Etupyörän laakeri

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja nikrei »

Suosittelen ulosvetäjää tohon. Helpottaa pirusti hommaa. Ite tosin sain n. viikko sitten oman pyörännapani vanhan ison tasapäämeisselin kanssa pois, jonka pään hioin ihan ohueks ja teräväks. Sen sain sit lyötyä vasaralla sinne navan väliin, ja kiilattua sen irti. Mut menihän siinä hetki tapellessa. Taisin vajaa 3h askarrella yhtä napaa. Vittumaisin homma oli se yläpuolella oleva pyörännavan kiinnityspultti, kun ei meinannu millään omista työkaluista mahtua sitä irrottamaan.
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03

kalle
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja kalle »

Pyöränpultti toimii ulosvetäjänä, kun laittaa jonkun palikan navan ja jousijalan väliin. Moskan pää yms. Kiristää vaan pulttia.
9-3 ss -03
Sotkamo

teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kyllä se vetari niin tiukassa oli, että ihan rimpulalla ulosvetäjällä ei kyllä onnistu. Pamahtamalla lähti viimeinkin irti.
Tuo napa oli myöskin niin tiukkaan juuttunut kiinni alumiiniseen olka-akseliin, että sai ihan tosissaan takoa sitä irti. Vanha tunnistinkehä vielä piti erikseen raaputella irti.

Vaihto kuitenkin onnistui, onneksi sain apua tähän hommaan. Hyvät työkalut ja taito niiden käyttämiseen olivat ratkaisevassa osassa.

Jurina jokatapauksessa loppui :D
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.

jstrang
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Tilasin uudet laakerit sruvatista. Siis pelkät laakerit nuukuuksissani.
Mönttööri sanoi että ei käy.
Yritän nyt palauttaa ne.

Onko oikeasti niin että tuohon napaan ei voi vaihtaa laakereita? Pitää siis koko setti vaihtaa?
Itse en tiedä asiasta mitään, mutta pelkkiä laakereita siellä myydään.


Janne
Janne

9-3 Vector -10 AT Sport Combi 1.9Tid
9-5 Vector -02 AT Wagon RE85

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1874
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja pjv »

Siis laakerit ilman napaa? Ei sellaisia pitäisi tuohon ollakaan...

Minkä tuotenumeron tilasit?
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

jstrang
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja jstrang »

52557 Pyöränlaakerisarja, Vasen, Oikea, Etuakseli

Tuommonen sieltä löytyy.


Janne
Janne

9-3 Vector -10 AT Sport Combi 1.9Tid
9-5 Vector -02 AT Wagon RE85

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1874
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja pjv »

Joo, mutta tuo sopii OG9-3:een ja OG9-5:een. Laita hyllyyn odottamaan että femmasta hajoaa laakerit. :)
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Femmassakin vaihtui -02 kokonapaan...

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1874
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja pjv »

Äh, sekin vielä! :lol:
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

jstrang
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja jstrang »

NOSE!

Tuota väittävät sopivan mun rekkariin CZS-448.
Eli virheellistä tietoa.

Janne
Janne

9-3 Vector -10 AT Sport Combi 1.9Tid
9-5 Vector -02 AT Wagon RE85

hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2701
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja hz81 »

hz81 kirjoitti:Ainakin tämä Neobrotherssin halvempi napa on toiminut täysin.
Kestihän se 12tkm ja melkein 5 kuukautta. :oops: Eli en suosittele!!
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3262
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Juuri 2 vko sitten vaihdoin vasemman etunavan. Motonetistä SKF löytyi hyllystä. Syynä vaihtoon oli abs-vika, josta kirjoitinkin tuohon toiseen (abs-aiheiseen) ketjuun. Tosiasiassa laakeri oli kulunut, mutta vaikutti mulla abs-vikaan aika jännällä tavalla.

Ja siitä ulosvetäjästä.
Oli todella lujassa napa vetarin päässä. Yksi 3-käpäläinen (kookas mutta halvin) ulosvetäjä korkkasi. Motonetin jämerämmällä 2-käpäläisellä liukusäätöisellä ulosvetäjällä lähti hyvin, mutta tiukasti piti ulosvetäjää kiristää, niin pikkuhiljaa tuli ulos.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2701
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja hz81 »

petrisa kirjoitti:Juuri 2 vko sitten vaihdoin vasemman etunavan. Motonetistä SKF löytyi hyllystä. Syynä vaihtoon oli abs-vika, josta kirjoitinkin tuohon toiseen (abs-aiheiseen) ketjuun. Tosiasiassa laakeri oli kulunut, mutta vaikutti mulla abs-vikaan aika jännällä tavalla.

Ja siitä ulosvetäjästä.
Oli todella lujassa napa vetarin päässä. Yksi 3-käpäläinen (kookas mutta halvin) ulosvetäjä korkkasi. Motonetin jämerämmällä 2-käpäläisellä liukusäätöisellä ulosvetäjällä lähti hyvin, mutta tiukasti piti ulosvetäjää kiristää, niin pikkuhiljaa tuli ulos.

Ulosvetäjä tiukalle ja lekaa ulosvetäjään niin lähtee tiukassakin oleva vetari.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3262
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja petrisa »

hz81 kirjoitti:
petrisa kirjoitti:Juuri 2 vko sitten vaihdoin vasemman etunavan. Motonetistä SKF löytyi hyllystä. Syynä vaihtoon oli abs-vika, josta kirjoitinkin tuohon toiseen (abs-aiheiseen) ketjuun. Tosiasiassa laakeri oli kulunut, mutta vaikutti mulla abs-vikaan aika jännällä tavalla.

Ja siitä ulosvetäjästä.
Oli todella lujassa napa vetarin päässä. Yksi 3-käpäläinen (kookas mutta halvin) ulosvetäjä korkkasi. Motonetin jämerämmällä 2-käpäläisellä liukusäätöisellä ulosvetäjällä lähti hyvin, mutta tiukasti piti ulosvetäjää kiristää, niin pikkuhiljaa tuli ulos.

Ulosvetäjä tiukalle ja lekaa ulosvetäjään niin lähtee tiukassakin oleva vetari.
Niin, vaan eipä auta huonolla ulosvetäjällä, kun korkkaa jo kiristysvaiheessa.
Toki tuolla paremmalla ulosvetäjällä sitten moskaa tuli käytettyä, kun sen sai kireälle.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

3420
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 08:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja 3420 »

Autollani ajettu n,175000 km ja alkuperäiset pyöränlaakerit. Tänä kesänä alkanut auton etupäästä kuulumaan "mouruamista". Tuli mieleen, onko laakeri menossa. Huomasin vasemman etupyörän sisäpuolisen kuvion olleen muuttunut "hammaspyöräksi" joka toinen kuvio kulunut huomattavasti enemmän kuin viereinen kuvio. Kuluminen on samanlaista ympäri renkaan. Muut renkaat ok. Renkaissa oli painetta 2,7 bar. Siirsin "mouruavan" renkaan vasemmalle taakse ja laskin renkaiden paineet 2,3 bariin. "Mouruaminen" hävisi lähes olemattomiin. Reklamoin Nokian renkaille oudosta kulumisesta ja on nyt Nokialla lausuntokierroksella. VIANOR teki alustageometrian mittaukset. Punaista tuli oikean takapyörän Camberiin ja auraukseen ja etuoikean auraukseen. Muut arvot ohjealueiden sisällä tai raja-arvossa. Renkailla ajettu 23300 km ja vikarengas ollut edessä n. 15000km.

Auto: SAAB 9-3 SS 1.8t vm 2003. Renkaat: NOKIAN 205/60R16 92H

Vastaa Viestiin