Advanced Automatic Transmission
A six-speed automatic transmission is offered for both versions of the 2.8V6 Turbo and the 150 bhp (110 kW) 1.9TiD engine. A five-speed version is available on all other gasoline turbo engines, with an additional ’5+2′ transmission exclusive to the 210 bhp (155 kW) unit, introducing two intermediate gears, ’2.5′ and ’3.5′, for greater access to acceleration on kick-down.
All transmissions include ‘Saab Sentronic’, a sequential manual gearshift giving closer driver involvement. When the shift lever can be moved across the gate to ‘manual’ Sentronic mode, ‘up’ an sd ‘down’ changes can be made with full lock-up in 3/4/5 or 6th gears. This process is taken a step further by the option of steering wheel buttons, which bring gear-shifting right to the fingertips of the driver. The level of driver control offered by Saab Sentronic means that ‘sport’ or ‘winter’ mode settings are no longer required.
In automatic mode, these ‘smart’ transmissions from Asin AW are adaptive to driver usage patterns and prevailing road conditions, fully exploiting Saab turbo power characteristics. The transmission can sense changes in engine performance, engine load, road gradient or altitude and will quickly find the ‘right’ gear without any irritating ‘hunting’.
9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
trollhattansaab.netistä kopioitua
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Ettei vulvas oliskin se 5v aisin,se kyl omien vulva ajokokemusten perusteel on yli mukavan oloinen luistelija.Tuo 6v aisinkin sit selvästi parempi,ainakin omaan makuun.Jaggge kirjoitti:Ei kait, käyttäytyvät niiiiiin eri tavalla... Volvo on järkyttävä kuminauha.Marko A kirjoitti: Ettei vain olis sama laatikko kyseessä? Softat toki erit.
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
"On 105.000 km laatikko sökö.Leikkasi vaihteiston öljypumppu kiinni.Erittäin harvinainen vika. Sanoivat huollossa kun vaihtoivat uuden laatikon vanhaa ei pystynyt korjaamaan."
Juu, ei tomaattia yleensä pysty korjaamaan, kun siellä on pöyrinyt laakerinkappaleita pitkin öljynkiertoa. Yleisellä tasolla: Tietysti paljon ajetussa laatikossa ensimmäinen öljynvaihto on vaarallinen, laatikon öljykiertoon lähtee saostumat liikkeelle ja tukkii kierron. Tästä on omakokemus. Siitäkin olisi selvinnyt kun parin tuhannen jälkeen olisi putsannut suodattimen ja vaihtanut öljyt uudelleen.
Sitten takaisin 9-3 AW asiaan, tosin mikä öljynvaihto se on, kun öljytilavuudesta vaihtuu muistaakseni n. 20%??
"The level of driver control offered by Saab Sentronic means that ‘sport’ or ‘winter’ mode settings are no longer required."
Mielenkiintoinen tieto, omassa -08 sc:ssä on rattinapit ja sport-kytkin kojelaudassa.
Juu, ei tomaattia yleensä pysty korjaamaan, kun siellä on pöyrinyt laakerinkappaleita pitkin öljynkiertoa. Yleisellä tasolla: Tietysti paljon ajetussa laatikossa ensimmäinen öljynvaihto on vaarallinen, laatikon öljykiertoon lähtee saostumat liikkeelle ja tukkii kierron. Tästä on omakokemus. Siitäkin olisi selvinnyt kun parin tuhannen jälkeen olisi putsannut suodattimen ja vaihtanut öljyt uudelleen.
Sitten takaisin 9-3 AW asiaan, tosin mikä öljynvaihto se on, kun öljytilavuudesta vaihtuu muistaakseni n. 20%??
"The level of driver control offered by Saab Sentronic means that ‘sport’ or ‘winter’ mode settings are no longer required."
Mielenkiintoinen tieto, omassa -08 sc:ssä on rattinapit ja sport-kytkin kojelaudassa.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Minkälainen tuo suorituskyky puoli on tuossa -08 SC:ssä vakio tomaattina?tuomjussi kirjoitti:"On 105.000 km laatikko sökö.Leikkasi vaihteiston öljypumppu kiinni.Erittäin harvinainen vika. Sanoivat huollossa kun vaihtoivat uuden laatikon vanhaa ei pystynyt korjaamaan."
Juu, ei tomaattia yleensä pysty korjaamaan, kun siellä on pöyrinyt laakerinkappaleita pitkin öljynkiertoa. Yleisellä tasolla: Tietysti paljon ajetussa laatikossa ensimmäinen öljynvaihto on vaarallinen, laatikon öljykiertoon lähtee saostumat liikkeelle ja tukkii kierron. Tästä on omakokemus. Siitäkin olisi selvinnyt kun parin tuhannen jälkeen olisi putsannut suodattimen ja vaihtanut öljyt uudelleen.
Sitten takaisin 9-3 AW asiaan, tosin mikä öljynvaihto se on, kun öljytilavuudesta vaihtuu muistaakseni n. 20%??
"The level of driver control offered by Saab Sentronic means that ‘sport’ or ‘winter’ mode settings are no longer required."
Mielenkiintoinen tieto, omassa -08 sc:ssä on rattinapit ja sport-kytkin kojelaudassa.
Paikaltaan lähdöt ei niinkään, mutta mitähän suurin piirtein ottaa esim. tuo 80-120km/h väli??
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Suurin piirtein se ottaa päähän.mutta mitähän suurin piirtein ottaa esim. tuo 80-120km/h väli??
Käytännössähän homma menee seuraavasti:
Survaiset kaasun lattiaan. Vehje miettii sekunnin pari sopivaa vaihdetta ja päättää sitten vaihtaa neloselle. Miettii sitten taas sekunnin ja hakee kolmosen.
Sillä mennään sekunnin verran ja sitten on kierroksia liikaa koneessa ja haetaan taas nelosta.
Koko vaihteen arpomis/vaihtamis prosessiin hukkuu yksistään semmoinen nelisen sekuntia.
Eli ohituksissa on haettava manuaalisesti valmiiksi sopiva vaihde sisään.
Sillä tavalla niihin ohitus kiihtyvyyksiin ei kulu sen kauempaa, kuin manuaalilaatikollakaan.
Tuohon "kumilankamaisuuteen" en yhdy. Vehje on kyllä toki "limited performance" moodissa kovin kumilankamainen, ei muuten. Se taas johtuu tehon puutteesta.
Turbiinihan nappaa kiinni sen kovempaa, mitä kovempaa sitä väännetään. Siksipä varmaan tuo väite laatikon ominaisuuksien paranemisesta lastutuksen myötä saattaa olla ihan paikkansa pitävä.
Ihan hyvä, että ovat sentään ymmärtäneet jättää sen WINTER-nappulan pois.
Ei se olisi toiminut kuitenkaan.
Volvon aasialainen laatikko on kokemukseni (XC60) mukaan ihan täsmälleen yhtä onneton noissa vaihdearpajaisissa.
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
No jo on juttua. Ei se noin huono ole.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Väittäisin että se wanha ZF oli parempi.
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Jos Volvo on 6-vaihteinen, on siinä sama Aisinin (Toyota) TF80-SC (tai -81SC) kuin 6-vaihteisissa automaattisaabeissa. Kyseinen laatikko löytyy käytännössä kaikista poikittaismoottorisista, väännökkäämmistä sovelluksista (eli myös dieseleistä). Kilpailijaa, joka tarjoaisi saman väännönkeston yhtä pienessä koossa ei käytännössä (ainakaan toistaiseksi) ole. VAGkin taitaa olla DSG:nsa myymisen suhteen melko nihkeä.Marko A kirjoitti:Ettei vain olis sama laatikko kyseessä? Softat toki erit.Jaggge kirjoitti: Paljon hienompi kuitenkin kuin vaimon S60 D5 -vermeessä.
Tuo siis löytyy esim. Fordista, Volvosta (myös dieselit, S80 ja XC90 V8-mallit!) Citroënista ym PSA (2.0 ja 2.7 dieselivehkeistä) Toyotasta, ja tietyistä jenkeistä. Sovelluksia on paljon, ja varmaan on toki laatikon softiakin.
Tietoa latikosta löytyy parhaiten tuolla valmistajan koodilla, nämä FA57 AF40 ym. koodit ovat vain GM:n sisäisiä nimityksiä noille Aisinin valmistamille laatikoille.
Sama Aisinin japsilaatikko se tuossakin on.Nico kirjoitti: Volvon aasialainen laatikko on kokemukseni (XC60) mukaan ihan täsmälleen yhtä onneton noissa vaihdearpajaisissa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Uskotaan, mutta samalla ihmetellään. Oikeasti se Volvon laatikko on kamala, samanlaista miettimistä arpomista ja hirveetä luistattamista on mm. XC90 D5 koneen yhteydessä.2.3i-16 kirjoitti: Jos Volvo on 6-vaihteinen, on siinä sama Aisinin (Toyota) TF80-SC (tai -81SC) kuin 6-vaihteisissa automaattisaabeissa.
Sama Aisinin japsilaatikko se tuossakin on.
Oma Saab reagoi nopeammin, ottaa kiinni nopsempaa ja "suoraviivaisemmin". Toki yllämainitunkaltaista ohitustilanne miettimistä on, mutta siitä selviää manu -puolta käyttämällä. Volvossa ei oikein auta sekään, vähän kuitenkin...
^^^^^^^^^^
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Volvoa on dieseleitä 5- ja 6-vaihteisia vuosimalleista riippuen. 5-vaihteinen Aisin onkin kamala luistattelija verrattuna tähän 6-vaihteiseen. Itse en ole ajanut noista 6-vaihteisista volvoista kuin kasikymppistä V8:a, jossa mieleen painui samantyyppinen äkkinäisyys mistä Nico mainitsi. Mahtaako V8 vaparissa ja V6t:ssä olla vain sen verran enemmän iskutilavuuden tuomaa alavääntöä, että laatikko on "piukempi" pienemmillä kierroksilla?Jaggge kirjoitti:Uskotaan, mutta samalla ihmetellään. Oikeasti se Volvon laatikko on kamala, samanlaista miettimistä arpomista ja hirveetä luistattamista on mm. XC90 D5 koneen yhteydessä.2.3i-16 kirjoitti: Jos Volvo on 6-vaihteinen, on siinä sama Aisinin (Toyota) TF80-SC (tai -81SC) kuin 6-vaihteisissa automaattisaabeissa.
Sama Aisinin japsilaatikko se tuossakin on.
Oma Saab reagoi nopeammin, ottaa kiinni nopsempaa ja "suoraviivaisemmin". Toki yllämainitunkaltaista ohitustilanne miettimistä on, mutta siitä selviää manu -puolta käyttämällä. Volvossa ei oikein auta sekään, vähän kuitenkin...
XC90:ssä voisi vaikuttaa möhkön paino laatikon toimintaan. Miten Saabin laatikko toimii peräkärryllä ja kuormalla verrattuna tyhjään autoon
Laatikon ohjauksen softallakin saadaan toki jotain aikaan, jos niin halutaan.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Hyvä suosittelu: Osta automaatti ja vaihda itse, koska laatikon järki ei siihen riitä!Jaggge kirjoitti:Toki yllämainitunkaltaista ohitustilanne miettimistä on, mutta siitä selviää manu -puolta käyttämällä.
Tuotakoon esille myös se, että viputelinemoduulin manuaalivaihto tapahtuu väärään suuntaan. Taaksepäin pitäisi olla isommalle, eteen pienemmälle. Miksi ne on sekoitettu? Tosin ne voisi ilmeisesti vaihtaa kytkemällä vain johdot toisin päin.
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Taitaa olla suurin osa automaateista joissa Man-moodi, toteutettu juuri noin päin. Syytä ei kyllä heti keksi. Toisaalta, siihenkin tottuu. Paras vaihtoehto ois mun mielestä läpät ratin takana. Tuollaiset napit kuten 9-3:ssa on kömpelöt, eikä niitä ajossa tule kyllä käytettyä. Jos tarvii manuaalimoodia niin kepistä itse naksuttelen. Tosin tarve on kyllä erittäin vähäistä. Talvella joskus, sekä jotain kärryn veto hommia tulee mieleen. Muuten se käyttö on lähinnä leikkimistä.Ristom kirjoitti: Tuotakoon esille myös se, että viputelinemoduulin manuaalivaihto tapahtuu väärään suuntaan. Taaksepäin pitäisi olla isommalle, eteen pienemmälle.
Subarun uudessa CVT:n manuaalimoodissa on hieno idea. Vaikka toiminta on D:llä, voi siihen puuttua läppävalitsimista. Esimerkiksi ohittamaan lähtiessä pudottaa käsin pari pykälää ja muutaman sekunnin päästä laatikko siirtyy takaisin automaatille käyttäen sopivinta vaihdetta. Sen verran tullut tuota koeajettua, että mun mielestä siinä on hyvä pointti.
Ja aiheeseen Aisin TF-80. Tuon laatikon toiminta on tosiaan erilainen eri sovelluksissa. Netistä löytyy jotain juttua sen ohjauksesta, eli laatikon ulkopuolisella ohjauksella on mahdollista tehdä muutoksia toimintaan. Samaten laatikon omassa softassa on eroja vuosien myötä.
Yleisiä moitteita on ajoittaiset kolahtavat vaihdot, liikkeellelähdöt ja kylmänä vaihtojen hitaus. Muutenhan tuo laatikko on kuitenkin vielä edelleen kilpailukykyinen. Laatikko osaa laittaa vapaalle kun auto on pysähdyksissä D-moodissa (ei juurikaan tunnu käyttäjälle) ja lukitus mahdollisuus (netistä luettua) on joka vaihteella.
Oispa kiva tietää onko Saabin "Sentronic" ohjauksessa mitään erityistä. Täällä on väännetty siitä, onko se ns oppiva käytön mukaan vaiko vain laatikon omien ominaisuuksien mukaan adaptoituva.
Bensaversion viisivaihteinen tosiaan tuntuu enemmän luistavalta kuin mitä dieselistä löytyvä. Johtuuko tuo sitten vain tunteesta ja pidemmästä kierrosalueesta, vaiko onko luistoa oikeastikin enemmän? En tiedä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Ristom kirjoitti:Saabin automaattiloorat oppivat käsittääkseni vain kytkemään eri vaihteita mahdollisimman pehmeästi. Ominaisuus tasaa mahdollisesta kulumisesta johtuvaa vaihtamistapahtuman muuttumista. Kuskilta loora ei valitettavasti opi niin mitään.
Molemmat AF40 (6v.) ja FA57 (5v.) toimivat samalla järjellä (?).
Jos laatikon ohjelma jostain syystä jouduttaisiin nollaamaan huollossa tms. niin laatikolle pitää erityisellä jaksotetulla totutusajolla opettaa vaihdot.
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Mikä tämän uudemmankorisen 9-3:sen automaatin öljynvaihtoväli on? Jos se on se 120tkm, ja öljystä vaihtuu silloin puolet, ja taas pitäis päästä 120tkm/ jotain 5-8 vuotta, niin ongelmia varmaankin tulee. Vanhoissa autoissa tuijotetaan nimenomaan ajettuja kilometrejä, ja tällainen perushuoltoväli voi olla kymmenenkin vuotta, ja sitten ihmetellään kun ei oikein pelaa...
Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia
Sen verran olen itse huomannut, että manuaaliseen napeilla vaihtamiseen vaikuttaa kaasun käyttö vähän kaasua hitaampi vaihto paljon kaasua nopeampi vaihto.Marko A kirjoitti: Oispa kiva tietää onko Saabin "Sentronic" ohjauksessa mitään erityistä. Täällä on väännetty siitä, onko se ns oppiva käytön mukaan vaiko vain laatikon omien ominaisuuksien mukaan adaptoituva.
Tämä siis 2009 9-5 Aerossa.
Täytyy yrittää ottaa selvää tuosta laatikon ohjauksesta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.