lentäväsaabisti kirjoitti: Motonetin halvimmalla navalla nyt takana 5 tkm ilman ongelmia. Ei nyi cruisella ja muutenkin lukemat ok.
Onko vielä kestänyt? Oliko Pro Parts Swedenin osa?
Itse laakeri toimii hyvin, abs-anturi lopetti toimintansa n. 2tkm sitten. Hommasin käytetyn alkuperäisen tilalle ja taas toimii. En tiedä mikä anturiin tuli, kertalaakista meni ja piti se antaa motonetille, ja olisin saanut todennäköisesti kokonaan uuden navan, mutta jäi se tekemättä kun "uusi" kehä toimii hyvin.
Kestiköhän tuo nyt 20tkm suunnilleen, ei ollu iso haitta kun itse ropaili irti ja takaisin kiinni, tietysti jos olisi ollut jossain liikkeessä laitettu niin olisi voinut enemmän sylettää, mutta silloin olisi varmaan takuukin toiminut kyllä.
Napa oli FAGin, SKF:ssä oli ainakin ulkoisesti täysin sama abs-kehä.
Saab 9-3 SC 1.8tBioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
jusahh kirjoitti:Aikamoista kuraa kyllä jos uusi kehä ja anturi pettävät 20tkm jälkeen. Onko kuvaa kehästä/anturista? Mikä oli suurin ero OEM vs. tarvike tuossa?
Ei ole kuvaa, mutta ei siinä juuri mitään eroa ollut, piuha vähän paksumpi ja ei ollut VDO:n logoa
Nyt kun tarkemmin mietin niin kyllä se yli 30tkm kesti, mutta onhan se silti vähän. Veikkaisin että oli joku valmistusvika tai sitten itse kiinnittäessä mokaillut jotain.
Saab 9-3 SC 1.8tBioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Tuosta xwd:stä rupesi vain vetarien päät leviämään, kun isolla messinkimujulla lyömällä koitti saada irti. Järeähkö ulosvedin oli paikallaan ja silläkin sai taistella tosissaan. Spoorit olivat kauttaaltaan ruosteessa ja muka hyvät penetraatioaineetkaan eivät olleet kaikkialle päässeet. Kyllä noissa loppupään kolkeissa on laatu kauttaaltaan huono, ellei aivan p*ska. :)
Kuparitahnaa siellä nyt on välissä odottamassa seuraavaa kertaa.
Yllättävän paljon vain on sattunut vikaa tähän 2011 vuosimalliin verrattuna noihin muihin perheessä oleviin kolkkeihin. Liekö kyse laadusta vai huonosta tuurista??
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jusahh kirjoitti:Kyllä nää on kaikki ilmeisesti aika pommeja... kuten monet muutkin 2000-> autot.
Eriävä mielipide. Täältä löytyy lähes 150 tkm. ajettu vm. -08 ilman vikoja omistusaikanani eikä ensimmäisen omistajan mukaan hänelläkään ollut ollut mitään ongelmia. Enkä usko, että kyseessä olisi mikään poikkeusyksilö.
Omani 2007 mallissa oli 145tkm mittarissa eikä yhtään niveltä, koiranluuta, bumerangia, tai pyöränlaakeria vaihdettu. Ainoastaan iskarin yläpäät ja etujouset hyvin varhaisessa vaiheessa meni uusiksi. Sen sijaan taloudessa oleva 2010 mallissa meni uusiksi 40tkm ajettuna molemmat koiranluut.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011. 900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green. 96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vasemmalla on menty nyt 60 tkm (120->180) Pro Parts Swedenin navalla, siis Motonetin halvimmalla. Viikko sitten vaihdatin oikealle niin ikään halvimman, koska nopealla aikataululla ei FKG:tä sinne saanut. Tällä kertaa Motonetista sai CSP-merkillä varustetun. ABS-anturin johto oli vieläkin lyhyempi kuin PPS:llä. Ja kaikkiaan ainakin 2 cm lyhyempi kuin orggiksessa.
Terve, nyt on vaihdettu eteen vasemmalle laakeri. Pyörän alumiininen napa johon laakeri kiinnittyy oli kyllä hapettunut aika pahasti. Alla olevissa kuvissa näkee miten pyöränlaakerin ja pyörännavan välisessä liitoksessa on hapettumaa. Pulttiliitoksen otsapinnasta "puuttuu" ainetta sen jälkeen kun viilalla poistin alumiinioksidin. Nyt en enää ihmettele, miksi speedpartsilla myydään Saabin napoja, voi jessus sentään. Ei napa voi kadota
Laakeri lähtee kivasti irti kun avaa kiinnityspultteja n. 5-10mm. Tämän jälkeen voi tuurnalla / lekalla suoraan paukuttaa navan takapuolelta / vetarin puolelta pultin kantoihin vuorotellen. Antautuu kovemmatkin hapettumat https://www.dropbox.com/s/snp9y2e5q3guwg4/irrotus.jpg
Itse otin iskarin kiinnityspulti auki, jotta sain vetarin työnnettyä pois paikaltaan. Edellellisestä vetarin kumin vaihdosta Bilteman tervaspray toimi hyvin ja vetari tuli napauttamalla pois. Iskarin pultit ja myös pyöränlaakerin pultit ovat ilm. vaihtokamaa, koska vääntömomentti Haynesin mukaan on aika huisi. Pyörän navalla 90Nm + 45 ast. ja iskarin pulteille 80Nm ja 135 ast.
A.L. kirjoitti:Liitytään joukkoon. TTiD alkoi viime viikolla ilmaista pyöränlaakerista pienellä jurinalla. Aluksi ajattelin sen tulevan nastarenkaista jotka mekastivat syksyllä kuivalla asvaltilla juuri samalla äänensävyllä. Nyt tänään aamulla huomasin että ääni häviää, kun kääntää oikealle ja vasemmalle kurvatessa ääni on kovimmillaan. Kotona auto tunkille ja vasen rengas klappaa yläreunasta n. sentin. Kai tuolla vielä huomenna pääsee varaosa kaupoille ja töihin missä saan laakerin vaihdettua....
Niin ja auto vm 2011 ja 141tkm ajettu.
Ja nyt 143tkm ja oikean puolen laakeri sökö. Aika tarkkaa laatua.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Nytköhän mulla lasahti pyöränlaakeri? Alkoi yllättäen pitämään sellaista jurnuttavaa ääntä (vähän niinkuin nastarenkaat volisevat asfaltilla), ääni kuuluu pahiten 40km/h, 60km/h ja 90km/h kieppeillä, yli satasta kun mennään niin ei kuulu oikeastaan ollenkaan. Nousee ja laskee nopeuden mukaan ja hieman kuulostaisi siltä että oikealle kaartaessa voimistuu. Tarkka kuuloni paikansi jurnutuksen vasemmalle eteen. Ja ääni on tosiaan aika kova, häiritsee ihan korvaakin jo. Ja tuntuu jalkapohjassa kun sopivalle taajuudelle sattuu.
Onko näistä Motonetin laakereista nyt muuta tietoa tällä hetkellä kuin että tuo 169.90€ maksava "parempi" laakerisarja on varmuudella toimiva peli (http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=500)? Onko ihmiset löytäneet muita vaihtoehtoja? Pitää soitella marmoritkin vielä läpi. Uskaltaako tuon laittaa mille tahansa pajalle asennettavaksi, eli onko asennus rakettitiedettä? Itselläni ei ole välineitä tuohon.