Tuntui alamäkeen pysähtyessä&risteyksissä että jarru jäisi kantamaan (semmoinen "tärähdys" kun pysähtyi/pysyy paikallaan ilman jarrua pienessä mäessä kun pysähtynyt) joten polkaisin voimakkaasti ja poljin jatkoi painumistaan pohjaan saakka hitaasti Tahkeus kyllä katosi mutta polkimen vaste ei tunnosta jämäkältä edes pumppaamalla poljinta vaan painuu hitaasti pohjaan. Jarrut toimii ok eikä valot välky laudassa. Jarrunesteitä en vielä tsekannut kun ulkona on hiivatin kylymä.
Onko jarrujen omituisuus vaiko ilmaa jarruissa? Huoltologin mukaan jarrunesteiden vaihto seuraavassa huollossa 30tkm päästä/ens syksynä eikä nuo levytkään mitenkään riemukkaassa kuosissa enää ole.
Vinkkejä jarruremonttiin (levyistä/paloista/nesteistä) otetaan vastaan (ja WISlle olisi tarvetta myös). 1.8t:ssä kaiketi pienemmät jarrut edessä (?) kuin isoveljessä joten kannattaisiko päivittää levyjenvaihdon yhteydessä jarrut?
Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Voisiko joku autossa istuessaan kokeilla polkaista jarrua ja kertoa että meneekö pohjaan eli onko tämä enemmän ominaisuus vaiko vika jota pitäisi korjailla?
Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Kyllä sulla jotain vikaa on.
Ei jarrupojin saa pohjaan mennä edes hitaasti.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
kalle37 kirjoitti:Kyllä sulla jotain vikaa on.
Ei jarrupojin saa pohjaan mennä edes hitaasti.
Minulla oli aikanaan parikymmentä vuotta vanha Ford Transit vuokrattuna kesäautoksi. Siinä ilmeni samanlainen ongelma. Viaksi paljastui vuotava jarruletku. Sai ihan tosissaan pumpata poljinta, että jarrut yhtään ottivat. Ja joka pumppauksellahan nestettä hävisi. Itse en ajelisi autolla yhtään, jos jarruissa luulisin olevan yhtään vikaa. Toivottavasti vika löytyy!
Kiitos valaistuksesta Jarrut tosiaan toimii hyvin ja nestettäkin on normaali määrä säiliössä joten vähän jäi mietityttämään että onko ominaisuus. Arvelin että liittyisi jotenkin ABS toimintaan.
Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Huollossa sanoivat että kuuluu asiaan 9-3:n kanssa että poljin painuu hitasti pohjaa kohti jos sitä hellittämättä painaa. Johtuu kuulemma tehokkaasta tehostimesta. No tulipa tarkistettua tuokin kun oli tuo polkimen vaste vähän erikoinen verrattuna aikaisempiin autoihin.
Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Kokeilimpa tänään oman auton jarru tuntumaa.
Kyllä se poljin hitaasti painuu, mutta mun mielestä ei pohjaan asti.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Huomasin nimittäin tänään samanlaisen ilmiön. Auto on ollut lokakuun alusta, joten tuntuu vähän oudolta että nyt vasta kiinnittäisin asiaan huomiota, jos ei jotain muutosta olisi tapahtunut.
Esimerkkitilanne: jarruttelen pikkuhiljaa risteykseen. Pysähdyn, en nosta poljinta välillä. Lisään vähän voimaa -> poljin painuu melko helposti rajoittimeen asti. Tämän jälkeen kun nostaa ja painaa uudestaan, ottaa poljin taas normaalisti vastaan ylempää ja painuu ehkä ihan pikkuhiljaa alaspäin.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Normaalia taitaa olla, sama ominaisuus täälläkin. Tosin nyt en ole kokeillut miten poljin käyttäytyy kun vaihdettiin oikea takajarrusatula kun oli jumittanut ja syönyt palat. Nyt jarrut toimii hyvin EBC:n punaisten palojen kanssa kun takapääkin jarruttaa tasaisesti.
Hetki niin testaan tuon polkimen...
EDIT:
...Juu tekee ihan samaa edelleen. Eli kun tekee vähän nopeamman alkupainalluksen niin kuuluu tuhahdus ja alkaa painumaan kohti pohjaa, ei kuitenkaan pohjaan saa painettua.
Op-comilla katoin taannoin jarrupaineita ja mitä pohjempaan painoi niin sai paineet nousemaan oliko se nyt 100bar (vai 200bar)...en kyllä nyt muista yhtään onko edes oikea sataluku. (Ja näyttääkö Op-com ollenkaan oikeita arvoja)
Kiitos testauksesta. Se ero tuossa on, että mulla se poljin kopsahtaa kyllä suht helposti ihan pohjaan saakka.
Tänään asiaa on ihmetelty merkkihuoltojen toimesta sekä Salossa, että Turussa. Jälkimmäisessä pääsin itsekin kokeilemaan toista samanlaista autoa ja lopputuloksena oli, että kyseessä on ominaisuus. Napakassa jarrutuksessa poljin on kova, mutta kevyemmällä painalluksella se menee lopulta pohjaan.
Kiitoksia vaan mielenrauhani palauttamisesta kaikille asiaan osallistuneille sinne Itäharjun suuntaan.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Pihassakin olisi vielä pari mitä voisi käydä "polkemassa", jotta saadaan varmuus asiaan.
Mulla ei kyllä kopsahda pohjaan, mutta suhahtaa ilmapalkeen tavoin.
Ja seuraavissa potkuissa sitten poletaan kaikkien ysikolmos ss:ien jarrut läpi