Vikakoodi P103

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On nyt pari kertaa auto mennyt vikatilaan reilumman kiihdytyksen aikana suuremmilla kierroksilla. Vikakoodiksi tulee P103 eli liian korkea ilmamassamittarin signaali.

Eipä ole tuota ennen tehnyt, vaikka Maptun on ollut käytössä jo vuoden päivät ja on sitä kiihdytelty alusta asti. Vikaahan ei tietenkään saa esiin silloin, kun testerin kanssa varta vasten koeajolle lähtee. Olisi kiva saada selville nouseeko ilmamassa todellisuudessa liian korkeaksi vai sekoileeko ilmamassamittari (vetelee viimeisiään). Ensimmäisen tempun jälkeen katsoin freeze frame -datasta, että mm. ahtopaineet olivat olleet 0,62 bar/5664 rpm, kun vikakoodi oli syntynyt.

Pitänee alkaa tutkimaan lisää (lue, rääkkäämään autoa), kun ei ihan huvikseen viitsi kokeilla vaihtaa uutta ilmamassamittaria. On sen verta arvokas.

ps. "Älä rääkkää sitä autoa", "enhän mä rääkkääkää".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eikös NG kolkissa se ole aika edullinen osa? PCS:ltä vissiin saa kohtuu edullisesti? Tai sitten olen sekoittanut sen johonkin toiseen..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En ole katsellut muuta kuin Örumin (Örumnet, kun on sinne tunnukset) sivuilta ja hinta oli n. 350€. Elkparts:n tai Pfs:n sivuilta en ko. osaa löytänyt. Pitää ehkä soitaa tuonne PCS:lle. Sieltä olen jarruosatkin tilannut vuosi sitten ja palvelu sekä hinta oli alkuperäisosille OK.

Tuo ilmamassamittari T8:ssa (ainakin) ei ole toiminnaltaan ihan perinteinen maf. Ulostulosignaali ei ole jännite 0...5V, kuten yleisesti, vaan taajuusmoduloitu 2...11,5kHz. Se ei teknisesti sinällään selitä korkeampaa hintaa. Harvinaisempi rakennetyyppi paremminkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

petrisa kirjoitti:En ole katsellut muuta kuin Örumin (Örumnet, kun on sinne tunnukset) sivuilta ja hinta oli n. 350€. Elkparts:n tai Pfs:n sivuilta en ko. osaa löytänyt. Pitää ehkä soitaa tuonne PCS:lle. Sieltä olen jarruosatkin tilannut vuosi sitten ja palvelu sekä hinta oli alkuperäisosille OK.

Tuo ilmamassamittari T8:ssa (ainakin) ei ole toiminnaltaan ihan perinteinen maf. Ulostulosignaali ei ole jännite 0...5V, kuten yleisesti, vaan taajuusmoduloitu 2...11,5kHz. Se ei teknisesti sinällään selitä korkeampaa hintaa. Harvinaisempi rakennetyyppi paremminkin.
Oliko 34€ kun exään ostin.
Soitappa vaikka paikalliseen marmoritiskiin, ei varmaan mene yli 40€
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tätähän minäkin, että jotain alta 40euron PCS:ltä varmaan saa. Käsittääkseni ilmamäärämittari ei näyttele kovin suurta, tai niin tärkeää osaa T8 ohjatussa moottorissa toisinkuin T7:ssa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Marmorilta ostettu viime vuonna vastaava, taisi olla karvan verran yli 40 euroa. Eli ei ole kallis osa vaihtaa. Meinasivat muuten tuolloin (Oulun Aine), että olin ensimmäinen joka on kyseisen osan heiltä tilannut, ei ilmeisesti siis kovin herkästi hajoava kampe.

Minä oon käsittänyt että T8-moottorin ohjaus tapahtuu nimenomaan lähinnä ilmamääriä hyväksikäyttäen?
9³ SC 1.8t
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tarkistin nyt vielä uudestaan, niin kyllä Örumilla näyttää Pierburg ilmamäärämittari B207L/R koneeseen maksavan 344,40€ :!: :o .

Käsittämätöntä, että hinta on 10-kertainen, mitä merkkiliike myy. Jotain omituista siinä täytyy olla, tuleekohan tuossa jotain isompaa kokonaisuutta mukana. Ei kai sitä mitenkään muuten voi selittää. Tai sitten vain netissä on väärä hinta :evil: .

Nämä ilmeisen oikeat hinnat, mitä olette tänne ilmoittaneet, kuulostavat jo paljon, paljon kohtuullisemmalta. Ja uskon niitä. Epäilyttävässä tapauksessa tuon hintaisen voi jo vaihtaa, eikä tule maailman suurinta menetystä, vaikka vika ei siinä olisikaan.

Minunkaan mielestäni nämä ilmamassamittarit eivät ole niitä heikoimpia. Toisin kuin joissakin toisissa autoissa, joissa niitä menee kuin leipää. En muistanutkaan tuota ilmamassamittarin vaihtoa Glyzerin-tapauksessa. Muistelin vain, että kokeiltua tuli käytettyä, mutta se olikin uusi.

T8 toimii toisaankin ilmamassaohjauksella, eikä ahtopaine niinkään ole se "määräävä". Jopa mittariston turbo-mittari on ilmamäärä(massa)mittari, eikä painemittari. Ilmamassamittari on äärimmäisen tärkeä, ja sen pettäessä mennään sitten näillä muilla anturiarvoilla "vikatilassa". Kulkee yllättävän hyvin siinäkin tilassa. Tehot tietysti rajoitettuna.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Asiaa sivuten, jos vikakoodia yrittää vieläkin pukata, niin ota multa lainaan tuo ylimääräinen IMM ja testaa sillä, josko vika lähtee?
9³ SC 1.8t
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

petrisa kirjoitti:Tarkistin nyt vielä uudestaan, niin kyllä Örumilla näyttää Pierburg ilmamäärämittari B207L/R koneeseen maksavan 344,40€ :!: :o .

Käsittämätöntä, että hinta on 10-kertainen, mitä merkkiliike myy. Jotain omituista siinä täytyy olla, tuleekohan tuossa jotain isompaa kokonaisuutta mukana. Ei kai sitä mitenkään muuten voi selittää. Tai sitten vain netissä on väärä hinta :evil: .

Nämä ilmeisen oikeat hinnat, mitä olette tänne ilmoittaneet, kuulostavat jo paljon, paljon kohtuullisemmalta. Ja uskon niitä. Epäilyttävässä tapauksessa tuon hintaisen voi jo vaihtaa, eikä tule maailman suurinta menetystä, vaikka vika ei siinä olisikaan.

Minunkaan mielestäni nämä ilmamassamittarit eivät ole niitä heikoimpia. Toisin kuin joissakin toisissa autoissa, joissa niitä menee kuin leipää. En muistanutkaan tuota ilmamassamittarin vaihtoa Glyzerin-tapauksessa. Muistelin vain, että kokeiltua tuli käytettyä, mutta se olikin uusi.

T8 toimii toisaankin ilmamassaohjauksella, eikä ahtopaine niinkään ole se "määräävä". Jopa mittariston turbo-mittari on ilmamäärä(massa)mittari, eikä painemittari. Ilmamassamittari on äärimmäisen tärkeä, ja sen pettäessä mennään sitten näillä muilla anturiarvoilla "vikatilassa". Kulkee yllättävän hyvin siinäkin tilassa. Tehot tietysti rajoitettuna.
Veikkaan, että pilkkuvirhe paholainen on iskenyt varaosahintoja naputellessa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kovin usein ongelmaa ei päälle pukkaa. Eipä sitä sitten myös esille saa, kun testerin tai op-com:n kanssa autoon virittäytyy. Yritetty on.

Sama homma koskee tuota mystistä nykäisyä pitemmässä matka-ajossa, joka ilmenee todella harvakseltaan. Hyvin mahdollista, että se liittyy tavalla tai toisella tuohon IMM:n vikaan.

Yritän nyt käydä ensin läpi imu/ahtoputkistoa ja siihen liittyviä vermeitä viikonlopun aikana. Kiitoksia "kädenojennuksesta" Glyzer. Palaan asiaan IMM:n tiimoilta, jos siltä alkaa tuntua.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt taisi syy tähän ongelmaan löytyä. Vikapaikkaa en vielä ole selvittänyt.

Virittelin tietokoneen ja op-comin autoon ja sitten koeajolle. Laitoin op-comin tallentamaan dataa. Datana tallentui: ahtopaine, imusarjan paine, ilmamassa, nakutustieto (aktiivi/ei aktiivi), huohotusventtiilin tila (kiinni/auki/, aukiolo %). Ensin ei oikein vikaa tietenkään saanut päälle, mutta sitten lopulta motarin ramppikiihdytyksessä meni vikatilaan. Tämän jälkeen lopetin tallennuksen.

Sitten kotia tutkimaan ja sama P103 vikakoodihan siellä taas oli. Tämän jälkeen aloin tutkimaan tallennettua op-comin datatiedostoa. Kaikki näytti olevan ok, mutta loppuosasta tiedostoa (jossa vikatila meni ilmeisesti päälle) löytyi mielenkiintoinen havainto.

Voimakkaassa kiihdytyksessä ahtopaine ja imusarjan paine olivat korkealla n. 0,9 ... 1.0 bar luokkaa. Samassa vaiheessa huohotusventtiili oli auki (aktiivitilassa). Kun yllättäen tässä vaiheessa huohotusventtiili meni kiinni, tapahtui ilmamassa-arvossa raju hetkellinen nousu. Päättelin, että tämän ECU tulkitsee vakavaksi ongelmaksi ja menee turvallisuussyistä vikatilaan (P103).

Tankin aktiivihiilisuodattimen huohotushan tapahtuu kahta kautta moottoritilasta. Joko imusarjasta, kun ahtopuolella ei ole painetta ja ilmusarjassa on alipaine tai turbon ahtaessa, kun imusarjassa vallitsee ylipaine, turbon imupuolelta heti ilmamassamittarin jälkeen. Kun huohotusventtiili on auki ja turbo ahtaa, vetää turbo ilmeisesti liikaa ilmaa venttiilin kautta ja tämä ei näy ilmamassaarvossa. Kun sitten huohotusventtiili yllättäen kesken kiihdytyksen suljetaan, ilmamassamittarin läpi menevä ilma kasvaa äkisti ja se johtaa vikaan.

Sitä en ole nyt vielä selvittänyt, että miksi huohotusventtiilin kautta mitä ilmeisemmin virtaa liikkaa ilmaa, kun se on auki. Onko huohotusventtiililtä tankille päin menevässä putkessa reikä, vuotaako aktiivihiilisuodatin vai mahdollisesti jokin muu vuoto esim. tankin korkin tiiviys. Sitä nimittäin olen joskus jo aiemmin katsonut, että on vähän löysän ja hervottoman oloinen.

Tällä mahdollisella huohotusjärjestelmän vuodolla on varmaan sitten osuutta myös tuohon tasakaasulla matka-ajossa tapahtuvaan ajoittaiseen nykäisyyn.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vähän lisäystä/korjausta asiaan.

Ei ehkä sittenkään ole tuossa huohotuksessa (tankin) se ongelma. Tarkemmin dataa tutkiessani huomasinkin, että ei se niin paljoa taida vaikuttaa ja samalla on ahtopaineet vielä nousussa. Joten siksi luonnollisesti ilmamassa kasvaa. Aktiivihiilisuodattimen venttiili vain menee yhtäaikaa kiinni.

Löytyi noilta samoilta kohdilta, jossa vikaatilaan mennään toinen ehkä se todellinen vika. Täyskiihdytyksen aikana ahtopaineet on tapissa 1,06 bar ja map eli imusarjan paine lähes sama. Kuitenkin kesken kaiken yhtäkkiä map laskee 0,7 bariin, vaikka ahtopaine on yhä tapissa. Ilmamassa-arvokin on yhä korkea eli ilmaa virtaa, mutta mitä ilmeisemmin se ei mene koneeseen vaan vuotaa jostakin pihalle.

Vika menee päälle melkein heti, kun automaatti vaihtaa pienempää vaihdetta sisään kaasua tallatessa pohjaan ja kierrokset koneessa nousee. Vaihto pienemmälle tapahtuu ok, mutta kohta sen jälkeen veto hyytyy. Vika ei mene siis päälle pienillä kierroksilla, vaikka ahtopaineet ovat korkealla, kun kiihdyttää vääntöä hyväksi käyttäen.

On se jännä juttu. Vikatila liittyy liian suureen ilmamassaan automaatin alaspäin vaihtotapahtuman jälkeen "urku auki" kiihdytyksessä. Ja mikä lienee tuon joskus silloin tällöin ilmenevien nykäysten takana.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja alustar »

petrisa kirjoitti:Vähän lisäystä/korjausta asiaan.



Löytyi noilta samoilta kohdilta, jossa vikaatilaan mennään toinen ehkä se todellinen vika. Täyskiihdytyksen aikana ahtopaineet on tapissa 1,06 bar ja map eli imusarjan paine lähes sama. Kuitenkin kesken kaiken yhtäkkiä map laskee 0,7 bariin, vaikka ahtopaine on yhä tapissa. Ilmamassa-arvokin on yhä korkea eli ilmaa virtaa, mutta mitä ilmeisemmin se ei mene koneeseen vaan vuotaa jostakin pihalle.

Vika menee päälle melkein heti, kun automaatti vaihtaa pienempää vaihdetta sisään kaasua tallatessa pohjaan ja kierrokset koneessa nousee. Vaihto pienemmälle tapahtuu ok, mutta kohta sen jälkeen veto hyytyy. Vika ei mene siis päälle pienillä kierroksilla, vaikka ahtopaineet ovat korkealla, kun kiihdyttää vääntöä hyväksi käyttäen.

On se jännä juttu. Vikatila liittyy liian suureen ilmamassaan automaatin alaspäin vaihtotapahtuman jälkeen "urku auki" kiihdytyksessä. Ja mikä lienee tuon joskus silloin tällöin ilmenevien nykäysten takana
ByPass kalvo rikki?
SAAB 99 -83 GL
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tutkiskelin dataa vielä lisää, niin ennen vikatilaan menemistä esiintyy joidenkin aikaisempien kiihdytysten aikana kolme eri kertaa "mystinen" ilmamäärä 828kg/h (= 230g/s). Ei joka kiihdytyksissä, mutta välillä. Se on tuo sama lukema aina välillä. Kaiken lisäksi se pomppaa äkillisesti sadasosasekunnissa ylös ja sitten taas 30ms:ssa palautuu "normaaliksi".

Tuota kun on tehnyt kolme kertaa niin seuraavassa kunnon kiihdytyksessä menee täydellinen vikatila päälle.

Täytyy kai vaihtaa IMM kun ei ole niin kalliskaan. Siitä pakko nyt lähteä liikkeelle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nyt on ollut laina-IMM (kiitos Glyzer) käytössä vajaan viikon. Ei ole tullut autolla ajettuakaan muuta kuin pikatesti heti vaihdon jälkeen viime viikonloppuna ja nyt sitten tänään. Hyvin tuntuu toimivan eikä vikatilasta enää tietoakaan.

Kävin tänään myös testailemassa op-com:n kanssa samalla tallentaen dataa. Vertaus edelliseen dataan (vanhalla IMM:llä) on selvä. Nyt ilmamassat ovat järkeviä eikä ole tietoakaan piikkiarvoista 230g/s lukemiin. Maksimiarvot ovat aina 180g/s luokkaa ja ne seuraavat hyvin ahtopainetta ja kierrosnopeutta. Ilman äkkiryntäilyjä.

Ilmamassamittari oli siis selvästi rikki. Mutta ... kun yhden ongelman sai nyt ehkä korjattua niin uutta pukkaa. Siitä toisessa ketjussa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin