Etupyörän laakeri

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mielestäni pyöränlaakerin kuntoa on testattu s.e nostetaan pyörä ilmaan maasta, ja kosketaan sormella/kädellä jousta ja pyöritetään pyörää. Jos jousi värisee/tärisee niin laakerissa on tällöin vika. Näin ainakin on kerran huollossa testattu edellisestä autosta pyöränlaakerien kunto.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Juuri noin.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Ainakaan omassa kolkissa ei noin voinut todeta laakerin väljyyttä eli tuo ei aina toimi. Minulla piti ainoastaan huomattavan kovaa meteliä.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja eljass »

Meteli on tänään selkeästi kasvanut, nyt sen huomaa jo suuremmissakin nopeuksissa eikä se jää enää rengasmelun alle.

Nyt kuitenkin pitäisi paikallistaa se oikea laakeri, enää en kuitenkaan varma että se olisi juurikin etupäässä, sillä ohjausliikkeet eivät vaikuta ääntämiseen mitenkään. Olisiko se siis sittenkin takapään laakeri? Pitänee huomenna nostaa jokainen rengas kerrallaan ilmaan ja kokeilla tuntuuko jousessa värinää kun pyörittää rengasta. Jos ei niin sitten kaivataan jotain ennustajaa/tarkkakorvaista joka kertoo mikä laakeri menee vaihtoon...
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja JaniV »

eljass kirjoitti:Meteli on tänään selkeästi kasvanut, nyt sen huomaa jo suuremmissakin nopeuksissa eikä se jää enää rengasmelun alle.

Nyt kuitenkin pitäisi paikallistaa se oikea laakeri, enää en kuitenkaan varma että se olisi juurikin etupäässä, sillä ohjausliikkeet eivät vaikuta ääntämiseen mitenkään. Olisiko se siis sittenkin takapään laakeri? Pitänee huomenna nostaa jokainen rengas kerrallaan ilmaan ja kokeilla tuntuuko jousessa värinää kun pyörittää rengasta. Jos ei niin sitten kaivataan jotain ennustajaa/tarkkakorvaista joka kertoo mikä laakeri menee vaihtoon...
Onko klappia?
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja eljass »

Vasemmassa etualatukivarressa väljää pallonivelessä, joka varmaankin on aiheuttanut laakerin rikkoontumisen pitkällä aikavälillä. Rengasta pyörittämällä tuntui tärinää jousessa. Eli vasen etupyöränlaakeri sekä alatukivarsi vaihtoon.
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja eljass »

Jopas oli tekemistä pyörännavan vaihdossa. Ei meinannut irrota niin millään, joten kuumensin napaa oikein kunnolla hitsaamalla ja tämän jälkeen lekalla takomalla napa tipahti pois. Onko muilla napa lähtenyt ihan vain "nostamalla" pois kuten WISsissä ohjeistetaan? :mrgreen:
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja eljass »

Niin ja siis ulina poistui kun vaihtoi tuon navan. Nyt on vain totuttelemista taas rengasmeluun (jonka välillä vainoharhaisesti luulen olevan jokin toinen laakeri)...
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Kysellääs täältä vielä. Kuskin puolen abs-anturi pimeenä. No eihän sitä tietysti saa erikseen, joten koko napa pitää hommata. Motonetin parasta sinne vissiin ei kannata laittaa, koska cruisen kanssa voi olla sen jälkeen ongelmia?

Orkkisnapa Pro-Carservicellä n.250€. Meneekös tonne Vectran napa ja sattuisko joku tietämään sille varaosanumeroa? Neobrossilla ei ainakaan tällä hetkellä ollut laakereita.

Potilas on ng 9-3ss 2.0t 2003
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Väittäisin, että cruise-ongelmat on liittyneet pikemmin diesel- kuin bensakoneellisiin. Itsellä ollut nyt reilu 20tkm (vajaa 2v) Motonetin paras Pro Parts Sweden, jolla oli hintaa 115e. Toiminut tähän asti ainakin *kop kop*.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Ahaa tuo oli uutta tietoa. Täällä olis tarve vain abs-anturille, joten tuota motonetin parasta vois sittenkin harkita. OE-laatu olis sen 170€, mutta saatavuus heikko.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
lpajune
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Elo 28, 2013 21:45

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja lpajune »

Tässä on näitä laakerivikoja useammalla ollut ja ensin se pitäisi tietysti tunnistaa oikein. Itselläni se ei onnistunut. Kokemuksestani viisastuneena voin sanoa, että jos laakerivikaa alkaa epäillä, kannattaa ensimmäisenä varmistaa pyörän pulttien tiukkuus. Minulla alkoi juuri tuollaisena ulvomisena, mikä hiljeni toiseen suuntaan kaartaessa ja sitten alkoi pahenemaan. Etupyörästä oli pultit päässeet löystymään n. 2000 km ajon jälkeen. Saabin alkuperäiset alut ja ne irtoreunukselliset pyöränpultit ja jälkikiristin n. 100 km ajon jälkeen.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Nostetaan vanha aihe esille. Tulin hommaneeksi netin ihmeellisestä maailmasta etunavan tuohon talvikulkineeseen. Aito FAG, niin luvattiin. Tässä linkki kuviin, jotka otin laakerista ja paketista. Mikä on tuomionne, uskaltaako luottaa, että olisi ihan oikeaa laatua? Paikallisessa varaosaliikkeessä näkemässäni FAGin laakerissa on nuo numerot laserpainettu, eikä stanssattu. Muuten on kyllä VDO:n anturi ja kaikki ulkoiset tekijät viittäävat ihan laatutavaraan, mutta eipä se vielä paljoa kerro. Kyllähän kiinalaiset osaa tuon kopioinnin aika hyvin jo tänäpäivänä. Kertokaahan näkemyksenne ja laittakaa vaikka kuvia omista hyllyssä lojuvista FAGin etunavoista.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Ihan samannäköisen asennutin FAG:na viimeksi. Se oli ostettu Motonetistä ja oli sellaisella logottomassa ja tekstittömässä pahvilaatikossa. Silloin vertasin vanhaan alkuperäiseen ja samalta näytti.

Aiemmin laitettiin Motonetin laakeri myös. Se ei ollut FAG merkkinen ja ei toiminut. Vakkari nykytti ollessaan päällä. Syyksi selvisi, että uusi laakerin nopeusanturi lähetti tietoa, jossa ajonopeus vaihteli kokoajan noin 3-5km/h. Kahdella navalla todettiin sama, ja lopuksi laitettiin Mekonomenin napa. Sen jälkeen olen katsonut Motonetin navat tarkkaan, ja FAG:ia on ollut. Annoin silloin palautetta Motonetille ettei ne navat toimineet, ja maksoivat siitä koituneet kulut ja Mekonomenin navan asennuksen.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Joo, hintahan tuossa oli se suurin houkutin, 118€ kotiin kannettuna. Tarvikkeita löytyy vielä halvemmalla, mutta niihin en ajatellut sekaantua. Mulla on menossa etujarrut uusiksi ja samalla vaihtuu tuo laakerikin. Vasemmalle on joskus jo vaihdettu, oikealle ei ja ääntä kuuluu, kun sattuu sopivasti kaartamaan. Jos oikein kehtais, niin kävis huomenna ottamassa kuvat siitä varaosaliikkeen laakerista, ihan verrokiksi.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin