Kalisee moottoritilassa.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
juhero
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 16:35

Kalisee moottoritilassa.

Viesti Kirjoittaja juhero »

Auto on 93 SS-07 ja vähän ajettu.
Onko kellään sattunut sellaista että kalina tai muu sellainen tulee auton moottoritilasta.
Alkaa kylmänä noin 3-4 min kuluttua käynnistyksestä ja kuuluu tyhjäkäynnillä.
Olen paikallistanut sen paksuun putkeen jossa on iso klemmari ja alhaalta lähtee pari piuhaa. Kun niin paljon tiedän autoista niin arvelisin sen ilmasuodattimen jälkeiseksi putkeksi.
Kädellä sitä painaessa tuntee kalinan myös. Onko siellä joku magneetti venttiili tai vastaava?
Loppuu kyllä joskus ajon aikana. Kalina on niin kova että kuuluu kauaskin autosta.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Kalisee moottoritilassa.

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Ilmastoinnin kompura?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Kalisee moottoritilassa.

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Terve

Onko moottorinilmansuodatin vaihdettu jonkun muun toimesta ennen kolinan alkua? Jos vaikka olisi jokin työkalu unohtunut suodatinkoteloon? Vaikea on arvailla ilman kuulemista mistä kolina voisi johtua siinä imuputken tietämillä. Toivottavasti syy ääneen löytyy.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Kalisee moottoritilassa.

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Suodattimen kotelon kumit kovettuu/löystyy ja kotelo pääsee resonoimaan. Ainakin ajaessa epämiellyttävää ääntä pitää. Ostin uudet kumit, nyt on hyvä. Minulla tosin pitää tyhjäkäynnillä jotain muuta ääntä, olisiko laturin vapaakytkin tai kompura????
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalisee moottoritilassa.

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Moro

Minulla on myös alkanut kolahtelemaan konepellin alla tässä kesän aikana. Ääni tosin esiintyy ainoastaan käynnistettäessä auto, ehkä joka 5. startilla. Ääni on jonkin osan metallinen kalahdus "klongklong" ja eikä sitä kuulu enää startin jälkeen tai muulloin ajossa. Selkeästi konehuoneessa on jotakin löysällä tai irti, moottorin tukikumi, jäähdytin, pakoputki tms.? Olen yrittänyt kuunnella ääntä konepelti auki kaverin startatessa mutta eihän se silloin kuulu.
Onkohan joku muu törmännyt samaiseen ongelmaan?
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
Vastaa Viestiin