Etupyörän laakeri

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Myrkrid
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Su Loka 10, 2010 18:33
Paikkakunta: Kainuu

Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Myrkrid »

Matkalla syntyneen ujelluksen jälkeen tarkistuksessa merkkiliikkeessä todettiin että etupyörän laakeri vaatii vaihtoa. Orkkislaakerilla ajettu 85 tuhatta. Mitä mieltä väki on, onko ajomäärä alkuperäiselle laakerille OK? Ostin auton nimittäin n. 3kk sitten, ja voisi yrittää vaatia liikkeeltä hinnanalennusta vaihdosta...
#4972
--
Saabiton
M-B C280 W204

Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Bob »

Myrkrid kirjoitti:Matkalla syntyneen ujelluksen jälkeen tarkistuksessa merkkiliikkeessä todettiin että etupyörän laakeri vaatii vaihtoa. Orkkislaakerilla ajettu 85 tuhatta. Mitä mieltä väki on, onko ajomäärä alkuperäiselle laakerille OK? Ostin auton nimittäin n. 3kk sitten, ja voisi yrittää vaatia liikkeeltä hinnanalennusta vaihdosta...
Lyhyeltä tuntuu laakerin kestoikä - omassani -04 SS oli vielä 200 tkm ajettuna originaalit laakerit, eikä uusimistarvetta ollut vielä tuolloinkaan.

Aiemmin omistamani Audi kylläkin "tuhosi" etupyöränlaakerit vaihtokuntoon jo keskimäärin 70 tkm:n matkalla (vaihdoin kolmeen kertaan molemmat, sitten vaihtui auto) - takana siinäkin kesti originaalit vaihtamatta.

vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Millaista ulinaa tästä rikkoutuneesta laakerista lähtee? Aloin kuuntelemaan meidänkin autoa, nyt kun Helsingissä tiet olivat kuivat ja ei ollut lunta, niin nastarenkaat piti melkoista ääntä. Heti hyrähti mieleen että toivottavasti ei ole laakeri. Tämä mongerrus alkoi kyllä heti kun tiet oli lumesta sulat... Tuntuuko esim ohjatessa ravisteluna tms.?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008

Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ensimmäisestä 2002 käyttöön otetusta yksilöstä meillä meni molemmat etupyörän laakerit 90tkm mennessä.

Laakerivian kuulee kyllä kabiiniin, esim. rampissa kun paino on ulkokurvin pyörällä se ulisee, jos vikaa on. Jos taas viallinen laakeri on sisäpuolella kurvia, se hiljenee.

vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Ristom kirjoitti:Ensimmäisestä 2002 käyttöön otetusta yksilöstä meillä meni molemmat etupyörän laakerit 90tkm mennessä.

Laakerivian kuulee kyllä kabiiniin, esim. rampissa kun paino on ulkokurvin pyörällä se ulisee, jos vikaa on. Jos taas viallinen laakeri on sisäpuolella kurvia, se hiljenee.
Kiitos Ristom kuvauksesta! Eiköhän meillä ole nuo nastarenkaat jotka jurnuttavat. Senvverran matala jurnutus sieltä kuuluu.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1476
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja mike »

Sehän kuulostaa jo rellun laakerilta jos noin nopeasti hajoaa. Minusta pyöränlaakerin pitää kestää vähintään 200-300 tkm.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Limu »

Ensimmäisen kerran vaihdoin oikealle eteen n. 120 tkm kohdalla ja toisen kerran 230 tkm kohdalla. Tosin vaihdan tuon laakerin kyllä aika herkästi jos vähänkään klappia löytyy.

Tuo laakerin vaihto ei loppupeleissä ole kovin vaikea juttu vaikka itse tehdä. Siinä kun joutuu vaihtamaan koko navan kerralla. Eli ei tarvitse ulosvetäjiä tai prässejä. Koko napa on A-tarvikkeessa maksanu muistaakseni 120 €. Toki jos on mahdollisuus takuuseen saada ni kannattaa etu hyödyntää.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!

pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Jos ei ole aikaisemmin vaihdettu niin kyllä tarvii. On sellaset mömmöt laitettu vetarin booreihin, ett pitää olla kunnon ulosvetäjä.
96L -77
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
9-5NG -11 Linear BP 220 man

Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Limu »

Napa on kolmella pultilla läpi kiinni. Pultteihin tasaseen koputtelemalla minä olen saanut tähän asti irti. En tosin tiedä oliko 1. omistaja vaihtanut navan alle 80 tkm:ssä. Ja tähän asti en ole vielä ulosvetäjää tarvinnut.

Mutta jokainen omalla tyylillä. Tuo ulosvetäjän käyttö on kuitenkin se helpompi kun laakerin prässäys. Siihen ei jokaisella ole työkaluja omasta takaa.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!

l150040
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: La Syys 03, 2005 07:49
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja l150040 »

Itse jouduin vaihtamaan noin 180tkm kohdalla vasemman etulaakerin. Tuolloin hajotin yhden keskinkertaisen ulosvetäjän ennen, kuin älysin käyttää laadukasta ja melkoisen järeätä mallia. Eli kannattaa ainakin varautua ulosvetäjän käyttöön.

veltto
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Touko 21, 2007 02:13
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja veltto »

Isolla lekalla vaan huitasee vetarin päähän niin kyllä se siitä irtoo :P Noin mä ainakin tein. Mulla laakerit vaihdettu molemmin puolin, toinen alle sadastonnis ja toinen noin kahdessadas, nyt 310000 ajettu.
#3655

Myrkrid
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Su Loka 10, 2010 18:33
Paikkakunta: Kainuu

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Myrkrid »

vili1 kirjoitti:Millaista ulinaa tästä rikkoutuneesta laakerista lähtee? Aloin kuuntelemaan meidänkin autoa, nyt kun Helsingissä tiet olivat kuivat ja ei ollut lunta, niin nastarenkaat piti melkoista ääntä. Heti hyrähti mieleen että toivottavasti ei ole laakeri. Tämä mongerrus alkoi kyllä heti kun tiet oli lumesta sulat... Tuntuuko esim ohjatessa ravisteluna tms.?
Aluksi semmosta aaltomaista ujellusta, sitten eräänä aamuna liikkellelähtiessä ääni oli muuttunut jurisevaksi, ja tosiaan tuntui jalkapohjissa asti. Ohjauksessa en mielestäni huomannut mitään kummallista muutosta.
#4972
--
Saabiton
M-B C280 W204

pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Se ei tuo vetoakseli välttämättä lyömisestä tykkää vaikka rautaa onkin.
96L -77
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
9-5NG -11 Linear BP 220 man

Dasboot
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Touko 07, 2009 12:07

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Dasboot »

Vasen etupyörän laakeri oli kans vaihtokunnos jo karvan vaille 110tkm kohdalla. Kävi pari päivää ennen huoltoa katsastamassa auton. Tiesin jo mennessäni, että vasen etulaakeri on melko varmasti sökö niin käskin katsastusmiehen tarkistaa erityisen tarkasti kaikki laakerit. Leima papereihin eikä mitään mainintaa laakereista vaikka erityisesti pyysin. Seuraavana vuotena seuraava konttori...
#4685
Saab 9-3sc 1.8tA Vector -06 med BSR stage 1

pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Vaatii ammattitaitoa tunnistaa katsastuksessa ääntä pitävä pyöränlaakeri, jos siinä ei ole väljää. Yleensä vain väljät huomataan.
96L -77
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
9-5NG -11 Linear BP 220 man

Vastaa Viestiin