Etupyörän laakeri

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Kiitos! Tosiaan pitkälti samaa puljuahan tämä on Autodocin kanssa, josta olen alipainepumpun joskus aiemmin tilannut. Päädyin ao. FAGin laakeriin ja alennuksen kanssa hinnaksi jäi 113,40e.

Laitoin samoilla toimituskuluilla tulemaan myös muutamat ilman- ja öljynsuodattimet. Katsotaan mitä sieltä tulee, kun tällä ketjulla on vähän sellainen maine, että vaihtelevat ilmoittamatta laatubrändien tuotteita Starkin vastaaviin.

Kikkailemalla olisi muuten mahdollista säästää vielä lisää. Esimerkiksi tuo laakeri maksaa autodoc.ee sivustolla 100,xx e tällä hetkellä ja ilmeisesti toimitus Suomeen onnistuu ihan samoin kuin .fi sivustoltakin. Toimituskulut on hieman suuremmat, mutta se kompensoituu muuten halvemmissa hinnoissa.

https://www.autodoc.fi/fag/2331873
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
pukkonen
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 10:00
Paikkakunta: Turku

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja pukkonen »

Di17 kirjoitti:
pukkonen kirjoitti:Jaahans, laakerin vaihto tiedossa täälläkin.

Tilasin autonosat24.fi sivulta, toimituskuluineen 133 eur, SKF laakerisarja. Saa nähdä tuleeko koskaan, no oli joillakin toisten merkkien foorumeilla hyviä kokemuksia. https://www.autonosat24.fi/1362725-skf- ... akerisarja
Vanha viesti, mutta itselle hyvin ajankohtainen :roll:

Mahtoiko sieltä tulla SKF:n laakeri?
Tuli SKF laakeri. Toisen tilasin FAG:n laakerin. Molemmat nyt asennettu, noin vuoden viiveellä... :roll: Hyvin toimitukset tulevat, muutaman päivän kesti. Tilasin samalla suodattimia, ilmat + öljy.
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Tänään tuli postin saapumisilmoitus ja kävin hakemassa paketin. Aito FAG nuhjuisessa FAGin laatikossa sieltä paljastui. Anturi on VDO niin kuin pitääkin. Toimitus oli aika verkkainen: tilaus sisään sunnuntaina ja paketti oli postissa nyt puolitoista viikkoa myöhemmin torstaina.

Viikon päästä pääsen asentamaan tuon, toivotaan että vanha kestää siihen saakka.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Vanha laakeri kesti kuin kestikin, vaikka aikamoista meteliä se loppuvaiheessa sopivilla nopeuksilla piti. Vaihto sujui näppärästi, kun varustautui napamutteria varten kolmen vartin pitkällä vääntimellä. Uusi laakeri sai taas menon kuulostamaan saabimaisen hiljaiselta ja vakkarikin toimii juuri niin kuin pitääkin.

Kuva
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja ezku »

Pulttikoneella lähtee myös napamutteri kivasti irti... :D
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
Zuunah
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Heinä 29, 2017 07:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Zuunah »

saabson kirjoitti:Moro,

Kädetön automies varmistelee:

Saab 9-3 2007, 1.9TiDS. Autosta kuuluu ulinaa (tai enemmänkin pärinää, vähän kuin ajaisi heräteraidan päällä tai olisi moottoripyörä takana) ajettaessa, etenkin suuremmilla nopeuksilla. Ääni alkoi suht yhtäkkiä (päivän parin aikana). Ääni muuttu nopeuden muuttuessa ja välillä itsekseen satunnaisesti, sen sijaan eri reagoi mitenkään moottorin kierroksiin, töyssyihin ajoon tai sivuttaisliikkeisiin/ohjaukseen/mutkiin tai painon siirtymiseen pyörälle. Ei myöskään merkitystä onko veto päällä vai ei.
Vaikea paikallistaa mutta paras arvaus olisi oikea etunurkka.

Toissapäivänä katsastettu (ääni oli jo tällöin) huomatuksetta, väljyyttä ei ole missään pyörässä ollenkaan. Sen sijaan pieni värinä tuntuu kun oikeaa etupyörää pyörittää ja pitää toista kättä etujousella. Kuskin puolella samanlaista ei ole. Mikään kulma ei lämpene ajon aikana.

Näin vähemmälläkin autotietämyksellä repsikan puolen pyörän laakeri tulisi ensimmäisenä mieleen, mutta tuo suht. yhtäkkinen alkaminen, väljyyden puute ja se ettei kääntyminen pahenna tai paranna tilannetta vaan saa epäilemään että onko tuo sittenkin jotain muuta.
Onko tähän jotain jollain fiksummalla jotain kommenttia pistetäänkö osa tilaukseen vai voiko olla esim. vetarin tukilaakeri tai joku muu sen sijaan, niitäkin kai on näissä mennyt, tai onko jotain muita helppoja tee-se-itse diagnostiikkatoimenpiteitä millä tuota voisi varmistaa ennen osalottoa?
Selvisikö tuo laakeriviaksi? Omassa autossa melkeen 1:1 vastaavat oireet, mutta ulina alkaa, kun nopeuden nostaa vähän yli 100 km/h. Joka kulma tunkkailtu ilmaan ja heiluteltu pyöriä väljyyttä etsien. Lisäksi kättä pidetty etujousien päällä rengasta pyörittäen. Kaikki tuntuu omaan käteen ihan normaalilta. Mikähän tuota ääntä mahtaa tehdä?
#7525
Aero 9-3 2003
Jopela
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2016 05:05
Paikkakunta: Pori

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Jopela »

Kyllä mulla ainakin humina/ulina ratkesi laakerinvaihdolla. Molemmille puolille kannattaa samalla tehdä ja vaihtaa vetarit kanssa jos on yhtään budjettia. Lista toki jatkuu jos rahaa on kuin roskaa.
Saab 9-3 SC Vector 1.9TTiD A6 MY08
Saab 9000 Aero RE85 -95
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ezku kirjoitti:Pulttikoneella lähtee myös napamutteri kivasti irti... :D
Minulla ei ainakaan ollut napamutterin kanssa mitään ongelmaa vaan se lähti vääntimellä ja jatkovarrella helposti. Sen sijaan napa ei lähtenyt vetarista irti "kivasti". Tarvittiin jämerä ulosvetäjä, kun yksi malli jo korkkasi heti alkuunsa.

Laakerin vikaa en havainnut muuten kuin abs-anturin antaman vian vuoksi. Vasta lämpimänä antoi vikaa käynnistyksen jälkeen. Ei koskaan kesken ajon eikä kylmänä. Lakeri oli kulunut kun sitä vertasi uuteen kädessä pyöritellessä. Paljon raskaammin pyöri ja yhdessä kohtaa oli pykimistä. Varmaan jossain vaiheessa olisi alkanut sitten ääntämäänkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Löytääkö joku tuolle kuvassa olevalle kiinnikkeelle osanumeroa jossa on abs anturin liitin kiinni? Se kiinnittyy pultilla iskariin hitsattuun peltilipareeseen. Enlöydä epc:stä vaikka kuinka etsin...
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Onko kukaan tutkinut mitä tavaraa Neolta tulee "alternative" paketissa? Appiukko harkitsee budjettivaihtoehtoa. Mutta mahtaisko sieltä hyvällä säkällä tulla FAGin tai SKF:n tekele?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kannattaa katsoa myös se, mitä siellä SKF:n tai FAG:n laatikossa on. Astraan tuli oikealle taakse SKF, nyt sitten vasemmalle FAG. Ja molemmissa tapauksisssa laatikossa samanlainen Korealainen laakeri, mitä autossa on alunperinkin - siis koko napa tietysti.
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Tonnari88 kirjoitti:Onko kukaan tutkinut mitä tavaraa Neolta tulee "alternative" paketissa? Appiukko harkitsee budjettivaihtoehtoa. Mutta mahtaisko sieltä hyvällä säkällä tulla FAGin tai SKF:n tekele?
Saahan sitä tilata ja katsoa mitä sieltä tulee. Ei tuossa häviä kuin korkeintaan puolikkaan laatulaakerin hinnan. Tosin näyttää tällä hetkellä olevan "out of stock".
KN/Lieto kirjoitti:Kannattaa katsoa myös se, mitä siellä SKF:n tai FAG:n laatikossa on. Astraan tuli oikealle taakse SKF, nyt sitten vasemmalle FAG. Ja molemmissa tapauksisssa laatikossa samanlainen Korealainen laakeri, mitä autossa on alunperinkin - siis koko napa tietysti.
Taisin jo aiemmin mainita ketjussa, että mulle tuli autodocilta FAGin paketissa FAGin laakeri. Hyvin on pyöriny pari tuhatta kilsaa 8)
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kai voi olla sitäkin, ettei kaikki valmistajat tee tai edes saa tehdä kaikkia mahdollisia laakereita kaikkii autoihin. SKF:ltä tuota pari vuotta takaperin kysyinkin. Kuulemma aivan normi touhua, he kuitenkin vastaavat laadusta...mitä se nyt sitten ikinä tarkoittaakaan. Astran takapyörän laakerit kesti 120 ja 140 tkm, kaipa nuo saman menee. Minusta vähän outo tapa alalla.
San Saba
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2018 16:24

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja San Saba »

Terve

Kuulostaapi siltä, että pitäisi laakeria vaihdella. Osoittautuivatkin piru vie kalliimmiksi kuin luulin, Autojerryn tarjoukset 600+ euroa molempien eturenkaiden laakerien vaihdolle. Kommenttina "laakerit on kalliita, 250 e/kpl".

Miten onnistuu tällaiselta semikätevältä kaverilta laakereiden vaihto itse? Voisi tietysti konsultoida erästä vähän perehtyneempää kaveria myös asiassa.

Pistänkö tilaten kaksi kappaletta näitä: CLICK ? Autolla mittarissa 229tkm, enkä usko että kumpaakaan on vaihdettu aiemmin, niin samalla hyvä tehdä varmaan molemmat.
Saab 9-3 2.0T Aero SS -04 / Stage 1 / Biopower
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

San Saba kirjoitti:Terve

Kuulostaapi siltä, että pitäisi laakeria vaihdella. Osoittautuivatkin piru vie kalliimmiksi kuin luulin, Autojerryn tarjoukset 600+ euroa molempien eturenkaiden laakerien vaihdolle. Kommenttina "laakerit on kalliita, 250 e/kpl".

Miten onnistuu tällaiselta semikätevältä kaverilta laakereiden vaihto itse? Voisi tietysti konsultoida erästä vähän perehtyneempää kaveria myös asiassa.

Pistänkö tilaten kaksi kappaletta näitä: CLICK ? Autolla mittarissa 229tkm, enkä usko että kumpaakaan on vaihdettu aiemmin, niin samalla hyvä tehdä varmaan molemmat.
Motonetistä saa laakerin 149 euroa kipale. https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=500

Vaihto ei ole mikään kovin hankala homma, itseltä suurin aika tuhraantui navan ylimmän pultin irroittamiseen, koska siihen piti vähän kikkailla että sai sellaisen jatkon joka mahtuu, jos pääsee montusta käsin katselemaan niin helpottaa varmasti, itse tein tuon autotallin lattialla.

Toinen aikaa vievä asia oli itse navan irti saaminen olka-akselista, mutta siihen löytyi sitten lopulta lääke 10 kilon lekasta. Aikaa meni muistaakseni luokkaa neljä tuntia ekalla kerralla, mutta toisen laakerin vaihdoin noin tunnissa, tai ehkä nopeamminkin, ei siinä kauheasti hommaa ole jos vaan pultit lähtevät auki, suosittelen suihkimaan rost-offia tai vastaavaa vaikka vuorokausi ennen töiden aloittamista.

Tein tuon sen takia kaksi kertaa että tilasin ensin tarvikenavan, jossa ei ollu VDO:n ABS-anturia, ja ainakaan minun 2009 9-3 ei sitä hyväksynyt vaan ilmoitteli satunnaisesti ABS-vioista. Sitten hain tuon Motonetin alkuperäislaatuisen (SKF tai FAG) navan ja sillä pelitti sitten hyvin.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Vastaa Viestiin