1.8t vm.2005 Sport Sedanista tarkempia tietoja

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

1.8t vm.2005 Sport Sedanista tarkempia tietoja

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tervehdys,

Voisin väittää melko tehokkaasti viime aikoina selanneeni tätä palstaa ja hakuakin olen käyttänyt, mutta en ole vastausta löytänyt, joten...

Tuli ostettua hiljattain otsikon mukainen vehje Vector-varustelulla. Auton alusta tuntuu minusta melko kovalta ja sen lisäksi vakion 150hv liian vähältä kulkuun nähden. Toisaalta referenssinä on 520iA Touring vm. 2002, joka nyt ei mikään raketti ole, joskaan ei myöskään alustaltaan mikään lulla.

Huoltokirjassa on mainintana tehdasasennettujen lisävarusteiden kohdalla sanatarkasti lainaten "automaattinen ilmastointi, Sähköinen kulj. istuin, Sportti-paketti; sähköinen vakausjärjestelmä, Co" (C:n jälkeinen "o" vai onko se "o" näkyy vain puoliksi). Mitään muuta ei kerrota ja mainittakoon, että em. lisäksi autossa on ksenon-lähivalot. Ja kesärenkaat ovat 17" vanteilla kokoa 225/45. Täältä muistan lukeneeni, että sport-alustalle isommat fillarit olivat edellytyskin. Sitä tietysti en tiedä ovatko vanteet alkuperäiset vaikka Saabin logolla ovatkin varustetut.

Eli voisiko autossa olla sporttialusta ja toinen kysymys liittyy tehoihin, millä saisi tsekattua onko autossa jokin viritys ja jos on, niin mikä?

Toisaalta, näillä keleillä alusta saattaa olla jäässä ja eihän tuolla mitään pitoa muutenkaan ole, mutta kuitenkin...

Mahtava foorumi tämä muuten, tuli luettua antaumuksella jo viime vuoden puolella kun ensimmäisen kerran olin Saabiin haksahtamassa. Minulle tämä onkin ensimmäinen, vaikka faijan Saabeilla on tullut ajettua penskasta asti aikoinaan (mm. 90, 900c, 900i ja uudempi 900) paljonkin.

Luulisin, että teidän neuvojanne seuraten autoon vaihtuu ainakin osa kaiuttimista ja varmaan lasitkin hieman tummenevat.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: 1.8t vm.2005 Sport Sedanista tarkempia tietoja

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

2.polvi kirjoitti:Tervehdys,

Voisin väittää melko tehokkaasti viime aikoina selanneeni tätä palstaa ja hakuakin olen käyttänyt, mutta en ole vastausta löytänyt, joten...

Tuli ostettua hiljattain otsikon mukainen vehje Vector-varustelulla. Auton alusta tuntuu minusta melko kovalta ja sen lisäksi vakion 150hv liian vähältä kulkuun nähden. Toisaalta referenssinä on 520iA Touring vm. 2002, joka nyt ei mikään raketti ole, joskaan ei myöskään alustaltaan mikään lulla.

Huoltokirjassa on mainintana tehdasasennettujen lisävarusteiden kohdalla sanatarkasti lainaten "automaattinen ilmastointi, Sähköinen kulj. istuin, Sportti-paketti; sähköinen vakausjärjestelmä, Co" (C:n jälkeinen "o" vai onko se "o" näkyy vain puoliksi). Mitään muuta ei kerrota ja mainittakoon, että em. lisäksi autossa on ksenon-lähivalot. Ja kesärenkaat ovat 17" vanteilla kokoa 225/45. Täältä muistan lukeneeni, että sport-alustalle isommat fillarit olivat edellytyskin. Sitä tietysti en tiedä ovatko vanteet alkuperäiset vaikka Saabin logolla ovatkin varustetut.

Eli voisiko autossa olla sporttialusta ja toinen kysymys liittyy tehoihin, millä saisi tsekattua onko autossa jokin viritys ja jos on, niin mikä?

Toisaalta, näillä keleillä alusta saattaa olla jäässä ja eihän tuolla mitään pitoa muutenkaan ole, mutta kuitenkin...

Mahtava foorumi tämä muuten, tuli luettua antaumuksella jo viime vuoden puolella kun ensimmäisen kerran olin Saabiin haksahtamassa. Minulle tämä onkin ensimmäinen, vaikka faijan Saabeilla on tullut ajettua penskasta asti aikoinaan (mm. 90, 900c, 900i ja uudempi 900) paljonkin.

Luulisin, että teidän neuvojanne seuraten autoon vaihtuu ainakin osa kaiuttimista ja varmaan lasitkin hieman tummenevat.
Sporttialusta taitaa olla 10mm madallettu ja jäykempi, parempia tietoja kertokoot muut.

Ja tietysti voi olla, miksi ei voisi ?
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: 1.8t vm.2005 Sport Sedanista tarkempia tietoja

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Juu, niin tietysti voi olla sportti-alusta. Meinasin vaan, että voisiko tuo lisävarustelistalta löytyvä "sportti-paketti" sisältää moisen.

Jostain täältä lueskelin (tai sitten jostain muualta, google on ollut myös käytössä, heh), että jossain sport-paketissa olisi ollut ksenonit ja sport-alusta. Ja toisaalla taas oli tietoa, että jossain sport-paketissa olisi ollut ksenonit ja ajonvakautus.

Vielä tarkennuksena, että auto on otettu käyttöön helmikuussa 2005 ja on ns. Suomi-auto.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.8t vm.2005 Sport Sedanista tarkempia tietoja

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kuskin oven kun avaat niin sieltä pitäisi löytyä alhaalta tyyppikilpi. Siinä on kirjainsarja joka kertoo mikä alusta ja mitkä jarrut kiesissä on tehtaalta lähtiessä ollut. Luettelepa koko kirjainsarja niin yritetään dekoodata.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 1.8t vm.2005 Sport Sedanista tarkempia tietoja

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mitä niihin tehoihin tulee, niin kyllä sen huomaa jos autossa on viritys. Kyllä 150hp on aika nuhainen, verrattuna 175hp tai puhumattakaan 210hp:sta. Varmimman varmistuksen saat saabilta, tech kiinni ja uusin softaversio sisään.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: 1.8t vm.2005 Sport Sedanista tarkempia tietoja

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

No niin, tässä sitten näitä tietoja siitä kilvestä:

SAAB AUTOMOBILE AB
e4*2001/116*0065
YS3FF45F751033696
1960kg
3560kg
1- 1125kg
2- 1010kg

14-13-2 - 3-18-14- - -

01/2005 12 791 462

Vielä tuli mieleen yksi kysymys liittyen tuosta virityksestä: täältä jostain luin, että Hirschin ohella laillinen viritys 1.8t-malliin olisi ajaa siihen 2.0t:n softa. Suostuukohan kukaan moista tekemään? En ehkä aivan heti viitsisi ainakaan laitonta viritystä tehdä varsinkin kun lisäteholle ei oikeastaan ole käyttöä. Suurin osa ajoista kun on parin kilometrin päässä kotoa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.8t vm.2005 Sport Sedanista tarkempia tietoja

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tehtaan sportti alusta on koodien perusteella.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 1.8t vm.2005 Sport Sedanista tarkempia tietoja

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vielä tuli mieleen yksi kysymys liittyen tuosta virityksestä: täältä jostain luin, että Hirschin ohella laillinen viritys 1.8t-malliin olisi ajaa siihen 2.0t:n softa. Suostuukohan kukaan moista tekemään? En ehkä aivan heti viitsisi ainakaan laitonta viritystä tehdä varsinkin kun lisäteholle ei oikeastaan ole käyttöä. Suurin osa ajoista kun on parin kilometrin päässä kotoa.
No eipä sitä kukaan missään huomaa(vir.om tai kats.mies), vaikka kävis maptunin tai bsr:n tai jonku muun softan laittaa. Omassani kulutus tippui n. 1 l / 100km, matka-ajossa jopa enemmänkin. Ja maptunin/bsr:n tapauksissa alkuperäisen softan palauttaa 2min ja virisoftan sisäänajo samaisen 2min..

2,0t:n softia ajaa esim. saabin merkkiliike, mutta ne maksaa mielestäni aivan tolkuttomasti. Niitä softia ei kuka vaan voi oikein tehdä koska ne pitää koodata alustanumeron mukaan autoon käyväksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.8t vm.2005 Sport Sedanista tarkempia tietoja

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

jmaatta kirjoitti:Tehtaan sportti alusta on koodien perusteella.
Tarkennetaan vielä hieman:

14-13-2 - 3-18-14- - -

14 = Jousi edessä "normal"
13 = Jousi takana "sport"
2 = Kallistuksen vaimennin edessä "sport"
3 = Kallistuksen vaimennin takana "normal"
18 = Iskari edessä "sport"
14 = Iskari takana "sport"
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1.8t vm.2005 Sport Sedanista tarkempia tietoja

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

No eipä sitä kukaan missään huomaa(vir.om tai kats.mies), vaikka kävis maptunin tai bsr:n tai jonku muun softan laittaa. Omassani kulutus tippui n. 1 l / 100km, matka-ajossa jopa enemmänkin. Ja maptunin/bsr:n tapauksissa alkuperäisen softan palauttaa 2min ja virisoftan sisäänajo samaisen 2min..

2,0t:n softia ajaa esim. saabin merkkiliike, mutta ne maksaa mielestäni aivan tolkuttomasti. Niitä softia ei kuka vaan voi oikein tehdä koska ne pitää koodata alustanumeron mukaan autoon käyväksi.
Korjataan livästi :)

Bsr softa ei mene eikä tule 2min.

Enkä ole myöskään kuulut että pelkkää 2.0t softaa ajetaisiin 1,8t purkkiin.
Homma taitaa mennä niin että 1,8 t purkin tilalle vaihdetaan 2,0t purkki.

ps 2,0t boxi olis myynnissä :?
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 1.8t vm.2005 Sport Sedanista tarkempia tietoja

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eikö bsr mene nopeesti? tjaa.. no ei sitten. Maptun ainakin menee :roll:

Taitaa olla jos 1,8t:hen heittää 2,0t:n ecun(eteenkin käytetty) niin taitaa eculla olla Ruotsin keikka ennenkun sen saa toimimaan toisessa autossa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1.8t vm.2005 Sport Sedanista tarkempia tietoja

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

1.8t:n voi laittaa 2.0t:n moottorinohjainyksikön.
Tarvitsee hyväksyä techkillä.

on nimittäin omakohtaista kokemusta asiasta.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 1.8t vm.2005 Sport Sedanista tarkempia tietoja

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

2.polvi kirjoitti:Toinen kysymys liittyy tehoihin, millä saisi tsekattua onko autossa jokin viritys ja jos on, niin mikä?
Pistä ahtopainemittari kiinni ja katso mitä lukemia tulee.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: 1.8t vm.2005 Sport Sedanista tarkempia tietoja

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kiitos kaikille vastauksista.

Nyt hieman paremmin kenkää autolle annettuani on pakko todeta, että paskat siinä tehoja ole yhtään vakiota enempää :(

Se vain äkkiseltään hämäsi, kun noissa matalapaineturboissa kaikki tehot tulevat käyttöön lähes heti ja sitten ei tapahdukaan enää mitään. Sama efekti tuli huomattua jo Audin ja Volkkarin 1.8T-koneissa (150hv).

Mutta mutta, joku mainitsi että noista laittamistani kilven tiedoista selviäisi myös jarrut. Kaivelin täältä foorumilta aiheesta tietoa ja ilmeisesti uudempien autojen kilvessä jarrut on merkitty kirjainkoodein. Tuossa mun lätkässä ei moisia ole, joten onko se jotenkin muuten sieltä kaivettavissa? Toisessa ketjussa kehoitettiin menemään mitan kanssa levyjen äärelle, mutta tonne hankeen tässä ja nyt, ei kiitos. Kiinnostaahan nuo jarrut ihan yleisestikin, mutta se Hircsh...

Helvetin hyvä auto toi on kyllä ajaa, tuli eilen paineltua Vantaan metsissä sellaisia pikkuteitä ja messevältä tuntui. Kesää ja 80km/h mutkateitä odotellessa 8)

Täytyy tuota virittelyä miettiä, eihän tehosta koskaan mitään haittaa ole. Pitäisi vain jossain päästä kokeilemaan BSR/Hircsh/Maptun-viritteistä autoa. Että onko sitä tehoa sitten niin paljon enemmän, että kannattaa sijoittaa. Minulla kun maantieajo käsittää kokonaisajoista ehkä 10 prosenttia.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1.8t vm.2005 Sport Sedanista tarkempia tietoja

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Saa tulla kokeilemaan jos on ns järki päässä :lol:
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Vastaa Viestiin