Ei käynisty 93...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Riksa
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 19:37
Paikkakunta: Oulu

Ei käynisty 93...

Viesti Kirjoittaja Riksa »

Teki toisen kerran 9-3 aero -04 temput. Keskuslukko aukesi ja kun laittaa avaimen virtalukkoon niin ei tapahdu mitään. Ei anna kääntää avainta eikä rattilukon solenoidi napsahda. Tämän jälkeen ei pelaa mikään, keskuslukko, sisävalot, takakontti ei aukea jne..

1. kerran jälkeen luetutin vikakoodit yleistrsterillä ja antoi B3832, U1501 ja B1023 vikakoodit. Silloin kaveri jolla testeri on niin epäili että vika oli virtalukossa. Tässä välillä (n.2vko) auto on pelannut normaalisti mutta kummallakin kerralla kun auto ei käynistynyt niin se on ollut ajamatta sitä ennen 2-3 päivää.

Aikaisemmin sain auton käyntiin kun otin navat irti ja annoin virtaa akulle noin 40 min ja ajoin suoraan akkutalolle jossa mittasivat akun ja sanoivat akku on loistava eikä siitä pitäisi johtua. Nyt taas annoin virtaa 30 min ja auto heräsi eloon ja yritti startata mut ei ihan jaksanut(lähtee varmaan tunnin päästä käyntiin). Onkohan jollain samanlaisia kokemuksia ja tietysti olisi mukava tietää noi vikakoodit :)

On varmaan viisain jos käynistyy niin tilata huoltoon aika...
Smyygi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 01:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ei käynisty 93...

Viesti Kirjoittaja Smyygi »

Mulla kävi näin omassa Aerossa muutama viikko sitten http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=104750.

Ei taida ihan olla samaa vikaa mitä mulla oli, mut jotain samaakin on.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Ei käynisty 93...

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Riksa kirjoitti:Teki toisen kerran 9-3 aero -04 temput. Keskuslukko aukesi ja kun laittaa avaimen virtalukkoon niin ei tapahdu mitään. Ei anna kääntää avainta eikä rattilukon solenoidi napsahda. Tämän jälkeen ei pelaa mikään, keskuslukko, sisävalot, takakontti ei aukea jne..

1. kerran jälkeen luetutin vikakoodit yleistrsterillä ja antoi B3832, U1501 ja B1023 vikakoodit. Silloin kaveri jolla testeri on niin epäili että vika oli virtalukossa. Tässä välillä (n.2vko) auto on pelannut normaalisti mutta kummallakin kerralla kun auto ei käynistynyt niin se on ollut ajamatta sitä ennen 2-3 päivää.

Aikaisemmin sain auton käyntiin kun otin navat irti ja annoin virtaa akulle noin 40 min ja ajoin suoraan akkutalolle jossa mittasivat akun ja sanoivat akku on loistava eikä siitä pitäisi johtua. Nyt taas annoin virtaa 30 min ja auto heräsi eloon ja yritti startata mut ei ihan jaksanut(lähtee varmaan tunnin päästä käyntiin). Onkohan jollain samanlaisia kokemuksia ja tietysti olisi mukava tietää noi vikakoodit :)

On varmaan viisain jos käynistyy niin tilata huoltoon aika...


Onko alkuperänen akku??


Edit: jotakin johdinkatkosta/oikosulkua ilmoittelee noiden koodien perusteella.
Avainta ei voida kääntää, moottori ei käynnisty ja ohjauslukkoyksikkö ei toimi.
En ala arvailemaan tuon enempää.
Riksa
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Marras 02, 2007 19:37
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei käynisty 93...

Viesti Kirjoittaja Riksa »

Mielestäni ei ole alkuperäinen akku. Auto lähti taas käyntiin kun annoin olla latauksessa. Ajellin illalla jonkin verran/ starttailin pelas ok.

Kannattaisikohan kokeilla uutta akkua? Mut mikä vie virran siitä muutamassa päivässä kun ei varmasti ole mikään jäännyt päälle autossa. Eka kerralla kun vika ilmaantui niin ajoin tosiaan suoraan paikalliseen akkuliikkeeseen. Siellä testasivat akkua ja väittivät ettei ole voinut käydä tyhjänä kun sanoin sen olleen 40 min laturissa. Eikä auto lähde käyntiin jos vain irrottaa akun navat joksikin aikaa vaan pitää kyllä antaa lisävirtaa akulle. Voiko akku näyttää testissä ehjältä mut tekee sit tollasen oikosulun ja pelaa taas kun saa virtaa? Vai uskonko minä tyhmä viellä et pääsisin vain akun ostolla :oops:
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei käynisty 93...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Lisätään tähän sen verran, että nuo kaksi vikakoodia:

- B1023, liittyy vänkärin penkin istuintunnistimeen, joka ei toimi.
- B3832, liittyy sähköikkunoihin ja herjaa asentotunnistimesta, siten automaattinosto ei myöskään toimi.

Tuo kolmas koodi on sitten se CIM ja ISM:n välinen ongelma, ja tämä on nyt se pahin, kun auto ei käynnisty. Nuo kaksi muuta vikaa on tietenkin vähemmän haittaavia, joskin kiusallisia.

Ei siitä akun vaihdosta varmaan haittaakaan ole. Varsinkin kun näyttää siltä, että lataamalla vika poistuu.
Kyllä se auto jää jonkin verran virtaa kuluttamaan, vaikka on parkissa ja lukittuna. Ei kunnossa olevalle akulle ole ongelmia pitää varausta yllä, mutta lopun edellä akku alkaa tyhjentyä yllättävän nopeasti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei käynisty 93...

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vielä yksi juttu tuohon akun tyhjentymiseen.

Juttelin sattumalta talvella autoalan asiantuntijoiden kanssa, jotka olivat tutkineet nykyautojen virrankulutusta "lepotilassa". Asiantuntijat tulivat erään ison automerkin huolto-organisaation sekä erään ison koulutusorganisaation autotekniikan osaston parista. Tulokset olivat seuraavat. Auton virrankulutus tippuu asteittain kun eri järjestelmiä suljetaan auton lukituksen jälkeen. Tietyt välttämättömät järjestelmät jäävät päälle. Kun auto tunnistaa kauko-ohjauksen signaalin, joka on samalla taajuudella kuin sen järjestelmä, se herättää tiettyjä osia eloon. Virrankulutus kasvaa voimakkaasti. Mikäli koodi on oikea tapahtuu edelleen virrankulutuksen kasvua, kun lisää järjestelmiä kytkeytyy päälle. Mikäli koodi ei ollut oikea, auto palaa alkuperäiseen lepotilaansa. Oli siis ikäänkuin "väärä hälytys". Jos tällaisillä samalla taajuudella toimivilla kaukosäätimillä härkitään autoa sen akku tyhjenee huomattavasti nopeammin kuin normaalisti auton seisoessa parkissa.
Tätä oli tutkittu sen vuoksi, koska on tullut paljon valituksia asiakkailta akun tyhjenemisistä normaalia nopeammin, eikä autosta itsestään ole löytynyt vikaa.
Tämän saman ihmeellisen asian minulle kertoi jo vuotta aiemmin eräs tiepalvelumies.
En tiedä kuinka saabin osalta tämä asia on ja toisekseen miten paljon muita säätimiä on saabin säätimien kanssa samalla taajuudella.
Jännä juttu kuitenkin. Aion tuon kyllä joskus testata.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Ei käynisty 93...

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Löytyikös tälle vaivalle syytä? Täällä 1.8t tehnyt tuota aniharvoin, mutta nyt vika jämähtänyt pahemmin päälle. Oireet juuri nuo ensimmäisessä viestissä kuvatut ja auton saattaa saada käyntiin, kun akunkenkää käyttää irti.
Vikakoodien luvussa täytynee nyt ensitöiksi käydä, josko tuo suostuisi sinne asti liikkumaan..
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Ei käynisty 93...

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Virtalukko vaihdettu, kun sellainen oli varastossa. Vanhassa oli yksi kieli aika pahasti mustunut/kipinöinyt ja se näytti kytkeytyvän, kun avaimen painaa lukkoon.
Kertaakaan en vikaa saanut päälle virtalukon vaihdon jälkeen, kun sitä pari kymmentä kertaa kokeilin. Vanhalla vika tuli päälle suurinpiirtein joka viides starttaus kerta.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vastaa Viestiin