Vuoden takaisen erittäin vaikean autokuumeen jälkeen alle vaihtui v.2004 9-3SS vector bsr:n lastulla. Olin jo ostamssa v.2005 mondeota, kun kaverini yllytti minua vielä kokeilemaan Saabia. Nettiautosta löytyi hyvä ehdokas ja se oli rakkautta ensimmäisellä kaasunpolkaisulla.
Auton myynyt kaveri kehui tätä foorumia hyvistä vinkeistä ja tiedoista joten olen aktiivisesti seurannut näitä keskusteluja. On ollut hupaisaa huomata, että oman auton pienet viat ja puutteet ovatkin yleisesti tunnettuja täällä mutta täältä on myös löytänyt vinkit korjaamiseen (molemmat saab-merkit
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Seuraaviin kysymyksiin en kuitenkaan ole löytänyt vielä vastauksia joten kirjoitan ne nyt tähän samaan viestiin ennen kuin ripottelen ne 5 erilliseen viestiketjuun:
-Yritin tyrkyttää autoani leimalle eilen lauantaina. Tiesin että pomppu tulee, koska (foorumia luettuani) temmoin takarenkaita viikolla ja huomaisin, että vasemmassa takarenkaassa on vähän klappia. Eli bumerangin ulompi pusla oli entinen. Motonetissä maksavat tuon 65,50€/kpl ja varmaankin molemmat vaihdan. Kysymys kuuluu, että kuinka helposti homma onnistuu, WISin perusteella työ on varsin yksinkertainen mutta kuinka homma käytännössä onnistuu, tarvitaanko erikoisempia työkaluja tms? mistä WISin ohjeen mukainen "seisontajarrun säädön avaus" tehdään, käsijarrukahvan alta? Käytössäni on hyvät korjaamotilat hyvin työkaluin mutta merkkikohtaisia erikoistyökaluja ei ole. Jonkin verran olen rystysiäni auton alla repinyt verelle mutta mekaanikko en ole.
-Katsastukseen lähtiessäni parkkipaikalla etujousi sanoi bojong! kun käänsin rattia ja tämä on loistava tekosyy toteuttaa koko talven haaveilemani alustasarjan päivitys. Foorumia (ja ulkomaan foorumeita) lueskelemalla olen tullut lopputulokseen asennuttaa Eibach pro kit-jouset ja Koni FSD-iskarit alle. Luulisin tällä setillä saavani sellaisen alustan kuin haluan (mukava mukulakivellä mutta kaarreajossa alkuperäistä jäykempi). Larkspeediltä englannistä nämä kamat saa selkeästi parhaaseen hintaan 193€ + 570€ +rahti ~50€. Onko kenelläkään pahaa/hyvää sanottavaa putiikista tai alustasarjasta? Etujousen kääntölaakerit käyn hakemassa motonetistä tai mekonomenistä. Asennuksesta olen saanut tarjouksia välillä 400€-500€ sisältäen pyörien suuntauksen. Tähän hommaan en yksin rupea (mutta jos pääkaupunkiseudulla on joku tekemisen puutteessa oleva saabisti jolla on kokemusta em. hommasta niin mielelläni voin maksaa korvauksen menetetystä vapaa-ajasta
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-kallistuksen vakaajan puslat pitävät täälläkin v-mäistä narinaa suojateiden kohdalla. WIS kertoo, että pakoputki pitää katkaista
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
-autossa on integroitu navigaattori v. 2006 kartoilla. taaskin foorumia luettuani lähdin metsälle bittimaailmaan ja yhden perjantai-illan (ja yön) metsästettyäni löysin navteqin v. 2008 kartan. (hain dvd:tä mazda 6:n, rx8:n ja kaiken maan ja taivaan väliltä keksittävillä hauilla mallia ”Navteq sdal2008 Europe - Mazda SDAL 2-Disc Set v.2008/2009 torrent” ja löysin sen sattumalta nimellä ”saab 9-3.iso”, kylläpä huvitti.) Mutta mutta, mikä on se dvd merkki ja tyyppi jolla dvd-asema suostuu sitä lukemaan? eräs foorumilainen mainitsi että on saanut dvd:n toimimaan mutta en ole saanut kaveria kiinni yv:llä.
-eräässä ketjussa puhuttiin toimimattomien avainten saattamista toimintakuntoon irrottamalla sisätilan sulake nro. 2 mutta ketjuun liittyviä viestejä on poistettu joten hämärän peittoon jäi miten homma täytyy tehdä että toimimattoman avaimen saa rokkaamaan? tästäkään ketjusta en saanut neuvon antanutta kaveria yv:llä kiinni. lisäksi kiinnostaa, että voiko vielä sellaista ”sulanutta” avainta vaihtaa merkkiliikkeessä ilmaiseksi?
- yritin opettaa ikkunoiden nostosysteemiä akun vaihdon jälkeen foorumin ohjeiden mukaan mutta ei onnistu. tein kaiken kuten täällä käskettiin mutta ei tule kuittausääntä eikä ikkuna opi. tämän vanhan ikkunan pitäisi kyllä oppia uusi temppu koska se toimi siinä ennen akun vaihtoa. voisiko joku fiksu kertoa kuinka homma hoidetaan?
Tässähän tätä tarinaa jo tulikin. Elikkäs aika tyypillisiä 9-3:n ominaisuuksia on täälläkin havaittu. Jos saan vastauksia edes johonkin kysymyksistäni, olen hyvin kiitollinen.