Vakionopeudensäädin huojuu / nykii

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Vakionopeudensäädin huojuu / nykii

Viesti Kirjoittaja Ristom » To Loka 24, 2013 12:41

Mikä on kierrosalue vakkarilla kun nykii? Oletan, että tasakaasulla, tasamaalla, jolloin syöttö olisi myös tasaista? Ei esim myötämäkeen, jolloin menisi moottorijarrulle?

Jos nykii 1500rpm tuntumassa, niin se moottori aivan normaalisti avaa-sulkee isompaa turboa (magneettiventtiiliä). Kierrokset kuitenkin vaihtelevat vakkarilla joitakin kymmeniä varmasti.
08 TTiD:llä (alkup. välitykset, ei uudempi ekomalli) tuo osuu noin 80km/h nopeuteen manuaaliaskin 6. vaihteella.

TeenpäItse
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 16:53

Re: Vakionopeudensäädin huojuu / nykii

Viesti Kirjoittaja TeenpäItse » To Loka 24, 2013 15:46

Nykii vaihtelevilla kierroksilla ja veto päällä. Itsekin mietin matala-/korkeapaineahtimen kytkeytymistä tietyllä rajakierrosluvulla mahdollisena häiriön aiheuttajana, joten ajelin eri vaihteilla/kierrosluvuilla. Ei löytynyt logiikkaa. Sanoisin, että 1700-2500rpm välillä on kaikki nykimiset tapahtuneet, tasanopeudella, käytännössä 80-120km/h, 5. tai 6. vaihteella. Ja edelleen: jos vika olisi turboja ohjaavissa magneettiventtiileissä, niin eikö nykimistä esiintyisi myös ilman vakionopeussäädintä?

Oisko tuo nykiminen edes etäisesti yhteydessä ajoittain tulevaan Limited Performance -viestiin? Viestin jälkeen kun vakionopeussäädin ei mene päälle. Op-Comilla ei kuitenkaan ole jättänyt vikakoodia viestin jäljiltä. Onko vakionopeussäätimen kytkeytyminen aina estetty, jos ruutuun tulee Limited Performance, vai liittyykö se vain tiettyihin (Limited Performance) vikatapauksiin? Tuleeko Limited Performance yleensä EGR & DPF:ään liittyvistä ongelmista, etenkin jos ei leikkaa tehoja?

Ja voisko hiukkaspöntön nokipolton alkaminen aiheuttaa tuollaista nykimistä? Kun ei koskaan rupea nykimään samantien vaan vasta n. 5-30min päästä. Mutta luulisi tuon nykivän myös jalkakaasulla...
Saab 9-3 SportCombi Aero TTID M6 2008
Saab 9-5 Aero AT 2001

josé
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 13:20

Re: Vakionopeudensäädin huojuu / nykii

Viesti Kirjoittaja josé » To Loka 24, 2013 21:40

Kaksoismassa? Omassa tyhjä kalppi aiheutti vastaavaa oiretta tasaisella/lievästi kumpuilevalla tiellä.

TeenpäItse
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 16:53

Re: Vakionopeudensäädin huojuu / nykii

Viesti Kirjoittaja TeenpäItse » La Loka 26, 2013 10:07

Ristom kirjoitti:Mikä on kierrosalue vakkarilla kun nykii? Oletan, että tasakaasulla, tasamaalla, jolloin syöttö olisi myös tasaista? Ei esim myötämäkeen, jolloin menisi moottorijarrulle?

Jos nykii 1500rpm tuntumassa, niin se moottori aivan normaalisti avaa-sulkee isompaa turboa (magneettiventtiiliä). Kierrokset kuitenkin vaihtelevat vakkarilla joitakin kymmeniä varmasti.
08 TTiD:llä (alkup. välitykset, ei uudempi ekomalli) tuo osuu noin 80km/h nopeuteen manuaaliaskin 6. vaihteella.
Tuli aamulla koeajettua taas. 1500 rpm kohdalla (6. vaihteella 80 km/h) turboviisari värähtelee magneettiventtiilin myötä mainitulla tavalla vakionopeussäädin päällä, mutta varsinaisesti ei tunnu vielä nykivänä menona. Ilman vakkaria ei viisari heilu. Sama vauhti 5. vaihteella menee viisari suorassa eli ok.

Ekat 20 km moottoritiellä meni taas vakionopeussäätimellä täysin siististi, mutta sitten alkoi taas potkimaan ilman mitään ilmeistä syytä. Turboviisari heiluu samalla 1-3 viivaväliä eestaas epätasaisella syklillä. Potkii tasanopeudella kaikilla kierroksilla (1800-4200rpm) ja vaihteilla. Vaikuttaisi alustavasti, että alle 1500 rpm kierroksilla ei potki. Ja ilman vakkaria menee aina ongelmitta. Myöskään nopeusviisari ei tärissyt omiaan, joten nopeusanturin antama tieto näyttäisi olevan ok.

Jos tuota op-comin kanssa ajossa seuraisi, niin mitäs parametrejä sieltä pitäisi erityisesti vaklata?
Saab 9-3 SportCombi Aero TTID M6 2008
Saab 9-5 Aero AT 2001

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2786
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Vakionopeudensäädin huojuu / nykii

Viesti Kirjoittaja SS » Ke Kesä 12, 2019 17:53

Vanha topikki, mutta onko tähän koskaan löytynyt ratkaisua? Oma tekee joskus vastaavaa maantienopeuksissa cruise päällä, ikäänkuin hieman humppaisi kaasua. Teki orkkissoftalla ja myös JC:n softalla ihan samaa. Ilmiö on aika mieto, mutta havaittavissa sopivissa olosuhteissa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 120tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Vastaa Viestiin