Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Pientä säätöä auton tilauksen kanssa. Otin tulevaan autooni TPM-järjestelmän, kysyin myyjältä tarvitaanko talvirenkaisiin sensorit: ei tarvita, toimii ESP:llä.
Nyt ottivat Trollhättanista yhteyttä, ettei valitsemiini vanteisiin saa ko. järjestelmää. Tästä voinee siis päätellä, että TPM ei toimi ESP:n avulla, vaan painesensoreilla. Sen verran heillä oli huonoa myyntiä, että kovasti ehdottivat ko. järjestelmän jättämistä pois, jos itse olisin myynyt niin olisin ensisijaisesti kaupannut muuta ratkaisua
No selvittelyä:
- No käykös tuo TMP johonkin muihin vanteisiin?
- En tiedä
- Voitko selvittää?
- Jonkin ajan kuluttua palasivat, että pitää olla Vector TX-paketti, jätetäänkö TMP pois
- Mitä paketti maksaa ja sisältää?
- Selvitän... Vastaus tuli, että verollinen hinta n. 700e, ajattelin että ei paha, otetaan toi, TPM maksaa erikseen n. 300e ja haluamani vanteet olisi ollut yli 100e extraa, joten ei vaikuta juuri loppuhintaa, saapahan hienomman ratin ja puskurin
- Mitäs tarvitaan, jotta TPM toimii talvikiekoissa
- En tiedä...
Alkaa huolestuttamaan, kun tehtaalla ei tiedetä. Odottelen Metro-Auton yhteydenottoa. Aika mielenkiintoinen keissi, tuon TPM:n saa ruksittua normaalisti Saabin sivuilla, jos varustetaso on Vector.
Kyllähän tämä pitää nyt katsoa loppuun, onko kenelläkään muuten täällä ko. järjestelmää / tietoa tähän?
Nyt ottivat Trollhättanista yhteyttä, ettei valitsemiini vanteisiin saa ko. järjestelmää. Tästä voinee siis päätellä, että TPM ei toimi ESP:n avulla, vaan painesensoreilla. Sen verran heillä oli huonoa myyntiä, että kovasti ehdottivat ko. järjestelmän jättämistä pois, jos itse olisin myynyt niin olisin ensisijaisesti kaupannut muuta ratkaisua
No selvittelyä:
- No käykös tuo TMP johonkin muihin vanteisiin?
- En tiedä
- Voitko selvittää?
- Jonkin ajan kuluttua palasivat, että pitää olla Vector TX-paketti, jätetäänkö TMP pois
- Mitä paketti maksaa ja sisältää?
- Selvitän... Vastaus tuli, että verollinen hinta n. 700e, ajattelin että ei paha, otetaan toi, TPM maksaa erikseen n. 300e ja haluamani vanteet olisi ollut yli 100e extraa, joten ei vaikuta juuri loppuhintaa, saapahan hienomman ratin ja puskurin
- Mitäs tarvitaan, jotta TPM toimii talvikiekoissa
- En tiedä...
Alkaa huolestuttamaan, kun tehtaalla ei tiedetä. Odottelen Metro-Auton yhteydenottoa. Aika mielenkiintoinen keissi, tuon TPM:n saa ruksittua normaalisti Saabin sivuilla, jos varustetaso on Vector.
Kyllähän tämä pitää nyt katsoa loppuun, onko kenelläkään muuten täällä ko. järjestelmää / tietoa tähän?
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Tuhan olis kätsä varuste
Mutta eipä taida jälkikäteen asnnus onnistua MY07 malliin
Mutta eipä taida jälkikäteen asnnus onnistua MY07 malliin
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Saabin mukaan ko. anturin saa vain tiettyihn vanteisiin. Onkohan asia todella näin? Vaikutta hieman oudolta.
Tuo ESP tuli mieleen, kun esim. Skeidassa tuo systeemi on toteutettu ESP:llä ja tarkkailee renkaiden pyörimistä. Tyhjempi rengas ilmeisesti pyörii eri vauhtia. No toihan on sekaisin aina talvella, kun on liukasta, mutta sehän onkin Skoda
saapas nähdä miten paljon tuo tulisi maksamaan talvirenkaisiin. Ehkä nimenomaan talvipyöriin tuota kaipaisi.
Tuo ESP tuli mieleen, kun esim. Skeidassa tuo systeemi on toteutettu ESP:llä ja tarkkailee renkaiden pyörimistä. Tyhjempi rengas ilmeisesti pyörii eri vauhtia. No toihan on sekaisin aina talvella, kun on liukasta, mutta sehän onkin Skoda
saapas nähdä miten paljon tuo tulisi maksamaan talvirenkaisiin. Ehkä nimenomaan talvipyöriin tuota kaipaisi.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Juuri näin kuten Mimmi toteaa. Itsellä omakohtaisia kokemuksia kun vaihdoin Turbo X:ään 19"/8,5" BBS CH -vanteet ja ajattelin vaihtaa nuo paineenvalvontaventtiilit ko vanteisiin. Vaihdon jälkeen venttiilit vuotivat juuresta vanteen väärän muodon vuoksi joten luovuin tästä ominaisuudesta.Mimmi kirjoitti:Kaikkiin vanteisiin ei saa anturia kiinni, johtuen vanteen sisäpuolen muotoilusta.
Vaihda toisiin vanteisiin, niin saat anturit niihinkin.
Muista, että talvirenkailla on eri paineet kuin kesärenkailla ja joudut kalibroimaan TPMSn renkaidenvaihdon jälkeen (2:sti vuodessa).
Volvo XC60 T8 -22
9-3 Cabriolet Aero TTID -08
Ex: 9-3 SC Turbo X -08, 9-3 SC Aero -06, 9-3 Aero -02, 900 Tbo Talladega -98
9-3 Cabriolet Aero TTID -08
Ex: 9-3 SC Turbo X -08, 9-3 SC Aero -06, 9-3 Aero -02, 900 Tbo Talladega -98
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Kiitoksia vastauksista, pitää selvitellä, mihin vanteisiin noi anturit saa.
Tosin kun itsellä ei ole tuota Techiä, niin saattaa olla hieman tyyristä huvia kalibroida huollossa. Pitääpä tätäkin tiedustella.
Tosin kun itsellä ei ole tuota Techiä, niin saattaa olla hieman tyyristä huvia kalibroida huollossa. Pitääpä tätäkin tiedustella.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Hmmm... mielenkiintoista! Avengerissa oli tuo ihan vakiona - menenköhän nyt takapakkia tilaamani 9-3 TTiD:n kanssa...
#2367
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Kohta 40 tkm takana ESP-pohjaisella systeemillä. Kerran on hälyttänyt, kerran on ollut renkaassa vajaat paineet. Joten toimii eikä ole "aina sekaisin".mjava kirjoitti:... systeemi on toteutettu ESP:llä ja tarkkailee renkaiden pyörimistä. Tyhjempi rengas ilmeisesti pyörii eri vauhtia. No toihan on sekaisin aina talvella, kun on liukasta, mutta ....
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Tuo on ilmeisesti mahdollista laittaa jälkeenpäin?Meikku kirjoitti:Hmmm... mielenkiintoista! Avengerissa oli tuo ihan vakiona - menenköhän nyt takapakkia tilaamani 9-3 TTiD:n kanssa...
Saabilla järjestelmä on sen verran uusi, että siitä ei tunnu olevan paljoa tietoa jaossa. Itselleni ei ole selvinnyt, että mihin muihin vanteisiin noi sensorit saa, kuin AN81:iin.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Kuulinpa tuossa viime talvena hauskan jutun Oulun Wetterin Bemari-gurulta.
Asiakkaan auto (bemari) oli aina töistä lähdettäessä hälyttänyt rengaspaineista. Ei koskaan kotoa (autotallista) lähdettäessä.
Autoa oli tutkittu eikä kukaan ollut löytänyt "vikaa". Sitten joku (liekö ollut tämä guru) oli keksinyt, että missäs niitä kesärenkaita säilytetään. No, siellä kotona tallin nurkassapa tietenkin. Nythän alla oli talvirenkaat, joissa ei ollut langatonta painevalvontaa. Sensijaan niissä tallissa pinossa olevissa kesärenkaissa oli. Autossa oli aktiivisena painevalvonta ja se sai kotona yhteyden renkaisiin ja kaikki oli ok. Kun lähdettiin töistä, yhteyttä renkaisiin ei enää löytynytkään ja tästä syystä hälytys.
Näinhän se homma ratkesi. Asiakas ei ollut perehtynyt autoonsa kunnolla (ei liene kovinkaan suuri ihme), kun oli hankkinut talvirenkaat ja vanteet "ei-merkkiliikkeestä" vaan rengasalan liikkeestä. Rengasliikkeessäkään ei oltu opastettu asiassa mitenkään. Taisi olla jopa niin, että bemarissa sai painevalvonnan aktivoinnin/de-aktivoinnin hoidettua auton ajotietokoneen hallinnan kautta käyttäjä itse. Tästä jälkimmäisestä nyt en ole varma, mutta huollossa nyt ainakin. Eli nykyautot vaativat kunnon perehdyttämistä/perehtymistä, niin omistajalta, käyttäjiltä kuin muiltakin auton kanssa tekemisissä olevilta.
Asiakkaan auto (bemari) oli aina töistä lähdettäessä hälyttänyt rengaspaineista. Ei koskaan kotoa (autotallista) lähdettäessä.
Autoa oli tutkittu eikä kukaan ollut löytänyt "vikaa". Sitten joku (liekö ollut tämä guru) oli keksinyt, että missäs niitä kesärenkaita säilytetään. No, siellä kotona tallin nurkassapa tietenkin. Nythän alla oli talvirenkaat, joissa ei ollut langatonta painevalvontaa. Sensijaan niissä tallissa pinossa olevissa kesärenkaissa oli. Autossa oli aktiivisena painevalvonta ja se sai kotona yhteyden renkaisiin ja kaikki oli ok. Kun lähdettiin töistä, yhteyttä renkaisiin ei enää löytynytkään ja tästä syystä hälytys.
Näinhän se homma ratkesi. Asiakas ei ollut perehtynyt autoonsa kunnolla (ei liene kovinkaan suuri ihme), kun oli hankkinut talvirenkaat ja vanteet "ei-merkkiliikkeestä" vaan rengasalan liikkeestä. Rengasliikkeessäkään ei oltu opastettu asiassa mitenkään. Taisi olla jopa niin, että bemarissa sai painevalvonnan aktivoinnin/de-aktivoinnin hoidettua auton ajotietokoneen hallinnan kautta käyttäjä itse. Tästä jälkimmäisestä nyt en ole varma, mutta huollossa nyt ainakin. Eli nykyautot vaativat kunnon perehdyttämistä/perehtymistä, niin omistajalta, käyttäjiltä kuin muiltakin auton kanssa tekemisissä olevilta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Onkos noissa paineantureissa akut vai AA paristot?
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Itsekin mietin, mitä tapahtuu kun viereen ajaa toinen Saab varustettuna TPM:llä tai sitten kun kuskaa kesärenkaita peräkontissa (jos myös talvirenkaissa on sensorit).
Tuo virtakysymys on hyvä, ei mitään käsitystä mistä anturi saa virtansa, ehkä ilmasta
Tuo virtakysymys on hyvä, ei mitään käsitystä mistä anturi saa virtansa, ehkä ilmasta
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
10 vuotta tai 160000 km toimivat
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Vai onko peräti liikkeestä lataava virtalähde?
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Ristom kirjoitti:Vai onko peräti liikkeestä lataava virtalähde?
Usko nyt jo 10v tai 160000km
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPM
Olettaen että kesä ja talvipyörät on saman kokoiset, rengas paineet riippuu paljolti renkaan koosta, profiilista ja valmistajasta ja auton painosta tietysti mutta se tuskin muuttuu kesän ja talven aikana . Täytyy antaa välillä "Mimmi":lle takasin sitä mitä "Mimmi" antaa meille.Mimmi kirjoitti:Muista, että talvirenkailla on eri paineet kuin kesärenkailla ja joudut kalibroimaan TPMSn renkaidenvaihdon jälkeen (2:sti vuodessa).
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-