
Öljynmääräanturin vaihto
Öljynmääräanturin vaihto
Olisiko kenelläkään kuvaa/kokemuksia kuinka vaihtaa öljynmääräanturi? Auto on 9-3 2008 sport combi 1.9tid 150hv. Tack 

Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Öljynmääräanturin vaihto
Kiitos Mimmi, taitaa kumminkin jäädä huoltofirman asennettavaksi. Seuraava kysymys kuuluukin: mistä näen moottorin numeron? Magneetissa oli ainakin kahta eri sensoria tarjolla, riippuen moottorin numerosta. Löysin huoltokirjan etusivulta jonkun MT: numeron. Neljä numeroa siinä on. Olisiko moottorin numero?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Öljynmääräanturin vaihto
Jeh, homma etenee. Auto menee moottorinohjausyksikön päivitykseen, koitetaan sillä ensin jos tämä vika/ominaisuus lähtisi. Magneetti ei ollut vaihtanut kuin yhden anturin Suomessa, Turussa, vm.-08 Saappiin. Sekin oli tehty melkein uuteen Saappiin vuonna 2008. Eli epätodennäköistä että vika olisi anturissa. Noh, katsellaan paranisiko vika tällä päivityksellä.vili1 kirjoitti:Kiitos Mimmi, taitaa kumminkin jäädä huoltofirman asennettavaksi. Seuraava kysymys kuuluukin: mistä näen moottorin numeron? Magneetissa oli ainakin kahta eri sensoria tarjolla, riippuen moottorin numerosta. Löysin huoltokirjan etusivulta jonkun MT: numeron. Neljä numeroa siinä on. Olisiko moottorin numero?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Öljynmääräanturin vaihto
Nyt on auton moottorinohjausyksikkö päivitetty. Katsotaan auttaako. Vikakoodeissa ei ollut mitään anturiin liittyvää.
Liekkö vain mielikuvaa, mutta ihan kuin auto vääntäisi paremmin matalilla kierroksilla..
Liekkö vain mielikuvaa, mutta ihan kuin auto vääntäisi paremmin matalilla kierroksilla..
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Öljynmääräanturin vaihto
Eipä auttanut. Sama valo loimuttaa edelleen taulussa, samassa kohtaa motarilla syttyy melkein joka kerta. Prkl.vili1 kirjoitti:Nyt on auton moottorinohjausyksikkö päivitetty. Katsotaan auttaako. Vikakoodeissa ei ollut mitään anturiin liittyvää.
Liekkö vain mielikuvaa, mutta ihan kuin auto vääntäisi paremmin matalilla kierroksilla..
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Öljynmääräanturin vaihto
Meikäläisellä syttyy myös. Reilu sata kilometriä motarilla ja "plim plom".
Auto on -08, olisko tyyppivika kuitenkin?
Ei jää vikamuistiin minullakaan tuo.
Tottakai se duunari kokeilee katsos ensin jos vian saisi "korjattua" läppärillä. Muutehan siinä menee kädet likaiseksi!
Auto on -08, olisko tyyppivika kuitenkin?
Ei jää vikamuistiin minullakaan tuo.
Tottakai se duunari kokeilee katsos ensin jos vian saisi "korjattua" läppärillä. Muutehan siinä menee kädet likaiseksi!
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
Re: Öljynmääräanturin vaihto
Mukava tietää, että vikaa on muillakinNico kirjoitti:Meikäläisellä syttyy myös. Reilu sata kilometriä motarilla ja "plim plom".
Auto on -08, olisko tyyppivika kuitenkin?
Ei jää vikamuistiin minullakaan tuo.
Tottakai se duunari kokeilee katsos ensin jos vian saisi "korjattua" läppärillä. Muutehan siinä menee kädet likaiseksi!

Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Öljynmääräanturin vaihto
Jeps. Loppujen lopuksi teimme autoon Forte-käsittelyn ja vaihdoimme öljyt. Sitä ennen "Check oil level" ilmoitus tuli toin 100-200 kilometrin välein, nyt autolla ajettu öljynvaihdon jälkeen sellaiset 1000 kilometriä, eikä vielä mitään ilmoitusta. Mönjää öljyjen mukana tuli mielestäni kohtuullisesti, olisikohan ollut myös se anturi hieman likainen!? Laskimme moottoriin myös 4 litraa öljyä joka oli jäänyt minulta ylimääräiseksi, ja noin puolet siitäkin tuli vielä mustana ulos. Nyt öljyt näytti n. 1000 kilometrin jälkeen terveen tummilta, vaaleammilta kuin mitä ennen Forte-käsittelyä.
Tästedes alan vaihtamaan 15tkm välein öljyt, kun tulee ajeltua autolla joka päivä matka-ajoa sellaiset 170km, vuoteen joku 50-60tkm.
Nicolle: Kannattanee sinunkin kokeilla samaa, ennenkuin alkaa vaihtamaan tuota anturia. Meille Saab olisi korvannut uuden anturin (takuu jo ummessa), työt olisi pitänyt maksaa itse. Ohjeaika öljypohjan purkamiseen ja anturin vaihtoon oli muistaakseni 3,5. Sen kun kertoo melkein sillä 120e/h, niin tulee kyllä hintaa. Yhdestä nyrkkipajasta kyselin (tuntiveloitus 69 euroa), että alkavatko vaihtaa tuota anturia, ja kun kuulivat että Saab maksaa "takuuna" varaosan, sanoivat etteivät ota vastaan ja se täytyy tehdä maahantuojan hyväksymässä liikkeessä, jos takuuhyvityksiä on annettu.
Tästedes alan vaihtamaan 15tkm välein öljyt, kun tulee ajeltua autolla joka päivä matka-ajoa sellaiset 170km, vuoteen joku 50-60tkm.
Nicolle: Kannattanee sinunkin kokeilla samaa, ennenkuin alkaa vaihtamaan tuota anturia. Meille Saab olisi korvannut uuden anturin (takuu jo ummessa), työt olisi pitänyt maksaa itse. Ohjeaika öljypohjan purkamiseen ja anturin vaihtoon oli muistaakseni 3,5. Sen kun kertoo melkein sillä 120e/h, niin tulee kyllä hintaa. Yhdestä nyrkkipajasta kyselin (tuntiveloitus 69 euroa), että alkavatko vaihtaa tuota anturia, ja kun kuulivat että Saab maksaa "takuuna" varaosan, sanoivat etteivät ota vastaan ja se täytyy tehdä maahantuojan hyväksymässä liikkeessä, jos takuuhyvityksiä on annettu.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Öljynmääräanturin vaihto
Kyllä niitä öljyjä tosiaan kannattaa vaihdella tiheämpään, se ei koskaan huonosta ole. Yleensä nuo pitkät vaihtovälit kikkailee vain huoltokustannuksia alaspäin koska niillä saadaan ylläpitokustannuksia autovertailuun halvemmiksi jotta saadaan taas lisää pisteita alhaisista käyttökustannuksista.
Muistelen lukeneeni tässä viimeaikoina, että joihinkin uusiin autoihin jopa 60tkm huoltovälit sitä voidaankin ruveta pohtimaan minkälaisia ongelmia niissä aiheutuu..
Muistelen lukeneeni tässä viimeaikoina, että joihinkin uusiin autoihin jopa 60tkm huoltovälit sitä voidaankin ruveta pohtimaan minkälaisia ongelmia niissä aiheutuu..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Öljynmääräanturin vaihto
Ei siitä varmasti haittaa ole, mutta onko siitä todistettavasti hyötyäkään?Pakari kirjoitti:Kyllä niitä öljyjä tosiaan kannattaa vaihdella tiheämpään, se ei koskaan huonosta ole.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Öljynmääräanturin vaihto
Yhdistelmällä diesel ja hydrauliset ventiilinpainimet olisi kyllä hyvä vaihtaa öljyt useammin kuin 30 tkm välein. Omassa vag LT:ssä vaihtoväli 22,5tkm, naputus alkoi yhden painimen kohdalla kun kilometrejä oli n. 200 tkm, onneksi sisäpesu auttoi, nyt vaihtoväli n. puolikas, kilometrejä n. 280t eikä ongelmia. Tämä lähes oma Saabas on (ehkä) onneksi ilman noita hydraulivärkkejä (vain 8 ventiiliä), mutta silti vaihtoväli on puolitettu. Myös parissa aikaisemmassa bensa vagissa oli saman suuntaisia ongelmia; napu napu. Tietysti, jos vaihdat auton pois ennen kuin takuu loppuu, so what.
Re: Öljynmääräanturin vaihto
Eli orggisvaihtovälillä ongelmat ilmenevät 200tkm tienoossa, mutta jo 80tkm todistaa lyhennetyn vaihtovälin poistavan ongelmamahdollisuuden?josé kirjoitti:Yhdistelmällä diesel ja hydrauliset ventiilinpainimet olisi kyllä hyvä vaihtaa öljyt useammin kuin 30 tkm välein. Omassa vag LT:ssä vaihtoväli 22,5tkm, naputus alkoi yhden painimen kohdalla kun kilometrejä oli n. 200 tkm, onneksi sisäpesu auttoi, nyt vaihtoväli n. puolikas, kilometrejä n. 280t eikä ongelmia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Öljynmääräanturin vaihto
Taitaa tässä olla hieman saman suuntainen asia kuin yleisesti automaattilootan öljynvaihdon kanssa. Olen kuullut sanottavan, että kyllähän ne öljyt kestää koko vaihdelaatikon iän. Toisaalta vaihtamalla laatikon ikä saattaa pidentyä!
Omalla autollani ajettiin 3 ensimmäistä vuotta noin 60tkm vuodessa, eli ölyt eivät päässeet vanhenemaan moottorissa kuin puolisen vuotta 30tkm vaihtovälillä. Öljyt olivat 30tkm jälkeen sen verta hirveän näköistä kuraa, että ei meinannut tulla edes koneesta ulos edes lämpöisenä. Pudotin vaihtovälin melkein heti 15tkm:iin. En tiedä oliko tämä tarpeellista, mutta moottorin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia 230tkm aikana ja jokaisen 15tkm jälkeen öljyt ovat olleet ihan kelvollisen näköistä.
Omalla autollani ajettiin 3 ensimmäistä vuotta noin 60tkm vuodessa, eli ölyt eivät päässeet vanhenemaan moottorissa kuin puolisen vuotta 30tkm vaihtovälillä. Öljyt olivat 30tkm jälkeen sen verta hirveän näköistä kuraa, että ei meinannut tulla edes koneesta ulos edes lämpöisenä. Pudotin vaihtovälin melkein heti 15tkm:iin. En tiedä oliko tämä tarpeellista, mutta moottorin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia 230tkm aikana ja jokaisen 15tkm jälkeen öljyt ovat olleet ihan kelvollisen näköistä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Öljynmääräanturin vaihto
120tkm huollossa ainakin tuohon 5-vaihteiseen automaattiin on öljynvaihto.l150040 kirjoitti:Taitaa tässä olla hieman saman suuntainen asia kuin yleisesti automaattilootan öljynvaihdon kanssa. Olen kuullut sanottavan, että kyllähän ne öljyt kestää koko vaihdelaatikon iän. Toisaalta vaihtamalla laatikon ikä saattaa pidentyä!
Sekin on liian pitkä siivu.
Re: Öljynmääräanturin vaihto
Itse ajan 5 vaihteisella manuaalilaatikolla 60tkm ja öljyn vaihto. 60tkm vaihtoväliä noudatin edellisen auton kohdalla myös, ja kas kummaa vaihdelaatikossa ei ollut pieniäkään ongelmia vaikka kaikki haukkuivat ford foorumilla fordin IB5 laatikkoa huonoksi koska se ei kestä edes virittämistä, kuitenkin 35hv sitä vaparina viritin ja 150tkm ajoin viritetyllä ongelmitta.
Öljyn vaihdot kunniaan!
Öljyn vaihdot kunniaan!

#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm