Etupyörän laakeri

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 517
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

jusahh kirjoitti:Viat, gotta catch em all.
Kävin diagnosoimassa ja vasemman laakerin vika löytyi perinteisellä värähtelytason mittauksella, eli jousesta kevyt ote ja pyörittämään pyörää. Kädessä tuntuu selkeä jousen tärinä. Verrokkina nostin toisen puolen, jossa jousi ei herännyt ollenkaan värähtelemään
https://www.dropbox.com/s/43uatk32azenq ... 09_002.jpg
https://www.dropbox.com/s/8y1lniy3rtpzm ... 09_001.mp4
lentäväsaabisti kirjoitti: Motonetin halvimmalla navalla nyt takana 5 tkm ilman ongelmia. Ei nyi cruisella ja muutenkin lukemat ok.
Onko vielä kestänyt? Oliko Pro Parts Swedenin osa?
Itse laakeri toimii hyvin, abs-anturi lopetti toimintansa n. 2tkm sitten. Hommasin käytetyn alkuperäisen tilalle ja taas toimii. En tiedä mikä anturiin tuli, kertalaakista meni ja piti se antaa motonetille, ja olisin saanut todennäköisesti kokonaan uuden navan, mutta jäi se tekemättä kun "uusi" kehä toimii hyvin.

Kestiköhän tuo nyt 20tkm suunnilleen, ei ollu iso haitta kun itse ropaili irti ja takaisin kiinni, tietysti jos olisi ollut jossain liikkeessä laitettu niin olisi voinut enemmän sylettää, mutta silloin olisi varmaan takuukin toiminut kyllä.

Napa oli FAGin, SKF:ssä oli ainakin ulkoisesti täysin sama abs-kehä.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Aikamoista kuraa kyllä jos uusi kehä ja anturi pettävät 20tkm jälkeen. Onko kuvaa kehästä/anturista? Mikä oli suurin ero OEM vs. tarvike tuossa?
EX: 9³SS BioPower
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 517
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

jusahh kirjoitti:Aikamoista kuraa kyllä jos uusi kehä ja anturi pettävät 20tkm jälkeen. Onko kuvaa kehästä/anturista? Mikä oli suurin ero OEM vs. tarvike tuossa?
Ei ole kuvaa, mutta ei siinä juuri mitään eroa ollut, piuha vähän paksumpi ja ei ollut VDO:n logoa :)

Nyt kun tarkemmin mietin niin kyllä se yli 30tkm kesti, mutta onhan se silti vähän. Veikkaisin että oli joku valmistusvika tai sitten itse kiinnittäessä mokaillut jotain.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Täälläkin laakeri uusittu. FAGgilainen tuli ja ulosvedin saa olla aika järeä että vetari lähtee varmasti ilman lisävahinkoa irti.. :D
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja jusahh »

A.L. kirjoitti:Täälläkin laakeri uusittu. FAGgilainen tuli ja ulosvedin saa olla aika järeä että vetari lähtee varmasti ilman lisävahinkoa irti.. :D
Kuparivasara on myös todella kätevä. Ei riko paikkoja. http://tuotteet.etra.fi/tuotekuvat/1531 ... asarat.jpg
EX: 9³SS BioPower
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5260
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tuosta xwd:stä rupesi vain vetarien päät leviämään, kun isolla messinkimujulla lyömällä koitti saada irti. Järeähkö ulosvedin oli paikallaan ja silläkin sai taistella tosissaan. Spoorit olivat kauttaaltaan ruosteessa ja muka hyvät penetraatioaineetkaan eivät olleet kaikkialle päässeet. Kyllä noissa loppupään kolkeissa on laatu kauttaaltaan huono, ellei aivan p*ska. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kuparitahnaa siellä nyt on välissä odottamassa seuraavaa kertaa.
Yllättävän paljon vain on sattunut vikaa tähän 2011 vuosimalliin verrattuna noihin muihin perheessä oleviin kolkkeihin. Liekö kyse laadusta vai huonosta tuurista??
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Kyllä nää on kaikki ilmeisesti aika pommeja... kuten monet muutkin 2000-> autot.
EX: 9³SS BioPower
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Risto »

jusahh kirjoitti:Kyllä nää on kaikki ilmeisesti aika pommeja... kuten monet muutkin 2000-> autot.
Eriävä mielipide. Täältä löytyy lähes 150 tkm. ajettu vm. -08 ilman vikoja omistusaikanani eikä ensimmäisen omistajan mukaan hänelläkään ollut ollut mitään ongelmia. Enkä usko, että kyseessä olisi mikään poikkeusyksilö.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja 900i »

Omani 2007 mallissa oli 145tkm mittarissa eikä yhtään niveltä, koiranluuta, bumerangia, tai pyöränlaakeria vaihdettu. Ainoastaan iskarin yläpäät ja etujouset hyvin varhaisessa vaiheessa meni uusiksi. Sen sijaan taloudessa oleva 2010 mallissa meni uusiksi 40tkm ajettuna molemmat koiranluut.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 517
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Mulla on nyt 80 tkm:n (2v) ajalla mennyt puola ja pyöränlaakeri. Eli ei tätä nyt voi pommiksi sanoa, ja kenkää on saanut, reilusti.


Alustaremppaa tosin nyt täytyy alkaa tekemään, kun meni etujouset poikki ja laakerit jumissa (alkup. ajettu 208tkm)

IV Golfiin meni 1.5 vuodessa noin 2.5Ke.

PS. Sai muuten vetarit ihan käsin työntämällä pois :lol:
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Vasemmalla on menty nyt 60 tkm (120->180) Pro Parts Swedenin navalla, siis Motonetin halvimmalla. Viikko sitten vaihdatin oikealle niin ikään halvimman, koska nopealla aikataululla ei FKG:tä sinne saanut. Tällä kertaa Motonetista sai CSP-merkillä varustetun. ABS-anturin johto oli vieläkin lyhyempi kuin PPS:llä. Ja kaikkiaan ainakin 2 cm lyhyempi kuin orggiksessa.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Terve, nyt on vaihdettu eteen vasemmalle laakeri. Pyörän alumiininen napa johon laakeri kiinnittyy oli kyllä hapettunut aika pahasti. Alla olevissa kuvissa näkee miten pyöränlaakerin ja pyörännavan välisessä liitoksessa on hapettumaa. Pulttiliitoksen otsapinnasta "puuttuu" ainetta sen jälkeen kun viilalla poistin alumiinioksidin. Nyt en enää ihmettele, miksi speedpartsilla myydään Saabin napoja, voi jessus sentään. Ei napa voi kadota :)

https://www.dropbox.com/s/kbdma1m1vs9my ... 16_007.jpg
https://www.dropbox.com/s/6i4ut52k3a5vn ... 16_014.jpg
https://www.dropbox.com/s/ajlujcmw46zqv ... 16_015.jpg
https://www.dropbox.com/s/cxvskl9texcem ... 16_016.jpg
https://www.dropbox.com/s/bffq07e76gxy4 ... 16_017.jpg
https://www.dropbox.com/s/us36uo7kcqwc3 ... 16_030.jpg

Laakeri lähtee kivasti irti kun avaa kiinnityspultteja n. 5-10mm. Tämän jälkeen voi tuurnalla / lekalla suoraan paukuttaa navan takapuolelta / vetarin puolelta pultin kantoihin vuorotellen. Antautuu kovemmatkin hapettumat
https://www.dropbox.com/s/snp9y2e5q3guwg4/irrotus.jpg

Itse otin iskarin kiinnityspulti auki, jotta sain vetarin työnnettyä pois paikaltaan. Edellellisestä vetarin kumin vaihdosta Bilteman tervaspray toimi hyvin ja vetari tuli napauttamalla pois. Iskarin pultit ja myös pyöränlaakerin pultit ovat ilm. vaihtokamaa, koska vääntömomentti Haynesin mukaan on aika huisi. Pyörän navalla 90Nm + 45 ast. ja iskarin pulteille 80Nm ja 135 ast.
EX: 9³SS BioPower
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja A.L. »

A.L. kirjoitti:Liitytään joukkoon. TTiD alkoi viime viikolla ilmaista pyöränlaakerista pienellä jurinalla. Aluksi ajattelin sen tulevan nastarenkaista jotka mekastivat syksyllä kuivalla asvaltilla juuri samalla äänensävyllä. Nyt tänään aamulla huomasin että ääni häviää, kun kääntää oikealle ja vasemmalle kurvatessa ääni on kovimmillaan. Kotona auto tunkille ja vasen rengas klappaa yläreunasta n. sentin. Kai tuolla vielä huomenna pääsee varaosa kaupoille ja töihin missä saan laakerin vaihdettua....
Niin ja auto vm 2011 ja 141tkm ajettu.
Ja nyt 143tkm ja oikean puolen laakeri sökö. :) Aika tarkkaa laatua.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Nytköhän mulla lasahti pyöränlaakeri? Alkoi yllättäen pitämään sellaista jurnuttavaa ääntä (vähän niinkuin nastarenkaat volisevat asfaltilla), ääni kuuluu pahiten 40km/h, 60km/h ja 90km/h kieppeillä, yli satasta kun mennään niin ei kuulu oikeastaan ollenkaan. Nousee ja laskee nopeuden mukaan ja hieman kuulostaisi siltä että oikealle kaartaessa voimistuu. Tarkka kuuloni paikansi jurnutuksen vasemmalle eteen. Ja ääni on tosiaan aika kova, häiritsee ihan korvaakin jo. Ja tuntuu jalkapohjassa kun sopivalle taajuudelle sattuu.

Onko näistä Motonetin laakereista nyt muuta tietoa tällä hetkellä kuin että tuo 169.90€ maksava "parempi" laakerisarja on varmuudella toimiva peli (http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=500)? Onko ihmiset löytäneet muita vaihtoehtoja? Pitää soitella marmoritkin vielä läpi. Uskaltaako tuon laittaa mille tahansa pajalle asennettavaksi, eli onko asennus rakettitiedettä? Itselläni ei ole välineitä tuohon.
9³ SC 1.8t
Vastaa Viestiin