Eipä ollu vika etuiskareiden yläpään laakereissa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Leone
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2011 22:10

Eipä ollu vika etuiskareiden yläpään laakereissa

Viesti Kirjoittaja Leone »

Eli paikoiltaan kääntäessä rattia kuului vasemmalta heikosti ja oikealta voimakkaammin sellaista ns. rutinaa. No tulin siihen tulokseen foorumia lueskeltuani, että etuiskareiden yläpään laakerithan ne siellä rutisee -> vaihtoon. Huolto meni myyjäliikkeen piikkiin (auto ollu itellä vasta 5 viikkoa) ja diagnoosi oli, että nimenomaan ne etuiskareiden yläpään laakerit oli paskana ja ne vaihdettiin.

Äsken sain auton takaisin, ja huomasinpa sitä parkkiruutuun käännellessäni, että oikealta kuuluu edelleen rutinaa, tosin paljon vaimeampana kuin viimeksi, ja sitä kuuluu vain kun kääntää rattia oikealle. WTF? Laakerit vaihtoi entinen Länsiauton mekaanikko, joten luulisi hänen Saabeja roplanneen jonkin verran.. oisko alustasta jotain muutakin kuitenkin paskana? Jos, niin mitä?

Autona siis 2.8T. Tää Aeron alkuperäinen alustakin on ruvennut tuntumaan jo ihan paskalta, iskarit natisee ja nitisee hidastetöyssyissä ja ratti heilahtaa hieman ja ns. iskee ihan snadisti käsille kun esim. noita töyssyjä ylittelee. Ei uskois, että autolla on ajettu vasta 120tkm. Ei oo mikään tuontiauto, joten ml pitää paikkansa, mutta alustan puolesta tuntuu kyllä tosi löysältä ja loppuun ajetulta nyt kun on enemmän tällä rullaillut. Ei oo kyllä toistaseks vakuuttanu. Kai se pitää taas laittaa autoon kiinni mansikoita ja mannaryynejä että saa laitettua isolla rahalla kunnon alustan.
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Eipä ollu vika etuiskareiden yläpään laakereissa

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Terve,

Mulla on 150tkm ajettu auto jossa oletettavasti on alkuperäinen Aero/Sport-alusta. Aiempaa kokemusta ylipäätään näistä uusista 9-3:sta ei ole ja aina välillä itsellekin tulee mieleen että onko jotain vikaa esim. alustassa ja joko se on lopussa. On todella hankala ihmetellä auton ääniä ja muita kun ei ole minkäänlaista objektiivista vertailukohtaa.

Suosittelen siis, että pyrit koeajamaan jonkun yksilön jossa on todistetusti uusi tai uudehko alusta. Itseltänikin tuo on vielä tekemättä.

Sellainen sivuhuomio muuten, että oma autoni muuttui käsittämättömän radikaalisti, kun laskin rengaspaineita. Ei noita toki millään kalibroidulla mittarilla ole tsekattu, mutta ilmeisesti epähuomiossa olin laitellut painetta n. 2,7 bar joka nurkkaan ja nyt tiputin paineet 2,5 bariin. Mielestäni vetely väheni aavistuksen, mutta pintakovuus väheni olennaisesti. Renkaina mulla on jotkut melko tuoreet Firestonen Firehawkit 225/45/17-koossa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eipä ollu vika etuiskareiden yläpään laakereissa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Hidastetöyssyjen aiheuttamat narahtelut tulevat tyypillisesti etu kallistuksenvakaajan runkokumeista. Ne kannattaa vaihtaa myös ja sen jälkeen kuulostella asiaa uudelleen. Mikäli vielä narisee ja rutisee, niin sitten syyläripaketin tukikumit vielä vaihtoon.

En usko vikaa olevan, enää, iskarien kääntölaakereissa, koska ei sitä asennushommaa nyt oikein voi mitenkään ryssiä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Leone
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2011 22:10

Re: Eipä ollu vika etuiskareiden yläpään laakereissa

Viesti Kirjoittaja Leone »

Ilmeisesti noi etuiskarit on kuitenkin kanssa loppu, tosiaan kun tuo ratti ns. heilahtaa snadisti esim. hidastetöyssyn ylityksessä nitinän ja natinan säestämänä.

Siis 2. polvi onko sulla joku Aeron alusta tuossa 1.8:ssä vai onko nykyään joku muu auto kuin tuo signaturen mukainen? Rengaspaineita pidän itse 2.8 edessä ja 2.7 takana, 225/45/18 Nokian Hakka Z. En ole kokeillut rengaspaineita laskea, ei mua pintakovuus häiritse yhtään eikä sitä edes ole. Ei ole mitään muutakaan kovuutta ja alusta tuntuu vaan jotenkin lötköltä. Toki asiaan vaikuttaa paljon kun edellinen auto oli -30mm Eibachin jousilla ja Koni FSD iskareilla, en tiedä onko tämä ns. Aero-alusta yhtään matalampi mitä normaalissa SS:ssä on, voisin kuvitella, että 5-10mm ehkä?

Loppuun ajetulta tämä joka tapauksessakuulostaa ja ärsyttää tällaiset ylimääräiset äänet kun auto ei mikään tonnin ruoska ole kuitenkaan.
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Eipä ollu vika etuiskareiden yläpään laakereissa

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Täällä on myös tuo tehtaan sporttialusta alla -10mm normaalin verrattuna madaltava. 150 000km tulee juuri mittariin ja kyllä sieltä narinoita jo kuuluu välillä sieltä sun täältä. Ylätukilaakerit on vaihdettu viime kesänä ja seuraavana vuorossa bumerangit takaa kun alkoivat narista peruuttaessa. Edestä kuuluu aina välillä hidastetöyssyissä alasjoustossa narahdus, tuleeko sitten juuri noista kallistuksenvakaajan runkopuslista vai iskareista.

Ja tuollaista 2.8T Aeroa kun ei välttämättä ihan sukkasillaan ajeta vaan aika aktiivistakin riippuen kuinka sporttinen omistaja on edellinen ollut, niin kyllä se alusta voi olla jo parhaat päivänsä nähnyt. Vertailukohtanahan Leone sulla on nyt edellisen auton laitettu Koni/Eibachin uusi/uudehko alusta niin ei voi olettaa että tehtaan sporttialusta 120tkm ajettuna olisi saman veroinen. Mulla oli koeajamassa omaani henkilö jolla itsellä on normialusta omassaan ja huomasi heti, että on jämäkämpi alusta. Riippuu ihan mihin vertaa.

Eli kun olet Leone hyvään tottunut niin uudelleen sitä parasta ja hyvää vaan asentamaan alle :wink:
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eipä ollu vika etuiskareiden yläpään laakereissa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On oikeastaan ollut ajattelemattomuutta olla vaihtamatta iskareita samalla, kun kääntölaakerit on vaihdettu. Se olisi hoitunut siinä samalla työllä. Ainoastaan iskarien hinnassa säästi ja nyt voi todeta, ettei se kannattanutkaan. Ainoastaan siinä tapauksessa, että iskarit oli jo hiljattain vaihdettu, ne olisi voinut jättää vaihtamatta uudelleen.

Mainitut kilometrit (120 tkm) viittaa siihen, että juuri näitä etupään osia joutuu nyt vaihtamaan, ellei sitä ole jo tehty. Kannattaa kyllä vaihtaa iskarit myös taakse, jos ne vaihtaa eteen. Itse vaihdoin eteen ja sitten kuukauden päästä totesin, että taaksekin pitää vaihtaa. Ylemmät takapoikittaistuet (bumerangit) meni sitten vaihtoon myöhemmin. Samoin etujouset, kun toinen meni poikki. Kallistuksen vakaajan kumit vaihdoin aivan ensimmäiseksi "hetekkanarinan" vuoksi.

Jos alustan laittaa heti kerralla kuntoon, säästyy monelta erilliseltä remontilta ja ajettavuus on tosi hyvä. Etupään osien vaihto ei vaikuta pyöränkulmiin, mutta takabumerangin vaihto vaikuttaa. Siispä lopuksi kannattaa ehdottomasti käyttää auto 4-pyöräsuuntauksessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Leone
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2011 22:10

Re: Eipä ollu vika etuiskareiden yläpään laakereissa

Viesti Kirjoittaja Leone »

Ei toi iskarien vaihtamatta jättäminen ollut mitään ajattelemattomuutta vaan sitä, että ton kääntölaakerien vaihdon maksoi auton myyjä enkä mä rupea mitään pelkkiä original-etutolppia tässä vaiheessa autoon vaihtamaan, vaan laitan joka tapauksessa jossain vaiheessa tässä kokonaan uuden ja oikeasti laadukkaan alustan alle kun ei tällaisellä lötköllä osaa ajella. Varsinki ku on ekaa kertaa nyt sellainen kiuas pellin alla, että rupeaa ihan tosissaan kaipaamaan jäykempää alustaa.

SA9000AB: Auton edellinen ja ainoa omistaja oli lähes 60v kunnanjohtaja (varmuudella) joten en usko että on suihkinu menemään ihan raivolla koko aikaa. Eikä tuo alustan löysyys nyt niin häiritsisikään - lähinnä kaikki ylimääräiset äänet mitä sieltä kuuluu. Edellisessä Matukassa oli kaikki osat aika loppuun ajettuja kun 148tkm kohdalla vaihdoin 4 x jouset ja 4 x iskarit tosiaan, mutta ei siitä mitään v-mäisiä nitinöitä kuulunut sieltä täältä. Nää alustamurheet oli kyllä tiedossa autoa ostaessa, mutta ärsyttää silti.

JA Konin FSD iskareita en voi kyllä suositella ellei ajelu ole pelkkää matka-ajoa enkä aio niitä tod. tähän autoon ottaa enää. Koni Sport puolestaan ei ole kuulemma aivan niin kova, mutta silti riittävän jämäkkä. Pitäisi olla se mukautuva ja ns. mekaanisesti kovuutta säätelevä mäntä ei vain toimi, ne on ihan kauheat ajaa jos tien pinta ei ole täysin sileä. Kaarteisiin voi tietty ajaa niin lujaa ku uskaltaa eikä kallistele yhtään.

Ehkä pitää vaan elää natinoiden kanssa tässä 9-3:ssa ja laittaa kunnon tavarat alle sitten tossa syssymmällä / talvella ... yhdessä Maptunin Stage 4:n kanssa 8)
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Eipä ollu vika etuiskareiden yläpään laakereissa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niinpä niin.

Onhan se niinkin, että etupään osalta olisi joutunut maksamaan osat eli iskarit itse, mutta työstä ei mitään. Vastaavasti sitten olisi taas tullut takaiskareidenkin vaihto kyseeseen ja siitä lisää kustannuksia. Lisäksi halutessaan alle tietyn alustan (jouset + iskarit) esim. Konin Sport, joutuu ilman muuta panostamaan rahallisesti. Sitä voi sitten ajoittaa hommat itselle sopivimpaan kohtaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Eipä ollu vika etuiskareiden yläpään laakereissa

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Leone kirjoitti:Siis 2. polvi onko sulla joku Aeron alusta tuossa 1.8:ssä vai onko nykyään joku muu auto kuin tuo signaturen mukainen?

Loppuun ajetulta tämä joka tapauksessakuulostaa ja ärsyttää tällaiset ylimääräiset äänet kun auto ei mikään tonnin ruoska ole kuitenkaan.
Joo, eli mun käsittääkseni noita on aika paljonkin myyty tuolla sportti-alustalla joka on siis sama kuin Aerossa ja madaltaa juurikin sen 10mm.

Mulla ei mielestäni vielä kolahtele pahasti. Narinaakaan ei kuulu paitsi talvella esim. parkkihallien hidasteisiin ajaessa. Vaikka mulla ei mitään referenssiä noista Saabien alustoista olekaan, veikkaisin että omanikin on kyllä parhaat päivät jo nähnyt. Vaikka melko lujaa tuolla vieläkin saa mutkiin ajaa ilman että jännittää : )

Olen toki henkisesti valmistautunut siihen, että jossain kohtaa pitää vaihdella iskarit, jouset ja mitä noita nyt on. En vielä ole niihin paljoa perehtynyt, mutta tuntuu että maltilllisella madalluksella (maksimissaan 20mm) ei oikein kovin hyvin tarjontaa ole tuon Saabin sport-alustan lisäksi. Kivirekikään ei tarvitsisi olla, kun ajan käytännössä pelkästään kaupungissa.

Edit. Ja vielä Leone, jos sattumalta asut pääkaupunkiseudulla niin tuota mun vehjettä saat kyllä kokeilla. Tuntuu nimittäin aika hurjilta nuo sun tuntemukset ratin käsillelyönnistä jne. Tai sitten olet tottunut johonkin todella hyvään : )
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Eipä ollu vika etuiskareiden yläpään laakereissa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minullakaan ei ole mitään moittimista tuon alkuperäisen sport alustan kanssa. Mieleen ei tulisikaan laittaa alustasarjaa, mikäli tulevaisuudessa menee alustan osia vaihtoon tulee kyllä aivan alkuperäiset tilalle sen verta pidän tuosta saabin sporttialustasta. Taitaa olla jotakin vikaa pahemman kerran jos löysältä tuntuu tuo alusta. Eikä täältäkään mitään narinoita kuulu kun kääntölaakerit tuli vaihdettua keväällä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Aero93SC
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Loka 30, 2008 05:20
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Eipä ollu vika etuiskareiden yläpään laakereissa

Viesti Kirjoittaja Aero93SC »

Tilannehan on se, että kaikki saa rikki jos niin haluaa. Meillä 130 tkm ajettu 2.8 TS, ei ole vaihdettu yläpään tukilaakereita eikä mitään puslaa ym. Okei, iskareista on paras isku pois mutta ei vielä mitään vakavaa. Ei lyö käsille eikä narise/kilise.

Mutta jos jokaiseen röykkyyn ja hidasteeseen ajetaan kuin Lontoon sumuun, niin kyllä paikat kuluu ihan jokaisessa autossa. Oikein sääliksi käy katsella kuinka ihmiset ajaa ja sitten itketään. Toki nykyautojen alustat on laskettukin niin, ettei niiden ole tarkoituskaan kestää koska se on BUSINEStä parhaimmillaan.

Vetely sinällään on erittäin paljon kiinni renkaista, ensiasennus Pirelli P Zerolla Aero oli aivan kamala pulkka mutta kun vaihtoi vähän pyöreemmällä olalla varustetut kumit, auto muuttui radikaalisti parempaksi
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Eipä ollu vika etuiskareiden yläpään laakereissa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä näissä sport sedaneissa ei kestä nuo kääntölaakerit. Näistä parannetuista versioista jotka omaanikin "alle" tuli en vielä osaa sanoa. Itse pidän autoa todella hyvin ja töyssyt ym. kuopat todella varovasti silti piti vaihtaa 124tkm kohdalla molemmat, JA kaiken kukkuraksi toiselle puolelle oli vaihdettu juuri 1,5 vuotta aiemmin kääntölaakeri(edellisen omistajan toimesta). Oma vaikutuksensa on käytölläkin, mutta kun osaa ei ole tehty kestämään niin ei se kestä, vaikka pitäisi miten hyvin.

Pyöreä olkainen rengas ei omasta mielestä ole paras ajaa. Leveä olka "terävällä" kulmalla takaa sen ajettavuuden josta itse pidän ja haluan. Mutta makuasioita..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Aero93SC
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Loka 30, 2008 05:20
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Eipä ollu vika etuiskareiden yläpään laakereissa

Viesti Kirjoittaja Aero93SC »

Myönnetään, että teräväolkaisilla renkailla auto oli kurveissa kuin mikroauto mutta kyllä autoa pitää pystyä ajamaan muutenkin kuin kaksin käsin rystyset valkosena. Pirellin paskoilla se ei ollut mahdollista. Täällä Onnelassa kun noita uria riittää niin rata-autolla ei kadulla pärjää.

Toi mun avautuminen ei koskenut pelkästään noita kääntölaakereita vaan alustan kulumista ylipäätään. Noi kääntölaakerit ovat ongelma monessa vehkeessä, esim. Ducatoihin niitä saa vaihtaa suunnilleen joka öljynvaihdon yhteydessä :P
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Eipä ollu vika etuiskareiden yläpään laakereissa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Offtopicin puolelle hiukka, mutta mielestäni hyväksi kompromissiksi ajo-ominaisuuksien ja mukavuuden kannalta on osoittautunut BF Goodrichin renkaat. Neljäs rengassarja on kohta loppumassa.. :roll:

Toinen alustan ongelmia ovat juurikin bumeragit, joihin näyttäisi olevan niin ettei hyvällä pidolla ole vaikutusta :? Muutoin kyllä käytöllä on suuria merkityksiä kokonaisuuden kannalta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Eipä ollu vika etuiskareiden yläpään laakereissa

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Eipä ole mennyt yhtään bumerangia vaikka autolla on ikää jo 4,5 vuotta
Ja kiäntö laakerit olivat täysin kunnossa kun madallus joiterit vaihdettiin.

Vaihdatin ne samalla varmuuden vuoksi
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Vastaa Viestiin