Moniurahihnan kuormituksenpoistotyökalun todellinen tarve?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
HT_ng900
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2004 18:12
Paikkakunta: Rauma

Moniurahihnan kuormituksenpoistotyökalun todellinen tarve?

Viesti Kirjoittaja HT_ng900 »

Tervehdys kanssasaabistit

Tarttis vaihtaa moniurahihna ja hänen kiristimensä. WIS kertoo työn sujuvan joutuisasti jos on käsillä erikoistyökalu 83 96 095, eli väännelty latakanpätkä, jossa 3/8" vääntiö toisessa päässä. Mahtuuko kuormitusta poistamaan esim. tavan räikällä/ T-vääntimellä, vai pitääkö askarrella edellämainittua vastaava palikka?
HT_ng900 #1139
9-3 SC 1.8t -08
RAUMA
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Moniurahihnan kuormituksenpoistotyökalun todellinen tarve?

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Muistaakseni ei mahdu räikät. Todella ahdas väli on ja WIS antaa turhan optimistisen kuvan vaihdosta, koska todellisuudessa alin pyörä on ainoa joka näkyy suoraan sisälokasuojan poiston jälkeen. Itse poistin kuormituksen alumiinisella U-profiilin tangolla puupalan päällä liu'uttaen sitä lattiaa pitkin pönkkäämään kiristinpyörän vartta yläasentoon. Onnistui hyvin kun muisti pujottaa hihnan ensin hollille oikeaan paikkaan.

Näin minä, muut eri tavalla ja eri vehkeillä :wink:
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moniurahihnan kuormituksenpoistotyökalun todellinen tarve?

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

120tkm tulee pian täyteen ja huolto-ohjelman mukaan pitäisi vaihtaa moniurahihna. Huolto-ohjelmaan kuuluu (wis:n mukaan) pelkästään hihnan vaihto ja kiristin vaihdetaan ainoastaan tarvittaessa (foorumilta lukemani mukaan). Kuinka tarpeellista sen kiristimen vaihto on jos se on toiminut ihan normaalisti. Wis:n mukaan pelkän moniurahihnan vaihto ei pitäisi olla erikoinen homma itse tehtynä ja aiemman viestin mukaan onnistunee pienellä kikkailulla ilman kuormituksenpoistotyökaluakin.

Miten on kiristimen tai sen rullan vaihdon laita? Mahtuuko/pystyykö sen kiristimen vaihtamaan helposti? Miten se on kiinni? Wisistä en löytänyt ohjeita kiristimen tai sen rullan vaihtoon. Speedpartsilta saa myös erikseen kiristimen rullan jonka vaihtoa pro car serviceltä suositeltiin jos ei uusi koko kiristintä.
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Moniurahihnan kuormituksenpoistotyökalun todellinen tarve?

Viesti Kirjoittaja Timon »

Kiristimen löysäämiseen käy hyvin myös hieman tukevampi rautalanka, jonka toiseen päähän taivutetaan pieni koukku, että sen saa kiristimen alle ja sitten langan toiseen päähän lenkki ja lenkin läpi putken/lankun pätkä tms jota käytetään kampena. Helppo tapa, ei vaadi erikoistyökaluja eikä tarvii ryömiä auton alle. Helpointa kun on kaveri mukana nii ei kädet lopu kesken. Toinen kampeaa kiristintä ylöspäin ja toinen pujottelee hihnan paikoilleen.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moniurahihnan kuormituksenpoistotyökalun todellinen tarve?

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Ok, kiitos neuvoista.
Ilmeisesti tuo kiristin on kiinni keskeltä yhdellä pultilla. Miten sen vaihto onnistuu, mahtuuko/pystyykö vaihtamaan ilman suurempaa kikkailua?
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moniurahihnan kuormituksenpoistotyökalun todellinen tarve?

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Löysäsin kiristintä laittamalla tunkin varren pystyyn auton alle ja laitoin sen varren pienen tapin kiristimen rullan keskiöreikään ja tunkkasin kiristintä ylös toisella tunkilla. Hyvin onnistui. Kiristintä en vaihtanut kun tuntuu toimivan eikä uutta löytynyt tähän hätään varaosana.
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
Vastaa Viestiin