Hei!
Pitkästä aikaa ajan taas Saabilla, nyt yllämainitulla mallilla. Kysymys kuuluu että miten tuo 6-portainen laatikko pitää huoltaa ja mitkä "oireet" on hälyttäviä? Mulla "potkaisee" ikävän tuntuisesti kickdownin kytkiessä pienemmän vaihteen silmään. Onko syytä huoleen? Nyt on öljynvaihto meneillään ja tietenkin toivon että se auttaa, -auton hain saksasta eikä siellä vaihdeta näköjään öljyjä samaan tahtiin kun me suomessa!? Autolla on ajettu 92 tkm ja siinä on ns. Hirsch-tuning eli 175 hp:n mylly, enkä huoltokirjasta löytnänyt erillistä merkintää vaihdelaatikon öljynvaihdosta... Ohjekirja kertoo että vaihtoväli on 120 tkm!?
9-3 TID 1,9 2005 automaatti
Re: 9-3 TID 1,9 2005 automaatti
Öljynvaihtoa kannattaa kokeilla, noista on todella paha sanoa mikä nykäisyn aiheuttaa.
Laatikon toiminnan pystyy myös opettamaan uudestaan, ts. nollataan vaihteiston ohjausyksikkö ja sen "oppimat" parametrit.
Pahimmassa tapauksessa laatikossa on jotain mekaanista vikaa, esimerkiksi venttiilikoneistossa.
Pätkäiseekö laatikko myös liikkeellelähdöissä vai pelkästään kickdownilla?
Laatikon toiminnan pystyy myös opettamaan uudestaan, ts. nollataan vaihteiston ohjausyksikkö ja sen "oppimat" parametrit.
Pahimmassa tapauksessa laatikossa on jotain mekaanista vikaa, esimerkiksi venttiilikoneistossa.
Pätkäiseekö laatikko myös liikkeellelähdöissä vai pelkästään kickdownilla?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: 9-3 TID 1,9 2005 automaatti
Moi!
Joo, kokeilin öljynvaihtoa ja kuuleman mukaan oli mustimmasta päästä mitä kaveri oli nähnyt. Mutta nykäisy ei ainakaan heti häipynyt ja nyt on niin liukasta että ei voi testatakaan...! Pöydälläö oli samanlainen laatikko avattuna (Backfält Bilservice) ja kaveri kyllä tiesi mitä teki, ja koeajossa hän totesi että lamellit on kunnossa, ainoa jossa vika voi olla on venttiilipöytä, jota ei oikein voi korjata, uusi maksanee jotain 1000 - 1500 egeä. Sen pystyy vaihtamaan ilman laatikon purkua ylhäältäkäsin, eli aika heollpo juttu kuitenkin...
Mutta katsotaan vielä jos öljy puhistaa venttiilit ja meno tasaantuisi... kiitos avusta kuitenkin!
Joo, kokeilin öljynvaihtoa ja kuuleman mukaan oli mustimmasta päästä mitä kaveri oli nähnyt. Mutta nykäisy ei ainakaan heti häipynyt ja nyt on niin liukasta että ei voi testatakaan...! Pöydälläö oli samanlainen laatikko avattuna (Backfält Bilservice) ja kaveri kyllä tiesi mitä teki, ja koeajossa hän totesi että lamellit on kunnossa, ainoa jossa vika voi olla on venttiilipöytä, jota ei oikein voi korjata, uusi maksanee jotain 1000 - 1500 egeä. Sen pystyy vaihtamaan ilman laatikon purkua ylhäältäkäsin, eli aika heollpo juttu kuitenkin...
Mutta katsotaan vielä jos öljy puhistaa venttiilit ja meno tasaantuisi... kiitos avusta kuitenkin!