Saab kauppaan menossa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Ruispala
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 19:45
Paikkakunta: Joensuu

Saab kauppaan menossa

Viesti Kirjoittaja Ruispala »

Kiikarissa on 9-3 1.8t farmari vm. 2006, ajettu n.200tkm. Joten mielessä on pari kysymystä.
-Mihin kannattaa kiinnittää huomiota kyseistä autoa tutkiessa?
-Onko jakopää hihnalla vai ketjulla, ja paljon mahdollinen vaihtoväli on?
-Kuinka pitkät huoltovälit normaalisti?
-Onko ruosteen kanssa ongelmia?
-Löytyykö ikäviä "pikkuvikoja"?
-Plussat ja Miinukset kätännön elämässä.
-Mitä yhteistä näillä on ooppelin kanssa?
Kaikki muukin tieto kelpaa.
SC 1.8t 03/2006.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saab kauppaan menossa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ketju kone, vaihtoväli ääretön. Haulla "tyyppi" löytyy hyvin tyyppiviat joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Ruosteongelmiin en ole törmännyt, eikä niistä tiettäväkseni ole kukaan valittanut. 30tkm huoltoväli, mutta öljynvaihtoja suositellaan tehtäväksi 15tkm välein.

Yhtäläisyydet opelin kanssa OIKEASTI jäävät (esson baaripuheista huolimatta), pohjalevyyn (mikä on eriasia kuin alusta - pohjalevy käsittää lähinnä jarruputkien paikat ym perusratkaisut), takatukivarsiin, kääntölaakereihin... Toisin sanottuna, tyyppiviat kuten takatukivarret, kääntölaakerit ovat lähes poikkeuksetta osien lainaamisen syytä. Esimerkiksi paljon puhuttu "opelin ja saabin alusta on sama" on täyttä tuubaa, opelin alustaa et saa saabiin mitenkään, eikä päinvastoin. Moottori B207x on saabin tekemä moottori, vaikka sitä löytyy myöhempien vuosimallien Vectra C:stä, eli opelissa on saabin moottori ja moottorinohjaus.

Ärsyttäviin pikkuvikoihin en toistaiseksi ole omassani törmännyt. Plussana ehdottomasti viritysmahdollisuudet kuten saabeissa on totuttu näkemään.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saab kauppaan menossa

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Tuskinpa se ketjun vaihtoväli ääretön on, määrittelemätön kylläkin. :wink:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Ruispala
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 19:45
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab kauppaan menossa

Viesti Kirjoittaja Ruispala »

Mites turbon kestoikä ja onko joitain malleja vaivannut talvinen huohotin ongelma saatu poistettua? Merkki on vielä vieras mutta jos ja KUN käyn katsomassa (ostamassa) Saabin niin unettomat yöt loppuu varmaankin kauppakirjan kirjoitukseen. TJ2
SC 1.8t 03/2006.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab kauppaan menossa

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Moottori ei ole saabin valmistama vaan gm konserni mosa :wink:
Opelissa ei ole trionic moottorin ohjausta vaan joku muu :wink:
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saab kauppaan menossa

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

C-vectran neloskoneisissa turboissa on kyllä mun käsittääkseni trionic. Ja ettei nyt ihan ot:ksi mene, niin ahtimena tuossa taitaa olla mitsu, jonka pitäisi olla kestävää sorttia.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab kauppaan menossa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

t.t.j kirjoitti:C-vectran neloskoneisissa turboissa on kyllä mun käsittääkseni trionic. Ja ettei nyt ihan ot:ksi mene, niin ahtimena tuossa taitaa olla mitsu, jonka pitäisi olla kestävää sorttia.
Minusta 1.8t:ssa on Garrettin kukkopilli. Tiedä sitten onko sama GT17 kuin Femmassa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saab kauppaan menossa

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Ainakin mutsin 1.8t-farkussa on mitsu. Ja vuosimalli on 2006.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Saab kauppaan menossa

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Onhan noissa ollut kiristimen hajoamisia, en nyt muista oliko tasapainoakselien vai pääketjun kiristimissä.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab kauppaan menossa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

t.t.j kirjoitti:Ainakin mutsin 1.8t-farkussa on mitsu. Ja vuosimalli on 2006.
Joo, näemmä vaihtunut juuri tuosta vuosimallista. Vanhemmissa on Garrett GT2052.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab kauppaan menossa

Viesti Kirjoittaja SS »

onko joitain malleja vaivannut talvinen huohotin ongelma saatu poistettua?
Tähän ei tainnut kukaan vielä vastata. Ei ole enää näissä huohotinongelmaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saab kauppaan menossa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Itse en ainakaan ole kuullut, eikä maptunin edustajatkaan kun kyselin, että onko sport sedanista mennyt turboja, eli sportsedanin turbojen kanssa ei ole tiedossa olevia ongelmia. Turbo vaihtui faceliftin yhteydessä mitsun turboon eli vuonna 2007, vuosimalleissa 2003-2006 on juurikin tuo garretin GT2052 (koskee malleja 1,8t ja 2,0t) Aero versiossa on mitsun turbo jo vuodesta 2003 lähtien.

Ja C vectroissa joissa on turbo, ja rivi4 (=B207) on Trionic8. Piste.

EDIT: Saattaa olla että se on nimetty eri nimellä ettei ole nimellä "trionic" mutta sama purkki, sama/t softat.

JA vaikka B207x koneen pohjana on käytetty 2,2 litraista GM lohkoa, on se Saabin tekemä- ja turbottama moottori. Moottorin peruskonstruktioon on tehty muutoksia, luonnollisesti jo pelkästään turbottamisen vuoksi.

Huohotin ongelmia ei B207x koneissa ole.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab kauppaan menossa

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mitsun turboa on myös ilman faceliftä.
Esim mulla on 1.8t my 07 ei facelift, mutta mitsu löytyy
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Saab kauppaan menossa

Viesti Kirjoittaja tosu »

Niin, ehkä faceliftiä osuvampi sana olisi "sisältä uudistettu malli", eli tuo jossa muutos jäi puolitiehen eli saatiin aikaiseksi vasta kojelaudan päivitys. Niiin tai näin, joka tapauksessa 2007 mallissa on Mitsun turbo, asia joka on aiemminkin tällä palstalla moneen kertaan todettu.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Saab kauppaan menossa

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Kaikissa sport combeissa on mitsun ahdin. Riippumatta naamankohotuksista. Itselläni on 9/2005 ostettu SC mitsulla varustettuna.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Vastaa Viestiin