Uuden TTID:n alavääntö

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
mjava
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Uuden TTID:n alavääntö

Viesti Kirjoittaja mjava »

onko muilla kokemuksia uusien TTID-koneiden alaväännöstä? Tuntuu että omassa autossa vääntö on melko laihaa alakierroksilla, kun kaasua antaa enemmän, niin alkaa kyllä tapahtua. Onkohan tuossa jotain "ekosäädön" mukana tuotua pihistystä? Saakohan huollossa säädettyä? Meinaa toisinaan pirssi sammua valoihin.
Saab 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11
Saab 9-3 Aero Cabriolet aut. -01

Edelliset:
Saab 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85

Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Uuden TTID:n alavääntö

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

mjava kirjoitti:onko muilla kokemuksia uusien TTID-koneiden alaväännöstä? Tuntuu että omassa autossa vääntö on melko laihaa alakierroksilla, kun kaasua antaa enemmän, niin alkaa kyllä tapahtua. Onkohan tuossa jotain "ekosäädön" mukana tuotua pihistystä? Saakohan huollossa säädettyä? Meinaa toisinaan pirssi sammua valoihin.
hirveä koneeseen :wink:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007

2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Uuden TTID:n alavääntö

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Kaikkein suurin muutos juuri alavääntöön voisi olla DPF:n poistamisella. Sen jälkeen kartat sen verran paksulle että tuottaa aavistuksen mustaa.

Päästöjen vähentämisen takia tuo alapää tahtoo olla ohut, verratkaapas vaikka wanhoihin mesen esikammiokoneisiin, joita ei tahtonut tyhjäkäynnillä sammuttamaan pystyä :wink:

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9157
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Uuden TTID:n alavääntö

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

2.3i-16 kirjoitti: Päästöjen vähentämisen takia tuo alapää tahtoo olla ohut, verratkaapas vaikka wanhoihin mesen esikammiokoneisiin, joita ei tahtonut tyhjäkäynnillä sammuttamaan pystyä :wink:
Niissähän ei sinänsä ole mitään vääntöä millään kierrosalueella mutta "sitkeys" johtuu mekaanisesta ruiskupumpusta joka lisää syöttöä tarvittaessa niin paljon kuin vain irtoaa että kierrokset pysyy säädetyssä.

Säätökysymys siis tosiaan CR moottoreissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Rami.J
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2011 10:38
Paikkakunta: Lemu

Re: Uuden TTID:n alavääntö

Viesti Kirjoittaja Rami.J »

Ite olen huomannut myös samanlaista oiretta omassa, joskus tulee ajatuksissaan jopa sammutettua lähtöaikeissa oma kärry :oops:
Omaani on pari viikkoa sitten laitettu voimaa.comin ohjelma ja hieman ehkä parani tuo alavääntö, meneminen muutenkin muuttui vielä entistä mukavammaksi! 8)
Saab 9-3 1,9TTiD -08 (Voimaa.com-Unik)
Ex Saab 9-5 3,0TiD V6 -02

A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Uuden TTID:n alavääntö

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Laihahan se on, mutta eiköhän sitä voimaa laiteta lisää, kun takuu loppuu. samoin taidetaan ottaa putkesta turhat pois. :D
#4568 Saab 9-3ss 1.8t -03 ->9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm, 96 V4 -77
Saab 9-5 Sedan 2.3t -00 -> 9-3ss 1.8tA -03
9-3ss 1.9TiDS A -08

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1473
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Uuden TTID:n alavääntö

Viesti Kirjoittaja mike »

jcarlson kirjoitti: Niissähän ei sinänsä ole mitään vääntöä millään kierrosalueella mutta "sitkeys" johtuu mekaanisesta ruiskupumpusta joka lisää syöttöä tarvittaessa niin paljon kuin vain irtoaa että kierrokset pysyy säädetyssä.

Säätökysymys siis tosiaan CR moottoreissa.
Näinpä juuri. Kovin usein saa huvittuneena kuunnella / lukea kuinka joku bensamoottori pystyy tarjoamaan lähes dieselmäistä vääntöä. Ja kuinka pitkän linjan automiehetkin kehuvat dieseleiden olleen niin ja niin sitkeitä etteivät sammuneet millään...

Nykyään vielä ylistetään lähes poikkeuksetta dieseleitä juuri niiden kovan vääntömomentin takia, mutta samalla unohdetaan se, että poikkeuksetta nuo dieselit on ahdettuja ja niitä yleensä verrataan vapaasti hengittäviin bensakoneisiin.

Vaan samapa tuo, molemmilla autot liikkuu joskin dieselin tankkaus on paljon ärsyttävämpää puuhaa vaikka maksaakin hitusen vähemmän.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 795
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Uuden TTID:n alavääntö

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Mitenkä muuten tuollaisen dieselin saa samutettua kuin äkinäisellä kytkimen liikellä ja ilman kaasua.itse ajanut useamalla 1.9 tid ja ttid enkä ole saanut sammumaan (välillä autotraileri jossa auto kyydissä ja massa luokkaa 1500kg). :( .
mutta seppälän prisman pihassa nähnyt ihmeen mitenkä sen saa sammumaan.
liputtaa kaasu ja rytkäyttä kytkimen ylös ja samassa kaasu ja sitten uusi yritys väärällä vaihtella.
oiskohan vika ratin ja penkin välissä.???

A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Uuden TTID:n alavääntö

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Oma värkki tuli aluksi sammutettua suht ärhäkän kytkimen takia. Nyt tuntuu että kytkin alkaa normalisoitua. Toki siihen on tottunutkin, mutta samaa on pari muuta satunnaista ajajaa sanonut.
Samoin pari sammutusta tuli, kun yritin peruuttaa 6. vaihteella. :D
#4568 Saab 9-3ss 1.8t -03 ->9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm, 96 V4 -77
Saab 9-5 Sedan 2.3t -00 -> 9-3ss 1.8tA -03
9-3ss 1.9TiDS A -08

Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Uuden TTID:n alavääntö

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Terve!

Tuota TTid:tä ihmettelen minäkin, kun sellaisen menin hommaamaan 8O (-08SC)
Mistä johtunee, kun auto aloittaa "nykimään", kun painaa kaasun pohjaan kiihdytettäessä? Sellaista pientä pätkimistä tai mitä tuo nyt sitten onkaan. Tiedä sitten miten vauhtiin vaikuttaa mutta ohittaessa ja kiihdyttäessä hiukan turvaton olo. Olisiko tekemistä turbon ja ahtopaineiden kanssa? Ilmiö esiintyy silloin, kun ahtopaineet lähenee punaista ja kierrokset noin 3000 nurkilla. Samalla ahtopaineet laskee hiukan ja taas nousee--> pätkimistä....
Sen kyl huomasin, jotta jos kaasua painaa "hissukseen" ja kiihdyttää sen kautta ei ilmiötä tapahdu.
Voipi tietty olla, jotta vika ratin ja penkin välissä tässäkin, kun bensakoneessa sai kaasun painaa pohjaan eikä moista ilmiötä tullut.

Rami.J
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Heinä 20, 2011 10:38
Paikkakunta: Lemu

Re: Uuden TTID:n alavääntö

Viesti Kirjoittaja Rami.J »

A.L. kirjoitti:Terve!

Tuota TTid:tä ihmettelen minäkin, kun sellaisen menin hommaamaan 8O (-08SC)
Mistä johtunee, kun auto aloittaa "nykimään", kun painaa kaasun pohjaan kiihdytettäessä? Sellaista pientä pätkimistä tai mitä tuo nyt sitten onkaan. Tiedä sitten miten vauhtiin vaikuttaa mutta ohittaessa ja kiihdyttäessä hiukan turvaton olo. Olisiko tekemistä turbon ja ahtopaineiden kanssa? Ilmiö esiintyy silloin, kun ahtopaineet lähenee punaista ja kierrokset noin 3000 nurkilla. Samalla ahtopaineet laskee hiukan ja taas nousee--> pätkimistä....
Sen kyl huomasin, jotta jos kaasua painaa "hissukseen" ja kiihdyttää sen kautta ei ilmiötä tapahdu.
Voipi tietty olla, jotta vika ratin ja penkin välissä tässäkin, kun bensakoneessa sai kaasun painaa pohjaan eikä moista ilmiötä tullut.
Villi veikkaus, mut mathtaiskohan olla polttoainepumpussa tai suotimessa jotain häikkää?? Oma TTiD ainakin meinaa vetää nätisti iha loppuun saakka.
Oli meinaan vaan edellises autos samanlaista onkelmaa, ja alko kans just kierrosten ollessa siinä 3000. Polttoainepumppu oli tullu tiensä päähän, uusi tilalle ja taas mentiin. Auto ei tosin ollu saabbi, mut jätetään se kolmikirjaiminen merkki mainitsematta :wink:
Saab 9-3 1,9TTiD -08 (Voimaa.com-Unik)
Ex Saab 9-5 3,0TiD V6 -02

baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Uuden TTID:n alavääntö

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Nitzgu kirjoitti:Terve!

Tuota TTid:tä ihmettelen minäkin, kun sellaisen menin hommaamaan 8O (-08SC)
Mistä johtunee, kun auto aloittaa "nykimään", kun painaa kaasun pohjaan kiihdytettäessä? Sellaista pientä pätkimistä tai mitä tuo nyt sitten onkaan. Tiedä sitten miten vauhtiin vaikuttaa mutta ohittaessa ja kiihdyttäessä hiukan turvaton olo. Olisiko tekemistä turbon ja ahtopaineiden kanssa? Ilmiö esiintyy silloin, kun ahtopaineet lähenee punaista ja kierrokset noin 3000 nurkilla. Samalla ahtopaineet laskee hiukan ja taas nousee--> pätkimistä....
Sen kyl huomasin, jotta jos kaasua painaa "hissukseen" ja kiihdyttää sen kautta ei ilmiötä tapahdu.
Voipi tietty olla, jotta vika ratin ja penkin välissä tässäkin, kun bensakoneessa sai kaasun painaa pohjaan eikä moista ilmiötä tullut.
Oliskohan EGR -venttiili syyllinen?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-

Vastaa Viestiin