Alkup. vahvistin
Alkup. vahvistin
Jos tuota vahvistinta ei ole otettu testerin kanssa irti,onko vahvistin käyttökelvoton? Ja siis tuo penkin alle tuleva malli.
9-5 troll-r,
900t16 cd "finlandia" -85, 900 T16 -90,99 -84,99 turbo -79, 96 -77, 96 -64,95 -72,95e -70,99 combi -76,900i -86
900t16 cd "finlandia" -85, 900 T16 -90,99 -84,99 turbo -79, 96 -77, 96 -64,95 -72,95e -70,99 combi -76,900i -86
Re: Alkup. vahvistin
Pitäis ilmeisesti tietää sen auton vin numero mistä vahvistin on iroitettu?
Mutta vastuuta en ota jos tietoni on väärä!
Mutta vastuuta en ota jos tietoni on väärä!
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Alkup. vahvistin
Itselläni ei ole kokemusta käytettyjen osien uusiokäytöstä, mutta kyllä sen pitäisi juuri pääpiirteissään noin olla kuten epäilit. Väylälaitteet on liitetty autoon ja toimivat vain ko. autossa.
Koko tässä asiassa on yksi juttu mikä minua hämmästyttää. Jos ja kun käytettyjen osien uudelleen käyttö on tosiaankin näin toteutettu, ei esim. kolariautosta voi käytännössä hyödyntää mitään tämäntyyppisiä osia. Eihän mällättyyn autoon enää saa (turvallisuus syistäkin) käytännössä sähköjärjestelmää "pystyyn", jotta eri sähköosia sieltä voitaisiin irroittaa ja pistää myyntiin. Eli ovat siis suoraan elektroniikkajätettä. Varsinaista "vihreää politiikkaa" ja sitä kautta järjetöntä haaskausta. Pitäisi lailla kieltää (EU apuun ja äkkiä) moinen.
En ole varma onko asia todellakin noin, mutta kuitenkin epäilen. Toimivasta autosta pitää esim. rikki mennyt osa ensin irroittaa ja vasta sitten asentaa ja liittää uusi. Jos autoon asennetaan lisää laitteita (ko. osaa ei ole ennen ollutkaan), ei siitä tietenkään mitään irroiteta, vaan liitetään uusi. Tässä tulee nyt se kohta, että voidaanko ns. kolariosa asentaa ja liittää vai ei. Miksikö tätä toisessa autossa ollutta toimivaa osaa ei voisi liitää uuteen autoon, kun tehdään ns. merkkitesterillä. Käytetty osa vain liitetään autoon "uutena" osa ja se siitä.
Kaiken takanahan on loppujen lopuksi varkaussuoja, ettei varastettuja osia voi "joka poika" asentaa. Mutta se, että toimivaa osaa ei voisi mitenkään asentaa uudelleen, ellei sitä ole hallitusti irroitettu edellisestä autosta en voi mitenkään hyväksyä. Nimittäin valta osa käytetyistä on kolariautoista ja mitenkä niitä sieltä enää Tech:n kanssa irroittelet, kun puoli autoa ja sähköjohtoja on p*****a. Eikä purkaamoilla ja esim. avk:lla mitään Tech:jä ole. Juuri niitä usein toimiva ja kalliita sähköosiako sitten jätteeksi pistetään.
Joku, jolla on varmaa käytännön tietoa esim. kolariosan asentamisesta tai siihen liittyvästä asennuksen esteistä, voisi valaista asiaa aivan yksityiskohtaisesti. Eli juuri vaikka sellainen tapaus, että asennetaan lisävahvistin kuskin penkin alle, joka on kolarioautosta peräisin.
Valitettavasti en pystynyt antamaan kysyjälle mitään täysin yksiselitteistä vastausta, mutta se varmaan kävi ilmi ettei se ihan "suit sait" homma olekaan.
ps. tuon tyyppinen asia juuri kuten kalle37 kertoi, että pitää uudelleen asennuksen yhteydessä tietää ns. kakkososan alkuperäisen auton VIN-numero. Se ei estä uudelleen asennusta, mutta vaatii lähtötietoja.
ps 2. jo 20 vuotta sitten oli matkapuhelimissa vähän samantyyppinen ratkaisu. Kaikkiin vähänkin älykkäämpiin piireihin oli tallennettu muistiosioon tieto puhelimesta (IMEI-koodi). Yksi piiri sitten hoiti käynnistyksen yhteydessä "raudan" tarkistuksen ns. checksum. Jos tämä ei mennyt läpi esim. jokin piiri oli vaihdettu toisesta (romu)puhelimesta, puhelin ei käynnistynyt ja näyttöön tuli "checksum failed". Puhelimen sai toimintaan vain merkkihuollon laitteilla eli puhelin flässättiin uudelleen. Tämän jälkeen tuo vaihdettu osa ei ollut enään "vieras".
Koko tässä asiassa on yksi juttu mikä minua hämmästyttää. Jos ja kun käytettyjen osien uudelleen käyttö on tosiaankin näin toteutettu, ei esim. kolariautosta voi käytännössä hyödyntää mitään tämäntyyppisiä osia. Eihän mällättyyn autoon enää saa (turvallisuus syistäkin) käytännössä sähköjärjestelmää "pystyyn", jotta eri sähköosia sieltä voitaisiin irroittaa ja pistää myyntiin. Eli ovat siis suoraan elektroniikkajätettä. Varsinaista "vihreää politiikkaa" ja sitä kautta järjetöntä haaskausta. Pitäisi lailla kieltää (EU apuun ja äkkiä) moinen.
En ole varma onko asia todellakin noin, mutta kuitenkin epäilen. Toimivasta autosta pitää esim. rikki mennyt osa ensin irroittaa ja vasta sitten asentaa ja liittää uusi. Jos autoon asennetaan lisää laitteita (ko. osaa ei ole ennen ollutkaan), ei siitä tietenkään mitään irroiteta, vaan liitetään uusi. Tässä tulee nyt se kohta, että voidaanko ns. kolariosa asentaa ja liittää vai ei. Miksikö tätä toisessa autossa ollutta toimivaa osaa ei voisi liitää uuteen autoon, kun tehdään ns. merkkitesterillä. Käytetty osa vain liitetään autoon "uutena" osa ja se siitä.
Kaiken takanahan on loppujen lopuksi varkaussuoja, ettei varastettuja osia voi "joka poika" asentaa. Mutta se, että toimivaa osaa ei voisi mitenkään asentaa uudelleen, ellei sitä ole hallitusti irroitettu edellisestä autosta en voi mitenkään hyväksyä. Nimittäin valta osa käytetyistä on kolariautoista ja mitenkä niitä sieltä enää Tech:n kanssa irroittelet, kun puoli autoa ja sähköjohtoja on p*****a. Eikä purkaamoilla ja esim. avk:lla mitään Tech:jä ole. Juuri niitä usein toimiva ja kalliita sähköosiako sitten jätteeksi pistetään.
Joku, jolla on varmaa käytännön tietoa esim. kolariosan asentamisesta tai siihen liittyvästä asennuksen esteistä, voisi valaista asiaa aivan yksityiskohtaisesti. Eli juuri vaikka sellainen tapaus, että asennetaan lisävahvistin kuskin penkin alle, joka on kolarioautosta peräisin.
Valitettavasti en pystynyt antamaan kysyjälle mitään täysin yksiselitteistä vastausta, mutta se varmaan kävi ilmi ettei se ihan "suit sait" homma olekaan.
ps. tuon tyyppinen asia juuri kuten kalle37 kertoi, että pitää uudelleen asennuksen yhteydessä tietää ns. kakkososan alkuperäisen auton VIN-numero. Se ei estä uudelleen asennusta, mutta vaatii lähtötietoja.
ps 2. jo 20 vuotta sitten oli matkapuhelimissa vähän samantyyppinen ratkaisu. Kaikkiin vähänkin älykkäämpiin piireihin oli tallennettu muistiosioon tieto puhelimesta (IMEI-koodi). Yksi piiri sitten hoiti käynnistyksen yhteydessä "raudan" tarkistuksen ns. checksum. Jos tämä ei mennyt läpi esim. jokin piiri oli vaihdettu toisesta (romu)puhelimesta, puhelin ei käynnistynyt ja näyttöön tuli "checksum failed". Puhelimen sai toimintaan vain merkkihuollon laitteilla eli puhelin flässättiin uudelleen. Tämän jälkeen tuo vaihdettu osa ei ollut enään "vieras".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Alkup. vahvistin
Vahvistimesta enkä muista osista tiedä muutakuin sen, että ECU on käyttökelpoinen, mutta se tarkoittaa sitä, että käytetty ECU pitää lähettää ruotsiin saabin tehtaalle jossa se voidaan uudelleen koodata sopimaan johonkin toiseen autoon.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Alkup. vahvistin
Pakari: Mitenkä selität tuon Ecu-jutun, kun luet kalle37:n viestin http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=109596 -ketjusta?
Siinähän lähettämääsi viestiä on kalle37 kommentoinut. Tämän mukaan homma hoituu Tech:llä ecu:n osalta ilman mitään Ruotsin-keikkaa. Sitä en tiedä millaisen taustan ko. ecu omaa. Vahvasti olen kallistumassa sille linjalle, että kolariosia voi asentaa ja liittää Tech:llä kunhan tietää mistä autosta ne on peräisin. Toki toimivasta ja asennuksen kohteena olevasta autosta pitää se vanha ensin irroittaa, mikäli siinä ko. laite on jo ollut ja se halutaan syystä tai toisesta vaihtaa.
Siinähän lähettämääsi viestiä on kalle37 kommentoinut. Tämän mukaan homma hoituu Tech:llä ecu:n osalta ilman mitään Ruotsin-keikkaa. Sitä en tiedä millaisen taustan ko. ecu omaa. Vahvasti olen kallistumassa sille linjalle, että kolariosia voi asentaa ja liittää Tech:llä kunhan tietää mistä autosta ne on peräisin. Toki toimivasta ja asennuksen kohteena olevasta autosta pitää se vanha ensin irroittaa, mikäli siinä ko. laite on jo ollut ja se halutaan syystä tai toisesta vaihtaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Alkup. vahvistin
No esimerkiksi sillä perusteella, että kun syksyllä epäiltiin hetken aikaa että omasta 9-3SS vm. 2003 olisi mennyt ECU, ja olin yhteydessa maptunin suuntaan lappeenrantaan. Sieltä sanottiin että heillä on yksi T8 ecu hyllyssä, mutta sen pitäisi käydä ruotsin kautta ennenkun sen voisi asentaa autooni.
Oma tulkinta: ko. ecu oli otettu toisesta autosta jossa oli eri VIN "tatuoituna" sen syövereihin, ja sen VIN:in muuttamiseen tarvitsee ECU käyttää ruotsissa. Sama ruotsin keikka tulee eculle jos ohjelmoinnin aikana loppuu akusta virta, tai tekee muita tyhmyyksiä kuten katkaisee sytytysvirran tms..
Oma tulkinta: ko. ecu oli otettu toisesta autosta jossa oli eri VIN "tatuoituna" sen syövereihin, ja sen VIN:in muuttamiseen tarvitsee ECU käyttää ruotsissa. Sama ruotsin keikka tulee eculle jos ohjelmoinnin aikana loppuu akusta virta, tai tekee muita tyhmyyksiä kuten katkaisee sytytysvirran tms..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Alkup. vahvistin
Pakari: Onko autossasi toisioilmapumppua (SAI)?
En muista nyt tätä koskevia keskusteluita ulkoa ja en viitsi alkaa niitä kahlaamaan läpi, joten helpompi kysyä suoraan.
Se on totta, että ohjelmoinnin aikana ei saa sähköt katketa. Silloin tulee sutta.
En muista nyt tätä koskevia keskusteluita ulkoa ja en viitsi alkaa niitä kahlaamaan läpi, joten helpompi kysyä suoraan.
Se on totta, että ohjelmoinnin aikana ei saa sähköt katketa. Silloin tulee sutta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Alkup. vahvistin
Mitähän tietoa tämä nyt on?Oma tulkinta: ko. ecu oli otettu toisesta autosta jossa oli eri VIN "tatuoituna" sen syövereihin, ja sen VIN:in muuttamiseen tarvitsee ECU käyttää ruotsissa. Sama ruotsin keikka tulee eculle jos ohjelmoinnin aikana loppuu akusta virta, tai tekee muita tyhmyyksiä kuten katkaisee sytytysvirran tms..
Itse sain stg1 asennuksen yhteydessä käsityksen, että jos mielii, niin esim. voi ostaa ecun käytettynä joltain ja asentaa siihen vaikka stg1 softan ja pitää oman ecun vakiona, niin voi halutessa vaihdella näitä sitten "lennosta".
Ja esim jos näillä "halvemmilla" vehkeillä fläshäys menee persiilleen, niin tuolla usb-can setillä saat ecun pelastettua silti.
En siis nyt oikein ymmärrä lainauksen " uusi ecu käytettävä ruotsissa" kohtaa..
Re: Alkup. vahvistin
Eikös jeippo sul t7 ja uudemmat 93 set on t8.eihän ecuprojetki ym ole 8 vielä softia tehny??Ja sil purkil(mikä sisältää ne viri/orginellin kaltainen)saa siin viides minuutis vaihdettua.Siis t8 viri.Nuo maksaakin sit enempi kuin t7 toverivirit/itte muokatut
Re: Alkup. vahvistin
Ei ole, muistaakseni kävimme juurikin tätä kyseistä keskustelua jossakin toisessa topicissa missä oli aivan kuvakin kyseisestä värkistä.petrisa kirjoitti:Pakari: Onko autossasi toisioilmapumppua (SAI)?
En muista nyt tätä koskevia keskusteluita ulkoa ja en viitsi alkaa niitä kahlaamaan läpi, joten helpompi kysyä suoraan.
T7 Ecu on aivan eri asia kuin T8, T7:n asioista en hirveästi tiedä, että onko se sitten sen kummemmin koodattuna mihinkään tiettyyn autoon tietyllä VIN:illä. Allekirjoituksen mukaan sulla on tuo vanhemman korimallin 9-3, ja siinä on T7.jeippo kirjoitti:Itse sain stg1 asennuksen yhteydessä käsityksen, että jos mielii, niin esim. voi ostaa ecun käytettynä joltain ja asentaa siihen vaikka stg1 softan ja pitää oman ecun vakiona, niin voi halutessa vaihdella näitä sitten "lennosta".
T8:sia ei pysty vaihtamaan lennosta. Eikä mielestäni ole mitään syytäkään vaihdella T8 bokseja jos ei mene rikki. Uudelleen ohjelmointi T8:iin esim. viri/originaali softan välillä ainakin maptunin maptuner laitteella kestää about. 2min..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Alkup. vahvistin
Aa okei. Pitäis näköjään perehtyä ennenku alkaa ihmetteleen (ei tietoa mitä eroa T7 ja T8:lla on).
Jatkakaa siis minun puolestani otsikon mukaista keskustelua.. Alkup. vahvistin
Jatkakaa siis minun puolestani otsikon mukaista keskustelua.. Alkup. vahvistin
Re: Alkup. vahvistin
Epäilen, että joissakin tapauksissa ohjainlaitteissa on "rauta-puolella" pieniä eroja, joten niitä joudutaan siitä syystä modifioimaan ennen toiseen autoon asentamista ja liittämistä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Alkup. vahvistin
Ainoastaan siinä tapauksessa kun esim softan päivitys menee vit...
Pitää ohjain laite saada sellaiseen paikkaan missä päivitys voidaan korjata/runnoa sisään.
Moottorin ohjaus yksiköissä on eroja esim my07 ei käy vanhempiin.
Pitää ohjain laite saada sellaiseen paikkaan missä päivitys voidaan korjata/runnoa sisään.
Moottorin ohjaus yksiköissä on eroja esim my07 ei käy vanhempiin.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Alkup. vahvistin
Juuri tällaisia asioita epäilen. Eri ohjainlaitteiden mahdollisista fyysisistä eroista eri mallien (vuosi- ja varustemallit) kesken ei minulla ole. Ja tuon tiedon saaminenkin voi olla vaikeaa. Esimerkiksi tarvitaanko ja pystyykö modauksia tekemään.
Ohjainlaitteissa on pääpiirteissään pari eri ohjelmaa: Ohjelma A ja ohjelma B. Ohjelma A on tavallaan kiinteä ohjelma, joka on itse rautaa varten hoitaa mm. ohjelman B latauksen. Ohjelma B on sitten varsinainen "pääohjelma", joka hoitaa ko. laitteelle kuuluuvaa tärkeää tehtävää. Kun ohjelma B vaihdetaan, niin ohjelma A hoitaa tapahtuman. Jos tässä vaiheessa sähköt katkeavat tai tapahtuu jotain muuta katastrofia, saattaa ohjelma A mennä jumiin. Tämän jälkeen laite on mykistynyt, eikä käynnisty enää. Laite pitää toimittaa tehtaalle ja se voidaan siellä "herättää henkiin". Aivan kuin se olisi uusi ja tyhjä.
Ohjainlaitteissa on pääpiirteissään pari eri ohjelmaa: Ohjelma A ja ohjelma B. Ohjelma A on tavallaan kiinteä ohjelma, joka on itse rautaa varten hoitaa mm. ohjelman B latauksen. Ohjelma B on sitten varsinainen "pääohjelma", joka hoitaa ko. laitteelle kuuluuvaa tärkeää tehtävää. Kun ohjelma B vaihdetaan, niin ohjelma A hoitaa tapahtuman. Jos tässä vaiheessa sähköt katkeavat tai tapahtuu jotain muuta katastrofia, saattaa ohjelma A mennä jumiin. Tämän jälkeen laite on mykistynyt, eikä käynnisty enää. Laite pitää toimittaa tehtaalle ja se voidaan siellä "herättää henkiin". Aivan kuin se olisi uusi ja tyhjä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Alkup. vahvistin
,,,
Viimeksi muokannut teros, Ti Maalis 08, 2011 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 troll-r,
900t16 cd "finlandia" -85, 900 T16 -90,99 -84,99 turbo -79, 96 -77, 96 -64,95 -72,95e -70,99 combi -76,900i -86
900t16 cd "finlandia" -85, 900 T16 -90,99 -84,99 turbo -79, 96 -77, 96 -64,95 -72,95e -70,99 combi -76,900i -86