslata suuntaan jos toiseen, jos vaan on ruista ranteessa ja kunhan se ei joku kerta taas jätä mua tien päälle jonkun häiriö ilmoituksen takia.
Smyygi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 01:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja Smyygi »

Tuli tää uudempi ongelmakin selville, ku auton tuossa lomilla vein huoltoon. Se ohjauslukon tappi siellä takerteli, joten uus ohjauslukkoyksikkö laitettiin takuuseen sisään ja taas toimii hyvin. On se kumma ku 2 boxia lahoo mun käytössä, kolmatta odottaen n.5000km:n päästä 8O . Jos tää nykyinen alkaa takerella, ni enää en sinne mitään sähköstä rattilukkoa halua laittaa vaan ostan vanhan rattiin laitettavan mallin :twisted:
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Aika erikoinen juttu, että lukitustappi ei mennyt perille asti ja lukinnut rattiakselia, ja siitä huolimatta ei tullut vikakoodia/ilmoitusta. Ilmeisesti sitten ollut aivan "viittä vaille" perillä, mutta ei tarpeeksi lukitakseen rattia.

Ei mahda katsastussetä hyväksyä, ellei rattilukko toimi. Vaikka mitään vikailmoitusta ei tule ja mekaaninen ääni lukosta kuuluu, pitäisi se käsittääkseni vuosikatsastuksessa todeta kokeilemalla. En nyt muista kokeiltiinko omastani viime kerralla, luultavasti kyllä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
saab 1.9tids
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja saab 1.9tids »

hei!


mulla löytyi seuraavat vikakoodit...

Cim b1440 71
Cim b1368 00
Cim b1368 0f

mitäs näille on tehtävissä? onko vika virtalukossa? vai meneekö Cim uusiksi?

rattilukko klikkaa normaalisti päälle, avain käyttäytyy normaalisti, steeringlock malfunkt näkyy ajonaikana sidissä, ja sammuu. ja välillä sid taas herjaa. ja yleensä auto toimii normisti ja sidissä ok... :?:
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng
Naassi
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 09:55
Paikkakunta: Muhos

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja Naassi »

Täälläkin samaa vikaa, meinas jäädä saapas (93 SS, vm. -03) duunin halliin, kun sid ilmotti "steering lock malfunction, contact service"

Noh, akunkenkä irti ja testailemaan. Kävikin niin jännittävästi, että sain virta-avaimella auton käyntiin. Jännittävästi siksi, että tässä rytäkässä hävis ohjauslukko sabasta. Ei kuulu minkään näköstä napsuntaa laittaessa avain virtalukkoon tai ottaessa pois, eikä tosiaan sitten ole rattikaan lukossa. Ovet uskoo avainta aivan oikein ja mitään muutakaan häiriötä en ole havainnut rattilukon lisäksi.

Onko muille käynyt vastaavaa? Mietin vain onko tässä nyt jotain riskiä, että ohjauspylvään lukko alkaa sekoilla ja vetää esim. lukot ajossa? Tämän kai nyt ei pitäisi olla mahdollista kun on avain virtalukossa yms.
9-3 SS 1.8t Linear, -03 (v.2010-2015)
9-3 SS 1.8t Vector BioPower, -08 (v.2015-)
9-3 SC 2.0t Vector BioPower, -08 (v.2018-)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei se ajossa sitä lukkoon laita. Käsittääkseni auto tutkii kokoajan että avain on virtalukossa, ja avaimen ollessa virtalukossa ohjauslukkoa ei laiteta päälle.. Ohjauslukkoa ei laiteta myöskään päälle jos ABS-antureilta ei saada tietoa pyörien pyörimisestä, ts. jos pyörät pyörivät tai ei anturivian tmv. vian vuoksi tiedetä pyörivätkö pyörät niin ohjauslukkoa ei laiteta päälle. TECHin luona kävisin luettamassa vikakoodit ja lähtisin purkamaan tätäkautta koska on liian monta mahdollisuutta arvailla mikä aiheuttaa ohjauslukon toimimattomuuden.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

On ihan normaalia että rattilukko ei reagoi akun navan irroituksen jälkeen!
Sitten kun ajaa pienen lenkin alkaa lukko toimia.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Lähetitkö Naassi tämän viestisi työpaikalta?
Eli et ajanut autolla metriäkään akun irroituksen jälkeen, vaan testasit vain virta-avaimella auton ollessa parkissa :?:

On juuri niin kuin kalle37 kertoi, että akun irroituksen jälkeen rattilukko ei mene päälle ennenkuin autolla on ajettu edes vähän. Sen kuulukin tuolloin toimia noin (olla toimimatta). Kotimatkalla tilanne on ilmeisesti korjautunut, ellei, niin sitten on vikaa. Ei siis pidä heti panikoitua ja olla menossa techin luokse.

ps. mikäli rattilukon toiminta on palautunut normaaliksi, on se voinut olla vain tilapäinen häiriö.
Mutta en halua pelotella, mikäli ko. autoon ei ole rattilukkoa (SCL) koskaan vaihdettu, niin tuo on saattanut olla ensioire SCL:n vikaantumisesta. Noissa alkuvuosien NG9-3:ssa on vähän tätä rattilukkovikaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Naassi
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 09:55
Paikkakunta: Muhos

Re: Ohjauslukon toimintahäiriö!

Viesti Kirjoittaja Naassi »

Huomenta,

Ensiksi kiitokset kaikille vastanneille. Tosiaan työpaikalta laittelin heti viestiä, kun mietiskelin mitä seuraavaksi tekisi auton kanssa. Noh, eilisiltana ja tänään aamulla on tullut jonkin verran kilometrejä sammutuksineen ja rattilukko näyttää toimivan taas aivan normaalisti.

Ilmeisesti siellä jokin (toistaiseksi) hetkellinen häiriö on syntynyt, eli ei nyt aiheuta jatkotoimenpiteitä. Seurantaan menee. Alko kyllä välittömästi hirvittään, kun muistelinkin et oon lukenu noissa esiintyneistä rattilukko-ongelmista..

Pitää nyt koittaa vähän kattoo et jeesaa vaikka kädellä jos ratti makaa lukkoa vasten kun laittaa avaimen virtalukkoon, jos sielä vaikka on vähän puutumaa ohjaustangon lukon ohjauksessa.. OT:na, Tulee vaan vettä myllyyn, kun tekis mieli vaihtaa faceliftattuun malliin, kun niitä vielä vähänajettuna saa.. :wink:
9-3 SS 1.8t Linear, -03 (v.2010-2015)
9-3 SS 1.8t Vector BioPower, -08 (v.2015-)
9-3 SC 2.0t Vector BioPower, -08 (v.2018-)
Vastaa Viestiin