SID 1 ja SID 2

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

SID 1 ja SID 2

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Törmäsin eilen aika outoon hommaan Sport Sedanin markkinoinnissa:

Suomessa Sport Sedania myydään kahdella eri SID -vaihtoehdolla, joko SID1, joka on pelkistetympi, tai SID2:lla (lisähinta 800 €, joka sisältää myös vakionopeussäätimen), joka sisältää enemmän toimintoja.

Tuli keskusteltua Saab Scene -palstalla olleiden, 9-3 SS:n omistavien tyyppien (brittien) kanssa, ja he ihmettelivät meikäläisen juttuja tuosta SID1:stä ja SID2:sta. Heidän mukaan 9-3 SS:ään saa ainoastaan yhtä ajotietokonetyyppiä, joka sitten on ilmeisesti tuo SID2.

Nyt sitten ihmetyttääkin, että miksi Suomessa on myynnissä nuo kaksi eri SID -versiota, ja mihin tuolla "SID -kikkailulla" pyritään? Ilmeisesti rahastamaan auton ostajia enemmän toimintoja tarjoavalla ajotietokoneella (= SID2).

Lähetin Saabille kyselyn siitä, voiko SID1:stä päivittää SID2:ksi ja jos voi, niin mitä tuohon päivittämiseen tarvitaan. Eivät ole vielä vastanneet, mutta odotellaan...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Re: SID 1 ja SID 2

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Lähetin Saabille kyselyn siitä, voiko SID1:stä päivittää SID2:ksi ja jos voi, niin mitä tuohon päivittämiseen tarvitaan. Eivät ole vielä vastanneet, mutta odotellaan...
Olen kysynyt kyseistä asiaa. Päivittämiseen tarvitaan uusi SID2 yksikkö sekä uusia/lisää johtoja, tietenkin myös ohjelmointi tecillä. Hinnan tälle muutokselle voi jo arvailla tietäen Saabin alkuperäislisävarusteiden hinnat :wink:
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: SID 1 ja SID 2

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabanan kirjoitti:Olen kysynyt kyseistä asiaa. Päivittämiseen tarvitaan uusi SID2 yksikkö sekä uusia/lisää johtoja, tietenkin myös ohjelmointi tecillä. Hinnan tälle muutokselle voi jo arvailla tietäen Saabin alkuperäislisävarusteiden hinnat :wink:
No jos sulla on nuo hinnat tiedossa, niin voitko heittää mua YV:llä kyseisestä asiasta?

BTW, eihän noita kamoja tarvitse välttämättä ostaa GM Finlandilta. Voihan sitä käyttää esim. PCS:ää, tai sitten Ruotsissa asuvia sukulaisia :wink: Niin, tai sitten jos käydään Trollhättanissa ensi kesänä, niin voisi kysellä sieltä tuota päivityspakettia :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Kun selvittelin tätä asiaa, niin ajatuksena oli että selviäis pelkällä ohjelmoillilla ja alle sadalla Eurolla päivityksestä.
Kuitenkin selevis että asian laita ei ole näin, ja vastapeluri antoi ymmärtää että päivitykselle tulee niin paljon hintaa että ei kannata tehä, joten sanoin kiitos ja näkemiin.
Olis tietenkin pitänyt jäädä kylymästi oottelemaan kunnes hän olis selevittänyt hinnat kaikille tarvittaville osille ja työlle, mutta kun se vaikutti niin vastenmieliseltä. Hän pääsi helpommalla ilmoittamalla, että on se varmaan niin kallis että ei kannata tehä kyseistä päivitystä.

Elikkä. En tiedä hintaa, mutta toivottavasti teillä on paremmat hermot kun mulla ja jaksatte kaivaa myös hinnat esille :lol:

Kohta napsahtaa kymppitonni mittariin ja auto on toiminut loistavasti
SS 1.8t.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saabanan kirjoitti:En tiedä hintaa, mutta toivottavasti teillä on paremmat hermot kun mulla ja jaksatte kaivaa myös hinnat esille :lol:
No mä kyselen asiaa. Ehkä toi kaveri oli niin vaikeana sen takia, että tuo päivitys olisikin pikkujuttu, ja jos näin olisi, niin maahantuojalta "putoaisi pohja" myydä autoja SIDin kahdella eri versiolla :wink:
Saabanan kirjoitti:Kohta napsahtaa kymppitonni mittariin ja auto on toiminut loistavasti
SS 1.8t.
No se on kiva kuulla Kuva

Meikäläinen joutuu vielä odottelemaan parisen viikkoa Sport Sedanin rattiin pääsemistä :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuleeko se sun SS sillon vai alkaako silloin ruiskujen toimitus noin niinkun yleensä ottaen? Mikä mahtaa olla normaali toimitusaika?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:Tuleeko se sun SS sillon vai alkaako silloin ruiskujen toimitus noin niinkun yleensä ottaen? Mikä mahtaa olla normaali toimitusaika?
Mun auton maahansaapumispäivä on 16.10.2004. Automyyjän mukaan siitä kestää muutaman päivän, kun voivat luovuttaa mulle tuon auton.

Noita ruiskumalleja on toimitettu jos aikaisemminkin (vm. 2004 autot), mutta toi mun auto on vm. 2005, ja muistaakseni saman vuosimallin ensimmäisten autojen toimitus oli syyskuussa.

Normaali toimitusaika Sport Sedanille on 6-8 viikkoa. Mä tilasin omani elokuun vikana päivänä, ja jos se nyt tulee 16.10.2004, niin toimitusaika on just reilut 6 viikkoa.

P.S. Oletko jo käynyt koeajamassa tuota 1.8i:tä?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Turbo Sensonic kirjoitti: Mun auton maahansaapumispäivä on 16.10.2004. Automyyjän mukaan siitä kestää muutaman päivän, kun voivat luovuttaa mulle tuon auton.

Noita ruiskumalleja on toimitettu jos aikaisemminkin (vm. 2004 autot), mutta toi mun auto on vm. 2005, ja muistaakseni saman vuosimallin ensimmäisten autojen toimitus oli syyskuussa.

Normaali toimitusaika Sport Sedanille on 6-8 viikkoa. Mä tilasin omani elokuun vikana päivänä, ja jos se nyt tulee 16.10.2004, niin toimitusaika on just reilut 6 viikkoa.

P.S. Oletko jo käynyt koeajamassa tuota 1.8i:tä?
Taisit saada ne xenonit vielä kaupan päälle? Mäki haluun SportSedanin 8)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
joukom
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Elo 22, 2004 15:29

Toimitusaika

Viesti Kirjoittaja joukom »

peinu kirjoitti:Tuleeko se sun SS sillon vai alkaako silloin ruiskujen toimitus noin niinkun yleensä ottaen? Mikä mahtaa olla normaali toimitusaika?
Itse tilasin SS:n heinäkuun viimeisellä viikolla ja sain vasta 30.9. Oli kuulemma ensimmäisiä 2005 mallin SS:iä. Xenonit tuli kaupan päälle. Parasta niissä on valoteho märällä asfaltilla, muutoin ei paljoakaan paremmat kuin tavalliset.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Toimitusaika

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

joukom kirjoitti:Itse tilasin SS:n heinäkuun viimeisellä viikolla ja sain vasta 30.9. Oli kuulemma ensimmäisiä 2005 mallin SS:iä. Xenonit tuli kaupan päälle. Parasta niissä on valoteho märällä asfaltilla, muutoin ei paljoakaan paremmat kuin tavalliset.
Ei taida tuo sinun 9-3 SS olla kuitenkaan 1.8i? Kaikkiin turbomalleihin nimittäin saa nuo xenon -valot, mutta 1.8i:hin niitä ei saa :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Rommitommi kirjoitti:Taisit saada ne xenonit vielä kaupan päälle?
Joo, eipä tullut xenoneita. Alunperin xenoneiden piti tulla 1.8i:hin helmikuussa 2004, sen jälkeen aikaa siirrettiin muistaakseni toukokuuhun 2004, ja sitten loppuen lopuksi annettiin tieto, että niitä ei saisi 1.8i -malliin laisinkaan.

Sen sijaan sain GM Finlandilta ihan mukavan hyvityksen noista xenon -valoista, kun jaksoin purnata asiasta tarpeeksi kauan :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-5T kirjoitti:9-5:ssa SIDin vaihto ei vaadi muuta kuin toisen SIDin. Paremmassa olevat ominaisuudet ovat pelkkiä laskutoimituksia.
9-3SS 2004 EPC kertoo olevan vain 1 vaihtoehto näytöksi joten pelkkä ohjelmointi ei vaikuta mahdottomalta mutta tuskin myöntävät sitä(tietävätkään) Huollossa itse vain Tekin kimppuun ja käymään varaosaohjelmointia läpi.
Jaa-ha. No sitten täytyy kysyä asiaa Länsiautosta, kun menen hakemaan tuota autoa :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kysyin asiaa Pro-Car Servicestä ja Riku sanoi minulle, että kyseessä on on todennäköisimmin vain ohjelmointijuttu. Kuten 9-5T sanoi, Riku myös kertoi, että 9-3 SS:n SID:lle on olemassa ainoastaan yhdellä varaosanumerolla löytyvää osaa.

Ohjelmointiin tarvittaisiin kuulemma Tech2, sekä Tech2:n ja SIDin väliin joku "musta laatikko" (olikohan se nimellä "candy box"?), jonka avulla SID ja Tech2 ymmärtäisivät toisiaan. Tämän jälkeen pitäisi SIDin päivityksen olla ihan "pikku juttu". Valitettavasti Pro-Car Servicellä ei ollut sopivaa korttia Tech2:een ja tuota "mustaa laatikkoa" :cry:

Tarkistin tuota SID -asiaa myös Ruotsin ja Norjan Saab -sivuilta. Ainoastaan Ruotsin sivut tunsivat erikseen SID1:n ja SID2:n. Norjan sivuilla ilmoitettiin lyhyesti vain SID (kuten monilla muillakin Saabin Eurooppalaisilla sivuilla).

On se kumma juttu, että jos vakionopeudensäädin maksaa täällä Suomessa jälkiasennettuna 200 euroa, niin tuo SID2+vakionopeudensäätäjä maksavat 800 euroa, eli pelkästä softan muutoksesta (tai oikeastaan tiettyjen toimintojen aktivoimisesta) joutuu maksamaan 600 euroa :evil:

Nyt täytyisi sitten vain etsiä taho, jolla olisi tuo Tech2, siihen sopiva kortti toimenpiteen suorittamiseksi + tuo "musta laatikko", siis sillä edellytyksellä, että Länsiautossa sanotaan jyrkkä "EI" tuon SIDin päivittämiseksi jälkikäteen :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Päivitys tilanteeseen. Kävin äsken Variston Länsiautossa kysymässä tuota SID -asiaa ja samalla kysäisin, koska saan autoni.

9-3 SS:n SIDin "karakteristisuus" (eli onko SID1 vai SID2) on kuulemma auton softassa, eikä tuossa SIDin näytössä. Huoltopäällikkö ei osannut suoralta kädeltä vastata, voiko SIDiä päivittää jälkikäteen, sanoi vain että 99% varmuudella ei voi (hänen oma "mutu" -tuntumansa). Hän lupasi kysyä asiaa GM Finlandilta ja ilmoittaa vastauksen minulle. Odotellaan... Uskon kuitenkin, että GM Finladilta vastataan jo ei pelkästä periaatteesta, koska muutoin he voisivat menettää "mukavan" 800 euron lisävarustehinnan, jos tuolta SID2:n lisähintavaatimukselta putoaisi "pohja pois", jos SID olisi mahdollista päivittää.

Nyt tarvittaisiin sitten jonkun ruotsalaisen Saab -gurun asiantuntemusta, joka ei olisi millään lailla kytköksissä GM Finlandiin. Pitäisiköhän laittaa kyssäri STCS:n palstalle. Tosin mun ruåttinkieli on niin huonoa, että ihan hävettää :cry:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Älä hötkyile GS Finlandin vastausta hetkeen. Kun päivitin navigoinnin omaan 93 SS Aeroon (2004), kesti komponenttilistan saanti yli kuukauden ja kauppa odotti koko ajan. Vastailevat hieman hitaasti ja tässä(kin) tapauksessa voi olla, että kysely menee Ruotsiin.

SSAero
Vastaa Viestiin