Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM

Viesti Kirjoittaja Ristom »

kalle37 kirjoitti:
Ristom kirjoitti:Vai onko peräti liikkeestä lataava virtalähde?
Usko nyt jo 10v tai 160000km :)
Ei se nyt uskonasia ole, jos pohtii "ääneensä" millä se sen 10 vuotta sitten toimii.. Ei kai kuitenkaan pyhällä hengellä? :lol:
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3044
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Anturissa on 3vdc (500 mAh) litium paristo joka ei ole vaihdettavissa
9-3 SC 2,8 turbo XWD Hirsch
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1633
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Mimmi kirjoitti:
9000cse kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Muista, että talvirenkailla on eri paineet kuin kesärenkailla ja joudut kalibroimaan TPMSn renkaidenvaihdon jälkeen (2:sti vuodessa).
Olettaen että kesä ja talvipyörät on saman kokoiset, rengas paineet riippuu paljolti renkaan koosta, profiilista ja valmistajasta ja auton painosta tietysti mutta se tuskin muuttuu kesän ja talven aikana :mrgreen: . Täytyy antaa välillä "Mimmi":lle takasin sitä mitä "Mimmi" antaa meille. :wink: :mrgreen:
Hyvä yritys, mutta hukkaan meni.
Paine muuttuu lämpötilan funktiona.
Ottaako TPMS huomioon lämpötilan alenemisen aiheuttaman paineen alenemisen vai herjanneeko heti? Millainen hystereesihän noissa lie? Teoriassa itsellä toimisi JOS molempiin vanteisiin anturit saisi kiinni kun sekä kesä- että talvirenkaat on 225/45/17 ja pidän about samoja paineita molemmissa.
9000cse
"Aero"
Viestit: 325
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 17:30
Paikkakunta: Turku

Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM

Viesti Kirjoittaja 9000cse »

Mimmi kirjoitti:
9000cse kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Muista, että talvirenkailla on eri paineet kuin kesärenkailla ja joudut kalibroimaan TPMSn renkaidenvaihdon jälkeen (2:sti vuodessa).
Olettaen että kesä ja talvipyörät on saman kokoiset, rengas paineet riippuu paljolti renkaan koosta, profiilista ja valmistajasta ja auton painosta tietysti mutta se tuskin muuttuu kesän ja talven aikana :mrgreen: . Täytyy antaa välillä "Mimmi":lle takasin sitä mitä "Mimmi" antaa meille. :wink: :mrgreen:
Hyvä yritys, mutta hukkaan meni.
Paine muuttuu lämpötilan funktiona.
Muuttukoot mutta kyllä itellä ainakin on samat paineet kesät talvet, Kesärenkaat 225/40-18", talvirenkaat 215/55-16". Edelleen paineet riippuu renkaan koosta. 8O
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5055
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mimmi on siinä mielessä oikeassa, että talvella on lämpötilan vaihtelut niin suuret, että 15-20 asteen muutos lämpötilassa muuttaa radikaalisti paineita jolloin TPM voi herjailla enemmän. Mulla esim renkaat alle laitettaessa paineita laitoin sen 2.5 bar, ja tossa kovilla pakkasilla kävin tarkastamassa niin oli enää 1.7bar ja renkaat eivät vuoda, koska kaikissa tasan nakutetusti samat paineet.

Toisaalta kyllä ton pitäis toimia, jos saman kokoiset renkaat on ja haluaa pitää samat paineet. Eli kun lämpötilan vaikutuksesta renkaiden paine laskee alle halutun niin herjaa ihan oikein. Mutta toimiiko toi toiseen suuntaan, eli ilmoittaa ylipaineesta? Sillä jos käyt kovilla pakkasilla nostamassa paineet ja lämpötila nousee, nousee vastaavasti paine renkaassa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI DSG L&K -16, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5055
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM

Viesti Kirjoittaja tturku »

ja jotta yllä oleva vääntö saa tähän loppunsa niin paineeseen (yleinen kaasujen paineen yhtälö) vaikuttaa seuraavat tekijät:
pV = nRT
jossa
p = paine
V = tilavuus
n = kaasun moolimäärä
R = yleinen kaasuvakio

Eli paineeseen vaikuttaa sekä tilavuus että lämpötila, että kaasun määrä ja tyyppi :wink:

Eli ei tarvii alkaa vääntämään enempää saati nokittelemaan, ne päivät jolloin sellaista tapahtui täällä ovat toivottavasti ohi
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI DSG L&K -16, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1633
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

tturku kirjoitti:ja jotta yllä oleva vääntö saa tähän loppunsa niin paineeseen (yleinen kaasujen paineen yhtälö) vaikuttaa seuraavat tekijät:
pV = nRT
jossa
p = paine
V = tilavuus
n = kaasun moolimäärä
R = yleinen kaasuvakio

Eli paineeseen vaikuttaa sekä tilavuus että lämpötila, että kaasun määrä ja tyyppi :wink:

Eli ei tarvii alkaa vääntämään enempää saati nokittelemaan, ne päivät jolloin sellaista tapahtui täällä ovat toivottavasti ohi
Typpeä renkaisiin niin ei ole tuo lämpötilasta johtuva paineenvaihtelu niin ongelmana. :wink:
karitammi
"Aero"
Viestit: 483
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM

Viesti Kirjoittaja karitammi »

tturku kirjoitti: Eli ei tarvii alkaa vääntämään enempää saati nokittelemaan, ne päivät jolloin sellaista tapahtui täällä ovat toivottavasti ohi
Saako täydentää sentään :D ? Yllä mainitsemastasi yhtälötä saadaan, että pV/T on kaasukohtainen vakio. Oletetaan lisäksi, että renkaan tilavuus säilyy vakiona. Se on ihan kohtuullinen oletus ajettavilla ilmanpaineilla, koska rengas on aika jäykkä laajenemissuuntaan.

Oletuksesta seuraa p/T = on vakio, josta seuraa, että x % pudotus T:ssä laskee p:tä x %. T pitää olla kelvineinä.

Yllä mainitsemasi painepudotus mahtuu juuri ja juuri järnkevään haarukkaan; Paineen pudotus on noin 30 %. Tämä vastaisi liki 100 asteen pudotusta lämpötilassa. No tuossa tehtiin vakiotilavuusoletus, mikä jättää varaa selittelyyn.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5055
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tottahan toki, koska asiaa kirjoittaa ja ei yritä alkaa vääntämään. Eihän keskustelu kiellettyä (vielä) ole :mrgreen:

Todellisuudessa myös selvästi kuitenkin huomasi, että tilavuus oli pienentynyt, eli kun renkaaseen laitettiin enemmän ilmaa, sen tilavuus myös muuttuu.

Mutta vaikka yhtälöstä oletetaan että tilavuus olisi vakio ja n ja R ovat vakiota, ei se tarkoita, että se vakio olisi yksi. vaan se voi olla joku muukin luku :wink: Eli ei se lämpötila muutu välttämättä samaa prosenttimäärää, vaan paineen muutoksen määrä jollain kulmakertoimella.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI DSG L&K -16, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96
saabus
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2011 22:50

Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM

Viesti Kirjoittaja saabus »

Tervehdys,

piti oikein rekisteröityä tätä varten, kun omassa 9-3:ssa (vm. 2008, muuttoauto USAsta) tuo TPMS oli vakiona. Kesävanteina on ALU59, jotka autossa oli ostettaessa alla. Talvivanteiksi ostin käytettynä ALU45:set, joihin erikseen ostamani anturit tuurilla passasivat (vanteen sisäpuolella muutaman millin syvennys arvioilta kokoa 1 x 3 cm, kuten yllä mainittiin, joten tämä varmaan kertoo jotain vannemallin sopivuudesta).

Molemmissa vanteissa on siis sensorit paikoillaan ja hyvin pelittää, :saab: ista kun kerran on kyse. Mitään uudelleen ohjelmointeja ei tarvitse renkaiden vaihdon välillä tehdä, empiriisen seurannan perusteella varoituksen paineraja ko. autossa n. 1.8 bar.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM

Viesti Kirjoittaja AC »

petrisa kirjoitti:Kuulinpa tuossa viime talvena hauskan jutun Oulun Wetterin Bemari-gurulta.
Asiakkaan auto (bemari) oli aina töistä lähdettäessä hälyttänyt rengaspaineista. Ei koskaan kotoa (autotallista) lähdettäessä.

Autoa oli tutkittu eikä kukaan ollut löytänyt "vikaa". Sitten joku (liekö ollut tämä guru) oli keksinyt, että missäs niitä kesärenkaita säilytetään. No, siellä kotona tallin nurkassapa tietenkin. Nythän alla oli talvirenkaat, joissa ei ollut langatonta painevalvontaa. Sensijaan niissä tallissa pinossa olevissa kesärenkaissa oli. Autossa oli aktiivisena painevalvonta ja se sai kotona yhteyden renkaisiin ja kaikki oli ok. Kun lähdettiin töistä, yhteyttä renkaisiin ei enää löytynytkään ja tästä syystä hälytys.

Näinhän se homma ratkesi. Asiakas ei ollut perehtynyt autoonsa kunnolla (ei liene kovinkaan suuri ihme), kun oli hankkinut talvirenkaat ja vanteet "ei-merkkiliikkeestä" vaan rengasalan liikkeestä. Rengasliikkeessäkään ei oltu opastettu asiassa mitenkään. Taisi olla jopa niin, että bemarissa sai painevalvonnan aktivoinnin/de-aktivoinnin hoidettua auton ajotietokoneen hallinnan kautta käyttäjä itse. Tästä jälkimmäisestä nyt en ole varma, mutta huollossa nyt ainakin. Eli nykyautot vaativat kunnon perehdyttämistä/perehtymistä, niin omistajalta, käyttäjiltä kuin muiltakin auton kanssa tekemisissä olevilta.
Hauska sattuma sinänsä, lienee kyseessä ollut hieman vanhempi BMW, kun viimeisimmissä malleissa järjestelmä toimii juurikin ABS-anturien avulla ja on kalibroitavissa ja kytkettävissä ilman testeriä.
BMW 320dA Coupe LCI
Meikku
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 16:19
Paikkakunta: Salo

Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM

Viesti Kirjoittaja Meikku »

jmaatta kirjoitti: Typpeä renkaisiin niin ei ole tuo lämpötilasta johtuva paineenvaihtelu niin ongelmana. :wink:
Mistä saa typpeä renkaisiin? Euromaster/Salo kaveri ei ainakaan "ollut kuullutkaan" - mutta tais olla joku kiireajan harjoittelija... :-(
#2367
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1633
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Meikku kirjoitti:
jmaatta kirjoitti: Typpeä renkaisiin niin ei ole tuo lämpötilasta johtuva paineenvaihtelu niin ongelmana. :wink:
Mistä saa typpeä renkaisiin? Euromaster/Salo kaveri ei ainakaan "ollut kuullutkaan" - mutta tais olla joku kiireajan harjoittelija... :-(
Paha ainakaan minulla sanoa mistä sitä Salon suunnalta saisi. Oulun alueelta tiedän ainakin paikan mistä saa. Ei se halpaa lystiä minusta ole joten itse en käytä mutta "hupinsa" kullakin.
mjava
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM

Viesti Kirjoittaja mjava »

saabus kirjoitti:Tervehdys,

piti oikein rekisteröityä tätä varten, kun omassa 9-3:ssa (vm. 2008, muuttoauto USAsta) tuo TPMS oli vakiona. Kesävanteina on ALU59, jotka autossa oli ostettaessa alla. Talvivanteiksi ostin käytettynä ALU45:set, joihin erikseen ostamani anturit tuurilla passasivat (vanteen sisäpuolella muutaman millin syvennys arvioilta kokoa 1 x 3 cm, kuten yllä mainittiin, joten tämä varmaan kertoo jotain vannemallin sopivuudesta).

Molemmissa vanteissa on siis sensorit paikoillaan ja hyvin pelittää, :saab: ista kun kerran on kyse. Mitään uudelleen ohjelmointeja ei tarvitse renkaiden vaihdon välillä tehdä, empiriisen seurannan perusteella varoituksen paineraja ko. autossa n. 1.8 bar.
Hmm... ristiriitaista tietoa: Mimmin mukaan voi rekisteröidä vain 4 sensoria samaan aikaan, vai olisiko niin, että "Eipäs ollut Mimmi oikeassa..." :D

Luultavammin USAn ja Euroopan malleilla ei tässä asiassa ole eroa.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
9-3 Aero Cabriolet aut. -01
96 -78

Edelliset:
9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
mjava
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM

Viesti Kirjoittaja mjava »

Selvittelin, että ALU43:ssa pitäisi myös toimia nuo sensorit. Sensorien hinta ANA:lla (Ruotsissa) n. 1000kr / kpl. Täytyy kysellä hintaa Metro-Autosta vielä.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
9-3 Aero Cabriolet aut. -01
96 -78

Edelliset:
9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Vastaa Viestiin